کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>> بررسی تاثیر قطع رابطه ایران وعربستان برقیمت دلار و نرخ سایر ارزها // 14 دی94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه


>>> بررسی تاثیر قطع رابطه ایران وعربستان برقیمت دلار و نرخ سایر ارزها // 14 دی94

 

وب سایت بورس نگار -  هر دلار آمریکا در معاملات بازار ارز با رشد ۷ تومانی به نرخ ۳۶۸۰ معامله می‌شود. در حالی‌که نرخ دلار از ابتدای دی در نیمه بالایی کانال ۳۶۰۰ تومان نوسانات اندکی را تجربه کرده است، تنش‌های موجود منطقه بار دیگر تقاضای ارز را را در بازار افزایش داد.


پس از هجوم متعارضان به سفارت عربستان در روزهای اخیر، شاهد واکنش این دولت عربی در این خصوص بودیم. بر این اساس، دولت آل سعود در روز گذشته قطع روابط دیپلماتیک با کشورمان را اعلام کرد. با فرافکنی عربستان دیگر کشورهای عربی مانند سودان، بحرین، امارات نیز اطلاعیه‌هایی در خصوص قطع و یا کاهش روابط دیپلماتیک را با کشورمان را منتشر کردند.


 نگرانی‌های مزبور عاملی برای افزایش تقاضای ارز به خصوص ارزهای عربی بود. در این میان، کاهش روابط دیپلماتیک امارات به سطح کاردار به عنوان دومین شریک تجاری کشورمان قیمت درهم را تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داد. نرخ دلار حواله‌ای که روند صعودی را در پیش گرفته بود، در ساعت تنظیم این گزارش در سطح ۳۷۱۴ تومان قرار داشت. نرخ درهم امارات نیز در بازار حواله‌ای در سطح ۱۰۰۸ تومان قرار داشت. نگرانی از تضعیف سمت عرضه با تنش‌های به وجود آمده و همچنین مشکلات احتمالی در بازار صادراتی هدف در کشورهای عربی به خصوص امارات عاملی برای افزایش تقاضای محافظه‌کارانه ارز بوده است.


 روند صعودی دلار را در ماه‌های اخیر و پس از رسیدن به توافق هسته‌ای شاهد بوده‌ایم. با وجود روند رو به رشد تقاضا در بازار ارز مقاومت شدید قیمتی در مواجه با سطوح روانی ۳۴۰۰، ۳۵۰۰ و ۳۶۰۰ تومانی را شاهد بودیم.  در این میان، محرک‌های تقاضا مانند افزایش تقاضای معامله‌گران سکه و همچنین افزایش تقاضای فصلی عبور قدرتمند ارز از سقف‌های مزبور را به دنبال داشت. در شرایط کنونی نیز تنش‌های سیاسی فعلی می‌تواند بار دیگر از قیمت دلار حمایت کند. در حالیکه در هفته‌های اخیر مقاومت شدید سطح روانی ۳۷۰۰ تومان نیز مشاهده شد.


 در شرایط کنونی، ‌ تنش‌های سیاسی که به نقل از سایت بلومبرگ در سه دهه اخیر بی‌سابقه عنوان شده است، احتمال سقف‌شکنی دوباره دلار را افزایش داده است. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار و پس رشد نرخ درهم انتظار همراهی نرخ دلار نیز پررنگ شده است. اثرات تنش‌های منطقه را می‌توان در افت بورس‌های منطقه نیز مشاهده کرد. برخلاف افت بورس‌های منطقه شاخص کل بورس تهران اما رشد اندکی را تجربه کرد.


 حضور پررنگ حقیقی‌ها در صنایع کوچک‌تر عامل حمایتی از رشد یک درصد شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نماد‌ها) بود. این موضوع بار دیگر به حضور قدرتمند عوامل حمایتی از بورس تهران اشاره دارد.  رفع تحریم‌های بین‌المللی عاملی امیدوارکننده برای گشایش درهای بین‌المللی به روی اقتصاد کشور است. با این حال، احتمال تیره شدن روابط سیاسی به خصوص با شریک‌های تجاری همسایه می‌تواند به نگرانی‌ها در بورس تهران دامن بزند.// اقتصادنیوز

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان