کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> بررسی وضعیت گروه‌های مختلف بورسی درفصل مجامع >>> از تقسیم سود حداقلی در مجامع بانکی تا چشم‌انداز روشن به لبنی ها //19 اردیبهشت95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 11 دقيقه


>> بررسی وضعیت گروه‌های مختلف بورسی در فصل مجامع

>>> از تقسیم سود حداقلی در مجامع بانکی تا چشم‌انداز روشن به لبنی ها // 19 اردیبهشت95
 

وب سایت بورس نگار مجامع شرکت‌ها به‌طور کلی از دو منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. اول، سود نقدی تقسیم‌شده (DPS) که همواره بحثی جدی میان سهامداران و کارشناسان بوده است و دوم برنامه‌های آتی شرکت‌ها که می‌توانند پیش‌بینی مناسبی از وضعیت شرکت‌ها در سال آینده به بازار مخابره کنند. فصل مجامع شرکت‌های بورسی در سال جاری در شرایطی آغاز شد که شروع رفع تحریم‌های بین‌المللی در ماه‌های پایانی سال گذشته نقطه تمایز مجامع شرکت‌ها نسبت به چند سال اخیر شد. به‌طوری که هر چند با توجه به وضعیت رکودی در دو سال اخیر در اقتصاد کشور (مجامع عمومی سالانه عملکرد سالی مالی گذشته شرکت‌ها را نشان می‌دهد) انتظار برای تقسیم سود بالا توسط شرکت‌ها بعید به نظر می‌رسد، اما چشم‌انداز مناسب اقتصادی به دلیل رفع تحریم‌ها به‌عنوان نقطه تمایز ذکر شده، می‌تواند اثرگذاری مناسبی بر سود‌آوری شرکت‌ها در سال آینده داشته باشد، از این رو برنامه‌‌های اعلامی آتی شرکت‌ها، طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت‌ها می‌تواند نکته مورد توجه سهامداران از این مجامع باشد.در این گزارش به بررسی مجامع برگزار شده و پیش‌بینی مجامعی که در آینده برگزار خواهند شد پرداخته شده است.

 

>>>> بیشتر بخوانید : >>>>> جدیدترین برنامه برگزاری مجامع شرکتها در سال 95


استراتژی نوسان‌گیری در صنعت خاکستری
سید‌سلمان نصیرزاده، تحلیلگر مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم در ارزیابی وضعیت صنعت سیمان در فصل مجامع گفت: سیمانی‌ها جزو صنایعی هستند که در یکی، دو سال گذشته وضعیت مناسبی نداشتند. در شرایط کنونی نیز به دلیل مشکلاتی همچون رکود در بخش مسکن، مشکلات برون مرزی و از دست دادن بازار صادراتی کشور عراق (به دلایل ناامنی‌های به وجود آمده و همچنین کاهش ساخت و سازها در کشور مزبور) با کاهش سودآوری محسوسی دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌طوری که نسبت قیمت بر درآمد این شرکت‌ها به‌طورقابل توجهی افزایش یافته است. این شرکت‌ها طی یکی دو سال اخیر با مجامع پراستقبالی مواجه نشده‌اند؛ چرا‌که وضعیت کنونی این صنعت، ارزش حضور در مجامع این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر فضای موجود در گروه سیمانی‌ها، بیش از آنکه استراتژی حضور در مجامع باشد، حالت نوسان‌گیری دارد. در عین حال باید توجه داشت شرکت‌های سیمانی که سهامداران عمده آنها گروه‌های بزرگ دولتی همچون تامین اجتماعی است، به دلیل کمبود نقدینگی با فشار بیشتری برای تقسیم سود مواجه هستند که این امر در مجموع ضربه بزرگی به نمادهای حاضر در این گروه وارد می‌کند.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: از آنجایی که شرکت‌های سیمانی با کاهش سرمایه در گردش و افزایش مطالبات مواجه هستند، اخذ سیاست کاهش تقسیم سود در سال جاری می‌تواند ارمغان‌دهنده وضعیت بهتری در سال آینده باشد اما در مجموع با وضعیت کنونی این صنعت اتفاقات مثبتی پیش‌بینی نمی‌شود.وی تصریح کرد: سهامداران خرد بهتر است استراتژی خود را وضعیت بعد از مجامع قرار دهند و با توجه به خوش‌بینی‌های موجود آینده درخصوص افزایش واردات برون مرزی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی در این گروه فعالیت کنند.
 

تقسیم سود حداقلی در مجامع بانک و بیمه
سید‌سلمان نصیرزاده وضعیت مجامع گروه بانک و بیمه را مشابه گروه سیمانی دانست و گفت: با توجه به شرایط نامناسب در این گروه شاهد بودیم که سال گذشته این گروه‌ها با توجه به اعلامیه بانک مرکزی و همچنین بیمه مرکزی تقسیم سود حداقلی را در دستور کار قرار دادند و در سال جاری نیز با توجه به تداوم این وضعیت نابسامان و ادامه فشار بانک و بیمه مرکزی انتظار می‌رود سیاست تقسیم سود حداقلی در نظر گرفته شود.
وی افزود: به نظر می‌رسد در فصل مجامع اتفاق خاصی برای نمادهای حاضر در این گروه رخ ندهد و به دلیل سیاست بانک و بیمه مرکزی افزایش سرمایه برای رشد توانگری مالی در دستور کار باشد تا این گروه در بازار از اعتبار بیشتری برخوردار شود.

طحانی دیگر کارشناس بازار سهام مجامع نمادهای زیر‌مجموعه بانکی را به لحاظ تجدید ساختار مناسب ارزیابی کرد و گفت: بانکی‌ها نیز هر‌چند تقسیم سودهای مناسبی در مجامع نخواهند داشت؛ اما از لحاظ تجدید ساختار، همکاری با بانک‌های خارجی و همچنین افتتاح شعب خارجی می‌توانند به‌عنوان نقطه قوت مناسبی در مجامع امسال باشند. وی گفت: گروه بانکی در سال‌های گذشته مجامع بسیار خوبی داشتند اما از سال پیش با توجه به الزام بانک مرکزی مبنی بر لحاظ نکاتی خاص در سود تقسیمی، این گروه سود کمی در مجامع خود تقسیم کرده که امسال نیز با توجه به تداوم این موضوع، روندی مشابه در انتظار سهامداران بانکی خواهد بود.

 

بلوکه شدن پول مشکل مجامع مناسب دارویی‌ها
سید‌سلمان نصیرزاده با بیان این موضوع که مجامع دارویی‌ها نسبت به دیگر صنایع از وضعیت بهتری برخوردار هستند، اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در گروه دارویی در سال‌های اخیر در یک فضای مناسب فعالیت کردند و به همین دلیل یک تقسیم سود مناسب و حداکثری داشتند.
وی با تاکید بر اینکه روند عملیاتی دارویی‌ها درآمدزایی است، عنوان کرد: گروه دارویی را می‌توان به‌عنوان باثبات‌ترین گروه بازار دانست چرا که هم در بازار دارو و هم در بازار سهام از وضعیت باثباتی برخوردار بودند.

مهرزاد منتظری، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار نیز به بررسی مجامع برگزار شده در صنعت دارو پرداخت و گفت: مجامعی که تاکنون در این صنعت برگزار شده است حاکی از آن است که این شرکت‌ها در شرایط مطلوبی به سربرده‌اند و تقسیم سودهای قابل قبولی نیز برای سهامداران داشته‌اند.بسیاری از این شرکت‌ها در صورت‌های مالی تعدیل مثبت را به ثبت رسانده‌اند. به‌عنوان مثال، شرکت‌هایی نظیر کی‌بی‌سی و البرز دارو بیش از 80 درصد از اولین پیش‌بینی سال 94 خود را پوشش داده‌اند که این آمار، دارویی‌‌ها را از بسیاری از صنایع متمایز می‌کند. منتظری افزود: به‌طور کلی نماد‌های زیر مجموعه این صنعت همواره عملکرد قابل قبولی به خصوص در نیمه دوم سال دارند که عمده علت آن، میزان تقاضای ثابت در بازار است. با این حال مشکل سرمایه در گردش و تا حدی فشار فروش سهام همچنان در این صنعت وجود دارد. با این حال به دلیل اینکه این شرکت‌ها معمولا سود مجامع خود را دیر پرداخت می‌کنند (هشت ماه بعد از برگزاری مجمع)، برخی سهامداران علاقه کمتری برای شرکت در مجامع دارند و با وجود پتانسیل مثبت صنعت ترجیح می‌دهند قبل از مجمع خارج شده و بعد از مجمع، سهام شرکت را مجددا خریداری کنند.

 

خودرویی‌ها در انتظار مجامع جنجالی؟
مهرزاد منتظری در مورد مجامع گروه خودرویی گفت: مجامع این صنعت عمدتا در تیر ماه برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد تا آن زمان خبرهای زیادی در این گروه دریافت شود که عمدتا حول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها باشد. همچنین با وجود سود کلانی که در چندماه اخیر در این صنعت در بورس تهران حاصل شده، تغییرات خاصی در شرایط بنیادی این شرکت‌ها رخ نداده است و به نظر می‌رسد، شرکت‌ها سود چندانی برای تقسیم نداشته و شاهد مجامع جنجالی در این صنعت باشیم. در این زمینه ایمان مقدسیان نیزگفت: وضعیت خودرویی‌ها در حال حاضر به گونه‌ای است که در مجامع، سهامداران به جای اعطای سود، باید در انتظار اخبار مثبت و برنامه آتی شرکت‌ها باشند؛ تولید محصولات جدید، تاثیرات قراردادهای منعقد شده، چشم‌انداز آتی درخصوص افزایش سرمایه، راه‌اندازی خطوط تولید نوین و سرمایه‌گذاری در مناطق جدید از جمله این موارد خواهد بود که تاثیر خود را در سال‌های آتی بر جای می‌گذارد. مقدسیان در ادامه خاطر‌نشان کرد: از لحاظ سود تقسیمی به دلیل وجود زیان انباشته در اکثر نمادهای خودرویی، وضعیت مثبتی نخواهیم داشت.


طحانی نیز در این میان مجامع خودرویی را به‌عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین مجامع امسال دانست و گفت: وضعیت گروه خودرویی همان‌گونه که در گزارش‌های بودجه و عملکرد 3ماهه آنها نیز مشاهده می‌شود، از لحاظ عملیاتی مناسب نیست و حداقل تا یک سال آتی نیز به وضعیت مطلوب نخواهند رسید. از لحاظ تولید، فروش، افتتاح خط جدید و محصول جدید نیز خبر خاصی در این گروه نبوده و انتظار می‌رود مجامع پرخبر و پرحاشیه‌ای را در پیش‌رو داشته باشند.مهدی افضلیان نیز درخصوص شرایط مجامع صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» گفت: امسال مجامع شرکت‌های خودرویی سود چندانی نخواهند داشت. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های قطعه‌سازی و خودرو‌سازی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و انتظار تقسیم سود چندانی در آنها وجود ندارد. از این رو به نظر می‌رسد سهامداران این گروه تنها در انتظار دریافت خبرهای جدید و اثر عینی آن در سال آینده باشند.

 
پتروشیمی و فلزات پیشگام مجامع
مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، بازار مجامع امسال را بسیار داغ توصیف کرد و گفت: با توجه به دوران پسابرجام و اتفاقات مثبتی که در انتظار صنایع و بالطبع شرکت‌های فعال در بازار خواهد بود، انتظار می‌رود از لحاظ اخبار مثبت و برنامه سال آتی هیات مدیره شرکت‌ها، مجامع داغی داشته باشیم؛ هر چند که با توجه به رکود سال‌های گذشته، سود تقسیمی بالایی در مجامع امسال نخواهیم داشت.

طحانی در ادامه اظهاراتش گروه پتروشیمی و فلزات را دو گروه پیش‌گام در صنایع سال جاری دانست و گفت: انتظار می‌رود نه تنها پتروشیمی‌ها سود مناسبی در مجامع خود تقسیم کنند، بلکه به دلیل افزایش اخیرقیمت نفت در بازارهای جهانی، سودآوری آتی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت وضعیت‌مناسبی را تجربه کنند.


وی ادامه داد: گروه فلزات و همچنین سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها نیز با برخورداری از اخبار مثبت و همچنین پیش‌بینی‌های مثبت در حوزه قیمت‌های جهانی وضعیت مطلوبی خواهند داشت. مقدسیان نیز با اشاره به گروه پتروشیمی، این گروه را از صنایع مثبت در مجامع دانست و گفت: پتروشیمی‌ها به دلیل برخورداری از سود محقق شده در سال گذشته و همچنین سرعت بالای تقسیم سود، مجامع پرباری خواهند داشت که در این میان دو شرکت پتروشیمی مبین و فجر، هر‌چند که در این گروه تقسیم‌بندی نشدند اما هم با تقسیم سود بالا و هم با اخبار مثبت در زمینه سودسازی سال آتی روبه‌رو‌ خواهند بود.به عقیده این کارشناس بازار سرمایه، اتفاق خاصی در انتظار دیگر صنایع بورسی نخواهد بود و گروه‌هایی از قبیل دارویی و سیمانی به روال سال‌های قبل به مجمع خواهند رفت.

حافظ عزیزی نقش، مدیر گروه مطالعات اقتصادی و تحلیلی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان معتقد است که به دلیل رکود مزمن حاکم بر اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی، وضعیت مطلوبی در مجامع امسال نخواهیم داشت.وی افزود: از سوی دیگر چون اکثر شرکت‌های فعال در بازار با تعدیل منفی مواجه بوده‌اند به این ترتیب سیاست تقسیم سود نقدی کمتری را در پیش گرفته‌اند و به این ترتیب انتظار تقسیم سود مناسبی در مجامع وجود ندارد. وی در ادامه صنایعی چون دارویی، پتروشیمی، مخابراتی و کانی‌های غیر‌فلزی را در مقایسه با دیگر گروه‌ها بهتر از بقیه دانست و گفت: دارویی‌ها به دلیل برخورداری از بازار فروش، پتروشیمی‌ها نیز به علت نقد بودن فروش صادراتی و همچنین فروش داخلی در بورس کالا قادر به تقسیم سودهای نقدی بالا و برآورده شدن انتظارات سهامداران خود هستند.
 

دو نگاه متفاوت به مخابرات
مهدی افضلیان در زمینه مجامع صنعت مخابرات گفت: خبرهای مهمی درخصوص شرکت‌های این صنعت در سال گذشته دریافت شد؛ اما نتوانست شرایط بنیادی نماد‌های این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس به نظر می‌رسد نتایج مجامع این شرکت‌ها طبق روال سال قبل باشد و تغییر مهمی در آنها احساس نشود. این در حالی است که عزیزی نقش معتقد است: گروه مخابرات چون در هر شرایطی از بازار فروش بالایی برخوردارند و با عملیات نقد روبه‌رو‌ هستند وضعیت مناسبی را در مجامع خواهند داشت. به عقیده عزیزی نقش، کانی‌های غیر فلزی از قبیل «وکادو» و «سرچشمه»به دلیل برخورداری از بازار مطلوب و فروش مناسب محصولات، مجامع خوبی را برگزار خواهند کرد و انتظار می‌رود با اقبال بازار و نگاه مثبت سهامداران خود مواجه باشند.

 
چشم‌انداز روشن به لبنی ها
افضلیان درخصوص مجامع گروه محصولات غذایی گفت: بررسی میانگین تقسیم سود این صنعت در چند سال قبل حاکی از آن است که سود تقسیمی محصولات غذایی رقمی برابر یا کمتر نسبت به میانگین کل بازار است. با این حال در بیشتر نماد‌های لبنی شرایط متفاوت بوده و شرکت‌ها سود بیشتری را میان سهامداران خود تقسیم می‌کنند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد این صنعت در میان صنایع مطلوب سال جاری باشد و بتواند بازده خوبی را برای سال جاری نیز رقم بزند.//دنیای اقتصاد

برچسب ها: ,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان