کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

نگاهی به جدیدترین وضعیت بازار خودرو در آخرین روزهای فصل تابستان خودروسازان // 19 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


نگاهی به جدیدترین وضعیت بازار خودرو در آخرین روزهای فصل تابستان خودروسازان // 19 شهریور 94

 

تابستان در حالی به واپسین روزهای خود نزدیک می‌شود که بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان کماکان میلی به خرید و فروش خودرو ندارند.


 به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مراجعه مشتریان بسیار کم شده و با وجود ارائه تخفیف‌های بعضا گزاف و همچنین تغییر روش‌های فروش، کمتر کسی برای خرید خودرو اقدام می‌کند و همه به نوعی منتظر آینده‌اند.

 این انتظار از سه جنبه مهم است؛ اول اینکه مشتریان گمان می‌کنند با تداوم نخریدن خودرو، شرکت‌های خودروساز داخلی مجبور به کاهش قیمت خواهند شد؛ دوم اینکه خودروهای روز و با کیفیت خارجی در آینده نزدیک در بازار ایران عرضه خواهند شد و سومین گمان مشتریان نیز ورود خودروهای ارزان به کشور است.

 هرچند هر سه این انتظارات سبب شده‌اند مشتریان زیادی بازار خودرو کشور را تحریم کنند، اما کارشناسان و فعالان بازار همچنان معتقدند که دلایل مزمن و اصلی رکود فعلی، قدرت خرید پایین، قیمت بالا و کج رفتاری‌های خودروسازان است.

 حتی در تحقیقی که خودروسازان به تازگی انجام داده‌اند، مشخص شده که ریشه‌های قهر مشتریان با بازار و تشکیل کمپین علیه خودروهای داخلی، مسائلی مانند قیمت بالا ، کیفیت پایین و رفتارهای نامناسب شرکت‌های خودروساز در قبال آنها (مشتریان) است.

 در این شرایط اما خودروسازان گویا قصد خودزنی نیز دارند، چه آنکه تصمیم به افزایش قیمت محصولات خود گرفته‌اند، آن هم بدون شورای رقابت. آن‌طور که از جاده مخصوص خبر می‌رسد، خودروسازان کشور عزم خود را برای افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت محصولات شان جزم کرده با توجه به مجوزی که از نهادهای دولتی گرفته‌اند، احتمالا به زودی این کار را انجام خواهند داد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت در شرایط فعلی رکود بازار، شاید به ضرر خودروسازان تمام شود، زیرا نه تنها بی اعتمادی عمومی به آنها را بیشتر خواهد کرد، بلکه ممکن است به رکود هرچه بیشتر بینجامد.

 

 به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مشتریان همین حالا حاضر به خرید خودرو با قیمت‌های فعلی نیستند، چه رسد به اینکه دو، سه میلیون تومان دیگر نیز به این قیمت‌ها اضافه شود. آنها بر این باورند که بازار خودرو در شرایط فعلی کشش افزایش قیمت را ندارد و خودروسازان نباید به واسطه بالا بردن قیمت محصولات شان، به نوعی خودزنی کرده و همین اندک فروش شان را از دست بدهند و نارضایتی عمومی را از خود بیشتر کنند. با این شرایط باید منتظر ماند و دید سرانجام بازار خودرو ایران چه خواهد شد و مشتریان بالاخره با خودروهای داخلی آشتی می‌کنند یا اینکه قهرشان همچنان ادامه خواهد یافت.

 


 رکود و کاهش قیمت در بازار داخلی‌ها

 اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم افت و خیز قیمتی طی هفته جاری به چه شکل بوده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهشی 100 هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

 اما از بازار پژو 405 در مدل SLX نیز خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افت قیمت 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر 30 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 از بازار پژوپارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو 35 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی 100 هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است.

 همچنین آن‌طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان 32 میلیون تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست، هم‌اکنون 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، کمی بیش از 24 میلیون تومان به فروش می‌رود و این نشان‌دهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.

 همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. برای خرید پراید 131 نیز باید 20 میلیون و 250 هزار تومان پرداخت.

 اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-90 نیز صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با 39‌میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت شدید آن طی یکی، دو ماه گذشته حکایت می‌کند. این خودرو پیش‌تر بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا دیگر به زیر 40 میلیون تومان رسیده است.

 

 همچنین تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 47 میلیون و 200 هزار تومان دارد و این نشان‌دهنده افت قیمت حدودا 400 هزار تومانی آن است.

 


 بازار وارداتی‌ها هم راکد است

 اما از بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز خبر می‌رسد که افت قیمت‌ها در این بازار کم و بیش وجود داشته است، هرچند حرف اصلی را در بازار، تثبیت قیمت می‌زند.

 

 آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در بازار خودروهای وارداتی نیز خرید و فروش رونقی نداشته و مشتریان این نوع خودروها نیز در انتظار کاهش قیمت و ورود محصولات جدید پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند.

 هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. از هیوندایی مدل I20 نیز خبر می‌رسد که افت قیمتی دو، سه میلیون تومانی دامان آن را گرفته و هم‌اکنون می‌توان با 78 میلیون تومان این خودرو را خریداری کرد.

 

 همچنین برای خرید مزدا3 نیز باید 112 میلیون تومان هزینه کرد و این در حالی است که مونتاژ دوباره این خودرو در کشور، سبب افت قیمت آن شده است. مزدا3 تا همین سال گذشته قیمتی برابر با 130 میلیون تومان داشت و این موضوع از توقف تولید آن سرچشمه می‌گرفت، اما از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون برای خرید اپتیما باید 151 میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت نسبی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین سراتو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 114 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سراتوی مونتاژی سایپا را می‌توان با 76‌میلیون تومان خرید، هرچند مدل مونتاژی در سایپا، یک نسل قدیمی‌تر از سراتوی وارداتی است.

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان