کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس از نگاه همایون دارابی >>> بازگشت شاخص بورس به مسیر رشد، موقت است یا پایدار؟ // 13 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه

 
بورس از نگاه همایون دارابی >>> بازگشت شاخص بورس به مسیر رشد، موقت است یا پایدار؟ // 13 مرداد 94


 بورس اوراق بهادار تهران دیروز توانست بر عرضه‌های سنگین دو روز ابتدای هفته غلبه کرده و بازار به مسیر رشد بازگشت.


 در معاملات دیروز سخنان یکشنبه شب رئیس‌جمهوری در ارائه گزارش مذاکرات و تحولات پیش روی اقتصادی به بهبود وضعیت تقاضا در بازار منجر شد که همین امر نیز در نهایت به رشد 2/ 96 واحدی شاخص کل معادل 14/ 0 درصد ختم شد. با این رشد، شاخص در پایان معاملات دیروز به رقم 66 هزار و 626واحد رسید. به نظر می‌رسد سخنان رئیس‌جمهوری به ویژه ترسیم مسیر روشنی از تحولات آتی اقتصاد موجب امیدواری سرمایه‌گذاران شده است.

 در گروه بانکی تلاش بانک مرکزی برای سامان‌دهی موسسات مالی اکثر این موسسات را وادار به افزایش سرمایه و پذیره‌نویسی کرده است. در این زمینه مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه افزود: سرمایه این موسسه به ۶۹۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد که ۳۰ درصد آن از محل سود انباشته سهامداران و مابقی هم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین می‌شود.

  با وجود این اظهار‌نظر وی دایر بر افزایش سرمایه موسسه عسکریه به 8 هزار میلیارد‌ ریال در تیرماه سال جاری، اما به نظر می‌رسد، تغییر رویکرد موسسه عسکریه به افزایش ریال سرمایه 6900 میلیارد ریالی، یعنی 1100 میلیاردریال ریال کمتر از رقم قبلی، ناشی از چالش‌های مالی پیش رو یا عدم موافقت سهامداران آن برای این مقدار افزایش سرمایه باشد که سبب شده تا سهامداران آن برای این اقدام دست به عصاتر شوند.

 در گروه واسطه‌گری مالی با تغییر در مدیریت سرمایه‌گذاری سایپا دکتر آستانی، مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری فرهنگیان هدایت این شرکت با سرمایه 610میلیارد تومانی را برعهده گرفته است.
 در این گروه سرمایه‌گذاری ملی ایران بلوک 56/ 7 درصدی یک شرکت بورسی را برای عرضه در چهارشنبه جاری آماده کرد تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

 این بلوک شامل بیش از 3 میلیون و 778 هزار سهم است که به قیمت پایه هر سهم 460 تومان و به‌صورت 20 درصد و باقی اقساط چهارشنبه جاری عرضه خواهد شد.
  در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی جم از فرابورس به بورس منتقل شد. امروز آخرین روز حضور یک شرکت ۹۶۰ میلیارد تومانی در فرابورس است و نماد آن در پایان معاملات بسته می‌شود تا به‌عنوان دومین شرکت از فرابورس به تابلو منتقل شود.
  مدیر بازار فرابورس دیروز از انتقال نماد شرکت پتروشیمی جم به بازار معاملاتی بورس خبر داد و اع
 لام کرد: با توجه به انتقال نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی جم (جم1) از بازار دوم فرابورس ایران به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتی مذکور در پایان جلسه معاملاتی روز دوشنبه 12 مرداد 94 متوقف می‌شود.

 در گروه شیمیایی همچنین مدیرعامل پلی‌اکریل ایران آخرین وضعیت مالی و عملیاتی و مشکلات این تک سهم نساجی حاضر در بورس را اعلام کرد و خواستار رفع موانع توسعه صنعت شد.
  مدیرعامل این شرکت گفت: طی 4 ماه اول سال حدود 32 هزار تن محصولات اکریلیک از هند، چین، ترکیه و کره با نرخ ارز مبادلاتی وارد کشور شده اما درخواست ارز مبادلاتی شرکت پلی اکریل ایران برای تهیه مواد اولیه طی این مدت مسکوت مانده و بانک مرکزی اعلام کرده دیگر ارز مبادلاتی نمی‌دهد.

 وی ادامه داد: این مشکل باعث شده تا فقط 25 درصد ظرفیت کارخانه فعال باشد و حدود 9 هزار تن به ارزش 70 میلیارد تومان از محصولات در انبارها بماند و نقدینگی کارخانه تمام شود. این وضعیت منجر به جان گرفتن دلال‌ها شده که صنعت را روز به روز گرفتارتر و لاغرتر کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به حساسیت رقبای خارجی، مواد اولیه مورد نیاز تحریم شده است.

 رضایی با اشاره به مشکلات تامین ارز و خرید ماده اولیه از خارج گفت: طی دو سال گذشته ارز را با قیمت 135 درصدی از بانک‌ها تامین می‌کردیم تا اعتبارنامه (LC) ما باز شود در حالی‌که امروزه اختلاف نرخ ارز مبادلاتی و آزاد به کمتر از 35 درصد رسیده است.
  در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 157میلیارد تومان و در فرابورس به 115میلیارد تومان بالغ شد.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان