کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> رویایی ترین روز تاریخ برای سهامداران بورس تهران ... / 15 فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

بورس پس از معاملات >>> رویایی ترین روز تاریخ برای سهامداران بورس تهران ... / 15 فروردین 94


با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.01.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1497 واحد رشد به رقم 49492 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 4443 واحد افزایش عدد 136475 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 905 واحد رشد به رقم 29262 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 232 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "سصفها" با 2 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 45 واحد افزایش به رقم 766 واحد رسید. در این شرایط امروز "زاگرس" با 12 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1861 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 974 میلیارد ریال رسید.

رویایی ترین معاملات بازار سرمایه طی یکسال گذشته در روز جاری رقم خورد بطوریکه رکود زنی های شاخص های بورس در کنار افزایش قیمت سهام شرکت ها که به صورت دسته جمعی نظاره گر صف های خرید بودند همگی جزء دستاوردها و تلاش های خستگی ناپذیر دکتر ظریف و یارانش بود.

امروز لبخندهای ظریف سبب لبخند اهالی بازار شد، امروز اهالی تالار شاهد بازاری بودند که آسودگی خیال و عدم ترس از تحریم و مشکلات هسته ای در آن موج می زد، بورس امروز خودش بود با ریسک های خاص مربوط به خود همان ریسک هایی که در پیشرفته ترین بازارهای دنیا نیز وجود دارد.

سهامداران بورس می دانند که بازار سرمایه پس از فروکش کردن هیجانات امروز نیز دیگر به روزهای سال گذشته بازنخواهد گشت و روند منطقی و تعادلی و البته تحلیل پذیر جایگزین روندهای گذشته خواهد شد.

براساس این گزارش در معاملات امروز گروه های خودرویی، بانکی، حمل و نقل، تجهیزات و لیزینگ بیشترین واکنش را به بحث مذاکرات هسته ای و توافق سیاسی به دست آمده با توجه به میزان صف خریدهای شکل گرفته نشان دادند. بطوریکه امروز بانک صادرات رکورد بیشترین صف خرید را در طول عمر 48 ساله بازار سرمایه شکست هرچند که صف های خرید در سهام بانکی نسبت به دیگر گروه ها از حجم بالاتری برخوردار بود.

در مجموع طی معاملات روز جاری در حالی نقدینگی بیش از یک هزار و 40 میلیارد تومان در انتظار خرید سهام در صف های خرید بود که تنها در حدود 227 میلیارد تومان ارزش معاملات رقم خورد و مابقی تقاضاها به روزهای بعد موکول شد.

اما اولین صرفاً جهت اطلاع سال 1394 به سازمان بورس اوراق بهادار تعلق گرفت، نهادی که پیش بینی می شد سیاست های گذشته را با توجه به آغاز فصل جدید بورس کنار گذاشته و سیاستی در خور یک بازار بدون تحریم اعمال نماید اما ظاهراً تحریم های بورس که به واسطه تصمیمات خلق الساعه شکل می گیرد تمامی ندارد و قرار است امسال هم هر دم از این باغ بری برسد.

متأسفانه در روزی که پس از مدت ها مجدداً اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه بازگشت و همه چیز مهیای ورود نقدینگی های سرگردان یا پارک شده خارج از بورس به این بازار بود مسئولین قانونی را وضع کردند که براساس آن سفارش های دسته ای کارگزاران با محدودیت 52 دستور با سفارش 100 هزار سهمی قابل اجرا بود و به عبارت ساده تر هر ایستگاه معاملاتی تنها مجاز به وارد نمودن 52 دسته به جهت خرید سهام بود.

قطعاً مسئولین امر خاطرشان هست که در سال گذشته از هر راهی وارد شدند تا نقدینگی وارد بازار شود اما نشد لطفاً در شرایط فعلی که نقدینگی با پای خودش در حال ورود به چرخه اقتصادی کشور است شما دیگر سد راه نشوید.

اما یک صرفاً جهت اطلاع دیگر هم داریم، این صرفاً جهت اطلاع مختص دوستانی است که معتقدند بازار نباید با این شدت رشد کند و این روند بسیار زودگذر خواهد بود.

امروز زاگرس بعد از بازگشایی مجدد نماد خود نشان داد که هنوز بیشتر زمان صعودی بازار مانده، وقتی سهامی همانند زاگرس که روزانه در حدود 100 هزار سهم در بهترین حالت مورد معامله قرار می گرفت طی یک روز با رشد 35 درصدی بیش از یک میلیون و 800 هزار سهم آن معامله شود یعنی شرکت های همگروه دیگر برای آغاز چنین روندی آماده باشند به عبارت دیگر زاگرس سربلندترین نماد بازار بود !

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز امروز روند قابل توجهی از صعود را در پیش گرفتند که خود این موضوع نیز آلارم به بازار است و کولاکی که این صندوقها به پا کردند بی سابقه بود حال باید دید چطور این کولاک ایجاده شده است ؟ / بورس نیوز

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان