کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

برندگان لغو تحریم‌های ایران چه کسانی خواهند بود؟؟ / 26 فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه

برندگان لغو تحریم‌های ایران چه کسانی خواهند بود؟؟ / 26 فروردین 94

در شرایطی که پس از تفاهم نامه لوزان خوش‌بینی‌هایی در مورد دستیابی به توافق نهایی بین ایران و 1+5 در مجامع بین‌المللی به وجود آمده است، سرمایه‌گذاران در بخش بازار سهام نیز خود را برای ورود به ایران آماده می‌کنند. اما تنها بازارسرمایه ایران از این توافق سود نمی‌برد، بلکه شرکت‌های چند ملیتی که در همسایگی ایران قرار دارند نیز از این توافق منتفع خواهند شد.  با باز شدن دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، کسب‌و‌کار آنها نیز به شدت رشد خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، مذاکره‌کنندگان دو طرف قصد دارند تا ضرب الاجل ژوئن توافقی را نهایی کنند که به موجب آن تحریم‌های اقتصادی ایران لغو خواهد شد.  شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از این مساله خواهند برد بانک‌ها و شرکت‌های توسعه و عمران دبی و شرکت‌های کشتیرانی مالزی خواهند بود که درپی صادرات جهانی مجدد نفت خام ایران با افزایش سفارش رو‌به‌رو خواهند شد.

بلومبرگ منتشر کرد
برندگان لغو تحریم‌های ایران

گروه ترجمه: در شرایطی که پس از تفاهم نامه لوزان خوش‌بینی‌هایی در مورد دستیابی به توافق نهایی بین ایران و 1+5 در مجامع بین‌المللی به وجود آمده است، سرمایه‌گذاران در بخش بازار سهام نیز خود را برای ورود به ایران آماده می‌کنند، اما تنها بازارسرمایه ایران از این توافق سود نمی‌برد، شرکت‌های چند ملیتی که در همسایگی ایران قرار دارند نیز از این توافق منتفع خواهند شد.


با باز شدن دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، کسب‌و‌کار آنها نیز به شدت رشد خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، مذاکره‌کنندگان دو طرف قصد دارند تا ضرب الاجل ژوئن توافقی را نهایی کنند که به موجب آن تحریم‌های اقتصادی ایران لغو خواهد شد.
 شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از این مساله خواهند برد بانک‌ها و شرکت‌های توسعه و عمران دبی و شرکت‌های کشتیرانی مالزی خواهند بود که درپی صادرات جهانی مجدد نفت خام ایران با افزایش سفارش رو‌به‌رو خواهند شد. 
تحلیلگران مراکز ایکسوتیکس، گلوبال سکیوریتیز و ارست سکیوریتیز استانبول معتقدند 16 شرکت ازجمله برندگان بالقوه این توافق خواهند بود. بلومبرگ معتقد است سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای سهام باید سرمایه‌گذاری در این 16 شرکت را مدنظر داشته باشند. این شرکت‌ها عبارتند از: 

بانک‌ها و شرکت‌های توسعه و عمران دبی: شرکت داماک پروپرتیز دبی، گروه آمار مالز، آمار پروپرتیز پی‌جی‌اس‌سی، بانک اسلامی دبی، اماراتس ان‌بی‌ای، مشرق بانک پی‌اس‌سی. حسنین مالک کارشناس ارشد مرکز ایکسوتیکس در دبی معتقد است لغو تحریم‌های ایران موجب رشد 5 درصدی اقتصاد دبی خواهد شد. او می‌گوید:«تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر بانک‌ها و شرکت‌های املاک به لحاظ ارزش سپرده‌ها یا بودجه تجاری و خرید املاک مساوی خواهد بود.»
گروه ام‌تی‌ان: اپراتور تلفن همراه آفریقای جنوبی مالک 49 درصد از سهام شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل، دومین شرکت بزرگ مخابرات در ایران، است. ام‌تی‌ان هفته گذشته اعلام کرد مبلغ یک میلیارد دلار در ایران دارد که باید به آفریقای جنوبی منتقل کند. 
دیوید لرچ، تحلیلگر آویور ریسرچ در ژوهانسبورگ، می‌گوید: «شرکت ام‌تی‌ان از توانایی انتقال پول به کشورش سود خواهد برد. لغو تحریم‌ها برای کل اقتصاد ایران مثبت خواهد بود و این مساله به صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان و درنتیجه رشد فعالیت‌های ام‌تی‌ان در ایران کمک خواهد کرد.»
ام‌آی‌اس‌سی: ارزش سهام این شرکت کشتیرانی مالزیایی پس از اعلام تفاهم‌نامه لوزان به بالاترین سطح یعنی سطحی که در سال 2008 در آن قرار داشت، رسید. ریموند یاپ، تحلیلگر مرکز سی‌آی‌ام‌بی در کوالالامپور معتقد است پس از توافق نهایی، بازار کشتیرانی از افزایش صادرات نفت خام ایران منتفع خواهد شد.
پی دی ولد:این شرکت در بندر جبل علی، بزرگ ترین بندر در منطقه خلیج فارس، فعالیت می‌کند. برایان پلاموندو، اقتصاددان ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در مرکز‌ای اچ اس، می‌گوید: «‌گمان می‌کنم زمانی که تحریم‌های ایران لغو شود، دبی به قطب تجارت با ایران تبدیل خواهد شد و بندر جبل علی تسهیل‌کننده این تجارت خواهد بود.»
گوبر فبریکالاری تی‌آی‌اس: این شرکت ترکیه‌ای تولیدکننده کودشیمیایی مالک 49 درصد از سهام شرکت پتروشیمی رازی ایران است که حدود 80 درصد از درآمد این شرکت پیش از کسر بهره و مالیات را تشکیل می‌دهد. اوریم دایرچ اوغلو، تحلیلگر مرکز ارست سکیوریتیز در استانبول می‌گوید: «اگر شاهد تعامل بیشتر ایران و غرب باشیم، در میان مدت ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور کمتر خواهد بود.» 
 توپراس تورکی پترول رافینریلری‌ای اس: شرکت توپراس، تنها پالایشگاه نفت خام ترکیه، نفت بیشتری از ایران خریداری خواهد کرد. ارزش سهام این شرکت از ابتدای امسال تاکنون 
5/ 9 درصد رشد کرده است. 
آرامکس پی‌جی‌اس‌سی: این شرکت فعال در زمینه حمل‌و‌نقل کالا و محموله که دفتر عملیاتی آن در دبی قرار دارد، در تهران شعبه دارد.  به گفته حسین هاشم، مدیر ارشد آرامکس، لغو تحریم‌ها موجب افزایش تجارت منطقه‌ای به ویژه میان ایران و دبی می‌شود.
شرکت هواپیمایی ایر عربیا: این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت به تهران، آبادان، مشهد و شیراز پرواز دارد. این شرکت هواپیمایی از تاریخ اول آوریل(12 فروردین) پرواز به اصفهان و از 10 آوریل (21 فروردین) پرواز به سنندج را نیز در برنامه خود قرار داده است. البته ارزش سهام این شرکت در فصل نخست امسال با کاهش 3/ 5 درصدی رو‌به‌رو شده است. 
 هلن الفر، سردبیر بخش خاورمیانه لونلی پلانت می‌گوید: «توافق هسته‌ای بر صنعت گردشگری ایران تاثیر چشمگیری خواهد داشت. انجام پروازهای بیشتر به این کشور و دسترسی به سیستم بانکی بین‌المللی تاثیر چشمگیری بر سفر خواهد گذاشت و در طول زمان زیرساخت‌های گردشگری به‌طور قابل توجهی توسعه خواهد یافت. لونلی پلانت یک انتشارات مخصوص کتاب‌های راهنمای سفر است.
گروه ساولا:  این شرکت عربستانی تولیدکننده مواد غذایی از طریق شرکت عافیه اینترنشنال در ایران فعالیت می‌کند. عافیه اینترنشنال در عربستان، مصر، ترکیه، قزاقستان و اردن نیز فعال است. این شرکت به همراه شرکت آرامکس از لغو تحریم‌های اقتصادی ایران منتفع خواهد شد. 
شرکت مخابرات عمان و بانک مسقط: حسنین مالک، کارشناس ارشد مرکز ایکسوتیکس می‌گوید: «‌چشم‌انداز اقتصاد کلان عمان، به‌عنوان دریافت‌کننده بالقوه گاز ایران و کانال تجاری برای ایران و هند، بهبود خواهد یافت و منافع فراوانی را برای بانک مسقط و شرکت مخابرات عمان به ارمغان خواهد آورد.»

 
برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان