کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

ترفندهای مهم رانندگی >>> چگونه طول عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟ بهمراه راهنمایی هایی برای نگهداری بهتر باتری خودرو

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


ترفندهای مهم رانندگی >>>

چگونه طول عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟ بهمراه راهنمایی هایی برای نگهداری بهتر باتری خودرو

 

 وب سایت بورس نگار - فصل سرما آغاز شده و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که در این آب‌وهوا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد باتری خودرو است...


فصل سرما آغاز شده و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که در این آب‌وهوا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد باتری خودرو است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا در این فصل باتری اهمیت پیدا می‌کند؟ در جواب این سوال باید گفت که در هوای سرد، روشن شدن موتور و آغاز به کار آن کمی مشکل‌تر از هوای گرم بوده و نیاز به انرژی بیشتری دارد. اما این انرژی از کجا تامین شده و چه منبعی این میزان انرژی را تامین می‌کند؟

 

+++ بیشتر بخوانید: ترفندهای مهم و کاربردی رانندگی؛ کلیک کنید


باتری غیر سیلد
 رایج‌ترین انواع باتری که در اتومبیل استفاده می‌شوند عبارتند از: باتری‌هایی که به مراقبت کم نیاز دارند یا غیر سیلد بوده و باتری‌های بدون نیاز به مراقبت، یا سیلد که استفاده از آنها امروز رواج پیدا کرده و در بازار به نام اتمی مشهورند. باتری‌های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت‌های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند و دارای عمری طولانی‌تر، شارژ سریع‌تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد، همچنین کاهش خوردگی ترمینال‌ها و زمان مجاز جهت نگهدارى طولانی‌تر نیز هستند. در آب و هوای گرم پیشنهاد می‌شود که باتری غیر سیلد خریداری شود.

 

رسیدگی‌های مهم به خودرو
 توجه به میزان آب باتری در باتری‌های غیر سیلد یکی از رسیدگی‌های مهم به خودرو است. اگر از باتری‌های غیر سیلد که در آنها آب مقطر و اسید وجود دارد، استفاده می‌کنید هفته‌ای یک بار میزان آب آن را کنترل کنید. برای این کار درپوش‌های باتری را یک به یک باز کرده، کمی باتری را تکان دهید و داخل باتری را نگاه کنید. باید یک بند انگشت روی صفحات باتری آب باشد. اگر آب باتری کم بود می‌توانید آب باتری را از بازار تهیه کرده و اضافه کنید تا به حد معین برسد. آب باتری محلول خاصی نبوده و فقط آب مقطر است چراکه در اثر دمای بالای محیط تنها آب تبخیر می‌شود و اسید باقی می‌ماند. بهترین و خالص‌ترین آب مقطر هم برفک یخچال بوده که بسیار خالص است.
 باتری می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیادی خراب شود. یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 5/  1 سال می‌تواند کار کند.


هدف اولیه استفاده از باتری
 هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف‌کننده‌هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند. در مرحله بعد باتری اتومبیل توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می‌کند.دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می‌کند و عاقبت رسوب تشکیل می‌شود و سبب اتصال کوتاه می‌شود. پس هیچ‌گاه نگذارید باتری کاملا دشارژ شود. اگر از خودرو استفاده نکرده و مدت طولانی خودرو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا باتری را جدا کنید یا سعی کنید هر دو روز یک بار برای چند دقیقه خودرو را روشن کنید تا سیستم شارژ آن باتری را دوباره شارژ کرده و آن را در مسیر قرار دهد.

 

کاهش عمر باتری ها
 تجربه نشان داده در آب هوای گرم، میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می‌یابد. شارژ عمیق باتری‌ها معمولا در زمان‌های نامناسب اتفاق می‌افتد، برای مثال بعد از روشن کردن خودرو با اتصال باتری به باتری. شما انتظار دارید پس از باتری به باتری و روشن کردن خودرو، گذشت زمان از روشن بودن خودرو باتری شارژ شده و درست کار کند. اما به محض خاموش شدن خودرو یا پس از گذشت یک یا دو ساعت خودرو روشن نشده و استارت نمی‌زند. در اینجا به احتمال ۸۰‌درصد باتری خراب بوده و باید به فکر تهیه باتری باشید.

 

چک کردن های حیاتی باتری خودرو
  گاهی وقت‌ها نیز سیستم باتری پرکنی و شارژ باتری (دینام و متعلقات آن) دچار مشکل بوده و باتری را شارژ نمی‌کنند. بررسی سطح الکترولیت (محلول آب اسید)، محکم بودن سر باتری‌ها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری‌های پیشگیرانه یک باتری لازم است. یکی از عیوب بسیار شایع در خودروهای کارکرده یا حتی صفر، شل بودن بست باتری است. راننده استارت زده و اصلا خودرو استارت نمی‌خورد و حتی برق پشت آمپر نمی‌آید. در این شرایط اولین قسمتی که چک می‌کنید بست‌های باتری بوده که بسیار مهم هستند. در اکثر مواقع بست باتری شل بوده و درست برق را منتقل نمی‌کند و در نتیجه خودرو استارت نمی‌زند. پس بست‌های باتری را همیشه چک کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

محافظ برای بست باتری
 اگر بست باتری محافظ نداشته و در برابر سولفات بی‌دفاع است اندکی گریس یا روغن این مشکل را حل می‌کند. گاهی بست سفت و محکم است اما سولفات‌ها و رسوبات آن مانع از هدایت برق شده و مثل یک عایق عمل می‌کند. پس دو بست باتری را با اندکی گریس چرب کنید تا این مشکل را نیز حل کرده باشید. باتری را با بست محکمی به بدنه خودرو ببندید تا در دست‌اندازها و تکان‌های خودرو آسیب نبیند و بست‌ها جدا نشوند. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره‌ای انجام شود. اگر سطح الکترولیت در باتری‌های غیرسیلد پایین است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده، باتری را از آب مقطر پر کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصا در گرما آن را از آب پر نکنید.هرگز باتری را که بیش از 6 ماه از عمر آن گذشته است خریداری نکنید، به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است.

 

تاریخ تولید باتری
 پس در خرید باتری به تاریخ تولید آن دقت کنید. سولفاته شدن هنگامی اتفاق می‌افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل شود و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باتری‌های دشارژ شده یا خالی شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند. معمولا تاریخ تولید روی جعبه حک شده است. این تاریخ معمولا ترکیبی از حروف و شماره‌ها است که ماه‌ها با حروف  نشان داده می‌شوند.// امیررشیدمهرآبادی  

 

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان