کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

تاثیر توافق هسته ای لوزان بر شرکتهای پتروشیمی ...

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه

 تاثیر توافق هسته ای لوزان بر شرکتهای پتروشیمی ... / 19 فروردین 94


چشم انداز صنعت پتروشیمی پس از مذاکرات فشرده صورت گرفته در شهر لوزان سوئیس و به تبع آن اعلام بیانیه مشترک و مشخص شدن خطوط و چارچوب کلی توافق روشن تر از قبل به نظر می رسد که در روزهای گذشته شاهد واکنش بسیار مثبت بازار به آن بوده ایم.مدیر سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با بیان این مطلب عنوان کرد: از دید فعالان بازار سرمایه به خصوص سهامداران شرکت های پتروشیمی، رفع تحریم ها و در نتیجه آن گشایش های مالی و تجاری می تواند آثار بسیار مثبتی بر وضعیت آتی شرکت های فعال در این صنعت اعمال کند که البته این امر چندان که به نظر می رسد ساده و سریع رخ نخواهد داد.

محمد صابونچی افزود: از یک سو صنعت پتروشیمی برای جبران عقب ماندگی ها نیازمند سرمایه گذاری های کلان خارجی و ارتباط با کشورهای پیشرفته دنیاست که به واسطه آن بتواند تکنولوژی بعضاً فرسوده این صنعت را به روز رسانی کند. از سوی دیگر ابهام و عدم تعیین فرمول مشخص برای تعیین نرخ خوراک مصرفی نیز همچنان سایه ریسک را بر سر سهامداران این شرکت ها نگه داشته است که انتظار می رود به زودی و با توجه به مهر تأیید شورای نگهبان بر مصوبه مجلس، این ابهام نیز تا حدود زیادی برطرف گردد.

وی با اشاره به فرصت های پیش روی واحد های پتروشیمی برای رشد سودآوری، در این خصوص اظهار داشت: صنعت افزایش صادرات ناشی از افزایش ظرفیت اسمی تولید یکی از پتانسیل های موجود در این گروه می باشدکه البته توجه به این نکته حایز اهمیت است که عرصه رقابت بین المللی صنعت پتروشیمی بسیار تنگاتنگ شده و سایر کشورها نیز در حال افزایش ظرفیت های تولید خود می باشند. از این رو، شرکت های فعال در این بخش بدون استفاده از تکنولوژی های روز جهان قادر به رقابت و ماندگاری در بین رقبای قدرتمند خویش نخواهند بود که در این باره نیز می توان با تسهیل ارتباطات از دانش نوین کشورهای پیشرفته بهره ببرد.علاوه بر این، همراه با کاهش فشار تحریم ها، ایجاد و توسعه هر چه سریع تر صنایع پایین دستی نیز می بایست در اولویت سرمایه گذاری ها در این بخش قرار گیرد چرا که حاشیه سود ناشی از تولیدات صنایع پایین دستی بسیار قابل توجه است.

مدیر سرمایه گذاری های "وصندوق" افزود: اگر چه یکی از اصلی ترین مزایای رقابتی شرکت های پتروشیمی تسهیل در دسترسی به منابع تامین خوراک مصرفی است و می توان گفت کشور از این نظر مشکل خاصی ندارد اما مشکل کمبود خوراک موجب شده تا برخی از واحدهای مطرح پتروشیمی همچنان به وعده های وزیر نفت مبنی بر تأمین خوراک مورد نیاز خود در پی راه اندازی هر چه سریعتر فازهای پروژه پارس جنوبی چشم دوخته باشند.

امری که انتظار رخ دادن آن با توجه به تفاهم نامه اعلامی بین ایران و کشورهای 1+5 بسیار پررنگ تر شده و به نظر می رسد در صورت تحقق آن ظرفیت تولید این واحد ها رشد قابل توجهی یابد و سودآوری صنعت برتر کشورمان را همچنان تضمین کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به چالش ها و تهدیدهای موجود در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: افت قیمت نفت در کنار کاهش نرخ ارز دو نگرانی اصلی تولیدکنندگان دوم این صنعت به شمار می رود که در مورد اول می بایست روند قیمت نفت از دیدگاه بنیادی و تکنیکال به خوبی پایش و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد و در مورد دوم نیز با توجه به تدبیر حاکم بر سیستم بانک مرکزی به نظر نمی رسد که پس از توافق قطعی، شاهد افت شدید نرخ ارز باشیم و هر گونه حرکت هیجانی در بازار ارز از سوی بانک مرکزی کنترل خواهد شد. بر همین اساس از این منظر تهدید جدی متوجه صنعت پتروشیمی نخواهد بود. 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان