کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

در سهام «ثمسکن» چه خبر است؟ >>> تشريح اهم برنامه ها، پروژه ها و فعاليتهاي شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در آستانه مجمع ساليانه // 9 اسفند94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


در سهام «ثمسکن» چه خبر است؟

>>> تشريح اهم برنامه ها، پروژه ها و فعاليتهاي شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در آستانه مجمع ساليانه // 9 اسفند94
 

شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن از بزرگ‌ترین فعالان صنعت ساختمان و انبوه‌سازی در کشور است. فعالیت‌های شرکت در زمینه‌ ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و آموزشی و نیز ساخت آزاد‌راه، خطوط انتقال آب و آماده‌سازی زمین متمرکز شده. این گروه دارای 14 شرکت زیرمجموعه در 28 استان و 36 شهر کشوراست. طی حدود 26 سال فعالیت شرکت، عملیات اجرایی بیش از 63 هزار واحد مسکونی در قالب حدود 370 پروژه آغاز شده که بالغ بر 50 هزار واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. در حال حاضر نیز حدود دو میلیون مترمربع پروژه با کاربری‌های مختلف در سراسر کشور در حال اجرا است. همچنین حدود 590هزار متر مربع پروژه جدید در حال مطالعه و بررسی است که نشان‌دهنده فعالیت گسترده گروه به‌‌رغم رکود شدید بازار است.


در آستانه برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت در زمینه فعالیتهای مزبور با معزی مدیرعامل شرکت گفتگویی داشته‌ایم که می‌خوانید:


در حال حاضر موضوع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، تبدیل به فرصتی تاریخی در اقتصاد شده. برنامه‌ شما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟
در حال حاضر تمام بخش‌های اقتصاد به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی هستند و بخش مسکن و ساختمان نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های بزرگ اقتصاد کشور، از این قاعده مستثنی نیست. ما نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساختمانی، در حال مذاکره جدی با برخی گروه‌های سرمایه‌گذار از کشورهای مختلف هستیم که البته هنوز مذاکراتمان به مرحله نهایی نرسیده و در حال رایزنی و انجام مطالعات عمیق‌تر هستیم. به این منظور کارگروهی از خبرگان این حوزه در شرکت تشکیل شده و جوانب مختلف جذب سرمایه‌گذاری خارجی، در دست بررسی و مطالعه است. فرصت دیگری که در‌صدد استفاده از آن هستیم، صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور در بازارهای خارجی است که اولویت ما در این حوزه، فعالیت‌های پیمانکاری در خارج از کشور و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، سرمایه‌گذاری در این کشورها است.


بانک مسکن در حال تغییر از یک بانک تجاری به بانک توسعه‌ای است. این تغییر چه فرصت‌هایی را پیش روی گروه قرار خواهد داد؟
انجام این اقدام، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر توانمندی خریداران و اجرایی شدن سیاست‌های دولت داشته باشد و از این طریق، آینده بازار مسکن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین تغییر در ماموریت بانک، به‌طور قطع موجب تغییراتی در روند حرکت و ماموریت‌های گروه خواهد شد که هم اکنون در حال مطالعه و تدوین برنامه‌های لازم برای استفاده هر‌چه مناسب‌تر از این تغییر در جهت بهبود عملکرد شرکت و هم‌راستایی با سیاست‌های دولت و بانک مسکن هستیم. مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های گروه برای استفاده از این فرصت شامل افزایش سهم بازار در بخش مسکن متوسط و میان درآمدی، حضور قوی و موثر در نوسازی بافت‌های فرسوده (با در نظر گرفتن شاخص‌های مدنظر گروه)، تبدیل شدن به بازوی تخصصی بانک، افزایش درآمد ناشی از افزایش عملیات اجرایی و درآمدزایی از محل حضور در زنجیره ارزش پروژه‌های توسعه‌ای است.


وضعیت و جایگاه گروه سرمایه‌گذاری مسکن به‌عنوان یک هلدینگ ساختمانی در بازار سرمایه چگونه است؟
در حال حاضر شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با ارزش بیش از6هزارو500میلیارد ریال، جایگاه اول از نظر ارزش بازار را در میان شرکت‌های پذیرفته شده در صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بازار سرمایه به خود اختصاص داده است. همچنین گروه با افزایش شفافیت اطلاعاتی و بهبود پاسخگویی به سهامداران، توانست رتبه اول شفافیت اطلاعاتی را برای دوره دوازده ماهه منتهی به پایان آذرماه 94 در میان هلدینگ‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کسب کند.


در سال گذشته پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن شمال غرب انجام شد. آیا استفاده از این ابزار برای تامین مالی همچنان در دستور کار شما قرار دارد؟
طرح‌های سرمایه‌گذاری در صورتی اجرایی می‌شوند که منابع مالی مورد نیاز آنها تامین شود. در سال گذشته با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد، تامین مالی از طریق بانک‌ها به دشواری صورت می‌گرفت و در نتیجه گروه با در پیش گرفتن سیاست تنوع بخشی روش‌های تامین مالی، به استفاده از ابزارهای مبتنی بر بازار سرمایه روی آورد. در این راستا افزایش سرمایه گروه و چهار شرکت تابعه بورسی و نیز استفاده از سایر روش‌ها به ویژه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در دستور کار قرار گرفت. با تلاش‌های صورت گرفته، پذیره‌نویسی صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب که برای تامین مالی یک پروژه 96 واحدی در تبریز تعریف شده بود، در تابستان سال جاری صورت گرفت. خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه تا‌کنون به‌خوبی پیش رفته و تا انتهای آذر ماه، پیشرفت فیزیکی آن به 92/ 14 درصد رسیده است. در سال مالی 95 نیز تلاش داریم از طریق این ابزار، دو پروژه دیگر را تامین مالی کنیم. همچنین تامین مالی از طریق صکوک اجاره نیز در دستور کار یکی از شرکت‌های تابعه قرار دارد.


آیا در سال مالی 95 برنامه‌ای برای ورود سایر شرکت‌های تابعه به بازار سرمایه دارید؟
عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، در راستای افزایش شفافیت و به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های گروه است. در حال حاضر با توجه به عرضه 5 شرکت، بخش مهمی از درآمدهای گروه از محل شرکت‌های تابعه پذیرفته شده در بازار سرمایه تامین می‌شود. در مجمع عمومی سال گذشته، یکی از برنامه‌های شرکت، عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس بود که این اقدام در شهریور‌ماه انجام شد. در راستای پذیرش سایر شرکت‌ها، طبق برنامه ارائه شده در مجمع سال قبل، پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن جنوب و الوند در بازار اول فرابورس ایران انجام شده و درصدد هستیم در سال مالی جاری، سهام شرکت‌های مذکور در این بازار عرضه شود.


مجمع عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در 11 اسفند ماه برگزار خواهد شد. آیا شرکت توانسته سود خود را محقق سازد؟
شرکت توانسته در سال مالی 94، سود پیش‌بینی شده خود را که بیش ازیک هزار و 255 میلیارد ریال است، به‌صورت کامل محقق کند. عملکرد سود شرکت نسبت به سال گذشته حدود 5/ 9 درصد رشد داشته است. پیش‌بینی سود سال مالی 95 با رشد 5 درصدی، برابر با یک هزار و 317 میلیارد ریال است.


آیا رکود حاکم بر بخش مسکن و ساختمان تاثیری بر حجم پروژه‌های در حال ساخت گروه سرمایه‌گذاری مسکن داشته است؟ چه برنامه‌ای برای جلوگیری از این تاثیرات داشته‌اید؟
با وجود شرایط اقتصادی کشور و رکود حاکم بر صنعت ساختمان، با تلاش و پیگیری‌های مستمر انجام شده در کل گروه، میزان تولید به اندازه سال‌های گذشته حفظ شده که با توجه به کاهش حجم فعالیت‌های ساختمانی در کل کشور، این امر موجب افزایش سهم بازار گروه شده است. گروه سرمایه‌گذاری مسکن در آخرین رتبه‌بندی IMI 100 که در سال 1394 توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام شده، موفق به اخذ رتبه اول گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات شده که در دوران رکود بخش مسکن، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.//دنياي اقتصاد

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان