کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

دلیل مثبت شدن بازار بورس در روز جاری از زبان همایون دارابی // 7 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه


دلیل مثبت شدن بازار بورس در روز جاری از زبان همایون دارابی // 7 شهریور 94


 وب سایت بورس نگار- همایون دارابی در گفت و گو با ملت بازار به رشد 245 واحدی امروز شاخص بورس ، درباره اصلی ترین دلیل این رویداد، اظهار داشت: بورس تحت تاثیر بازگشت بازار جهانی و برخورد قیمت های اکثر سهام به حمایت های قوی بازگشتی را شاهد بود.

 وی ادامه داد: اما همچنان حجم معاملات در بازار ناچیز است و ارزش معاملات همچنان پایین بوده و به همین خاطر این انتظار وجود ندارد بازار تا روز دوشنبه در حالت مثبت باقی بماند.بنابراین به احتمال قوی بازار سهام برای روز دوشنبه و سه شنبه به همان نوسان 100واحدی منفی یا مثبت باز می گردد که جریان خنثی است.

 این کارشناس در پاسخ به این سوال که تداوم رشد در بازارهای جهانی می تواند به عنوان یک محرک مثبت برای حرکت جزیی بازار طی هفته های آینده عمل کند؟ گفت: بله دقیقا همین طور است. به هر حال نفت برنت به 50 دلار افزایش یافته و مس هم دوباره به بالای مرز 5هزار دلار رسیده است.

 به گفته دارابی، در عین حالی که رشد در بازارهای جهانی می تواند به عنوان یک محرک مثبت در بازار داخلی عمل کند، نباید به محرک های منفی در داخل بورس بی توجه بود. از جمله این محرک ها می توان به عملکرد شرکت پالایش نفت بندرعباس در گزارش سه ماهه اشاره کرد.

 وی ادامه داد: در جریان معاملات امروز همه شوکه شدند. چرا که پالایشگاه نفت بندرعباس که برای سال 92 سه هزار و 100میلیارد تومان سود داشت و سال 93 این سود را 690 میلیارد تومان اعلام کرد. هم اکنون در گزارش سه ماهه به 54 میلیارد تومان سود رسیده است. با این شرایط واقعا چه کسی حاضر است در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری کند در حالی که بازده روی سرمایه اسمی پالایشگاه بندرعباس از 2 درصد فراتر نرفته است.

 دارابی با تاکید بر اینکه این سیاست های مخرب انگیزه سرمایه گذاری را از بین می برد، گفت: با این شرایط طرح هایی مثل ستاره خلیج فارس آینده خوبی نخواهد داشت.

 وی در خصوص پیش بینی بازگشایی نماد این گروه در بازار سهام، گفت: به هر حال با بازگشایی نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس به عنوان لیدر گروه پالایشی بازار تا حدودی تحت تاثیر قرار می گیرد اما انتظار افت قابل توجه وجود ندارد. با توجه به نگرانی که در بازار سرمایه وجود دارد شرایط خوبی برای این گروه نمی توان متصور بود.

 این فعال بازار سرمایه با اشاره به مشکلات موجود در صنایع بزرگ و مهم بورسی از جمله صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی، سنگ آهن و ... در بحث قیمت گذاری خاطرنشان کرد: عمده چالش هایی که این صنایع در کشور با آن درگیر هستند و تاکنون راهکار اساسی برای آن اندیشیده نشده، ناشی از عدم تعامل درست دولت با این بنگاه های اقتصادی است.

 دارابی افزود: به همین منظور لازم است دولت به دغدغه ها و پیشنهادات فعالان این صنایع توجه و برای بهبود شرایط تصمیمات صحیح اتخاذ کند. به عنوان نمونه دولت می تواند برای اتخاذ راهکارهای منطقی و درست، به گفت و گو و تعامل با کارشناسان صنایع درگیر مشکل بنشیند تا بتواند بازخورد مشکلات این بنگاه ها را به خوبی دریافت کند.

 وی تداوم رفتار یک طرفه دولت با صنایع را به ضرر هر دو گروه دانست و اظهار امیدواری کرد هر چه سریع تر معضلات موجود در صنایع به عنوان یک راهکار برای رفع مشکلات موجود و بهبود وضعیت بازار سرمایه برطرف شود.

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان