کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بسته خبري بورس نگار؛ یکشنبه 8 آذر94 >>> از جزئیات عملیات نجات خلبان روس توسط سردار سلیمانی تا امضای پوتین برای تحریم ترکیه

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 11 دقيقه


بسته خبري بورس نگار؛ یکشنبه 8 آذر94

>>> از جزئیات عملیات نجات خلبان روس توسط سردار سلیمانی تا امضای پوتین برای تحریم ترکیه

 

xx  آیا ترکیه از ناتو اخراج می شود؟
مواضع صریح اخیر اعضای ناتو علیه سیاست های ترکیه نشان دهنده عدم همراهی بخش اعظمی از این مجموعه با دولت آنکاراست. همین مسئله ادعای اردوغان مبنی بر حمایت تمام عیار ناتو از کشورش را خدشه دار ساخته است.
 اگرچه «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو و باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بر حمایت خود از ترکیه مطابق اساسنامه ناتو تاکید کرده اند، اما مواضع صریح دیگر اعضای ناتو در قبال ماجراجویی اخیر آنکارا و سقوط جنگنده سوخوی روسی نشان می دهد ناتو حتی در حوزه مناظره لفظی با مسکو نیز حمایت مورد انتظار اردوغان را از دولت ترکیه صورت نمی دهد.
 به گزارش مهر، منابع آگاه اعلام کرده اند در نشست اخیر سران ناتو که پس از سقوط جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه برگزار شد، مقامات فرانسوی به شدت نسبت به اقدام ترکیه اعتراض کرده و آن را برای مجموعه خود هزینه بر دانسته اند. علاوه بر این، نماینده یونان نیز نسبت به سیاست های ترکیه اعتراض کرده است. یونان اعلام کرده است که ترکیه مدام حریم هوایی این کشور را نقض کرده و هم اکنون به نقض حریم هوایی خود توسط روسیه اعتراض می کند!
 این اعتراض ها در حالی شدت گرفته است که اخیرا «زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان نیز اقدام ترکیه در مورد هدف قرار دادن جنگنده روسی را نادرست دانست و رفتارهای ترکیه را یک تهدید خواند. مواضع صریح مقامات آلمانی، فرانسوی و یونانی به همراه برخی دیگر از اعضای ناتو علیه اقدام ترکیه نشان می دهد ناتو قصد پرداخت هزینه استراتژیک ناشی از خطاهای آنکارا را در برهه فعلی و حتی در آینده ندارد.
 در این میان حتی برخی تحلیلگران و کارشناسان نظامی در غرب تاکید دارند هم اکنون زمان طرح گزینه ای به نام «اخراج ترکیه از ناتو» فرا رسیده است. اخیرا «پل والیلی» کارشناس نظامی و ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه با شبکه راشاتودی تاکید کرده است که سیاست های ترکیه در منطقه از هماهنگی لازم با سیاست های ناتو برخوردار نیست و در چنین شرایطی می توان گزینه ای به نام اخراج این کشور از ناتو را در دستور کار قرار داد. ترکیه از سال ۱۹۵۲ به ناتو پیوسته است. پس از سقوط جنگنده سوخوی روسی، رجب طیب اردوغان نه تنها بابت اقدام ترکیه عذرخواهی نکرده، که خواستار عذرخواهی مقامات روسی هم شده است! رفتاری که منجر به تقویت نارضایتی و خشم مقامات کاخ کرملین از آنکارا گردیده است.


xx  روایتی جدید از جزئیات رهبری عملیات نجات خلبان روس توسط سردار سلیمانی
 خبرهایی وجود دارد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بر تیم ویژه ماموریت نجات خلبان روسی که هواپیمایش در سوریه سرنگون شد، نظارت داشته است.
 ای الیوم نوشت:خبرهایی وجود دارد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بر تیم ویژه ماموریت نجات خلبان روسی که هواپیمایش در سوریه سرنگون شد، نظارت داشته است. به گزارش پایگاه خبری «تیک»، پایگاه اینترنتی این روزنامه در شماره امروز خود آورد: خبرگزاری اسپورتینگ روسیه اعلام کرده است، قاسم سلیمانی فرماند سپاه قدس ایران بر عملیات نجات خلبان روسیه بعد سرنگونی هواپیمایش از سوی دو جنگنده «اف -16» ترکیه نظارت داشته است.
 این منبع به نقل از یکی از افسران سوریه در لاذقیه گفت: بعد از سرنگونی هواپیمای روسیه سرلشگر سلیمانی با طرف روسی تماس گرفت و به آنها اطلاع داد تیم ویژه ای متشکل از حزب الله و نیروهای ویژه سوریه برای نجات خلبان روسی در تلاش هستند.
 وی از طرف روسی خواست که با پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی خود از طریق ماهواره از آنها حمایت کنند تا خلبان روسی را نجات و آنرا بازگردانند. این منبع خاطر نشان کرد: بعد از جستجوی محل سقوط خلبان روسی از طریق سیستم های ماهوره ای، مشخص شد این خلبان در مکان پشت جبهه های درگیری بین ارتش سوریه و مخالفان قرار دارد. بنابراین همزمان با بمباران گسترده روسیه در نواحی منطقه علمیاتی که منجر به فرار عناصر تروریستی شد، شش نفر از نیروهای جنگجوی ویژه حزب الله و هیجده سرباز ویژه نیروهای سوریه زمینه نجات خلبان روسی را فراهم کردند. وی اظهار داشت : عملیات جنگ الکترونیکی که نیروهای روسیه در این منطقه کردند و تک تیر اندازهای تروریست را در میدان عملیات هدف قرار دادند، برای نجات خلبان روسی صورت گرفت. یگانهای ویژه سوریه و حزب الله متشکل از بیست وچهار سرباز بعد از انجام موفق این عملیات سالم به مقرهای خود بازگشتند.


xx  پوتین تحریم ترکیه را امضا کرد
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه قانون تحریم ترکیه را امضا کرد.
 دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: رییس جمهوری روسیه قانون «تامین امنیت ملی روسیه و اعمال تدابیر اقتصادی ویژه در مورد ترکیه» را امضا کرد. به گزارش ایرنا،بر اساس این قانون بطور موقت واردات اقلامی از کالاها از ترکیه منع می شود و فقط کالاهایی که برای استفاده شخصی وارد خواهد شد مشمول این تحریم قرار نمی گیرد. شرکت های گردشگری موظف شده اند براساس قانون جدید از اعزام گردشگران روس به ترکیه خودداری کرده و کارفرمایان روس هم از اول ماه ژانویه سال آینده حق بکار گرفتن شهروندان ترکیه را نخواهند داشت. دولت روسیه هم موظف شده است کنترل بر وسایل حمل و نقل ترکیه را به منظور تامین امنیت عمومی روسیه تشدید کند. این قانون در رابطه با سرنگونی هواپیمای روسی سوخو 24 توسط ترکیه وضع شده است. جنگنده روسی «سوخو-24» روز سه شنبه در منطقه ای مرزی در سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هواپیما با یک موشک هوا به هوا سرنگون شده است. این حادثه روابط روسیه و ترکیه را به تیرگی کشانده است.


xx  ورود ناو سبلان به ناوگان نیروی دریایی
 جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از ورود ناو سبلان به ناوگان نیروی دریایی ارتش و نصب رادارهای دارای توانمندی جدید در شناورها خبر داد.
 امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی اظهار داشت: تجهیزات جدیدی در نیروی دریایی ارتش به‌کارگیری شده که بدون تردید در افزایش توان رزمی نیروی دریایی مؤثر خواهد بود. به گزارش فارس وی تصریح کرد: با ورود این تجهیزات به ناوگان نیروی دریایی ارتش، توان این نیرو تا حدود زیادی بیش از گذشته افزایش یافته است.
 جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تجهیزات جدیدی که ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه نیروی دریایی به آن دست یافته و رونمایی شده است، در راستای افزایش توان رزمی نیروی دریایی و انجام هر چه بهتر مأموریت‌های خطیری بوده که نظام اسلامی بر عهده این نیرو قرار داده است.
وی افزود: تلاش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر به‌کارگیری فناوری روز در این نیرو متمرکز شده است تا مأموریت به بهترین شکل ممکن به انجام برسد. جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیجیتالی شدن برخی وسایل شناسایی دریایی خبر داد و این اقدام را در راستای ارتقای اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی بسیار مهم دانست و گفت: نیروی دریایی در پاسداری از آب‌های کشورمان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
 موسوی ادامه داد: یکپارچه شدن شبکه آماری، همزمانی برخورداری از داشتن همه اطلاعات منطقه روی یک شبکه، افزایش قابلیت انتقال اطلاعات و . . . نیز از زمره فعالیت‌های نوینی محسوب می‌شود که نیروی دریایی ارتش بدان دست یافته است. وی تصریح کرد: همه فعالیت‌هایی که در نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود، برای ارتقا و آماده‌سازی شناورها و بالگردها و نیز سایر تجهیزات موجود در این نیرو بوده تا توان رزمی نیروی دریایی ارتش افزایش یابد. جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از ورود تجهیزات و توانمندی‌های جدید دفاعی به چرخه عملیات نیروی دریایی خبر داد و گفت: ناو سبلان به ناوگان نیروی دریایی ارتش افزوده شده است. موسوی با اشاره به رونمایی تجهیزات آموزشی، آمادگی، اطلاعاتی و عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته، این تجهیزات را نمادی از اقتدار این نیرو دانست و در عین حال از نصب رادارهایی با توانمندی جدید در شناورها خبر داد که بسیار اهمیت دارد.


xx  سخنگوی کرملین: ساقط کردن جنگنده روسیه «دیوانگی مطلق» بود
کرملین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه کاملا برای رفع تهدید بی سابقه ترکیه بسیج شده است.
 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پی هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط جنگنده های نیروی هوایی ترکیه اعلام کرد«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور بطور کامل برای رفع تهدید بی سابقه ترکیه بسیج شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وی اقدام نیروی هوایی ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسیه را «دیوانگی مطلق» دانسته و گفت متعاقب حادثه اظهارات مقامات ترکیه و نحوه مدیریت مسئله  یادآور «تئاترپوچ» برای وی بوده است. پسکوف گفت: هیچ کس حق ندارد هواپیمای روسیه را خائنانه از پشت هدف قرار دهد. وی بار دیگر گفت پسر اردوغان در معاملات نفت با داعش دست دارد. در پی ساقط شدن جنگنده روسیه توسط جنگنده ترکیه تنش در روابط مسکو و آنکارا بالا گرفته است.


xx  واکنش اوباما به درگیری های مسلحانه در آمریکا: بس است دیگر
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به آخرین درگیری مسلحانه در این کشور که شامگاه جمعه رخ داد، روز شنبه با انتشار بیانیه ای تکرار چنین رخدادهایی را در کشور نکوهش کرد و با ادبیاتی تند نوشت: بس است.
 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است: باید برای دسترسیِ آسان افراد بی صلاحیت به سلاح های جنگی در خیابان های آمریکا کاری کنیم؛ همین! بس است دیگر!
 بیانیه اوباما در واکنش به حمله یک فرد مسلح به کلینیکی در منطقه «کلورادو اسپرینگز» در ایالات کلورادو منتشر شده است. در آن حمله، سه نفر از جمله یک افسر کشته شدند. رئیس جمهوری آمریکا در این بیانیه تاکید کرد که انگیزه های فرد مهاجم هنوز روشن نیست، اما ایالات متحده نباید اجازه دهد تیراندازی در خیابان به رخدادی عادی تبدیل شود. پلیس، فرد متهم به تیراندازی اخیر را مردی یک متر و 92 سانتی متری به نام «رابرت لوئیس دیر» معرفی کرده است.


xx  ترکيه يا روسيه؛ کداميک برنده جنگ‌ارزي خواهند بود؟
به دنبال سرنگوني جنگنده روسي توسط نيروي هوايي ترکيه، تنش‌ها ميان مسکو و آنکارا بالا گرفته و حالا شانه به شانه با تلاطمات بازار سهام و پول ملي دو کشور پيش مي‌رود. دامنه تنش‌هاي سياسي ميان روسيه و ترکيه، حالا به بازار سهام و پول ملي دو کشور کشيده شده و در نگاه اول، لير ترکيه بزرگترين بازنده اين منازعات سياسي است.
 به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از شبکه سي‌ان‌بي‌سي، طي روزهاي اخير اين نگراني احساس مي‌شود که مواجه شدن «رجب طيب اردوغان»، رئيس‌جمهور ترکيه با سماجت و سرسختي «ولاديمير پوتين» همتاي روسي خود و همراه شدن اين اتفاقات با انتشار اسناد دولتي ترکيه که در آن واژه «مستقل» در ارتباط با بانک مرکزي اين کشور حذف شده، عامل اصلي سقوط ارزش لير ترکيه طي هفته گذشته باشد. طي هفته گذشته تاکنون، ارزش لير ترکيه در برابر دلار آمريکا تضعيف شده به‌طوري که هر دلار از 2.85 به 2.92 لير رسيده است.
 اما در نقطه مقابل، روبل روسيه همسو با قيمت نفت، تقويت شده است و خوش‌بيني‌ها را نسبت به پايان تحريم‌ها عليه روسيه، مشروط بر پيوستن اين کشور به ائتلاف جهاني مبارزه عليه گروه تروريستي داعش، افزايش داده است.
 بااين‌حال، ممکن است اين مساله تنها يک تاثير گذرا باشد چراکه ارزش روبل اغلب در انتهاي هر ماه تقويت مي‌شود که علت آن تبديل درآمدهاي کمپاني‌هاي روس به روبل، براي پرداخت ماليات است. اما تا اواسط روز گذشته، ارزش دلار مجددا در برابر روبل افزايش يافته و قيمت هر دلار آمريکا روي 66.21 روبل تثبيت شد.
 تحليلگران، يکي از دلايل اصلي کاهش ارزش لير ترکيه را برکناري «علي بابکان» از کابينه مي‌دانند که از نظر بين‌المللي وي يکي از اعضاي تاثيرگذار و معتبر دولت اردوغان شناخته مي‌شود.
 اما آنچه که مسلم است، هر دو واحد پولي، يعني روبل و لير، امسال با افزايش نگراني‌ها نسبت به سقوط دارايي‌ها در اقتصادهاي نوظهور، دچار تنزل شده‌اند. بااين‌حال، در درازمدت، احتمال اينکه ارزش روبل همچنان به‌عنوان واحد پولي يک کشور صادرکننده عمده نفت کاهش يابد، زياد است درحالي‌که پول ملي ترکيه مي‌بايست از تاثيرات اقتصادي ناشي از ارزاني نفت که به اقتصاد کشورهاي واردکننده کمک مي‌کند، بهره‌مند شود. به‌نظر مي‌رسد، در براي لير ترکيه بارقه‌هايي از اميد وجود دارد. اما تمامي اينها به نشست مهم بانک مرکزي اين کشور بستگي دارد. بانک مرکزي ترکيه (CBT) در گذشته از احتمال شروع سياست‌هاي تعديل پولي خود همزمان با افزايش نرخ بهره بانکي ازسوي فدرال‌رزرو آمريکا خبر داده بود.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان