کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

نگاهي به بازار خودرو در شروع آخرين ماه تابستان >>> چرايي رونق خرید وفروش خودروهای دست‌دوم؟ // 6 شهريور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


نگاهي به بازار خودرو در شروع آخرين ماه تابستان >>>

چرايي رونق خرید وفروش خودروهای دست‌دوم؟ // 6 شهريور 94


بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت

رکود حاکم بر بازار خودرو در حالی ادامه دارد که به گفته یک دست‌اندرکار بازار، فروش خودروهای دست دوم رونق قابل توجهی پیدا کرده است. با وجود آنکه بازار خودرو به‌دلیل پافشاری مشتریان نخریدن خودروهای داخلی همچنان در رکود به‌سر می‌برد، اما فعالان بازار از مراجعه مشتریان به مراکز فروش خودروهای دست دوم خبر می دهند.

 

 به عقیده فعالان بازار، هر چند یکی از دلایل کاهش تقاضا در بازار خودرو عدم افزایش قدرت خرید مردم است، اما موضوع دیگر َآن است که مشتریان باور دارند قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد و به همین دلیل برخی از آنها با فروش خودرو خود سعی دارند از ضرر و زیان مالی احتمالی در آینده جلوگیری کنند.با وجود آنکه رکود بازار خودرو از اواسط سال گذشته تاکنون ادامه دار بوده است، اما جنس رکود پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 تغییر یافته است. هر چند رکود موجود در بازار به‌دلیل انتظار کاهش قیمت خودرو پس از قرائت بیانیه هسته‌ای لوزان در اوایل سال جاری شکل گرفت، اما پس از امضای توافق هسته‌ای این موضوع در میان مردم قوت یافت. به عقیده کارشناسان، بازار خودرو کشور نیازمند یک شوک جدی است تا بتواند به حالت عادی خود بازگردد. در شرایطی که مشتریان با خوش‌بینی نسبت به رفع تحریم‌ها سودای کاهش قیمت را در سر دارند و در کمپین‌های مختلف خودرویی در شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را از خرید خودروی صفر داخلی منع می‌کنند، اما‌ مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته جاری راهبرد صنعت خودرو در دوران پساتحریم را منتشر کرده است تا تصویر روشنی از آینده خودروسازی را ارائه کند. تصویر روشنی که به عقیده خودروسازان بدون افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت غیرممکن خواهد بود. با این حال، مشتریان با توجه به تغییرات قیمتی در بازار انتظار دارند که خودروسازان قیمت خود را کاهش دهند.

 


 روند تداومی کاهش قیمت داخلی‌ها

 با نگاهی به بازار خودروی کشور در هفته جاری متوجه خواهیم شد که کاهش قیمت خودروهای داخلی همچنان ادامه دار است، به‌طوری‌که برخی از خودروهای داخلی در هفته جاری کاهشی بین 200 هزار تا 3 میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.

 

 براساس گفته فعالان بازار پژو 206 تیپ 5 کاهش قیمت 200 هزار تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر با قیمتی برابر با 36 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهشی 100 هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون 36 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته‌جاری 29 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو پارس نیز که افت قیمتی 100 هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر 35 میلیون و 400 هزار تومان است.به گفته فعالان بازار، رانا بدون تغییر قیمت در حال حاضر برابر با 32 میلیون تومان قیمت دارد. دنا نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سری هم به بازار تیبا و پراید بزنیم. در حال حاضر پراید 111 قیمتی برابر با 20 میلیون و 200 هزار تومان دارد که از افت 100 هزار تومانی حکایت می‌کند. تیبا نیز هم‌اکنون 24 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش 100 تومانی قیمت این خودرو خبر می‌دهد. پراید مدل 131 نیز با ثبات قیمت در هفته جاری هم‌اکنون 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند.

 


 افت میلیونی تندر

 فعالان بازار اما از تداوم افت قیمت تندر-90 صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، مدل E2 این خودرو با کاهشی 800 هزار تومانی در حال حاضر 39 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر 2 میلیون و 200 هزار تومان کاهش قیمت داشته است و هم‌اکنون در بازار به قیمت 40 میلیون تومان به فروش می رسد. تندر اتومات نیز هم‌اکنون 47 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.

 


 کاهش قیمت وارداتی‌ها

 آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودروهای وارداتی در هفته جاری کاهش قیمت بین 500 هزار تا 4 میلیون تومان را تجربه کرده است. این افت قیمت در شرایطی است که واردات خودرو به کشور کاهش بیش از 50 درصدی در سال‌جاری داشته است. به گفته برخی از نمایشگاه‌داران پایتخت، کاهش قیمت خودروهای وارداتی به‌دلیل کاهش تقاضایی است که در بازار خودرو کشور وجود دارد.در حالی که بازار خودروهای وارداتی نیز از نبود مشتری کلافه است، واردکنندگان به تخفیف محصولات خود روی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند. به عقیده کارشناسان تخفیف‌های نجومی واردکنندگان به‌دلیل نزدیک شدن به سال میلادی جدید و عرضه خودروهای مدل 2016 به بازار است؛ بنابراین آنها قصد دارند خودروهای مدل قدیمی خود را هر چه زودتر به فروش برسانند.

 

 اما قیمت خودروهای خارجی در بازار نیز با افت‌و‌خیز روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون هیوندایی سوناتا کاهش 4 میلیون تومانی را تجربه کرده است و قیمتی برابر با 163 میلیون تومان دارد. توسان نیز با کاهش دو میلیون تومانی هم‌اکنون 148 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل النترا نیز نیم میلیون تومان افت قیمت داشته، در حال حاضر 113 میلیون تومان به فروش می‌رسد. از بازار خودروهای کیا نیز خبر می‌آید مدل اسپورتیج قیمتی برابر با 151 میلیون تومان دارد و اپتیما نیز 500 هزار تومان گران‌تر است. همچنین سراتو نیز با قیمتی معادل 115 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بازار اما تویوتا کمری با کاهشی یک میلیون تومانی هم‌اکنون 180 میلیون تومانی است.

 

 بین دیگر محصولات تویوتا، یاریس‌هاچ بک بدون تغییر قیمت هم‌اکنون 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل RAW4 نیز 208 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین برای خرید لکسوس مدل RX نیز به‌عنوان یکی از گران قیمت‌های بازار، در حال حاضر باید 590 میلیون تومان هزینه کرد.

 

چرايي رونق خریدوفروش خودروهای دست‌دوم

رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل با بیان اینکه بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده نسبت به خودروهای صفر بهتر است،گفت: باید وزارت صنعت به این موضوع ورود پیدا کرده و تکلیف بازار خودرو را مشخص کند.
 غلامحسین قاسمیان با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش خودرو در رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: این روزها با وجود عرضه زیاد خودرو در بازار مردم بیشتر فروشنده هستند.

 به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده نسبت به خودروهای صفر بهتر است، افزود: زمزمه کاهش قیمت باعث شده تا کمتر خریداری تمایل به خرید خودروهای صفر داشته باشد به نحوی که نمایشگاه داران با اتومبیل های بدون مشتری مواجه شده‌اند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو اضافه کرد: خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت هستند که به نظر می‌رسد باید وزارت صنعت به این موضوع ورود پیدا کرده و تکلیف بازار خودرو را مشخص کند تا امید های کاذب در سطح خریداران به وجود نیاید.


 

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان