کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> جزئیات عرضه اولیه "ولملت" در بورس >>> در جلسه معارفه "شرکت واسپاری ملت" از زیرمجموعه‌های گروه مالی ملت چه گذشت؟ // 8خرداد95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


>> جزئیات عرضه اولیه "ولملت" در بورس

>>> در جلسه معارفه "شرکت واسپاری ملت" از زیرمجموعه‌های گروه مالی ملت چه گذشت؟ // 8خرداد95

 

وب سایت بورس نگار - مقرر گردیده میزان 10 درصد از سهام شرکت واسپاری ملت از زیرمجموعه‌های گروه مالی ملت در روز دوشنبه مورخ 95/03/10 عرضه گردد...

 

جدیدترین خبرهای بورسی - شرکت واسپاری ملت از زیرمجموعه‌های گروه مالی ملت است، که با سرمایه 800 میلیارد ریال و با داشتن حدود 18.3 درصد از سهم بازار شرکت‌های لیزینگ، در رتبه‌ی دوم بعد از لیزینگ رایان سایپا قرار دارد. تأسیس این شرکت به‌منظور  دریافت مطالبات بلوکه شده بانک‌ از خودروسازان بوده و بر طبق سخنان مدیرعامل شرکت، تاکنون بالغ‌بر هزار میلیارد تومان از این مطالبات از این طریق باز پس گرفته‌شده است. از سال 92 و پس از انتقال بخش بزرگی از دیون خودروسازان به بانک، سود شرکت افت محسوسی داشته و حاشیه سود عملیاتی 45 درصدی  آن در سال 92 به حدود  11درصد در سال 94رسیده است و نرخ بازده دارایی‌های شرکت نیز از سال 90 تا کنون به نصف کاهش‌یافته. طبق اظهار نظر مدیران شرکت، علاوه بر موارد ذکر شده یکی دیگر از دلایل این امر اختلاف قیمت خودرو توسط خودروسازان با بازار آزاد بیان‌شده که در طی این سال‌ها کاهش‌یافته است و حتی در مورادی به صفر رسیده است. به همین جهت شرکت در نظر گرفته بخشی از عملیات خود را به سمت لیزینگ عمومی اعم از تجهیزات پزشکی، ساختمانی، صنعتی و ... سوق دهند. به عقیده مدیران شرکت ورود به بازار خودروهای دست‌دوم می‌تواند جانشینی برای لیزینگ خودروهای صفر باشد، اما به نظر می‌رسد در عملیاتی کردن این مسئله با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند بود که توانایی ورود و توسعه این بخش را محدود خواهد کرد.
ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های شرکت اتصال مستقیم به سیستم بانکی و همچنین کاهش نرخ بهره جهت تأمین هزینه منابع مالی عملیات لیزینگ می‌باشد.ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت، افزایش سرمایه به 100 میلیارد ریال از محل مطالبات جهت اصلاح ساختار مالی، توسعه فروش از طریق افزایش نمایندگی  ، امضای قراردادهای جدید با خودروسازان، پیگیری وصول مطالبات، اجرایی شدن طرح لیزینگ مسکن و .. می‌باشد.


به گزارش «عصربازار»، چهارشنبه در جلسه معارفه سهام شرکت واسپاری ملت، ابراهیم ابراهیمی مدیرعامل این شرکت خبر از عرضه 10 درصدی سهام واسپاری ملت در روز دوشنبه دهم خردادماه داد و افزود: شرکت لیزینگ واسپاری ملت در سال 88 با هدف دریافت مطالبات بانک ملت از خودروسازان و با 80 میلیارد تومان سرمایه تاسیس شد. وی ادامه داد: درحال حاضر گروه مالی ملت با 78 درصد، بیمه با 10 درصد و مدیریت سرمایه آتیه خواهان با 10 درصد از سهامداران این شرکت هستند. همچنین این شرکت هم اکنون با سهم 18.3 درصدی رتبه دوم را دارد و درسال 95 نیز 19 تومان سود تقسیم خواهد کرد که این رقم در سال گذشته 11 تومان بوده است.


ابراهیمی با بیان اینکه این شرکت توانسته یک هزار میلیارد تومان مطالبات بانک را از خودروسازها بگیرد، بیان کرد: امروز حوزه فعالیت شرکت فراتر شده است و درحال حاضر به جز بحث واگذاری اجاره به شرط تملیک خودروهای سبک و سنگین، لیزینگ عمومی مانند تجهیزات پزشکی، ساختمانی، صنعتی و واگذاری دفاتر کار برای پزشکان، وکلا و روان پزشکان ازدیگر فعالیت های این شرکت محسوب می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت واسپاری ملت، این شرکت درحال حاضر چند قرارداد خوب با خودروسازان داخلی بسته است که تا دوهفته آینده اطلاعات شفاف تری از آن منتشر می شود.


وی همچنین خبر از افزایش سرمایه شرکت از 80 میلیارد به 100 میلیارد تومان از محل مطالبات نقدی داد و اظهار کرد: این مهم در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت انجام می شود. همچنین در سال 92، بخشی از انتقال دیون شرکت صورت گرفته و در صورت های مالی شرکت تاثیر مثبت قابل توجهی داشته است. همچنین به احتمال زیاد کفایت سرمایه بعد از بیمه ایی ها شامل لیزینگی ها نیز خواهد شد و گزارش افزایش سرمایه واسپاری ملت از 80 به 100 میلیارد تومان درحال تدوین است.
ابراهیمی افزود: متاسفانه در سال 93 و 94 این اتفاق نیفتاده است و افت عملکرد داشته ایم. درسال 95 نیز بدهی خودروسازان افزایش یافته و مشکل پرداخت این بدهیها وجود دارد. این در حالی است که سال پیش لیزینگ 4 هزار دستگاه خودرو توسط این شرکت انجام شده است.


مدیرعامل واسپاری ملت در خصوص کاهش حاشیه سود این شرکت طی سالهای اخیر تشریح کرد: حاشیه سود این شرکت از 70 درصد به طور متوالی به 11 درصد در سال 94 کاهش یافته است. این درحالی است که درسنوات قبل اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار حاشیه سودی مناسبی را برای ما ایجاد میکرد. در حال حاضر اما خودروسازان این اختلاف را کم کرده اند و گاهی قیمت خودرو درمقابل درب کارخانه بیشتر از بازار است.
وی با بیان اینکه صنعت لیزینگ هنوز به بسیاری از عرصه ها وارد نشده است، افزود: خودروهای دست دوم بازار بسیار بکری برای ورود شرکتهای لیزینگی دارد و شرکت واسپاری ملت درآینده ایی نزدیک به لیزینگ هواپیما وارد خواهد شد. این در حالی است که این شرکت تمرکز خود را از بخش خودرو به حوزه های عمومی متمرکز کرده است. به همین دلیل نگرانی بابت رکود یا رونق بازار خودرو وجود ندارد.

 

برچسب ها: ,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان