کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

دانستنیهای پولی و مالی >>> نحوه محاسبه نرخ بازده تا سررسید ونرخ بازده تا بازخرید اوراق بورسی با درآمد ثابت

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه


دانستنیهای پولی و مالی >>> نحوه محاسبه نرخ بازده تا سررسید ونرخ بازده تا بازخرید اوراق با درآمد ثابت


فراهم شدن امكان مقايسه و محاسبه نرخ بازده تا سررسید ونرخ بازده تا بازخرید اوراق با درآمد ثابت

وب سایت بورس نگار - رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ضمن تشریح نرخ بازده تا سررسید و نرخ بازده تا بازخرید اوراق با درآمد ثابت، از ایجاد دسترسی برای محاسبه و رویت بازده اوراق روی سایت فرابورس ایران خبر داد.


علیرضا توکلی اظهار کرد: ریسک و بازده اوراق دو عامل موثر در تعیین نرخ این اوراق در بازار ثانویه است. از این رو، خریداران و فروشندگان اوراق باید در معامله به این دو مساله توجه داشته باشند. رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بیان کرد: در راستای افزایش شفافیت معامله اوراق با درآمد ثابت و ایجاد قابلیت مقایسه با سایر اوراق موجود در بازار از جمله اوراق مشارکت، اجاره و انواع صکوک، نخستین بار امکان محاسبه نرخ بازده تا سررسید (YTM) و نرخ بازده تا بازخرید (YTC) این اوراق از طریق سایت رسمی فرابورس ایران برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است.


 وی درباره نرخ بازده تا سررسید اوراق بهادار با درآمد ثابت گفت: این نرخ نشان دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و سودهای دریافتی از زمان خرید اوراق تا سررسید نهایی آن برای سرمایه‌گذار است. توکلی افزود: همچنین نرخ بازده تا بازخرید بازدهی حاصل از نگهداری اوراق تا اولین زمان بازخرید برای سرمایه‌گذار را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر در صورتی که بازارگردان اوراق، تاریخی را برای بازپس‌گیری اوراق مشخص و آن را اعلام کند، دارندگان اوراق می‌توانند با محاسبه این نرخ متوجه شوند که نگهداری اوراق تا آن زمان چه میزان بازدهی برایشان خواهد داشت و در هنگام بازخرید چه میزان سود عایدشان می‌شود.


 وی در ادامه با بیان اینکه YTM و YTC با یکدیگر تشابه زیادی دارند و هر دو نمایانگر بازدهی اوراق هستند، توضیح داد: این دو بازده، برای اوراقی که بازارگردانی نمی‌شوند، با هم برابر است اما برای اوراقی که بازارگردان آن، بازخرید اوراق را در تاریخ مشخصی قبل از سررسید و با قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن تعهد کرده است، متفاوت بوده و بازده تا بازخرید بالاتر از بازده تا سررسید خواهد بود. بنابراین YTC می‌تواند تصویر مناسب‌تری از بازدهی اوراق را برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام می‌دهند، ترسیم کند. توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به پذیرش اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، دارندگان این اوراق و سایر علاقه‌مندان می‌توانند نرخ بازده تا سررسید و بازده تا بازخرید اسناد خزانه اسلامی را نیز به‌صورت لحظه‌ای رصد و نرخ بازده آن را با سایر اوراق مقایسه کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب گزینه «نرخ بازده اوراق» در منوی سمت راست وب‌سایت فرابورس ایران به نشانی http://www.ifb.ir/ytm.aspx و انتخاب نماد اوراق مورد نظر خود در آن بخش، درخصوص بازدهی اوراق اطلاع حاصل کنند.

 

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان