کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> جديدترين پيش بيني از بازار مسكن 95 به روايت مشاوران املاك >>> سال 95 سال متفاوت بازار ملك و مسكن // 28 فروردین 95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
>> جديدترين پيش بيني از بازار مسكن 95 به روايت مشاوران املاك

>>> سال 95 سال متفاوت بازار ملك و مسكن // 28 فروردین 95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

>> جديدترين پيش بيني از بازار مسكن 95 به روايت مشاوران املاك >>> سال 95 سال متفاوت بازار ملك و مسكن  
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با استناد به آمارهای موجود از وضعیت معاملات مسکن در سایر شهرها گفت: روالی که سال گذشته در مورد افزایش حجم نسبی معاملات خرید مسکن علاوه‌بر تهران در سایر شهرهای کشور مشاهده شد نشان می‌دهد در سال 94، بازار مسکن این شهرها به صورت همزمان و در برخی موارد زودتر از بازار مسکن پایتخت علائم پیش‌رونق را از خود بروز داده‌اند. حسام عقبائی افزود: معمولا سیاست‌های اقتصادی مسکن و شرایط موجود به گونه‌ای است که عمده تحرکات بازار مسکن، تغییرات وتحولات جزئی و کلی آن در سایر شهرها، از تحولات بازار مسکن در پایتخت تبعیت می‌کند.


وی ادامه داد: به این معنی که مطابق با روال تجربه شده طی دوره‌ها و سال‌های گذشته، تحرکات عمده بازار مسکن ابتدا از تهران شروع شده و بعد به سایر شهرها سرایت پیدا می‌کند، همچنین تحولات مربوط به گردش پول در پایتخت اغلب موجب می‌شود عوایدی که از این طریق متوجه سرمایه‌گذاران در بازار مسکن شهر تهران می‌شود بخشی از سرمایه‌های آنها را به خارج از تهران یعنی به سمت سایر شهرها سوق دهد. عقبائی خاطرنشان کرد: با این حال آمارهای موجود نشان می‌دهد در سال گذشته رونق نسبی معاملات مسکن و خیز خروج از رکود در سایر شهرها، به صورت همزمان یا با فاصله زمانی اندکی قبل و بعد از بروز علائم پیش رونق در بازار مسکن شهر تهران رخ داده است که این موضوع در وهله اول ناشی از پوشش بیشتر سهم وام خرید از کل قیمت مسکن در این شهرها در مقایسه با پایتخت است. وی توضیح داد: در واقع همزمانی خیز خروج از رکود در تهران با سایر شهرها به افزایش سهم تسهیلات خرید مسکن از قیمت آپارتمان در این شهرها بر می‌گردد و به هیچ وجه به معنای خروج سرمایه‌گذاران از شهر تهران و هدایت آنها به سایر شهرها نیست. عقبائی تاکید کرد: شاید به‌طور قطع در سال گذشته بخشی از بازار مصرفی مسکن در سایر شهرها از تامین‌کننده‌ها و ابزارهای کمکی بهتری به‌منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن در مقایسه با شهر تهران برخوردار بوده‌اند.


وام آنی در دسترس 11 درصد خریداران
در شرایطی که مجموع کل مبایعه نامه‌های ثبت شده از معاملات خرید مسکن در کل کشور در سامانه رهگیری با افت 5/ 16 درصدی در سال 94 نسبت به سال 93 به عدد یک میلیون قرارداد رسید، 11 درصد از خریداران این آپارتمان‌ها از پوشش وام خرید بدون سپرده برای تامین بخشی از قیمت کل آپارتمان مورد نظرشان استفاده کردند. سال گذشته از مجموع یک میلیون مبایعه‌نامه ثبت شده در سامانه رهگیری مسکن حدود 11 درصد از این تعداد، معادل 110 هزار نفر، از وام سریع الوصول مسکن یا همان تسهیلات ناشی از اوراق حق‌تقدم وام خرید استفاده کرده‌اند.


در فاصله آغاز تا پایان کار رسمی فعالیت بنگاه‌های مسکن در سال 94، یعنی بازه زمانی 15 فروردین تا 28 اسفند سال گذشته، در مجموع 11 میلیون و 200 هزار فقره اوراق وام خرید مسکن در بازار فرابورس به ارزش 900 میلیارد تومان معامله شده است. با توجه به تغییر و افزایش سقف وام خرید مسکن در فاصله 12 ماه سپری شده از سال 94، میانگین وام خرید مسکن طی سال گذشته حدود 50 میلیون تومان برآورد می‌شود. در واقع میانگین سقف تسهیلاتی که سال گذشته برای دریافت وام خرید مسکن با استفاده از اوراق پرداخت شد، 50 میلیون تومان بود که برای این میزان وام هر یک از متقاضیان به‌طور متوسط بسته‌های 100تایی اوراق مسکن را که هر فقره از آنها معادل 500 هزار تومان ارزش دارد، از بازار فرابورس خریداری کردند. بنابراین می‌توان گفت در یک سال 94 حدود 110 هزار نفر با خرید اوراق تسهیلات مسکن به وام خرید بدون سپرده دسترسی پیدا کردند. به این ترتیب، سال گذشته از مجموع یک میلیون معامله خرید مسکن ثبت شده در سامانه رهگیری 110 هزار نفر معادل 11‌درصد از خریداران مسکن از وام آنی با استفاده از اوراق حق‌تقدم دریافت وام استفاده کرده‌اند. این در حالی است که این میزان وام، دربردارنده آن دسته از تسهیلات مسکن که با فرمول سپرده گذاری یکساله در بانک مسکن طی سال 94 پرداخت شده، نیست و تنها مواردی را در بر می‌گیرد که تسهیلات خرید از محل اوراق حق‌تقدم وام مسکن به متقاضیان تعلق گرفته است.//«دنیای اقتصاد»

 

برچسب ها: ,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان