کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس دوشنبه // 13 مهر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس دوشنبه // 13 مهر94

 
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.07.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 83 واحد افزایش به رقم 42457 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 40 واحد کاهش عدد 136173 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 27 واحد افزایش به رقم 23986 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 17 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وامید" با 10 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت. شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد کاهش به رقم 658 واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 498 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 807 میلیارد ریال رسید.

یک روز پس از انتشار نامه چهار وزیر خطاب به رییس جمهور، بورس توانست معاملات خود را با سبزی تابلوها و رشد قیمت ها به نظاره بنشیند.

بطوریکه اکثر نمادهای معاملاتی وارد دامنه نوسان مثبت قیمت ها شدند و در برخی نمادها حتی تشکیل صف های خریداران با حجم نسبتاً اندکی هم مشاهده شد.

اما آنچنان که از حجم و ارزش معاملات و کاهش تدریجی قدرت این روند مثبت تا معاملات امروز بر می آید می تواند گواه آن باشد که گرچه نامه مذکور و اقدام چهار وزیر از کابینه دولت در نوع خود درخور شایسته و تقدیر است، اما نمی تواند به تنهایی در تغییر روند بازار و از بین رفتن رکود حاکم بر بورس مثمر ثمر واقع گردد.

آنچنان که با این اوضاع و احوال سهامداران و سرمایه گذاران چندان بر اثر گذاری این نامه اعتقاد ندارند، بلکه آنچه از نگاه آنها حائز اهمیت است حل اساسی مشکلات بازار سرمایه است که قطعاً با انتشار یک نامه حل نخواهد شد. بلکه این بازار منتظر اعتماد و بازگشت نقدینگی هایی است که از سر ناچاری و بی اعتمادی بساط خود را از بازار سرمایه جمع کرده و تا اعتمادش هم به بازار جلب نشود، قطعاً بازگشتی هم در کار نخواهد بود که تحقق این امر منوط به اتخاذ سیاست هایی است که بهبود بورس را در پی داشته باشد.

از همین رو به نظر می رسد اثر گذاری این نامه بر مثبت بودن روند قیمت ها در بورس مقطعی و گذرا باشد و باز هم شرایط به روال قبلی خود برگردد. اما پیام مهم تری که این نامه با خود به همراه آورد اینکه وزیر اقتصاد و صنعت به عنوان دو سیاست گذار عرصه اقتصادی کشور که تصمیمات آنها می تواند بر بازار سرمایه اعمال اثر کند، به دلیل بسته بودن دست هایشان برای تغییر این وضعیت نمی توانند اقدامی کنند و خود نیز نسبت به حال و روز این روزهای اقتصاد کشور انتقاد دارند. آنچنان که با این نامه گویا این چهار وزیر می خواهند به صورت غیر مستقیم تأکید کنند که دستشان در ساماندهی این اوضاع بسته است و دست های دیگری در پشت پرده وجود داشته و تصمیم گیرندگان اصلی اشخاص دیگری هستند. اما بالاخره این چهار نفر با این اقدام سعی داشتند بر نقش کم رنگ خود در سیاست های کلی تأکید کنند.

به هر ترتیب آنچه امروز مشاهده شد رشد قیمت ها بود که در رأس این رشد قیمت، سهام پالایشی ها حضور داشتند؛ گرچه در کنار این روند مثبت حجم بازار بورس و فرابورس چنگی به دل نمی زند؛ بطوریکه اگر حجم و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار با درآمد ثابت و معاملات بلوکی انجام شده را از رقم کلی آن کسر کنیم، عدد قابل توجهی نخواهد بود که این شرایط ناشی از نبود نقدینگی در بازار است.

در میان خودروسازان هم نماد "خودرو" در حالی به نوسان مثبت و منفی لحظه ای اکتفا کرد که چندی پیش مدیر عامل این شرکت از ترکیدن بمب خبری در آینده ای نزدیک خبر داده بود. در این رابطه اهالی تالار معتقدند یکی از بمب های خبری ایران خودرو ارایه گزارش عملکرد 6 ماهه آن خواهد بود که بزودی روانه بازار می شود. چرا که برآیند انتظار ها از عملکرد ضعیف این مجموعه حکایت دارد و آمار اعلامی تولید خودرو در کل کشور طی شهریور ماه امسال توسط وزارت صنعت و معدن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، روند کاهشی حدود 47 درصدی تولید خودرو را به طور متوسط حکایت می کند که ایران خودرو هم از این شرایط مثتثنی نیست.

درگروه بانکی هم اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال برکناری سیف از ریاست بانک مرکزی منتشر گردید که البته ساعتی بعد این خبر تکذیب شد.

همچنین معاون امور ارزی بانک مرکزی از فعال شدن ارتباط سوئیفت در 12 بانک خبر داد که با این اوصاف بایستی بانک ها خود را برای برداشته شدن تحریم ها و افزایش مراودات پولی خود آماده کنند.

بدین ترتیب بانک ها نیز امروز همراه با کلیت بازار با افزایش قیمت سهام معاملات خود را پیگیری کردند.

و اما امروز در گوشه دیگر تالار و همزمان با این روند سبز معاملاتی، هیأتی دیگر از سرمایه گذاران خارجی از کشور انگلیس به تالار حافظ آمده بودند تا از نزدیک با ساز و کار بازار ما آشنا شوند.

حال آنکه این بازدیدها همانند بازدیدهایی است که هیأت های ایرانی از بورس های خارجی دارند ولی در عمل امکان حضور و فعالیت در آنها وجود ندارد و صرفاً نمایشی بوده و جهت آشنایی با ساز و کار بازارها طراحی می شود. به عبارتی تمام این ها نمایش خارجی ها برای سهامداران داخلی است و نمی تواند تأثیری بر روند معاملات خرد سهام اعمال کند.

ضمن اینکه بایستی به اهالی بازار یادآور شد نمی توان به این رفت و آمدها هم چندان دل خوش کرد. چرا که از این هیأت ها تاکنون بسیار به تالار حافظ آمده اند و از این پس هم خواهند آمد و اینطور نخواهد بود که پول و سرمایه آنها به صورت خرد وارد بازار شده و این گروه از سرمایه گذاران از تابلوی معاملات خرد اقدام به خرید سهم کنند. بلکه ورود آنها به شرکت ها و برای در دست گرفتن بخشی از مدیریت خواهد بود.

اما به هر ترتیب بد هم نیست و در این روند فرسایشی بازار تبدیل به دل خشک کنکی برای بورسی ها شده است.// بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان