کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس // یکشنبه 8 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس؛ شنیدن کی بود مانند دیدن؟!! // یکشنبه 8 شهریور 94


با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.06.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 15 واحد کاهش به رقم 45663 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 179 واحد افزایش عدد 137998 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 25484 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 14 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت. شاخص فرابورس نیز با 3 واحد کاهش به رقم 734 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1464 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 817 میلیارد ریال رسید.

گویا بورس هر آنچه را می خواست دیروز از زبان رییس جمهور و وزیر اقتصاد شنید و بورس امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرد که تا پایان روز گرچه روند مثبتی را در اختیار داشت، اما قدرت این حرکت همانند دیروز نبود.

بدین ترتیب روحانی روز گذشته در جمع رسانه های جمعی حاضر شد و اعلام کرد که امسال به دلیل کاهش قیمت نفت با شرایط اقتصادی دشواری مواجه هستیم؛ گرچه تولید نفت کشور از 2.7 به 2.9 میلیون بشکه در روز با افزایش 200 هزار بشکه ای همراه بوده است.

وی اطلاعاتی پیرامون دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز ارایه داد تا این موضوع برخلاف مبالغه ها و اعداد اغراق آمیز منتشر شده در رسانه ها شفاف تر از گذشته شود؛ بطوریکه وی گفت که اگرچه رقم دارایی های بلوکه شده دولت چندان زیاد نیست، اما پشتوانه مهمی برای فعالیت های اقتصادی ما خواهد بود.

بدین ترتیب، روند مثبت دیروز طی معاملات امروز هم در تابلوها و شاخص ها پیگیری شد؛ گرچه این فضای رو به رشد به قدرت روز گذشته نبود و این در حالی بود که دیروز وزیر اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری مشکلات امروز بورس را ناشی از شرایط حاکم بر بخش واقعی اقتصادی و رکود فعلی موجود در آن دانست. طوری که با سخنان وی همه به این نتیجه رسیدند که بالاخره درد بازار پیدا شده، اما مهمتر این است که آیا درمان هم در دست طبیب هست یا نه؟

بطوریکه وی افزون بر اینکه شرایط اقتصادی کنونی را در حال گذر از رکود عنوان کرد، دلایلی را به عنوان عوامل اصلی این رکود برشمرد که کاهش قیمت های جهانی به ویژه در صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشی، معدن و فلزات، کمبود نقدینگی و نیز بالا بودن نرخ سود بانکی در آن نقش داشتند.

اما طیب نیا به صراحت اعلام کرد که دولت برنامه هایی دارد تا نقدینگی را به سمت بازار هدایت کند تا در نتیجه آن روند رو به رشدی که در کشور در حال سپری کردن است، روندی مشابه را در بازار سرمایه نیز شاهد باشیم.

اما فعالان بازار سهام درحالی این صحبت را از زبان طیب نیا شنیدند که تزریق نقدینگی به بورس می تواند در تغییر شرایط نقش مؤثری ایفا کند، که به گفته قدیمی ها "شنیدن کی بود مانند دیدن؟" همچنین بایستی دید با این جو بی اعتمادی حاکم بر بورس نقدینگی های سرگردان با چه ترفند و تدبیری به سمت بازار سهام حرکت خواهد کرد؟

یا اینکه در خصوص بالا بودن نرخ سود بانکی این به نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی وابسته است تا این متغیر اقتصادی نیز سایه سنگین خود را از سر بازار سرمایه و بورس بردارد.

این در حالی است که در خصوص عامل اول اثرگذار بر رکود بازار دست دولتمردان کاملاً بسته است و نمی توان برای بازارهای جهانی و کمک به افزایش قیمت ها در این بخش اقدام خاصی کرد که بتواند این عامل منفی کننده بازار را مرتفع کند؛ اما طبق گفته وزیر اقتصاد در خصوص دو عامل دیگر دولت می تواند سیاست هایی را در پیش گیرد.

با این اوصاف حقوقی ها هم در حالی به میدان آمده بودند و از معاملات چند روز قبل خریدهای پر حجم تری را در مقایسه با فروش سهام خود در پیش گرفتند که امروز در اقدامی متفاوت بیشتر عرضه کننده بودند و ارزش فروش حقوقی ها در مقایسه با خرید آنها 21 میلیارد ریال کمتر بود.

بر همین اساس این نکته جای تأمل دارد که علت رویه عملکردی حقوقی ها آن هم پس از ایراد سخنان رییس جمهوری و نیز وزیر اقتصاد چیست که هر بار حتی اگر از سوی این مقامات نکته مثبتی پیرامون بازار سرمایه و بورس مطرح می شود، فردای آن روز در بازار سهام حقوقی ها بیشتر فروشنده هستند تا خریدار؟ آیا حقوقی ها به این سخنان مسئولان اعتماد ندارند و یا اینکه رفتار آنها مغرضانه بوده و عداوتی با مسئولانی همچون وزیر اقتصاد پشت این قضیه وجود دارد که عامل چنین اقدامی می شود؟ آن هم در روزهای حساسی که کمتر از یک ماه به اظهار نظر کنگره آمریکا پیرامون توافقنامه برجام باقی است؛ حال آنکه اینگونه رفتارهای دوگانه در داخل کشور چندان مورد پسند نیست.// بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان