کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

۱۲ کارگزار مجاز معاملات آتی سهام مشخص شدند >>> نهایت نگر، کشاورزی، بورس بهگزین، بورسیران و مهر اقتصاد ایرانیان و7کارگزار دیگر//10 شهریور94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه


۱۲ کارگزار مجاز معاملات آتی سهام مشخص شدند >>>

نهایت نگر، آبان، بانک کشاورزی، بورس بهگزین، بورسیران و مهر اقتصاد ایرانیان و6کارگزار دیگر//10 شهریور94
 


شرایط و نحوه معاملات قراردادهای آتی سهام دو شرکت بزرگ بورسی به همراه اسامی ۱۲ کارگزار مجاز اعلام شد .

 
 درحالی روند نزولی قیمت ها و شاخص های بورس بعد از دو روز مثبت نصف و نیمه ادامه یافته که از دیروز معاملات قراردادهای آتی سهام دو شرکت ایران خودرو و گروه مپنا با نمادهای ''جخودرو04'' و ''جرمپنا04'' با سررسید تیرماه 95 آغاز شد.

براساس این گزارش، طبق اعلام واحد عملیات بازار مشتقه شرکت بورس، معاملات قراردادهای آتی سهام تنها از طریق سامانه معاملات برخط (آنلاین) قابل انجام بوده و 12 کارگزار شامل کارگزاری آبان، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بورس بهگزین، بورسیران، تامین سرمایه نوین، حافظ ، خبرگان سهام، سرمایه و دانش، سهم آشنا، مهر اقتصاد ایرانیان و نهایت نگر در این بازار فعال هستند.

در قراردادهای آتی سهام فروشنده تعهد می‌کند در سررسید تعیین شده ، تعداد معینی از سهم پایه را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین می‌شود بفروشد. در مقابل خریدار متعهد می‌شود آن سهام را در تاریخ سررسید خریداری کند.

تعداد سهام مشخص شده در هر قرارداد بیانگر اندازه قرارداد است و تمامی آنها، سهام شرکتی است که در نماد معاملاتی قرارداد آتی مشخص شده است. این نماد به صورت ترکیبی از علامت اختصاری سهم پایه، سال و ماه سررسید قرارداد بوده که در دوره مشخصی از سال معامله شده و پس از آن وارد دوره تحویل می‌گ شود. این دوره پس از آخرین روز معاملاتی آغاز و تا انتهای ماه قرارداد ادامه دارد و طی آن تسویه فیزیکی یا نقدی صورت می‌گیرد.

برای معاملات این قراردادها، محدودیت‌های قیمتی و حجمی وجود دارد. به طوریکه در هر روز معاملاتی نوسان قیمتی در دامنه مشخصی صورت می‌گیرد و ورود سفارش در هر روز تنها در دامنه نوسان قیمت، مجاز است. همچنین هر کارگزار و مشتری ملزم است در لحظه سقف موقعیت‌های تعهدی باز به ازای هر نماد معاملاتی را رعایت کند. موقعیت تعهدی که در بازار تسویه نهایی نشده است را موقعیت تعهدی باز گویند.

به منظور اطمینان از انجام تعهدات، هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان وجه تضمین اولیه نزد کارگزار سپرده می‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می‌شود. تعداد سهام مشخص شده در هر قرارداد بیانگر اندازه قرارداد است و تمامی آنها، سهام شرکتی است که در نماد معاملاتی قرارداد آتی مشخص شده است. این نماد به صورت ترکیبی از علامت اختصاری سهم پایه، سال و ماه سررسید قرارداد است. کارگزار مجاز است علاوه بر وجه تضمین اولیه، درصدی از ارزش پایه قرارداد را به صورت وثیقه دریافت کند. با این همه معاملات آتی دارای ریسک بالایی بوده و به معامله گران فرصت شناسایی سود و همچنین زیان قابل توجهی می دهد. بنابراین در اکثر موارد ، فقط سرمایه گذاران حرفه ایی و ریسک پذیر در این نوع از ابزارها فعالیت می کنند

 

برچسب ها: ,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان