کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

نگاهی به شش عامل کلیدی در ریزش شدید و ادامه دار بورس // 30 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه


نگاهی به شش عامل کلیدی در ریزش شدید و ادامه دار بورس // 30 شهریور 94

 

 وب سایت بورس نگار - اگر در سال 93 از هر فعال بورسی پرسیده می‌شد شاخص بعد از توافق هسته‌ای روند نزولی خود را با شدت بیشتری ادامه خواهد، بی‌شک لبخند سردی روی صورتش نقش می‌بست و سعی می‌کرد این حرف را جدی نگیرد. اما این شوخی تلخ در کمال ناباوری در حال حاضر، تبدیل به حقیقت شده و روند نزولی بازار حتی بعد از توافق هسته‌ای ادامه یافته تا جایی که اگر از روز بازگشایی پالایشگاه‌ها در تاریخ 27 اسفندماه صرف‌نظر کنیم شاخص به تاریخ اول مهرماه سال 92 بازگشته به راستی کسی نمی‌داند این روند نزولی شاخص تا کجا ادامه خواهد یافت. افزون‌بر این سهامداران دیگر تمایل چندانی به فعالیت در بورس ندارند و تنها نظاره‌گر تحولات بازار هستند تا جایی که سقوط شاخص برای معامله‌گران امری عادی شده و هیچ خبر خوبی بر روند معاملات تاثیرگذار نیست.


 در این میان عده‌ای از سهامداران سفته‌باز سعی می‌کنند از جریان منفی حاکم بر بازار سوءاستفاده کرده و با تمرکز روی سهمی خاص قیمت آن را به طور کاذب بالا ببرند. این افت ارزش بازار درحالی اتفاق می‌افتد که چشم تمام کشور‌های بزرگ صنعتی به ایران و زمان لغو تحریم‌ها دوخته شده تا با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف سود سرشاری کسب کنند اما در بورس این تحولات تاثیر مثبتی بر جای نگذاشته است. بر همین اساس و با استمرار جو منفی در تالار شیشه‌ای روند بازار تحت تاثیر شش عامل کلیدی یک ریزشی تاریخی دیگر را تجربه کرد و به میانه کانال 61 هزار واحد سقوط کرد. برای اینکه دقیقا بدانیم چه عواملی در این بین تاثیر‌گذار هستند باید به موارد زیر اشاره کنیم تا شاید منشای این عقبگرد شدید شفاف شود.


 1- عدم حمایت‌های دولتی از بورس: باوجود اینکه بیش از 70 درصد از سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحت تملک دولتی یا شرکت‌های وابسته به دولت است با این وجود هیچ حمایتی از بورس صورت نمی‌گیرد و از ارزش بازار روزبه‌روز کاسته می‌شود.


 2- اعلام نرخ پتروشیمی‌ها: روز گذشته دبیر انجمن پتروشیمی با اعلام آخرین رویدادها و مواضع درباره نرخ خوراک پتروشیمی از دریافت صورت حساب ۱۳ سنتی شرکت‌های پتروشیمی و پیگیری موضوع در ریاست‌جمهوری خبر داد. این خبر درحالی قطعیت یافت که طی چند روز اخیر شایعاتی پیرامون آن در بازار وجود داشت و جو به وجود آمده تاثیر منفی زیادی بر روند معاملات داشت.


 3- از دست رفتن سطوح حمایتی: روند نزولی بازار به‌گونه‌ای پیش رفته که سطوح حمایتی پیش‌بینی شده یکی پس از دیگری از دست رفته و جو منفی ایجاد شده تا حدودی تعادل بازار را بر هم زده است.


 4- زمان تسویه‌حساب صندوق‌های اعتباری: همواره با رسیدن به روزهای پایانی ماه و زمان تسویه‌حساب صندوق‌های اعتباری میزان عرضه‌ها در بازار افزایش بیشتری خواهد داشت که این عامل در کنار شرایط موجود بر شدت افت بازار افزوده است.


 5- پایان سال مالی کارگزاری‌ها: از آنجایی که پایان سال مالی اکثر شرکت‌های کارگزاری 31 شهریورماه هر سال است و این شرکت‌ها برای تصویه‌حساب اعتبار‌ها و محاسبه سود و زیان خود اقدام به عرضه سهام می‌کنند که به روند نزولی بازار شدت بیشتری خواهد بخشید.


 6- بدبینی سهامداران نسبت به جریانات بازار و بحران کمبود نقدینگی: روند نزولی بازار باعث شده دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در بورس وجود نداشته باشد و بازار دچار کمبود نقدینگی شود به طوری که با وجود انتشار اخبار خوب بازار ظرفیت رشد چندانی ندارد.// روزنامه جهان صنعت

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان