کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

پیش بینی بازارهای طلا، ارز، سهام و مسکن؛ پس از تصویب برجام در مجلس // 20 مهر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه


پیش بینی بازارهای طلا، ارز، سهام و مسکن؛ پس از تصویب برجام در مجلس  // 20 مهر94

 

 

روز گذشته سرانجام اجرای برجام در مجلس تصویب شد. بنابر پیش بینی کارشناسان بازارهای طلا، ارز و سهام این بازارها فردای بعد از تصویب برجام را هیجانی آغاز خواهند کرد که به نظر می‌رسد زودگذر بوده و دوباره این بازارها به حالت عادی بازمی‌گردند.اقتصاد ایران چند ماهی است که در انتظار نهایی شدن این سند توسط مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا است. پس از آنکه چندی پیش کنگره آمریکاه با اجرای توافق مخالفت نکرد، امروز نیز در مجلس شورای اسلامی کلیات سند برجام به تصویب رسید.

موضوعی که به نظر می‌رسد اثرات مثبت بر وضعیت بازارهای داخلی بگذارد. با این اوصاف روزهای آینده بازارهای طلا، ارز و سهام نسبت به تصویب کلیات برجام در خانه ملت چه واکنشی را نشان‌ می‌دهند. بنابر پیش‌بینی کارشناسان بازارهای طلا، ارز و سهام این بازارها فردا(دوشنبه) را هیجانی آغاز خواهند کرد که به نظر می‌رسد زودگذر بوده و دوباره این بازارها به حالت عادی بازمی‌گردند.


تصویب برجام با بازار مسکن چه می‌کند؟
روز گذشته اجرای برجام در مجلس تصویب شد. به نظر می‌رسد باز هم چشم متقاضیان مسکن به تحولات بازار خواهد بود تا شاید نتیجه نهایی توافق‌هسته‌ای تاثیر خود را بر بازار مسکن نشان دهد.بیش از دو سال از به رکود رفتن بازار مسکن می‌گذرد و در این مدت هربار کارشناسان بر تغییر شرایط در مسکن ابراز امیدواری کرده‌اند، اما با انجام توافق‌اولیه باز هم انگار آب از آب تکان نخورد و در این دو ماه نیز مسکن در وضعیت رکودی خود باقی ماند.


در این زمان باز هم بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که نه‌تنها مذاکرات بلکه نتیجه نهایی آن هم بلافاصله بر بازار مسکن تاثیر گذار نخواهد بود، چرا که بازار مسکن به اقتصاد کل کشور وابسته است و تا زمانی که اقتصاد کشور رو به بهبود نرود، مسکن نیز نجات پیدا نخواهد کرد.برخی دیگر از کارشناسان مسکن اما نظری دیگر دارند و می‌گویند که همه بلاهای موجود در بازار مسکن به مذاکرات ایران برمی‌گردد.
 

در این باره نیز عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: اقتصاد مسکن به اقتصاد کل کشور وابسته است و اگر تحولاتی در این بخش ایجاد شود، مسکن هم دچار تحولاتی می‌شود، در غیر این صورت بازار مسکن بدون تغییر باقی می‌ماند. ایرج رهبر افزود: تصویب کلیات طرح برجام فرصت مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی است و این عوامل می‌توانند نجات بخش بازار مسکن باشند. وی افزود: از سوی دیگر، باید دولت و دولتمردان کمک کنند تا در این زمان که سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری برای حضور در ایران دارند، وارد عمل شوند.


رهبر معتقد است: برجام و تصویب طرح‌ کلیات آن یکی از دلایل مثبت برای بخش خصوصی خواهد بود، چرا که در این مدت بسیاری از سرمایه‌گذاران به ایران آمدند و تمایل خود را برای همکاری با ایران اعلام کردند،بنابراین تحولات مثبتی در راه است. به گفته وی، یکی از ابزارهای خروج از رکود و رونق اقتصادی طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی است و رونق این بخش ، باعث رونق در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود.


عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: با شروع تحولات اقتصادی در بازار ،توان خرید مسکن افزایش می‌یابد و همین قدرت خرید باعث رونق و بهبود بازار سرمایه‌گذاری مسکن می‌شود،چه سرمایه‌گذاری خارجی و چه داخلی هریک می‌توانند راهی برای بهبود بازار شوند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، وی یادآور شد: به نظر من این فرصت مغتنمی است تا دولت از توان بخش خصوصی در بخش‌های مختلف بهره‌گیرد و موانع حضور بخش خصوصی را بردارد.


بازار ارز
به گزارش اقتصادایران، در بازار امروز ارز پس از تصویب کلیات برجام این موضوع تاثیر لحظه‌ای بر نرخ دلار داشته است. به طوریکه صبح امروز دلار تا مرز ۳۵۰۰ تومان نزدیک شد اما در اوسط روز روند کاهشی در پیش گرفت. به طوریکه بازار وقایع مجلس را رصد کرده و نرخ خود را در لحظه تصویب کلیات برجام به ۳۴۷۴ تومان کاهش داد. هرچند این روند ثابت نبود و دلار با نوسان امروز را به پایان رساند.


سهراب اشرفی تحلیلگر بازار ارز و طلا در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: در شرایط فعلی دلار در محدوده ۳۴۵۰ تا ۳۵۰۰ نوسان خود را حفظ خواهد کرد، زیرا بازار ارز شاهد اتفاق خاصی که تعیین کننده مسیر این بازار باشد نیست.او افزود: پیش بینی می‌شود نرخ معاملات فردایی و تلفنی افراد در ساعات پایانی روزجاری در محدوده ۳۵۰۰ تومان باشد و این نرخ آغازگر بازار دلار در روز آینده باشد.


این کارشناس بازار ارز و طلا همچنین در مورد پیش بینی خود از روند بازار طلا پس از تصویت کلیات برجام، خاطرنشان کرد:در روز آینده بازار جهانی آغاز به کار خواهد کرد و با توجه به آنکه روز جمعه شاهد افزایش قیمت انس جهانی بوده‌ایم،‌ دوشنبه طلا با اصلاح قیمت در محدوده ۱۱۵۰ دلار کار خود را تا آغاز فعالیت بازار لندن ادامه می‌دهد.


بازار بورس
شاخص کل بورس تهران امروز در ادامه روند محتاطانه خود از ابتدای ماه جاری و افت و خیزها با دامنه محدود با افت ۱۰۹ واحدی معادل۰.۱۸ درصد مواجه شد و رقم ۶۱ هزار و ۲۸۷ واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. این درحالی بود که کلیات برجام در حدود ساعت پایانی معاملات بورس تهران به تصویب رسید که در این فرصت کوتاه اثرات خود را در این بازار نمایان نکرد.
سید علی خسروشاهی تحلیلگر بازارسهام در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بازارسهام روز آینده را با هیجان آغاز خواهد کرد اما چندان پایدار نیست. چراکه در شرایط تشدید رکود اقتصادی هیجان مصوبه کلیات برجام تنها در کوتاه مدت خود را نشان می‌دهد.


او افزود: گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها چندان خوب نیستند و براین اساس نمی‌توان گفت رونق بازارسهام از سر گرفته می‌شود. به طور مثال در بازار سیمان و فولاد شرایط مناسب نیست و این بازار‌ها در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌‌برند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر قرار باشد بازار در روز آینده شاهد اتفاق خاصی باشد تنها هیجانی خواهد بود. هرچند در چند وقت اخیر شاهد آن هستیم که بازار عکس المعل مناسبی نسبت به مذاکرات و برجام نداشته است.

 

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان