کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>> بیانیه جان کری درخصوص تکمیل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای و زمان اجرای برجام // 9 دی94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>> بیانیه جان کری درخصوص تکمیل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای و زمان اجرای برجام // 9 دی94

 

صالحی از دریافت ۱۹۷تن کیک زرد از روسیه و تحویل ۱۱ تن اورانیوم غنی شده خبر داد...

 

 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه، در بیانیه‌ای تاکید کرد آمریکا نشانه‌های مهمی از پیشرفت چشمگیر به سوی تکمیل تعهدات کلیدی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای مشاهده کرده است. همزمان مقامات هسته‌ای ایران نیز انتقال نزدیک به 11تن اورانیوم غنی شده به روسیه و دریافت حدود 200تن کیک زرد را تایید کردند.


 اقدامی که علاوه‌بر انجام تعهدات و پیشرفت در اجرای برجام، گام مهمی در پیوستن ایران به جمع صادر‌كنندگان مواد غني‌شده هسته‌اي است. در همین ارتباط جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مکتوب ضمن توصیف کردن برجام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال 2015 میلادی بااشاره به انتقال نزدیک به 11تن اورانیوم غنی شده ایران به روسیه افزود: یکی از مهم‌ترین گام‌های ایران در راستای اجرای تعهدات خود، امروز اتفاق افتاده است؛ زمانی که یک کشتی حامل 25 هزار پوند اورانیوم غنی شده از ایران به سوی روسیه حرکت کرده است. این محموله شامل انتقال اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران است. به گزارش «ایسنا» وزیر خارجه آمریکا افزود: «در حالی که به روز اجرا نزدیک‌تر می‌شویم، از این مساله خشنود هستم که گزارش دهم ما شاهد نشانه‌های مهمی از پیشرفت چشمگیر در راستای تکمیل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای هستیم.» پیش از این یک دیپلمات ارشد روسی به آسوشیتدپرس گفته بود که ایران با انتقال بخش مهمی از اورانیوم غنی شده به روسیه موافقت کرده و این اقدام ایران را یک گام به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام نزدیک‌تر کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران را تایید کند، برجام به مرحله «روز اجرا» خواهد رسید و تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهد شد.» کری افزود: «انتقال همه مواد هسته‌ای به خارج از ایران یک گام مهم به سوی اجرای تعهدات ایران است که بیشتر از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه غلظت پایین تا روز اجرای برجام در اختیار نداشته باشد.» او تصریح کرد: «انتقال اورانیوم غنی شده ایران با کمک قزاقستان انجام شده است. قزاقستان مواد هسته‌ای طبیعی را در ازای اورانیوم غنی شده ایران که به روسیه منتقل شده، در اختیار تهران قرار خواهد داد. آذربایجان و نروژ نیز نقش مهمی را در تسهیل انتقال این محموله ایفا کرده‌اند.» جان کری در ادامه اظهار کرد: «ما می‌دانیم که ایران برای برچیدن زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم بسیار سریع حرکت می‌کند تا به هدف ژانویه برای اجرای برجام دست یابد.»


 ادامه نظارت نزدیک بر توافق
 وزیر خارجه آمریکا همچنین در یادداشتی در روزنامه «بوستون گلوب» به تحولات سال 2015 پرداخت و نوشت: «در ماه ژوئیه، آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده ما با ایران در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند و آن یک طرحی برای مسدود کردن تمامی مسیرهای بالقوه ایران به سوی سلاح هسته‌ای بود.» او ادامه داد: «همانطور که توافق شده بود، ایران از آن زمان، برچیدن عناصر اصلی تاسیسات هسته‌ای خود را آغاز کرده است و در 28 دسامبر(7 دی)، بخش زیادی از اورانیوم غنی‌ شده خود را از کشور خارج کرد.» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما باید همچنان به اجرای این توافق از نزدیک نظارت داشته باشیم تا تضمین کنیم که شبح ایران هسته‌ای به‌عنوان تهدیدی برای امنیت خاورمیانه و صلح جهانی از بین رفته است.»


 استقبال لندن از انتقال اورانیوم به روسیه
 همزمان با انتشار اخبار مرتبط با انتقال اورانیوم غنی شده ایران، روسیه نیز خبر این تبادل سوخت را تایید کرد. در این ارتباط وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با جان کری همتای آمریکایی‌اش در مورد اجرای توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز از خروج اورانیوم غنی شده ایران و انتقال آن به خاک روسیه استقبال کرد. هاموند این اقدام ایران را گامی مهم در جهت اجرای تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای 14 جولای با گروه 1+5 خواند و همچنین تاکید کرد که انتقال ذخایر اورانیوم ایران اقدامی در راستای اجرای کامل توافق است.


 دریافت 197 تن کیک زرد
 همزمان با انتقال 11 تن اورانیوم غنی شده ایران به روسیه، روز گذشته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با اعلام کامل شدن کار تبادل سوخت گفت: «قریب ۱۱ تن اورانیوم غنی شده صادر و حدود ۱۹۷ تن کیک زرد وارد کشور کردیم.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صالحی در توضیح انجام این کار تاکید کرد: «ما اول کیک زرد را تحویل گرفتیم و بعد اورانیوم خود را صادر کردیم و این هم براساس نامه مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند در تبادل حتما به گونه‌ای کار انجام شود که محموله ما اول دریافت و بعد آنچه باید صادر شود، صادر کنیم.» به گزارش «ایسنا»، صالحی که با خبر رادیو گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که ایران در بحث انتقال اورانیوم به روسیه در چارچوب برجام دیگر تعهدی ندارد، گفت: «خیر؛ دیگر تعهدی نداریم.»


 غنی‌سازی تجاری صنعتی
 همچنین حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه نیز در یادداشتی در اینستاگرامش از انجام عملیات انتقال اورانیوم از ایران به روسیه خبر داد. بعیدی‌نژاد در این پست تازه نوشته است: «روز دوشنبه يكي از سخت‌ترين مفاد برجام در يكي از پيچيده‌ترين عمليات نقل و انتقال ذخاير اورانيوم از ايران به اجرا درآمد. اجراي اين عمليات حداقل حاصل 2 ماه كار شبانه‌روزي بود.» بعیدی‌نژاد با بیان اینکه براي اولين بار با يك قدم بلند ایران به جمع صادر‌كنندگان مواد غني شده هسته‌اي پيوست، افزود: «با پيوستن كشورمان به صادر‌كنندگان سوخت هسته‌اي تمام صنعت هسته‌اي كشورمان به تعريف جديدي در تبيين هدف‌گذاري خود با تعاريف متعارف صنعتي و تجاري جهان دست يافت و براي اولين بار پس از آغاز به كار سوخت هسته‌اي در ايران، فرآيند غني‌‌سازي در ايران وجهه‌اي كاملا تجاري و صنعتي پيدا كرد.»


 بررسی آخرین وضعیت برجام
 از سوی دیگر در ایران، بحث و بررسی برجام همچنان در دستورکار قرار دارد. به این منظور شورای هماهنگی اطلاعات روز دوشنبه با حضور وزرای اطلاعات، امور خارجه، اعضای جامعه اطلاعاتی کشور به‌ همراه معاونان وزارت امور خارجه برگزار شد. به گزارش «ایسنا»، در این جلسه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشور وارد مرحله اجرای برجام شده است. تاکید کرد: بنابراین در کنار رصد اوضاع و احوال در این زمینه، طراحی و اتخاذ تدابیر هدفمند و منسجم در سطوح اطلاعاتی، سیاسی و تبادل اطلاعات، امری لازم و ضروری است و در این مسیر نیازمند هوشمندی، ابتکار عمل و وحدت داخلی هستیم تا دشمن به هدف خود نائل نشده و اجرای برجام در فضای آرامی صورت گیرد. ظریف با لحاظ فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌روی کشور، جامعه اطلاعاتی را بزرگ‌ترین یاور اجرای برجام دانست.


 ادامه اقدامات کنگره آمریکا
 اما با وجود انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به روسیه و اجرای گام به گام برجام، کنگره آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه و ستیزه‌جویانه علیه ایران در تلاش است تا تحریم‌های این کشور را تمدید کند، به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری هیل، سناتورهای آمریکا در حال بررسی تمدید قانون تحریم‌های ایران هستند که اعتبار آن اواخر سال 2016 پایان خواهد یافت. بن کاردین، سناتور دموکرات آمریکا با بیان اینکه کنگره به‌زودی درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد، گفت: قانون‌گذاران در ماه ژانویه یا در نهایت فوریه این موضوع را بررسی می‌کنند و احتمالا خواهان تمدید تحریم‌های ایران خواهند شد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، سناتور کلی آیوت نیز پیشنهادی را مطرح کرده که به‌موجب آن لغو تحریم‌های ایران تا ارائه گزارشی کامل از دولت آمریکا درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران و تایید پایان هرگونه فعالیت نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای متوقف شود. این در حالی است که حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با این طرح گفته است: «هر گونه اقدامی برخلاف برجام، بر حسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود و این اقدامات بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

 

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان