کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

از انتظار تعدیل مثبت برای یک برقی و افزایش قیمت سیمان تا تک ‌سهم‌های سبز در فضای رکودی // 28 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


از انتظار تعدیل مثبت برای یک برقی و افزایش قیمت سیمان تا تک ‌سهم‌های سبز در فضای رکودی // 28 مرداد 94  


فضای منفی چیره بر بازار سهام روز گذشته نیز گریبان شاخص بیشتر گروه‌های بورسی را گرفت به‌طوری که از بین 37 صنعت بورسی، 27 صنعت با افت شاخص مواجه شدند.

 این در حالی است که 8 گروه مثبت نیز رشد‌های کمتر از یک درصدی را ثبت کردند. دیروز گروه رایانه (در اثر رشد قیمتی در نماد «رانفور») در صدر جدول بازدهی صنایع با بیشترین رشد قرار گرفت، گروه ابزار پزشکی با افت 23/ 2 درصدی قعر جدول مزبور را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات در اختیار گروه خودرویی و بیشترین ارزش معاملات در اختیار گروه دستگاه‌های برقی قرار داشت.  بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از غلبه فضای منفی در اغلب صنایع بورسی حتی صنایع با رشد شاخص است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص صنایع مثبت نیز به مدد برخی تک سهم‌های زیر مجموعه خود که اغلب بیشترین ارزش بازار بین هم‌گروه‌های خود را دارند، سبزپوش شده‌اند.

افزایش 40 درصدی تعرفه واردات فولاد؟
 یکی از گروه‌هایی که فضای منفی در آن به شدت مشهود است، گروه فلزات اساسی است. شرکت‌های این گروه در بیش از یک سال اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند و در همین راستا نیز شاخص گروه فلزات اساسی در مقیاس سالانه افت 31 درصدی را ثبت کرده است. در این گروه روز گذشته بیشتر نماد‌ها قرمز پوش بودند.  «فایرا» در بین هم گروهی‌های خود بیشترین رشد قیمتی و «فپنتا» بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کردند. در روز‌های اخیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد در پی وضعیت نامناسب تولیدکننده‌های فولاد در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دامپینگ چین و روسیه خواستار افزایش تعرفه واردات فولاد شدند این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این اقدام را عملی نمی‌دانند و می‌گویند: حتی اگر این اقدام عملی شود، وضعیت شرکت‌های فولاد ساز با تغییر محسوسی مواجه نخواهد شد.

 در مورد درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد مبنی بر افزایش تعرفه واردات به 40درصد حمیدرضا حدادیان کارشناس بازار سهام گفت: به نظر نمی‌رسد که افزایش تعرفه 40 درصدی برای واردات این کالا عملی شود چرا‌که در همین شرایط نیز فشارهای زیادی به وزیر صنعت وارد شده است. حدادیان گفت: برخی کشورها مثل ترکیه نیز تعرفه 35 درصدی واردات بر فولاد را داشته‌اند و بنابراین این اقدام غیر‌منطقی نیست اما آنچه اهمیت زیادی دارد این است که حتی اگر این افزایش تعرفه هم صورت بگیرد تغییر محسوسی در وضعیت این شرکت‌ها به وجود نخواهد آمد و این شرکت‌ها را به وضعیت قبلی خود باز نمی‌گرداند.

 وی تشریح کرد: به‌طور مثال افزایش تعرفه تنها می‌تواند قیمت هر کیلو ورقه فولاد را از 1200 تومان به 1500 تومان برساند و این در حالی است که تا چند وقت پیش هر کیلو ورقه به قیمت 1620 تومان فروش می‌رفت.  به گفته حدادیان در کوتاه مدت به دلیل مشکلات فروش، افت قیمت‌های جهانی و همچنین دامپینگ موجود وضعیت چندان مناسبی پیش‌بینی نمی‌شود. این کارشناس بازار سهام وضعیت این شرکت‌ها را در دوران پساتحریم بررسی کرد و گفت: در دوران پسا‌تحریم نیز از آنجا که رونق خاصی تا پایان سال 95 در بخش مسکن پیش‌بینی نمی‌شود، تولید‌کنندگان میلگرد اوضاع مناسبی نخواهند داشت اما اگر مطابق پیش‌بینی‌ها صنعت خودرو با رونق مواجه شود ممکن است تولید‌کنندگان ورقه بتوانند خود را احیا کنند.

 

افزایش قیمت سیمان، شاید وقتی دیگر
 رکود غالب بر فضای بازار سهام، روز گذشته مشمول گروه سیمانی نیز بود به‌طوری که به جز دو نماد «سدشت» و «سشرق» سایر نمادهای فعال در این گروه با افت قیمتی مواجه شدند و در پی افت شدید اغلب این نمادها شاخص گروه مزبور افت 27/ 0 درصدی را تجربه کرد. در این گروه «سکرما» بیشترین افت قیمتی را ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «سپاها» بود.  


 در تحولات مربوط به گروه خاکستری بورس در حالی که رئیس انجمن سیمان در روزهای اخیر از اجرایی شدن افزایش 17 درصدی قیمت سیمان برای حفظ این صنعت خبر داده بود، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این افزایش قیمت را توجیه‌پذیر و منطقی ندانسته و تاکید کرده که نرخ‌گذاری سیمان تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و با رعایت ضوابط عمومی قیمت‌گذاری سازمان حمایت صورت می‌گیرد. اغلب کارشناسان معتقدند در شرایطی که تولید‌کنندگان سیمان، محصول خود را با تخفیف می‌فروشند، افزایش نرخ سیمان اقدامی غیر‌منطقی است. در بررسی صورت‌های مالی اکثر شرکت‌های سیمانی مشکل مازاد تولید به دلیل افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا و کاهش بودجه‌های عمرانی دولت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ مشتریان صنعت سیمان، مشهود است همچنین از بین رفتن بازار عراق به‌دلیل نا‌امنی برای صادرات، بر عدم توازن عرضه و تقاضای این محصول تاثیر بسزایی گذاشته است.

 


 انتظار تعدیل مثبت برای «بکام»

 در گروه دستگاه برقی روز گذشته «بموتو» بیشترین رشد قیمتی و «بسویچ» بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد. در این گروه دو نماد «بکام» و «بترانس» نیز از اقبال سهامداران برخوردار بودند اما به هرصورت در پایان معاملات مقابله بین فضای منفی بورس و تحرکات در دو نماد «بترانس» و «بکام» روند شاخص این گروه را بدون تغییر باقی گذاشت. کارشناسان معتقدند اقبال سهامداران به «بکام» در پی مزایده فروش برخی از املاک مازاد این شرکت بوده است. «بکام» که ماه گذشته آگهی فروش 42 قطعه از املاک خود را در روزنامه به چاپ رسانده بود، در روزهای اخیر نیز برای فروش تعدادی از املاک مازاد خود به ارزش دفتری 115 میلیارد ریال و ارزش کارشناسی 350‌میلیارد ریال اقدام کرده که به نظر می‌رسد پیش‌بینی سود این شرکت افزایش چشمگیری را تجربه کند. در تحولات دیگر مربوط به گروه دستگاه برقی معامله بلوک38/ 28 درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو پس از چند بار ناکامی روز دوشنبه نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی به فروش رفت و بالاخره طلسم واگذاری این بلوک 425 میلیون و 808‌هزار و 935 سهمی شکسته شد. روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه مربوط به نماد «بموتو» بود. 25 میلیون سهم از نماد مزبور بین معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شد.

 


 حمل‌و‌نقلی‌ها به دنبال افزایش سرمایه

 همگام با افت بیشتر صنایع در روز گذشته، شاخص گروه حمل‌و‌نقل نیز با افت مواجه شد. در این گروه «حتاید» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار همین نماد بود. بیشترین افت قیمتی در این گروه به نام «حفارس» ثبت شد. عمده تحرکات معاملات در «حتاید» بر دوش معامله‌گران حقیقی بود به‌طوری که بیش از 90 درصد از سهام این نماد بین این معامله‌گران دست به دست شد. در بررسی اخبار مربوط به شرکت‌های حمل‌و‌نقلی شرکت تایدواتر در گزارشی که در سامانه کدال منتشر کرد، از برنامه افزایش سرمایه 59 درصدی از محل سود انباشته خود خبر داده است. بر‌اساس این گزارش، هیات‌مدیره «حتاید» اقدام به تهیه و ارسال گزارش توجیهی افزایش سرمایه از 8/ 62 به 100 میلیارد تومان کرده تا بعد از تایید و اخذ مجوز سازمان بورس، با برگزاری مجمع فوق‌العاده این تصمیم را نهایی کند. شرکت حمل‌و‌نقل خلیج فارس نیز در نامه‌ای که در سامانه کدال منتشر کرد، از تلاش این شرکت برای گزارش توجیهی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. دیروز همچنین شرکت کشتیرانی ایران طی نامه‌ای به مدیر نظارت شرکت بورس درخصوص زمین واگذار شده به شرکت سامسونگ تشریح کرد: زمین مورد بحث مربوط به شرکت خیبر؛ یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه بوده که در سال 92 با رعایت کامل تشریفات قانونی واگذار شده و سود حاصل از آن در صورت‌های مالی تلفیقی گروه سال مالی منتهی به 31/ 03/ 93 شناسایی شده است و کشتیرانی هیچ شرکتی از شرکت‌های زیر‌مجموعه را به فروش نرسانده است.

 


 لیزینگی‌ها در مدار نزولی

 فضای منفی موجود در بازار سهام روز گذشته همه نمادهای گروه لیزینگی را در معرض افت قیمت قرار داد. افت عمومی قیمت‌های شرکت‌های لیزینگی منجر به افت 95/ 0 درصدی شاخص گروه مزبور شد و این در حالی است که شاخص این گروه از ابتدای سال رشد 5/ 6 درصد را ثبت کرده است. در معاملات روز گذشته گروه سایر واسطه‌گری مالی، بیشترین حجم و ارزش معاملات را «ولساپا» در اختیار داشت. در بررسی عملکرد بازیگران بازار سهام در نماد مزبور از ابتدای هفته تا‌کنون شاهد تغییر مالکیت بیش از 2 میلیون و 500 هزار سهم از سهامداران حقوقی به حقیقی هستیم.

 

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان