کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

دانستنی های سلامتی >>> قرص های مکمل ویتامین را چه زمانی مصرف کنیم؟

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

 
دانستنی های سلامتی >>> قرص های مکمل ویتامین را چه زمانی مصرف کنیم؟

 


بیشتر پزشکان معتقدند که خوردن مکمل ویتامین‌ها و املاح در برخی مواقع خاص می‌تواند باعث جذب بیشتر آنها شود، یا برعکس مصرف آن‌ها با بعضی از خوراکی‌ها می‌تواند از اثربخشی آن‌ها بکاهد.
بهترین راهکار این است که هنگام مصرف مکمل‌ها، ابتدا به نوع و زمان مصرف آنها دقت کنید.

 

ویتامین C
ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است. تفاوت آن با دیگر ویتامین‌ها این است که فقط چند ساعت در خون می‌ماند و به سرعت از راه کلیه‌ها دفع می‌شود. ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.
ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شود، چون ماده‌ای محرک است و شخص را بیدار نگه می‌دارد.خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که با خوردن بیش از نیاز آن، اضافی‌اش از بدن دفع می‌شود و عارضه‌ای ندارد.

 

ویتامین‌های گروه B
مصرف ویتامین‌های گروه B وابسته به غذا نیست و معمولا حتی با معده خالی نیز به خوبی جذب می‌شوند. چون ما در حالت عادی این ویتامین‌ها را که از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند، با غذا دریافت می‌کنیم، پس بهتر است این ویتامین‌ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها مصرف شوند.
معمولا ویتامین‌های گروه B و C می‌توانند با معده خالی جذب شوند، مشروط بر این که فرد، مشکل گوارشی نداشته باشد.

 

ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین A، D، E و K )
این ویتامین‌ها، برای جذب، به چربی نیاز دارند. بنابراین آن‌ها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند، مصرف شوند.

 

ویتامین D
برای جذب، وجود چربی در دستگاه گوارش ضرورت دارد تا به تبع آن، صفرا ترشح شود. ولی این به آن معنا نیست که ویتامین D باید با چربی مصرف شود، بلکه منظور، مصرف آن همراه غذا یا بلافاصله پس از صرف غذاست که حتی می‌تواند این غذا «شیر» باشد.

 

ویتامین E
ویتامین E چون جذب آن در اثر ترشح آنزیم‌های هضم کننده چربی (عمدتا توسط لوزالمعده) تسریع می‌گردد بهتر است بعد از غذا مصرف شود.


کلسیم
اگر قرص کلسیم با معده خالی مصرف شود، جذب بالایی نخواهد داشت، چرا که در معده خالی به میزان لازم، اسید ترشح نمی‌شود. پس قرص کلسیم کربنات باید با غذا یا بلافاصله پس از غذا، هنگامی که آنزیم‌های گوارشی و اسید معده ترشح شده‌اند، مصرف شود تا جذب بالایی داشته باشد.
خوردن کلسیم در شب پیشنهاد می‌شود، زیرا مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می‌گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می‌تواند به خوابیدن کمک کند.
در صورتی که مصرف بیش از یک قرص  در روز نیاز باشد، بهترین زمان مصرف قرص‌ها پس از شام و بعد از صبحانه است و بهتر است کلسیم همراه با ناهار مصرف نشود.

 

منیزیم و کلسیم
منیزیم همراه با کلسیم باید مصرف شود. بسیاری از افراد منیزیم را با کلسیم، در موقع خواب مصرف می‌کنند، اگرچه برخی معتقدند که منیزیم در روز بهتر جذب می‌شود.

 

کلسیم و شیر
همراه کردن قرص کلسیم با شیر جذب آن را افزایش می‌دهد. بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب‌ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید. اگر دریافت روزانه کلسیم زیاد باشد، درصد جذب کاهش می‌یابد.

 

لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها
ثابت شده این مواد می‌توانند از بدن در مقابل سرطان‌ها حفاظت کنند. پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهی قبل از غذا مخصوصا 20 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند، چون جذب آن‌ها در آن زمان بهتر است.

 

قرص آهن
اگر قرص آهن برای شما تجویز شده است، از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید، چون جذب آهن را کاهش می‌دهد.
قرص آهن اگر همراه غذایی با فیبر زیاد میل شود، جذب آهن را مهار می‌کند.
بهتر است آهن و فراورده‌های آن همراه با آبمیوه طبیعی که حاوی مقداری ویتامین C است، میل شود. در زنانی که پس از مصرف قرص «فروس سولفات» دچار تهوع می‌شوند، چاره‌ای بجز مصرف قرص پس از غذا نیست.

 
قرص روی
فراورده‌های روی نیز با معده خالی جذب بهتری دارند.

 

امگا 3
زمان مصرف قرص مکمل امگا 3 خیلی مهم نیست. شما در هر ساعتی از روز بعد از یک وعده غذایی می‌توانید آن را مصرف نمایید.

 

فیبر خوراکی
اگر از فیبر خوراکی برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می‌کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص‌های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند، چون فیبر مانع جذب ویتامین‌ها می‌شود. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی‌شود.//تبیان

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان