کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> فرصت خرید یا فرصت فروش ؟ / شنبه 22 فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه

بورس پس از معاملات >>> فرصت خرید یا فرصت فروش ؟  / شنبه 22 فروردین 94

 
 امروز بازار سرمایه نشان داد که فعلاً جو سازی ها و انتشار اخبار منفی تأثیری بر تصمیم آنها ندارد و همچنان این افراد هر روندی نزولی را فرصت خرید دانسته و همچنان بر خرید سهام منتفع از توافق احتمالی هسته ای در تیر ماه اصرار دارند.
 
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.01.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 421 واحد کاهش به رقم 51605 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1729 واحد کاهش عدد 137582 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 285 واحد افت به رقم 30208 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 80 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 89 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 9 واحد افت به رقم 763 واحد رسید. در این شرایط امروز "شتران" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2690 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 815 میلیارد ریال رسید.

 بازار سرمایه امروز نیز فراتر از انتظارات اهالی تالار ظاهر شد و علاوه بر ارزش معاملات قابل قبول پیش از 350 میلیارد تومانی شاهد تداوم حضور خریداران در اغلب نمادهایی بودیم که علیرغم افزایش قیمت و نیز حجم معاملات در روزهای گذشته طی روز جاری روندی نزولی داشتند.

براساس این گزارش، امروز بازار سرمایه نشان داد که فعلاً جو سازی ها و انتشار اخبار منفی تأثیری بر تصمیم آنها ندارد و همچنان این افراد هر روندی نزولی را فرصت خرید دانسته و همچنان بر خرید سهام منتفع از توافق احتمالی هسته ای در تیر ماه اصرار دارند.

براین اساس اگرچه امروز شاخص های بورس با افت دسته جمعی مواجه شدند اما در نماد اغلب شرکت ها با حجم بالای معاملات و حتی روند صعودی مقطعی مواجه بودیم.لذا در صرفاً جهت اطلاع امروز به بررسی روند برخی از گروه های فعال بازار سرمایه می پردازیم.

گروه بانکی: بعداز ظهر روز چهارشنبه خبری به نقل از رویترز منتشر شد که اغلب اهالی تالار را نگران کرد، رویترز نوشته بود "بانک تجارت ایران مجدداً از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد: این خبر در اولین اقدام سبب نگرانی اهالی تالار و شروع اظهار نظرهای کارشناسان در خصوص این موضوع شد اما کمتر کسی پیگیری دقیق این خبر را انجام داد تا به واقعیت آن پی ببرد. این خبر در اصل حاوی اقدام جدیدی نبود چراکه در سنوات گذشته اتحادیه اروپا در تصمیمی یکجا بانک تجارت ایران را به همراه 32 شرکت در لیست تحریم قرار می دهد که این موضوع با واکنش مسئولین کشورمان و شکایت از اتحادیه اروپا در یکی از دادگاه های ذیصلاح مواجه می شود که در نهایت دادگاه به علت کافی نبودن مدارک و مستندات اتحادیه اروپا این تحریم را منصفانه ندانسته و رأی به ملغی شدن آن می دهد از همین رو گفته می شود این اتحادیه قبل از بیانیه لوزان پیگیر این موضوع شده و مجدداً در دادگاه دیگری این بحث را مطرح می کند که روز چهارشنبه هفته گذشته دادگاه جدید رأی به نفع اتحادیه اروپا به جهت تحریم این بانک و 32 شرکت کشتیرانی ایران صادر می کند در حقیقت اتفاق جدیدی رخ نداده و موضوع تحریم های گذشته همچنان ادامه پیدا می کند. اما برخی از منابع آگاه طی روز گذشته خبر از عدم پیگیری این تحریم ها تا زمان مشخص شده برای رسیدن به توافق نهایی یعنی 10 تیر ماه داده اند که البته هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست.

از همین رو بانکی ها امروز با روندی که در پیش گرفتند نشان دادند که این موضوع چیز جدیدی نیست و از اهمیت بالایی نیز برخوردار نمی باشد و نکته جالب آنکه امروز تنها بانکی که روند نزولی در پیش نگرفت و چندین بار نیز با صف خرید مواجه شد همین بانک تجارت بود. اهالی تالار معتقدند افزایش عرضه ها در نمادهای بانکی طی روز جاری که در ساعات پایانی معاملات رقم خورد به دلیل فشار فروش ناشی از نوسانگیرانی بود که در روز جاری اقدام به خرید سهام در قیمت پایین به جهت فروش در قیمتی بالاتر کرده بودند ایجاد شد و احتمالاً روند سهام این شرکت ها از معاملات روز آتی متفاوت خواهد شد. از سویی دیگر برخی اخبار رسیده حکایت از برداشته شدن تحریم سوئیفت بانکی در آینده ای نزدیک دارد که احتمالاً این اقدام پس از حصول توافق نهایی در تیر ماه اجرایی خواهد شد.

در گروه خودرویی نیز روند نزولی قابل مشاهده بود اما این روند با توجه به حجم بالای معاملات منتج به صف فروش برای سهام خودروسازان نشد تا امیدها نیز همچنان به این گروه به قوت خود باقی بماند، در گروه مذکور نیز گمانه زنی ها از حضور شرکاء خارجی خبر می دهند بطوریکه گفته می شود فرانسوی ها در ایران خودرو و کره ای ها در سایپا برنامه های اقدام مشترک دارند، حتی برخی از خبرها حاکی از خرید مدیریتی سهم بعضی از شرکت های قطعه سازی ایرانی توسط شرکتء خارجی می باشد. اهالی تالار معتقدند نقدینگی قابل قبولی از سوی خارجی ها در راه صنعت خودروسازی ایران می باشد.

گروه حمل و نقل: این گروه نیز طی روز جاری در حالی فعالیت خود را با روند نزولی و حجم معاملات قابل قبول به پایان برد که با توجه به اخبار رسیده از تحریم 32 شرکت کشتیرانی از جمله "حشکتی" اهالی تالار برای روز جاری گروه مذکور پیش بینی های دیگری داشتند. اما در پایان معاملات عدم تشکیل صف فروش های قابل توجه نشان داد که فعالان این گروه نیز همچنان بر خرید سهام پرپتانسیل فعال در این صنعت بورسی اصرار دارند و اخبار منتشر شده تأثیری بر تصمیم آنها نخواهد گذاشت. این گروه نیز می تواند بزودی تغییر روند دهد.

"هرمز": شگفتی سال 94 را باید فعلاً به این شرکت لقب داد. امروز این "هرمز" بود که دست رد بر سینه بازار زد. فولاد هرمزگان جنوب طی روز جاری خاطرات سال های نه چندان دور را برای قدیمی های بورسی زنده کرد. آن زمان که "شبندر" و "شبریز" به عنوان عرضه اولیه وارد بازار شدند اما اهالی تالار با آنها بی مهری کردند. قدیمی های بورس به خوبی می داند وای به روزی که سهامی با اهالی بازار سر لج بیافتد و کار به کل کلبازی بکشد. سهامدار عمده "هرمز" در حالی قاطعانه خبر از حمایت سهامش داده معتقد است ارزندگی این سهم بیش از 200 می باشد و بازدهی قیمتی این سهم بیش از بازدهی نقدی آن خواهد بود، البته سهامدار عمده امرزو در عمل گفته های خود را اثبات کرد. جالب است که هنوز یک روز از حضور این شرکت در بازار سرمایه نگذشته برخی شایعات و اخبار از احتمال تعدیل سود "هرمز" از تک رقمی به 3 رقمی شدن خبر می دهدند البته به ریال.

"مپنا": این شرکت نیز امروز پس از معامله بیش از 6 میلیون سهمی وارد روندی تعادلی شد و معاملات خود را بدون صف فروش به پایان برد. اهالی تالار در مجموع به شرکت های تجهیزاتی و فنی مهندسی خوشبین هستند چراکه این صنعت نیز توان جذب سرمایه گذار خارجی را دارد.

در پایان اگرچه روند نزولی قابل توجهی را امروز در اغلب سهام شرکت ها شاهد بودیم اما روند معاملات به همراه حجم معاملات به نحوی بئذ که به نظر می رسد اهالی تالار منفی امروز را فرصت خرید دانسته اند/بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان