کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> ترفندهای مهم رانندگی >>> هفت بازدید الزامی از خودرو پیش از سفر؛ توصیه هایی کاربردی از الزامات سفر با خودرو شخصی

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه

 

>> ترفندهای مهم رانندگی

>>> هفت بازدید الزامی از خودرو پیش از سفر؛ توصیه هایی کاربردی از الزامات سفر با خودرو شخصی

 


وب سایت بورس نگار - بنا بر آمارهای رسمی، سال گذشته پنج هزار نفر از هموطنان‌مان در جاده‌های کشور دچار سانحه شدند؛ افرادی که فکر نمی‌کردند سال 95 را نخواهند دید. شاید آنها نیز مانند خیلی دیگر از رانندگان فکر می‌کردند که حادثه برای دیگران است و برای آنها اتفاقی نخواهد افتاد، اما این‌طور نیست حادثه در کمین همه شهروندان به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروزی است. در این بین بسیاری از کارشناسان راهنمایی و رانندگی واژگونی، تخطی از سرعت مجاز و همچنین انحراف به چپ را سه دلیل عمده در بروز تصادفات جاده‌ای می‌خوانند. اما این دلایل در حالی عنوان می‌شود که بی‌توجهی به خودرویی که قرار است با آن مسافرت کنیم خود می‌تواند عامل مهمی در تصادفات جاده باشد. بنابراین معاینات فنی قبل از سفر مقوله مهمی است که رانندگان باید به آن توجه کنند. در این گزارش نیز قصد داریم که به الزامات سفر با خودروهای شخصی بپردازیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازبینی خودرو از جمله الزامات اولیه یک سفر چند روزه است؛ به‌طوری‌که بازدید از لاستیک‌ها، بازدید سیستم خنک‌کننده موتور، تنظیم موتور، سیستم ترمز، شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن مهم و اساسی به‌نظر می‌رسد.


ابزارهاي مورد نياز در خودرو
براي اينكه در طول سفر بر اثر ايراد فني خودرو دچار دردسر نشويد علاوه‌بر ابزار و لوازم معمولي خودرو از قبيل انواع آچار، انبردست و پيچ گوشتي، اشياي زير را هميشه همراه داشته باشيد:
1- يك جفت كابل براي اتصال باتری به‌طور موازي با گيره‌هاي سوسماري
2- يك ظرف 5 ليتري براي بنزين، يك ظرف 5 ليتري براي آب و ظرف يك ليتري براي روغن
3- انواع فيوز 5، 10، 15 و 20 آمپر
4- كپسول آتش‌نشاني مخصوص خودرو
5- چاقوي جيبي
6- سوهان تخت دو يا سه لبه
7- تلنبه
8- چراغ قوه
9- فندك
10- مثلث خطر
11- ملزومات خودرو مانند آچار


اقداماتي كه يك راننده قبل از سفر بايد انجام دهد
انجام يك بازديد كوتاه قبل از سفر به شما كمك مي‌كند كه سفر بي‌خطر و مطبوعي داشته باشيد كه لازمه آن فقط داشتن يك سري اطلاعات اساسي در مورد خودروتان و يك چشم دقيق براي بازرسي است.


قبل از روشن كردن موتور:


خارج خودرو ‌
1- لاستيك‌ها (شامل زاپاس): فشار باد لاستيك‌ها را اندازه گرفته، آنها را بازديد كنيد كه ترك، خرابي يا ساييدگي نداشته باشند.
2- نشت مايعات: نشت بنزين، روغن، آب و مايعات ديگر را به دقت بازديد كنيد . (آبي كه از دستگاه تهويه بعد از استفاده نشت مي‌كند طبيعي است.)
3- چراغ‌ها: از كار كردن كليه چراغ‌ها اطمينان حاصل كنيد.


داخل خودرو ‌
ميزان بودن آب باتري، روغن ترمز، تسمه دينام و لوله‌هاي بنزين را از نظر شل بودن و نشت لوله‌ها را بازديد كنيد. بعد از روشن كردن موتور: ميزان روغن ترمز، روغن هيدروليك فرمان، ميزان روغن موتور، و همچنین در هنگام رانندگي از علائم جلوي داشبورد مطمئن شوید. از صحت كار سرعت‌سنج و ساير وسايل اندازه‌گيري اطمينان حاصل كنيد. از ترمزها و از صحت كار آنها در محل امني مطمئن شويد. شل بودن يا نشت قسمت‌هاي مختلف همچنين صداهاي غيرعادي و اضافي را بازديد كنيد؛ درصورتي‌كه قسمت‌ها درست كار مي‌كنند با آسودگي خيال از سفر لذت ببريد.


بازديدهاي ضروري از خودرو
بازديد و سرويس‌هاي روزانه، هفتگي و ماهانه از خودرو، قبل از راه‌اندازي يا پس از كاركرد ضروري است؛ زيرا ضريب ايمني، عمر متوسط خودرو، قطعات و بازدهي و راندمان وسيله نقليه را افزايش مي‌دهد و از وارد شدن خسارت مالي و جاني احتمالي جلوگيري می‌کند. همچنين مخارج و هزينه‌هاي خودرو كاهش يافته و باعث صرفه‌جويي در مصرف بنزين و روغن موتور خواهد شد.


بازديد روغن موتور و آب رادياتور
چون ميزان و كيفيت آب و روغن در وسيله نقليه بسيار مهم بوده و جنبه حياتي دارد. بنابراین بازديد آنها بايد روزانه و قبل از روشن کردن موتور و رانندگي باشد و درصورتي‌كه ميزان روغن موتور يا آب رادياتور نرمال و فول نباشد بايد حتما اندازه آنها را به ميزان استاندارد آن موتور برسانيد تا در هنگام رانندگي مشكلي به‌وجود نيايد.درصورتي‌كه خواص و كيفيت مطلوب روغن موتور از بين رفته باشد يا آب رادياتور كثيف شده باشد بايد حتما نسبت به تعويض آنها اقدام شود. فاصله تعويض روغن بستگي به جنس روغن، فيلتر، نحوه و شرايط رانندگي دارد و ميزان آن در دفترچه هر خودرو آمده است.


بازديد روغن مخصوص گيربكس و جعبه فرمان
پس از بررسي در صورت كاهش، روغن مخصوص آنها به ميزان استاندارد آن خودرو اضافه شود و درصورتي‌كه خواص و كيفيت مطلوب روغن آنها كاهش يافته باشد حتما روغن تخليه و با روغن جديد پر شود.


بازديد چرخ‌ها، فرمان، ترمز، چراغ‌ها و آب باتری
بازديد چرخ‌ها، ميزان باد و كيفيت لاستيك، روان و دقيق بودن فرمان، كارآيي مطلوب ترمزها، وضعيت چراغ‌ها، تنظيم نور پايين و بالاي چراغ‌هاي جلو و كيفيت و كميت آب باتري بايد هر روز قبل از رانندگي انجام شود تا اگر ايرادي ديده شد هرچه سريع‌تر رفع شود.


بازديد فيلتر هوا و صافي بنزين
فيلتر هوا و صافي بنزين خودرو پس از مدت زمان و كاركرد معيني كثيف و خراب شده و كارآيي خود را از دست مي‌دهد؛ در حالت عادي فيلتر هوا بايد حداكثر هر پنج هزار كيلومتر تعويض يا تميز شود و صافي بنزين هر 20 هزار كيلومتر تعويض شود تا بازدهي و راندمان موتور مطلوب باشد.


بازديد شمع‌ها
در صورت كثيف بودن يا تنظيم نبودن شمع‌ها نسبت به تميز و تنظيم كردن اقدام شود و اگر خراب بود تعويض شود.


بازديد لنت‌هاي ترمز
حداكثر پس از طي مسافت 20 هزار كيلومتر انجام و در صورت تمام شدن لنت(نازك شدن) نسبت به تعويض آن اقدام شود. بازديد برف پاك كن، مخزن آب و شيشه شوي اين بازديدها بايد حداكثر هر ماه يك‌بار انجام شود تا كارآيي لازم را مواقع مورد نياز داشته باشند. در صورت كاهش آب مخزن، آن را پر کرده و براي بهتر تميز شدن شيشه دو الي پنج قطره مايع ظرفشويي به داخل مخزن اضافه کنید.


بازديد كابل‌هاي اتصال برق مثبت و منفي باتری
اين بازديدها حداكثر هر ماه يكبار انجام و در صورت پاره يا زخمي شدن یا سولفاته آنها به‌سرعت نسبت به تعمير يا تعويض آنها اقدام شود تا باعث اتصالي سيم‌ها و حريق نشود.//دنیای اقتصاد


 

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان