کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

آخرین جزئیات از"فاجعه منا"/علت حادثه دلخراش امروز عربستان وکشته شدن حجاج ایرانی چه بود؟چند ایرانی در مناکشته شدند؟/این خبرتکمیل میشود/14مهر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 41 دقيقه


آخرین جزئیات از "فاجعه منا" >>> این خبر بروزرسانی می شود ...

علت حادثه دلخراش امروز عربستان و کشته شدن حجاج ایرانی چه بود؟ چندنفر ایرانی در فاجعه منا کشته شدند؟ // مهر 94


افشای علت فاجعه امروز عربستان
صدایی در شبکه های احتماعی به نقل از یکی از حجاج ایرانی ، علت احتمالی فاحعه امروز سرزمین منا را افشا کرده است.
 این ایرانی می گوید: ماشینهای پلیس سعودی یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند. به گزارش «انتخاب» ؛ از سوی دیگر، علت حضور تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز ، در هاله ای از ابهام قرار دارد و خوب است هر چه زودتر سازمان حج، گزارشی دقیق به ملت ایران ارائه دهد. قابل ذکر است ، کسانی که سال های متمادی در سفر حج حضور داشته اند می گویند، نباید زوار، پیش از ساعت 11 در مسیرهای رمی جمره قرار گیرند ، چرا که ازدحام به حدی جدیست که همواره احتمال خفگی وجود دارد. باید پرسید ، بر چه اساسی مجوز حضور ایرانیان پیش از این ساعت ، داده شده است؟ آیا پس از این همه سال حضور مدام در حج ، همچنان ایرانیان باید جزء بیشترین کشته شده ها باشند؟!

دستور جهانگيري براي رسيدگي فوري به وضع حجاج ايراني
معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی جانباخته و آسیب دیده در حادثه منا را صادر کرد.
 دکتر اسحاق جهانگیری به محض اطلاع از حادثه ناگوار سرزمین منا که متأسفانه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از حجاج ایرانی بیت الله الحرام نیز شد ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ، رئیس ‌سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی دستور لازم را برای پیگیری تمامی امکانات جهت رسیدگی فوری به وضع جانباختگان و آسیب دیدگان ایرانی این حادثه را صادر کرد.
 به گزارش ایسنا، وی در این تماس تاکید کرد: مسئولیت امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام بر عهده دولت عربستان سعودی است که باید به وظایف خود عمل کند و عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.
 دکتر جهانگیری همچنین ضمن دستور تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه برای تسریع در انجام هماهنگی های لازم و امداد رسانی موثرتر، از مسئولان ذیربط خواست در اسرع وقت نتیجه اقدامات صورت گرفته در این خصوص را برای رفع نگرانی خانواده های زائران ایرانی به اطلاع ملت شریف و صبور ایران برسانند.

تعداد جانباختگان ایرانی فاجعه منا به 90 نفر رسید
 رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تعداد کشته شدگان ایرانی حادثه امروز منا در رمی جمرات به ۹۰ نفر رسید.
 این در حالی است که تاکنون 60 مجروح در این حادثه داشته اند. به گزارش فارس، این در حالی است که برخی از منابع خبری تعداد مجروحان ایرانی را ۱۵۰ نفر قید کرده‌اند. همچنین در این حادثه تا این لحظه ۱۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

عربستان: حادثه منا تقصیر ما نبود
دولت عربستان طی بیانیه ای که به نظر می آید فراری رو به جلو است، اعلام کرد که حادثه منا متوجه آنان نیست.
 به گزارش «انتخاب»، عربستان اعلام کرد که کاروان های حجاج به توصیه های آموزشی آنان گوش نکرده و در نتیجه این بی اعتنایی، حادثه اتفاق افتاده است. شبکه تلویزیونی العربیه نیز در گزارشی ضمن تکرار همین ادعاها، سعی داشت که دولت عربستان را در فاجعه منا بی تقصیر معرفی کند.

این خبر بروزرسانی می شود...

شمار جانباختگان فاجعه منا از هزار نفر گذشت
رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش تعداد جان‌باختگان فاجعه منا به ۱۰۰۰ نفر خبر داد و گفت: هم‌اکنون تعداد فوتی‌های ایرانی به ۴۷ نفر رسیده و ۶۰ زائر ایرانی هم مجروح هستند که حال عمومی آنها رضایت‌بخش است. از افزایش تعداد جان‌باختگان فاجعه منا به 1000 نفر خبر داد و گفت: عمق فاجعه بسیار عمیق و وسیع است و این حادثه به دلیل بی‌تدبیری و سوء مدیریت و عدم مسئولیت پذیری دولت سعودی به جود آمد. سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس، رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بعد از گذشت حدود 8 ساعت از این فاجعه هنوز جنازه های بسیاری روی زمین مانده است.

این خبر بروزرسانی می شود...

آخرین جزییات فاجعه منا به روایت "اوحدی" // 3 مهر 94

رئیس سازمان حج و زیارت: مجروحان زیر تلی از کشته‌ها دست و پا می‌زدند؛ اجساد در حال حاضر در اختیار ایران نیست. آن 131 زائر جان‌باخته تا لحظه‌ای که عربستان به عوامل امداد‌گر ایرانی اجازه حضور در صحنه را داده بود شناسایی شدند بنابراین اگر عوامل ما نبودند امکان شناسایی همین تعداد زائر نیز وجود نداشت...

 

 رییس سازمان حج و زیارت در جدیدترین اظهاراتش جزییات "فاجعه منا "را تشریح کرد.
 سعید اوحدی در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: عربستان اجازه شناسایی جان‌باختگان و مجروحان فاجعه منا را تا پنج عصر روز گذشته داده بود که تا آن لحظه 131 زائر ایرانی در میان کشته‌ها و 60 زائر ایرانی دیگر در میان مجروحان شناسایی شدند.

 او تصریح کرد: اجساد در حال حاضر در اختیار ایران نیست. آن 131 زائر جان‌باخته تا لحظه‌ای که عربستان به عوامل امداد‌گر ایرانی اجازه حضور در صحنه را داده بود شناسایی شدند بنابراین اگر عوامل ما نبودند امکان شناسایی همین تعداد زائر نیز وجود نداشت. وی افزود: در فاجعه مکه نیز 60 زائر ایرانی تا لحظه شناسایی جمع‌آوری شدند که 55 نفر آنها به بیمارستان‌های مرکز پزشکی حج و زیارت انتقال داده شده و پنج نفر دیگر به دلیل شرایط جسمی در بیمارستان‌های عربستان هستند.

 اوحدی با بیان این‌که آمار جان‌باختگان و مجروحان بیشتر از آنچه است که دولت عربستان اعلام کرده است، اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان تا این لحظه به مرز 1500 رسیده، در حالی که دولت عربستان تا 1000 نفر را اعلام کرده است، منابع موثق معتقدند که این تعداد به مرز 2000 نفر نیز خواهد رسید. وی اضافه کرد: بیمارستان‌های مکه در حال حاضر مملو از مجروح و شرایط روز گذشته طبق آنچه عوامل ایرانی دیده‌اند نشان می‌داد مدیریت کار از اختیار سعودی‌ها خارج شده بود.

 رییس سازمان حج و زیارت سپس با اشاره به دلایل اتفاق افتاده وقوع فاجعه روز گذشته یادآور شد: بیش از 1.5 میلیون زائر همزمان در "جمرات" حضور داشتند، به دلیل مسدود شدن یکی از مسیرها زائران هنگام حرکت به هم برخورد کردند و تراکم جمعیت باز شد عده زیادی زیر دست و پا بمانند. البته عربستان تا این لحظه دلیل آن اتفاق را اعلام نکرده، اما سو تدبیر و نداشتن تجربه از عوامل اصلی آن بوده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور وزیر دفاع عربستان در جمره و مسدود‌کردن ناگهانی مسیرهای دسترسی به جمرات باعث این اتفاق افتاده شده است؟ به ایسنا گفت: من این موضوع را نمی‌دانم اما آنچه موثق است بستن مسیرها باعث وقوع این حادثه شد.

 اوحدی همچنین نرده‌کشی در اطراف خیمه‌های محل اسکان برخی زائران در دسترسی به جمرات را یکی‌دیگر از دلایل وقوع این فاجعه خون‌بار اعلام کرد و افزود: خیمه‌های کشورهای عربی همچون مصر و بحرین در مسیر رمی جمرات قرار دارد. برای این‌که زائران از مسیر حرکت به این خیمه‌ها وارد نشوند نرده‌کشی شده است و همین محدود‌کردن باعث شد فضایی برای نجات‌ پیدا کردن زائران از میان سیل جمعیت وجود نداشته باشد و آنها زیر دست و پا بمانند.

 وی ادامه داد: عوامل ایرانی بسیاری از مجروحان را از زیر دست و پا خارج کردند. روز گذشته مصیبت وحشتناکی در منا اتفاق افتاد. نجات‌دادن برخی مجروحان بسیاری سخت بود، آنها زیر تلی از کشته‌ها دست و پا می‌زدند و عوامل امداد ایرانی تا جایی که امکان داشت زائران را نجات دادند.

 اوحدی ادامه داد: از ساعت پنج بعد از ظهر دیروز فضا در منا امنیتی شد و دیگر اجازه حضور به عوامل امدادگر سایر کشورها را به محل حادثه ندادند. ما نتوانستیم جان‌باختگان و مجروحان دیگر را شناسایی کنیم. البته امروز از وزارت حج مجوزی را گرفته‌ایم و پنج کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم تا شناسایی جان‌باختگان و مجروحان را انجام دهند.

 وی بیان کرد: امیدوارم تا یکی دو روز آینده وضعیت جان‌باختگان و مجروحان ایرانی شفاف شود.

 رییس سازمان حج و زیارت در عین حال با بیان این‌که شناسایی و سرشماری زائران به دلیل پراکندگی آنها در منا و مکه امکان‌پذیر نیست، افزود: تا این لحظه از میان 131 زائر جان‌باخته شش نفر مفقود شده‌اند که به دلیل داشتن کارت، امکان شناسایی آنها وجود نداشت. پراکندگی جمعیت زائران در یکی دو روز به گونه‌ای است که امکان آمار مفقودین از کاروان‌ها هم مشکل است. او ادامه داد: امروز بعد از انجام رمی دوم جمره گروهی از زائران به مکه باز خواهند گشت و این پراکندگی شدت بیشتری می‌یابد. البته در حال حاضر منطقه "منا" وضعیت عادی‌تری پیدا کرده و مسیرها باز شده است. اوحدی در بخش پایانی این گفت‌وگو درباره‌ی تحویل گرفتن اجساد ایرانی گفت: برای انتقال این اجساد باید تشریفات قانونی انجام شود که ان شا‌ء الله آنها را تحویل می‌گیریم، البته اجساد در حال حاضر به سردخانه‌های مکه منتقل شده‌اند. وی اضافه کرد: برای انتقال این اجساد به ایران با هواپیمایی‌های "ماهان" و "ایران‌ایر" هماهنگ کردیم تا پس از انجام تشریفات قانونی، اجساد را به کشور باز گردانیم.

این خبر بروزرسانی می شود...


>>> چرا کشوری همانند ایران که صدها نفر از قربانیان فاجعه منا از زائران این کشور هستند، نباید در مدیریت مراسم حج مشارکت داشته باشد؟ چرا عربستان اجازه مشارکت بقیه کشورهای اسلامی را در اجرای درست مناسک حج نمی دهد؟؟


"مارک گلن" – نویسنده آمریکایی --  در گفتگو با پرس تی وی اظهار داشت: "اتفاقی که دیروز در منا رخ داد فاجعه ای وحشتناک است. این فاجعه فقط برای مسلمانان نیست، بلکه برای سایرین از جمله مسیحیان نیز فاجعه است."

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، مارک گلن گفت: " باید ریشه های این فاجعه بررسی شود. چگونه ممکن است چنین اتفاق هایی در مراسمی رخ بدهد که سابقه آن به سالها قبل باز می گردد. بی تردید، از قبل کاملا مشخص بوده است که چه تعداد زائر در این مراسم شرکت می کنند. در نتیجه باید برای تامین امنیت آنها اقداماتی پیش بینی می شد."

 وی در ادامه اظهار داشت: "باید به بهره برداری های دیگران از این رویداد و سیاسی کردن این مسئله توجه داشت. مسیحیان افراطی که به اسرائیل و بنیامین نتانیاهو -- نخست وزیر رژیم صهیونیستی -- نزدیک هستند، از این اتفاق فاجعه بار استفاده خواهند کرد تا بگویند اسلام و مسلمانان عقب مانده هستند و به غیر از ایجاد فاجعه هیچ کاری نمی توانند انجام بدهند. در نتیجه مسیحیان باید تمامی منابع مسلمانان را در اختیار خودشان درآورند و از این پولها برای کمک مالی به اسرائیل و دیگرانی استفاده شود که با اسلام و مسلمانان درگیر جنگ هستند. سیاسی کردن این اتفاق برای پیشبرد اهداف اسرائیل و آمریکا در منطقه موضوعی نگران کننده است."
 
 این نویسنده آمریکایی افزود: "با توجه به اینکه چنین فجایعی در ایام حج سابقه دارد، بهتر است مجموعه ای از کشورهای اسلامی مدیریت مراسم حج را بر عهده بگیرند و نه اینکه عربستان سعودی بخواهد به تنهایی این کار را انجام بدهد. یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان در سراسر جهان که در حدود هشتاد تا نود کشور جهان پراکنده هستند باید به فکر چاره باشند. باید مدیریت حج، دسته جمعی باشد.  چرا کشوری همانند ایران که صدها نفر از قربانیان فاجعه منا از زائران این کشور هستند، نباید در مدیریت مراسم حج مشارکت داشته باشد؟"

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++

الدیار: حجاج ایرانی در منا در محاصره نیروهای امنیتی سعودی بودند // 3 مهر 94
 روزنامه الدیار نیروهای امنیتی سعودی را متهم کرد که حجاج ایرانی را در منا به محاصره درآورده بودند. پایگاه اینترنتی روزنامه الدیار لبنان در مطلبی این سوال را مطرح کرد که چرا شمار جان باختگان ایرانی در حادثه منا زیاد است و آیا این موضوع یک مساله امنیتی است و یا اتفاقی است؟
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روزنامه ادامه می دهد: برخی روایات حاکی از آن است که نیروهای امنیتی سعودی حجاج ایرانی را محاصره کرده بودند و اینکه درهای آهنی مسیر بلافاصله پس از بحرانی شدن اوضاع بسته شد، مساله ای تصادفی نیست.
 آیا نیروهای امنیتی سعودی می خواسته اند حجاج ایرانی را کاملا زیر نظر داشته باشند؟ سوال دیگر آنکه آیا نیروهای امنیتی سعودی راه را بر حجاج ایرانی بستند و یا هیات جانشین ولیعهد سعودی مسیر را سد کرد و ایرانی ها ضد آن شعار دادند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند؟

++++++++++++++++++++++
اوحدی:کاهش آمار مفقودین فاجعه منا // 5 مهر 94
 رئیس سازمان حج و زیارت گفت: خوشبختانه امروز با پیگیری های صورت گرفته، ۲۵ تن از مفقودان حادثه منا پیدا شدند.
 سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امروز صبح کمیته ای چهار نفره توسط سازمان حج و زیارت برای جست و جوی مفقودان در بیمارستان های عربستان تشکیل شد. به گزارش مهر، وی افزود: مجوزهای لازم برای این گروه به منظور سرکشی در همه بیماستان های خصوصی و دولتی عربستان اخذ شده و امیدوارم فردا بتوانیم آمار جامعی از مفقودین ارائه دهیم. اوحدی با اشاره به وضعیت عمومی کاروان ها گفت: وضعیت عمومی کاروان ها آرام تر شده است. امروز به کاروان ها سرکشی کردیم که متاسفانه در برخی کاروان ها ۲۷، ۲۸ نفر جان باخته یا مفقود هستند. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: امروز آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دو بار با ما تماس داشتند و پیگیر مسائل شدند، ضمن اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیر جدی مسائل هستند. همین پیگیری های دولتی و پیام مقام معظم رهبری باعث آرام شدن جو موجود شده است.
 وی با اشاره به اینکه شرایط برای بازگرداندن اجساد جان باختگان فراهم شده است، گفت: کار تشریفات قانونی برای بازگرداندن جان باختگان انجام شده است و با هماهنگی با شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر از اوایل هفته آینده کار بازگرداندن جان باختگان صورت می گیرد. اوحدی در ادامه گفت: امروز ۲۵ نفر از مفقودان پیدا شدند و اکنون آمار مفقودان ما به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است.

++++++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

واکنش متفاوت سیسی به فاجعه منا // 4 مهر 94
ریاست جمهوری مصر به فاجعه منا واکنش نشان داد و با عربستان سعودی اعلام همبستگی کرد.
 به گزارش روزنامه الاهرام مصر، ریاست جمهوری مصر جان باختن صدها تن از حجاج بیت الله الحرام را در حادثه منا به خانواده قربانیان مصر و دیگر کشورهای عربی و اسلامی تسلیت گفت. به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته این روزنامه، ریاست جمهوری مصر با عربستان سعودی در این مصیبت بزرگ اظهار همبستگی و اعلام کرد که به طور کامل از عربستان حمایت می کند و در کنار آن ایستاده است.

++++++++++++++
نشریه آمریکایی: مقامات سعودی مقصرند // 4 مهر 94
یک نشریه آمریکایی به نقل از شاهدان عینی مقصر بودن مقامات سعودی در بروز فاجعۀ عید قربان در منا را ثابت کرد.
 در حالی که پس از فاجعۀ منا و کشته شدن حدود 1300 حاجی هنوز هیچ توضیح رسمی از سوی مقامات عربستان ارائه نشده و تنها وزیر بهداشت عربستان حاجیان را در بروز حادثه مقصر دانسته؛ یک نشریه آمریکایی به نقل از یک شاهد عینی مقصر بودن مقامات سعودی را ثابت کرد.
 به گزارش العالم: نیویورک تایمز به نقل از یکی از کسانی که هنگام وقوع حادثه منا در محل حاضر بود، نوشت: مقامات سعودی خروجی ها را به صورت موقت بستند و ازدحام زیاد حجاج باعث ایجاد فشار در میان جمعیت شد.
 "خالد صالح" یکی از کارمندان دولت عربستان که بلافاصله بعد از شنیدن صدای فریاد و آژیرهای هشدار به مکان شتافته بود، می گوید، تعداد زیادی از مردم روی زمین افتاده و کشته یا مجروح شده بودند و من از حاجیان شنیدم که تعدادی از خروجی ها برای عبور خودروی "شخصیت های مهم" بسته شدند.
 نیویورک تایمز به نقل از مسوولان بعثه های حج نوشت: دو راه خروجی منا در برابر حاجیان بسته شد و همین موضوع به وقوع این حادثه تأسف بار منتهی شده است.
 در اثر فاجعه مسدود شدن مسیر حجاج در منا در روز پنج شنبه و بر اساس آمار اعلامی از سوی مبادی زیربط، تاکنون یکهزارو 300 کشته شناساسی شده و آمار مجروحان این حادثه نیز از مرز دو هزار نفر گذشته است.

++++++++++++++
آخرین آمار تعداد مفقودین ایرانی حادثه منا // 5 مهر 94
سیدعلی مرعشی ، آخرین آمار مربوط به تعداد مفقودین ایرانی حادثه منا را اعلام کرد.
 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: آمار زائران مفقود شده ایرانی همچنان ۳۲۵ نفر عنوان کرد و گفت: بیمارستان‌های مکه و مدینه به علت آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی تخلیه شدند.
 به گزارش فارس، سیدعلی مرعشی ، آخرین آمار مربوط به تعداد مفقودین ایرانی حادثه منا را اعلام کرد. وی گفت: روز گذشته ما 365 زائر مفقود شده داشتیم که این آمار امروز به 325 نفر کاهش یافته است که از این میان تعدادی خود به کاروان‌های مربوطه مراجعه کرده‌اند و تعدادی را نیز ما در بیمارستان‌های سعودی شناسایی کردیم.
 مرعشی با بیان اینکه اکنون 103 مجروح حادثه منا در بیمارستان‌های هلال‌احمر و سعودی بستری هستند، گفت:‌ آمار مربوط به مجروحان متغییر است چرا که عربستانی‌ها به علت آماده شدن برای حوادث احتمالی روزهای آخر مراسم حج بیمارستانی‌ها منا و مکه را تخلیه کرده‌‌اند.
 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: به طور مثال ما یک مورد زائر در بیمارستان منا داشتیم که روز گذشته عمل فتخ انجام داده بود که وی را به جده منتقل کرده‌اند.
 وی افزود: سایر بیماران نیز از بیمارستان‌های منا و مکه به بیمارستان‌های جده و طائف منتقل شدند و ما نیز تیم خاصی را همراه با آمبولانس به این شهرها فرستاده‌ایم تا ضمن شناسایی مجروحان ایرانی حاضر در این بیمارستان‌ها آنهایی که قابل انتقال هستند را به بیمارستان هلال‌احمر منتقل کنند.
 مرعشی با بیان اینکه در یکی از بیمارستان‌های جده 4 زائر ایرانی بستری شده‌اند، گفت: 15 نفر از زائران ما اوضاع مناسبی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی زنده هستند که امیدوارم به مانند آن زائر خونریزی مغزی شده در حادثه سقوط جرثقیل سلامت خود را به دست بیاورند و به وطن بازگردند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++

شمار کشته شدگان ایرانی حادثه منا به ۱۴۴ نفر رسید // 5 مهر 94

محمدحسن آصفری در مصاحبه با «رویداد» رادیو گفتگو با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز که با حضور وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه تشکیل شد، اظهار داشت: این آقایان علت شکل‌گیری این اتفاق را بررسی کردند و بحث هایی را در خصوص انتقال کشته شدگان در منا و تیم پزشکی برای رسیدگی به مصدومان مطرح کردند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، وی اعزام به مکه و بررسی مسئله و همچنین انتقال اجساد حجاج را از دیگر محورهای مورد بحث در این جلسه خواند و افزود: آنطور که آقای امیرعبداللهیان گفت، ویزای وزیر بهداشت صادر شده تا در حوزه رسیدگی به مجروحین و انتقال اجساد وارد بررسی شود. آصفری با اشاره به افزایش شمار کشته شدگان ایرانی حادثه به ۱۴۴ نفر ادامه داد: آمار مجروحین همان ۸۰ نفر است؛ امروز بیش از ۶۰ هزار نفر از زوار ما در مکه هستند که باید در موضع‌گیری ها بگونه ای عمل شود که شاهد اتفاقات دیگری نباشیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی، رسیدگی به چگونگی این حادثه را مهم دانست و گفت: مجلس تاکید دارد که این وضعیت باید مشخص شود؛ به ویژه کشورهای آسیب دیده باید بحث را بصورت دقیق دنبال کنند و گزارش های لازم نیز تهیه شود. وی وضعیت کنونی زوار ایرانی را مهمترین مسئله خواند و تصریح کرد: باید تلاش کنیم زوار ایرانی بعد از اتمام مراسم به سلامت به خانه‌های خود بازگردند و بحث رسیدگی به مصدومان نیز باید دنبال و در دستور کار قرار گیرد. آصفری گفت: قرار است اتحادیه پارلمان کشورهای اسلامی این موارد را دنبال کند و دولت نیز در حوزه مفقودین اقدام کند و رایزنی هایی از طریق ترکیه صورت گیرد.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

سازمان حج و زیارت از افزایش تعداد قربانیان ایرانی فاجعه منا به 155 نفر خبر داد

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.وی افزود: تعداد کشته‌های فاجعه منا به 155 نفر رسیده است.معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به 85 نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه 321 مفقودی گزارش شده است.وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

جانباختن 24 ایرانی اهل‌سنت در حادثه منا // 6 مهر 94
یک منبع آگاه از جانباختن ۲۴ زائر ایرانی اهل تسنن در فاجعه منا خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶۰ زائر ایرانی اهل سنت متشکل از ۳۱ زن و ۲۹ مرد مفقود هستند.
 تعدادی از زائران ایرانی حاضر در مکه  با بیان اینکه در همایش‌ها مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌اند دود 20 کانتینر پر از اجساد هنوز تخلیه نشده‌اند، گفتند: در مکه فضایی بسیار عاطفی بین حجاج ایرانی حاکم شده است.
 یک منبع آگاه نیز  در گفت‌وگو با فارس، گفت: مسئولان اظهار امیدواری می‌کنند تا فردا آمار نهایی را اعلام کنند. این منبع آگاه اظهار داشت: از میان کاروان‌های اهل سنت، استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و کردستان بیشترین جانباخته را داشتند.
 وی افزود: خانمی با 3 برادرش از کاروان استان گلستان به حج آمده بود که در این فاجعه 3 برادرش کشته شدند. این منبع آگاه ادامه داد: تاکنون 24 زائر اهل سنت ایرانی در میان کشته‌شدگان شناسایی شدند. این درحالی است که نام 60 زائر اهل تسنن ایرانی در میان مفقودان وجود دارد. این 60 زائر متشکل از 31 زائر خانم و 29 زائر آقا است.
 وی تصریح کرد: در مجموع 50 نفر از زائران اهل تسنن ایرانی مجروح شدند که بسیاری از آنها از بیمارستان مرخص شدند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

جدیدترین خبرها از تعداد کشته شدگان فاجعه منا >>> آغاز شناسایی اجساد جان‌باختگان فاجعه منا درکانتینرهای عربستان // 6 مهر 94

رئیس ستاد عملیات حج ۹۴ با تشریح آخرین وضعیت حجاج گفت:۱۲ نفر از مجروحان امشب به کشور باز می‌گردند و آنهایی که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند در بدو ورود به بیمارستان منتقل می‌شوند.
 حمید محمدی رئیس ستاد عملیات حج 94 گفت:‌ تعداد مجروحین تا دیروز 46 نفر بود که اکنون 30 نفر از آنها در بیمارستان‌ها باقی مانده‌اند. 296 نفر از زائران مفقود هستند که همکاران ما در حال جستجو برای یافتن آنان هستند. به گزارش فارس، وی تعداد جان‌باختگان فاجعه منا را تاکنون 169 نفر اعلام کرد و افزود:‌ امیدواریم کار شناسایی و ارسال اجساد فردا نهایی شود و با پرواز ویژه به کشور انتقال پیدا کند. محمدی تصریح کرد: کار شناسایی اجساد در کانتینرهای عربستان از ساعتی پیش آغاز شده و در بخش‌های دیگر خبری اطلاع‌رسانی خواهد شد. رئیس ستاد عملیات حج 94 در خصوص زمان ارائه آمار نهایی از جان‌باختگان فاجعه منا گفت: با توجه به کثرت جان‌باختگان و محدودیت‌های ناشی از گستردگی فاجعه، تأخیر و کندی در شناسایی و اعلام آمار صورت گرفته است و از آنجا که ما باید برای شناسایی اجساد تمام کانتینرها را بررسی کنیم کاری زمان‌بر است و اعلام زمان دقیق امکان‌پذیر نیست. وی خاطرنشان کرد: بازگشت حجاج مدینه بعد از 12 مهر تا 25 مهر از فرودگاه جده صورت خواهد گرفت. محمدی در رابطه با شمار مجروحانی که امروز وارد کشور می‌شوند، گفت:از تعداد ۱۲ نفری که به کشور باز می‌گردند آنهایی که شرای خاص پزشکی داشته باشند در بدو ورود به بیمارستان منتقل خواهند شد.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

توطئه آل‌سعود برای دفن حجاج در عربستان // 7 مهر 94
یکی از مقامات ایرانی حاضر در حج از توطئه سعودی ها برای واردار کردن ایران به پذیرش دفن پیکر های حاجیان در عربستان خبر داد و گفت: سعودی ها با افزایش دمای کانتینرها می خواهند اجساد غیر قابل شناسایی شوند.
 یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران و از شاهدان عینی فاجعه منا در خصوص حوادث روز واقعه منا در واکنش به ادعای سعودی ها مبنی بر اینکه عامل حادثه منا ازدحام و حضور ایرانیان بوده است گفت: از ابتدای حضور در مراسم حج در مکه یا مدینه هر جا ازدحام جمعیت ایجاد می شد شرطه ها و ارتش سعودی وارد شده و جمعیت را متفرق می کردند. به گزارش مهر وی ادامه داد: در روضه رضوان در مسجد النبی هم ارتش برای متفرق کردن جمعیت حضور یافتند اما در فاجعه منا علی رغم گذشت ساعت ها از ازدحام جمعیت ارتش برای متفرق کردن جمعیت وارد عمل نشد. شاهد عینی فاجعه منا اظهار داشت: نیرو های آتش نشانی سعودی تا محل فاجعه فقط ۵۰ متر فاصله داشتند و ماشین های خود را طوری در مسیر حجاج قرار داده بودند که ازدحام جمعیت بیشتر شده و مردم تحت فشار قرار گیرند و عرصه بر جمعیت تنگ تر شود. وی تاکید کرد: اگر نیرو های آتش نشانی سعودی عرصه را تا این حد بر مردم تنگ نمی کردند، حاجیان جوان ایرانی می توانستند جمعیت گره خورده را باز کنند اما متاسفانه اجازه ندادند. این شاهد عینی فاجعه منا گفت: حاجیان ایرانی ضعف شدیدی داشتند و ازدحام جمعیت طاقت آن ها را کمتر کرده بود این وضعیت حاجیان سیاه پوست را که دارای قوای بدنی بیشتری بودند دچار خفگی کرد چه برسد به حاجیان ایرانی که دچار ضعف جسمانی نیز بودند. وی گفت: سربازان و فرماندهان اداره کنند حج در عربستان نیرو های جوان بودند که تجربه ای نداشتند و از سر جوانی نه تنها تدبیری نمی کردند بلکه سعی می کردند حرف خود را به کرسی بنشانند. این شاهد عینی فاجعه منا تصریح کرد:شدت فاجعه به حدی بود که نشان می داد یا عزمی از سوی ارتش و نیرو های سعودی برای حل مشکل ازدحام وجود ندارد یا برنامه ریزی برای حل بحران ها وجود نداشت که این فاجعه حدود ۳ تا ۴ ساعت طول کشید. در ادامه این مقام ایرانی حاضر در حج امسال گفت: مقامات آل سعود لج کرده اند و اجازه بازگرداندن ۱۳۰ جنازه شناسایی شده را هم نمی دهند. این شاهد عینی حادثه منا ادامه داد: برای نگهداری اجساد باید دمای کانتینرها کمتر از منفی ۲۰ درجه باشد اما مقامات سعودی برای وادار کردن ایران به پذیرش دفن اجساد به صورت دست جمعی در عربستان دمای کانتینرها را به منفی ۴ تا ۵ درجه کاهش داده اند تا اجساد غیر قابل شناسایی شده و عملا  امکان انتقال به تهران فراهم نشود.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

جدیدترین آمار از جانباختگان حادثه حجاح // 7 مهر 94

  در تازه ترین آمار منتشره ازتعداد جانباختگان این حادثه تعداد جان باختگان ایرانی حادثه جمرات روز عید قربان تاکنون 239 نفر گزارش شده است.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

اوحدی: آمار جان‌باختگان فاجعه منا زیاد می‌شود // 8 مهر 94
 رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌ها را جستجو کرده‌ایم، متاسفانه آمار شهدای منا افزایش خواهد یافت.

  سعید اوحدی به شبکه خبر گفت: آمار مجروحان و جان‌باختگان حادثه منا تغییر نکرده است، تاکنون ۲۳۹ نفر از حجاج ایرانی در حادثه منا جان خود را از دست داده اند و آمار مفقودان همان ۲۴۱ نفر است.

 به گزارش خبرآنلاین،رئیس سازمان حج و زیارت کشور در توضیح کارشکنی های مقامات عربستانی گفت: عمق فاجعه آنقدر عمیق و غم‌بار است که مدیریت از دست عوامل اجرایی عربستان هم در اجرا و هم در سردخانه خارج شده است.

 او گفت: حرفم این است که موضوع کارشکنی بیشتر معطوف به آشفتگی، عدم مدیریت و عدم توانایی باز می گردد و نکته بسیار مهم دیگر اینکه عوامل عربستانی مشورت‌پذیر هم نیستند. اوحدی گفت: با توجه به حجم بالای تریلی های خالی نشده قربانیان، فرآیند تصمیم‌گیری سخت است، اما با وجود مشورت هایی که ما می دهیم متاسفانه عوامل عربستان صرفا کار خود را می کنند. رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هنوز نمی توان به صورت قطعی آمار داد. بر مبنای تریلی های کانتینرداری که اجساد حجاج در آن قرار دارد، باید گفت آمارها بیش از چیزی است که اعلام شده است. فقط یک هزار و ۲۰۰ جسد در سردخانه عرفات قرار دارد. تعدادی از کانتینرهایی را از طائف می آورند و...

 اوحدی گفت: برای ما اینگونه صحبت کردن بسیار تلخ است، اما متاسفانه واقعیت اینگونه است. اینکه بخواهیم یک نفر را آمار فوت‌شدگان بیاوریم، اشک از چشمانمان جاری می‌شود. او گفت: بیش از ۲۰ کانتینر هنوز باقی است که باید شناسایی شود. وضعیت بی سامان سردخانه ها هم ناشی از سوءمدیریت مقامات اجرایی عربستان است. با این حال هیات های ما ۲۴ ساعته در این سردخانه ها حضور دارند و تک تک اجساد را بررسی می کنند. اوحدی گفت: بیش از ۹۰ درصد بیمارستان ها را تخت به تخت در مراجعه حضوری گشته ایم، در این بررسی ها، آمار جان‌باختگان همچنان ۲۳۹ نفر است. اما متاسفانه باید بگویم از جمع ۲۴۱ مفقودی که اطلاعاتی از آنها نداریم، قطعا آمار جان‌باختگان افزایش خواهد یافت. او گفت: یکی دیگر از پیگیری های ما انجام تشریفات قانونی برای انتقال جان‌باختگان حادثه منا به ایران بود. در مجموع تشریفات قانونی ۱۳۵ تن از شهدا انجام شد که قرار بود امروز با دو فروند هواپیما به ایران منتقل شوند. رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: متاسفانه مقامات عربستانی امروز اعلام کردند به دلیل برخی ناهماهنگی ها در بخش اداری عربستان این مساله با تاخیر همراه خواهد بود. به دلیل بی‌برنامگی و سوءمدیریت طرف مقابل، نمی توانیم تاریخ دقیقی برای آمار قطعی اعلام کنیم. اوحدی گفت: در حال حاضر برنامه ما به همراه وزیر بهداشت و درمان سرکشی به سردخانه مکه است و همه ذهنمان این است که یک ثانیه را هم هدر ندهیم.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

آمار جدید و وحشتناک از تعداد کشته های منا  // 9 مهر 94
نوذر شفیعی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، ضمن تسلیت درگذشت حجاج در رمی جمرات گفت این حادثه این فرضیه را به اثبات رساند که خاندان آل سعود شایستگی مدیریت حرمین شریفین را ندارند.وی ادامه داد: آنها هنوز انکار می‌کنند که فاجعه‌ای رخ داده است و همچنان بر عدد 700 نفر برای جانباختگان تاکید دارد این در حالی است که به نظر می‌رسد تعداد جانباختگان به بیش از 7 هزار نفر برسد.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

حجاج با لیفتراک به سردخانه منتقل شدند!  // 9 مهر 94
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در جمع فعالان اقتصادی و مدیران شرکت‌های برتر اقتصادی ایران، اظهار کرد: گزارش‌هایی به من رسیده که در میان حاجیانی که با لیفتراک جمع‌آوری شده بودند افرادی هنوز زنده بوده و آه و ناله می‌کردند و این فاجعه آنقدر فجیع است که آل سعود از انتشار فیلم این حوادث نیز دریغ می‌کند.وی تأکید کرد: گزارش‌هایی از نحوه برخورد با حاجیان داریم که شرمم می‌آید در این جلسه آن را مطرح کنم.نماینده مرده تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حداقل انتظاری که از این حاکمان بی‌لیاقت می‌رود این است که تعهد دهند در دفعات بعد اتفاقی برای حجاج نیفتد و اگر نمی‌توانند این مسئولیت را قبول کنند آن را واگذار کنند.آیت‌الله محسنی قمی ادامه داد:‌آل‌سعود به دلیل کینه با مردم و انقلاب ایران و جریان مقاومت، تلاش کردند که از طریق قیمت نفت ملت ایران را تحت فشار قرار دهند و ضربه مورد نظر خود را به امت اسلامی وارد کنند اما امروز خود در یمن و بحرین و حتی در داخل کشور خود دچار ضعف و استیصال شده‌اند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

نامه تکان دهنده مقام مصری به پادشاه عربستان: گاز سمی عامل فاجعه منا بود // 10 مهر94  
 یک پزشک مصری که در عربستان فعالیت‌ می‌کند، نامه‌ای را به پادشاه عربستان فرستاد که در آن اشاره کرده شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از گاز سمی در فاجعه منا استفاده شده است.
 به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی المحیط، عبدالحمید فوزی، این پزشک مصری و مشاور سابق وزیر بهداشت در مصر گفت که در جریان بررسی‌هایش پس از مشاهده تعدادی از جسدها که در حادثه منا بر زمین افتاده بودند و همچنین در تماس با تعدادی از مجروحان، به این نتیجه دست یافته است.
 وی در مصاحبه با روزنامه عربستانی "عاجل" گفت، زمانی که به دنبال برادرش می‌گشت که در هنگام مناسک حج در منا مفقود شده بود، به بیمارستان‌ها در منا، عرفات و مکه رفت که در این بیمارستان‌ها با حدود 50 مورد از دست دادن هوشیاری میان مجروحان در حادثه منا مواجه شد و به این امر پی برد که بیشتر مجروحان در حالت بیهوشی وارد بیمارستان‌ها شده بودند و پس از یک دوره دو ساعته تا هشت ساعته به هوش آمدند و آنها به موارد از دست دادن حافظه دچار هستند که این امر بیمارستان‌ها را واداشته تا این موارد را در بند "ناشناخته" ثبت کنند، چرا که بیمارستان‌ها این توانایی را نداشتند که به داده‌های بهداشتی آنها دست یابند.
 این پزشک عنوان داشت که بیشترین احتمالی که می‌دهد،‌ این است که حجاج در منا گاز سمی کشنده‌ای را استنشاق کرده باشند که باعث کشته شدن کسانی که در نزدیکی منبع پخش این گاز بودند شد و افرادی که در مکانی دورتر بودند، دچار مسمومیت در سلول‌های مغزی شدند که نوعی توهم و از دست دادن حافظه را باعث شده و برخی از آنها توانایی کنترل بر رفتارهایشان را نداشته‌اند.
 وی خاطرنشان کرد که اقدام تعیین کننده این است که پزشکی قانونی وارد عمل شود و ریه یکی از جانباختگان را مورد بررسی قرار دهد و موادی که به آن نشت کرده است،‌ تحلیل کند تا اطمینان کسب کند که آیا گاز سمی وجود دارد یا خیر.
 این پزشک مصری عنوان داشت که نامه‌ای را در مورد نتایج به دست آورده به دفتر پادشاه فرستاد که محتوای پاسخ به نامه‌اش این بود که پادشاه و همچنین ولیعهد از متن نامه وی مطلع شده‌اند و دفتر پادشاه از این پزشک به دلیل مشارکتش در شناسایی ابهامات این رخداد قدردانی‌ کرد!

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

جنتی: به ایران اعلام کرده بودند که همه اجساد در عربستان دفن خواهد شد // 10 مهر 94
علی جنتی در مجلس یادبود یک جان باخته اهل بناب آذربایجان شرقی در حادثه مکه گفت: بدنبال فرمایشات مقام معظم رهبری و فشارهای بیرونی بود که عربستان سعودی با تحویل کل پیکرهای جانباختگان حادثه منا به ایران موافقت کرد. به گزارش «انتخاب»، وی افزود: کسانی که به نوعی جزو پیروان ولایت فقیه هستند، مثل سید حسن نصرالله وقتی رژیم اسراییل را تهدید می کند، اسراییل غاصب می داند که این تهدید توخالی نیست بنابر این وقتی رهبری سخنی می گویند به طور حتم کشورهای دیگر حساب خودشان را می کنند. وزیر ارشاد تعداد جانباختگان حادثه منا را حدود هشت هزار نفر اعلام کرد و افزود: جمهوری اسلامی از روز اول برای شناسایی و بازگرداندن زایران ایرانی تلاش کرد و این اواخر که قرار بود حدود 130 نفر از آنان با یک هواپیما برگردانده شوند یک مرتبه اعلام کردند که هیچکدام از پیکرهای زایران از عربستان خارج نخواهد شد و باید همین جا دفن شوند. جنتی گفت: سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما تا به حال خویشتن داری کردیم ولی از این پس اگر قرار باشد که نسبت به حجاج ایرانی بی احترامی شود یا نگذارند این اجساد به ایران بیاید آن وقت ما برخورد می کنیم و این برخورد سخت و خشن خواهد بود، اخطاری جدی به دولت عربستان بود. وی افزود: از طرف دیگر دولت هم قبل از اینکه آقای رییس جمهور از سازمان ملل برگردد، جلسات مختلفی را با حضور معاون اول رییس جمهور و دستگاه های ذیربط تشکیل داد و در ادامه با بازگشت رییس جمهوری بلافاصله جلسه ای برگزار و با بحث و تبادل نظر در این باره مقرر شد تا از طریق دولت های صاحب نفوذ به عربستان فشار وارد شود تا نسبت به بازگشت پیکرهای جانباختگان همکاری کند. وزیر ارشاد افزود: تا به حال از طریق دستبند هایی که حجاج به دست داشتند 464 جانباخته ایرانی شناسایی شده که پس از آوردن پیکر این جانباختگان شناسایی از طریق خانواده های آنان انجام خواهد گرفت. به گفته جنتی ممکن است برخی اجساد که به خاطر کوتاهی عربستان در نگهداری آنها قابل شناسایی نباشند از طریق آزمایش های تخصصی کار شناسایی آنها انجام شود. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی اعزام شدند که بر اساس آخرین آمار 464 تن از حجاج ایرانی در فاجعه روز پنجشنبه دوم مهرماه در سرزمین منا جان خود را از دست دادند

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

وزير بهداشت: پيکر ۱۰۴ تن از جانباختگان فاجعه منا امشب به ايران منتقل مي‌شود // 10 مهر 94
به منظور تسریع در روند انتقال ابدان مطهر جانباختگان منا دومین جلسه وزیر بهداشت کشورمان با وزیر بهداشت عربستان عصر جمعه در جده برگزار خواهد شد. در این جلسه اعضای هیئت ایرانی، مسئولان ستاد حج و زیارت و هیئت پزشکی هلال احمر نیز حضور خواهند داشت و در خصوص آخرین هماهنگی‌ها و اقدامات لازم  تصمیم گیری خواهد شد.
 به گزارش ایسنا، با سفر مجدد وزیر بهداشت به جده جهت تسریع در انتقال جانباختگان فاجعه منا و همچنین فراهم شدن زمینه انتقال مجروحان این حادثه به کشور،  تعدادی از ابدان مطهر فاجعه منا به فرودگاه جده منتقل شده است و کار تشریفات مربوط به انتقال آنها به کشور در حال انجام است. وزیر بهداشت نیز همچنان در جده مستقر و در حال نظارت بر روند اقدامات مربوطه است.
 به گزارش وزارت بهداشت، با برگزاری این جلسه، هیئت ایرانی به سرپرستی دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان، سه جلسه با مسئولان عربستان برگزار کرده است. پس از پایان این نشست؛ وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشکي گفت: امشب پيکر ۱۰۴ تن از جانباختگان ايراني فاجعه منا به ايران منتقل مي شود.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

کار تایید هویت قربانیان فاجعه منا آغاز شد // 11 مهر94
 رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: پس از انتقال تعدادی از پیکرهای قربانیان فاجعه منا به کشور، کار تایید هویت آنها در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران(کهریزک) آغاز شد.
 احمد شجاعی افزود: به رغم اعلام هویت متوفیان فاجعه منا، کار تایید هویت قربانیان توسط تیم های تخصصی از تعیین هویت ناجا و متخصصان پزشکی قانونی در حال انجام است. به گزارش ایرنا وی ادامه داد: پس از تایید هویت، اجساد برای انجام مراحل قانونی، در اسرع وقت تحویل نماینده استانداری ها می شود.
 تاکنون پیکر 104 زائر ایرانی قربانی فاجعه منا به کشور بازگردانده شده و به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است اجساد بیش از 150 زائر دیگر امشب به کشور منتقل شود. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان، 465 زائر حین مراسم رمی جمرات بر اثر بی کفایتی مسوولان سعودی به لقاالله پیوستند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

دوشنبه؛ ورود آخرین کاروان قربانیان منا // 12 مهر 94
 معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با ابراز تاثر از وقوع حادثه برای زائران کشورمان در فاجعه منا، گفت: احتمالا آخرین کاروان قربانیان این فاجعه فردا(دوشنبه) وارد کشور می شود. حسین امیر عبداللهیان عصر یکشنبه در حاشیه مراسم ترحیم جان باختگان فاجعه منا این مطلب را در پاسخ به این پرسش که آخرین آمار ورود قربانیان کشورمان در حادثه منا چه زمانی خواهد بود بیان کرد. به گزارش ایرنا وی درباره تازه ترین اطلاعات از وضعیت مفقودان و مصدومان این حادثه نیز گفت: هیچ چیزی بیشتر از آمار قبلی اعلام نشده و بعید است اعداد و ارقام اعلامی در خصوص حادثه دیدگان کشورمان افزایش یابد. امیر عبداللهیان تصریح کرد: در خصوص آمارهای اعلام شده اقای اوحدی اطلاعات کامل تری را در اختیار دارد و اخبار اعلام شده از سوی وی کامل و نهایی است. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان، 465 زائر حین مراسم رمی جمرات بر اثر بی کفایتی مسوولان سعودی به لقاالله پیوستند. بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف نیز در قربانگاه منا جان خود را از دست دادند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

شناسایی ۷۰ زائرجانباخته دیگر در منا  // 13 مهر 94
 رئیس سازمان حج و زیارت از شناسایی و تشخیص هویت ۷۰ زائر جانباخته دیگر خبر داد و گفت: انتقال این زائران به کشور نیز به زودی انجام می شود.
 سعید اوحدی در گفتگو با مهر، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای شناسایی و انتقال زائران، افزود: مسئولان عربستان پیشنهاد دادند که سردخانه جده مختص زائران جان‌باخته ایرانی باشد و زائرانی که شناسایی اولیه آنها مشخص شده، به این سردخانه منتقل می‌شوند که این موضوع می‌تواند عملیات شناسایی ما را سرعت بخشد.

 وی با اشاره به اینکه تشریفات قانونی انتقال زائران بسیار پیچیده است، گفت: همچنین مورد مهم دیگری که روز گذشته صورت گرفت این بود که مقامات حج و بهداشت عربستان موافقت کردند که تشریفات قانونی برای انتقال زائران جان‌باخته ایرانی به کشور حذف شود که این موضوع نیز کار بسیار بزرگی است که باعث تسریع در عملیات انتقال خواهد شد، به طوری که برای انجام تشریفات قانونی در شرایط عادی ۴ تا ۵ روز حداقل زمان نیاز است، اما با حذف این تشریفات در زمان کمی می‌توانیم اقدامات قانونی را انجام داده و زمینه انتقال جان‌باختگان را به کشور فراهم کنیم. رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه عملیات تشخیص هویت و شناسایی ۷۰ زائر جان‌باخته دیگر در دست انجام است گفت:به محض اتمام کار، شرایط انتقال آنها را نیز فراهم خواهیم کرد. اوحدی با اشاره به اینکه عملیات شناسایی جانباختگان بسیار سخت است و نیروهای سازمان به تنهایی و شبانه روزی این اقدام را انجام می دهند،گفت: ۱۰۴ زائر روز گذشته و ۱۱۴ زائر نیز امروز به کشور منتقل شدند و به زودی ۷۰ زائردیگر هم به کشور منتقل می شوند و در مجموع حدود ۲۹۰ زائر جانباخته حادثه منا شناسایی شده اند. به گفته وی، سعی می‌کنیم زائران باقیمانده را نیز در اولین فرصت شناسایی و به کشور منتقل کنیم. رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص مجروحان حادثه منا نیز گفت: شب گذشته ۹ مجروح برای پیگیری درمان به کشور منتقل شدند که همراه این افراد ۹ پرستار ویژه و ۴ متخصص قلب، گوارش، بیهوشی و داخلی نیز برای بررسی وضعیتشان در پرواز حضور داشتند و در حال حاضر فقط دو مجروح بستری در بیمارستان‌های مکه داریم. وی به عملیات بازگشت زائران به ایران اشاره کرد و افزود: از امروز پروازهای مدینه بعد از مدینه به کشور آغاز شده، بطوری که اعزام هم از جده و هم از مدینه انجام می‌شود. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، در حال حاضر ۱۸ هزار زائر از مدینه منتقل شده‌ و ۱۸ هزار نفر نیز به کشور اعزام شده اند و مابقی زائران نیز تا ۲۵ مهرماه اعزام خواهند شد.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

تا امروز حدود 305 پیکر در سه مرحله وارد کشور شد // 14 مهر94
 امروز (سه‌شنبه) پیکرهای حدود ٩٠ جان‌باخته فاجعه منا به ایران منتقل شد که این سومین گروه از شهدای منا است که وارد کشور می‌شود...

 به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، سومین پرواز حامل تعداد دیگری از جان‌باختگان منا صبح امروز انجام شد. هواپیما زمانی که در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، تابوت‌ها تخلیه و توسط مأمورانی که لباس‌های ویژه به تن داشتند گندزدایی شدند.
 به این دلیل که گفته می‌شود شرایط نگهداری اجساد در سردخانه‌های مکه مطلوب نیست و لازم است از انتشار هر نوع بیماری از این طریق جلوگیری شود.
 عملیات انتقال ٤٦٤ زائر ایرانی جان‌باخته در فاجعه منا از اوایل این هفته آغاز شد و تا امروز حدود 305 پیکر در سه مرحله به ایران منتقل شد.
 ایران اکنون چشم به راه رسیدن 159 پیکر دیگر از مجموع جان‌باختگانی است که سازمان حج و زیارت آمارشان را اعلام کرده است.
 سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - پیش از انتقال سومین گروه از شهدای منا به کشور از شناسایی هویت 130 زائر ایرانی جان‌باخته در واقعه منا خبر داده و گفته بود، به دلیل ظرفیت محدود هواپیمای سعودی (کارگو)، پیکر حدود 100 زائر در سومین مرحله به کشور منتقل می شود.
 او همچنین اظهار کرده بود، با شناسایی این 130 زائر از مجموع 464 زائر جان باخته که در دو مرحله 214 پیکر به کشور منتقل شدند، حدود 116 زائر دیگر باقی می‌ماند که هنوز هویت‌شان شناسایی نشده است.
 عملیات تفحص در سردخانه مکه همچنان ادامه دارد و اوحدی گفته که در دیداری که با قائم مقام وزیر کشور عربستان داشته، تاکید شده که دسترسی‌های جدیدی به سردخانه‌های بیمارستان‌های مکه و جده را به ایران بدهند و همچنین درخواست شده امکان تفحص در سردخانه ویژه جان‌باختگان سایر کشورها نیز برای ایران فراهم شود، چرا که در یکی از جست‌وجوها پیکرهای دو زائر ایرانی را در میان جان باختگان پاکستانی یافته‌اند.

++++++++++++++

این خبر بروزرسانی می شود...

++++++++++++++

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان