کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> در مجمع نفت سپاهان چه گذشت؟ >>> خبرهای خوش بحرینی مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده روغن پایه خاورمیانه برای سهامداران «شسپا»//1 تیر95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه

 
>> در مجمع نفت سپاهان چه گذشت؟

>>> خبرهای خوش امیرحسین بحرینی مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده روغن پایه خاورمیانه برای سهامداران «شسپا»


 
از رکوردشکنی نفت سپاهان برای تسخیر بازار روغنی‌ها تا همکاری با شرکت معتبر ایتالیایی
وب سایت بورس نگار - مجمع عادی سالانه شرکت نفت سپاهان با حضور صاحبان 95 درصد سهام این شرکت برگزار شد. شرکت نفت سپاهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه، در سال 1394 موفق به رشد 10درصد تولید و فروش شد و رکورد 725 هزار تن به ثبت رسید. در حوزه محصولات نهایی، فروش شرکت رشد 39 درصد داشته است و از مرز 100 هزار تن عبور کرد. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در مجمع این شرکت ضمن ارائه عملکرد سالانه این شرکت و موفقیت‌های سپاهان در افزایش تولید و فروش محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: این مجموعه در نظر دارد با همکاری یک شرکت معتبر ایتالیایی تولید تحت نام برند جهانی آن شرکت را ظرف چند ماه آینده آغاز کند.


امیرحسین بحرینی با بیان اینکه برای توسعه محصولات تحت لیسانس، توافق نهایی با شرکت اروپایی صورت گرفته است، افزود: این توافق می‌تواند به رشد دو برابری فروش روغن نهایی تا سال 1398 منجر شود. وی ادامه داد: شرکت نفت سپاهان در راستای پیگیری مطالبات معوق ضمن وصول بیش از 300 میلیارد ریال، دستور وزیر نفت را برای دریافت مطالبات خود دریافت کرده است.
بحرینی تصریح کرد: پس از برجام، قرارداد گریس شرکت عملیاتی شده و فعالیت ساخت آن آغاز شده است. همچنین ماشین آلات واحد فوق مدرن پرکنی با دانش و تجهیزات به‌روز اروپایی در حال ساخت است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. شرکت همچنین برنامه افزایش سرمایه 200درصد به منظور اجرای پروژه برایت استاک را دارد که اجرای آن ارزش افزوده قابل توجهی برای شرکت به همراه خواهد داشت.


وی ادامه داد: همچنین شرکت در سال 1394 اقدام به شروع فروش به روش CFR کرده که ضمن استفاده از ناوگان دریایی خود شرکت، امکان تحویل در محل مصرف‌کننده و قیمت بالاتر را فراهم ساخته است. برنامه بازاریابی و فروش مویرگی در سال 1394 شروع شد و در استان‌های غربی کشور در حال اجراست و در اوایل ماه گذشته، در استان تهران و چند استان دیگر نیز آغاز شده است که اثر قابل توجهی بر فروش روغن موتور شرکت داشته است.
مدیرعامل نفت سپاهان همچنین افزود: شرکت نفت سپاهان ضمن بهره برداری از واحد پساب، موفق به دریافت صنعت سبز نیز شد.


 دستاوردهای کلیدی شرکت نفت سپاهان در سال 1394
* کسب رکورد فروش تاریخ شرکت سپاهان با 725 هزار تن فروش انواع محصولات.
* رشد 45 درصدی صادرات محصولات نهایی (جلوتر از برنامه راهبردی 5 ساله).
* افزایش 39 درصدی فروش محصولات نهایی در بازارهای داخلی (جلوتر از برنامه راهبردی 5 ساله).
* نهایی کردن شراکت با یک شرکت بسیار معتبر ایتالیایی برای تولید و فروش محصولات تحت برند جهانی و همچنین تولید و فروش برند Speedy تحت لیسانس برند شناخته شده اروپایی وفق برنامه راهبردی 5 ساله (منتظر رفع مشکل تحریم).
* افزایش بازارهای صادراتی در محصولات پایه و نهایی (وفق برنامه راهبردی 5 ساله).
* استقرار واحد بازاریابی و توسعه برند، بازآفرینی برند Speedy و تصویب استراتژی برند برای اولین بار (وفق برنامه راهبردی 5 ساله).
* ارتقای سطح ایمنی پالایشگاه و اخذ دو ستاره ایمنی از موسسه معتبر بین‌المللی IRCA (وفق برنامه راهبردی 5 ساله).
* مدیریت تامین و اقتصاد خوراک با دریافت 50 هزار تن خوراک بیشتر نسبت به سال قبل و نظارت و کنترل بر قیمت‌گذاری خوراک طی هماهنگی مستمر با بازرگانی پخش فرآورده‌های نفتی.
* ارتقای چشمگیر کنترل‌های داخلی با پوشش اکثریت 75 بند نامه مدیریت حسابرس مستقل و تدوین و جاری‌سازی 107 دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی جدید.
* اخذ حکم قطعی وزیر محترم نفت در پرونده شرکت ملی نفت مبنی بر پذیرش اصل استحقاق شرکت نفت سپاهان درخصوص مطالبات راکد (در شرف وصول مبالغ مربوطه).
* موفقیت در وصول سایر مطالبات راکد به غیر از پرونده نفت با وصولی قطعی به مبلغ 5/ 134 میلیارد ریال و در شرف وصول به میزان 270 میلیارد ریال.
* شرکت برگزیده در شفافیت مالی و رعایت دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات ناشران بورسی.


استراتژی «شسپا» در سال 1394
آغاز فعالیت در سال 1394 با تدوین و تصویب استراتژی‌های 5 ساله شرکت مصادف شد. بنابراین در توصیفی کلی می‌توان سال 1394 را به‌عنوان سال طرح‌ریزی اقدامات استراتژیک و ایجاد زیرساخت‌های بنیادین در مسیر تحقق اهداف 5 ساله شرکت قلمداد کرد. در این راستا مدیریت ارشد به منظور ایجاد تمرکز استراتژیک و کسب نتایج موردانتظار، نسبت به ترسیم و مقدمات پیاده‌سازی مدل کسب‌وکار شرکت اقدام کرد. مدل کسب‌وکار در شرکت نفت سپاهان دو کسب‌وکار استراتژیک شامل کسب‌وکار تامین، تولید و فروش محصولات پایه و کسب‌وکار تامین، فرآورش، بازاریابی و فروش محصولات نهایی را شامل می‌شود.


شرکت در هر یک از حوزه‌های کسب‌وکار معرفی شده استراتژی‌ها و اهداف 5 ساله را مدون و برنامه‌های اجرایی سالانه در سال 95 را با بیش از 500 عنوان برنامه در جهت تحقق این استراتژی‌ها برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار داد.


 چشم‌انداز نفت سپاهان
شرکت نفت سپاهان با شفاف کردن اهداف و استراتژی‌های 5 ساله، مسیری روشن اما چالشی را در افق 1398 برای خود ترسیم کرده و تمامی ظرفیت‌های مجموعه را در مسیر تحقق هدف کلان و آرمانی دستیابی به تولید و فروش یک‌میلیون تن انواع محصولات پایه و کسب سهم بازار داخلی محصولات نهایی به میزان 20 درصد در قالب کسب‌وکار محصولات پایه و کسب‌وکار محصولات نهایی برنامه‌ریزی و تا حصول به نتیجه در دست پیگیری است. در این راستا برنامه‌های شرکت در سال 95 در محورهای ذیل تعریف شده:


- پیگیری استراتژی‌های کلان تجاری 5 ساله شرکت و بهبود فرآیندهای جاری‌سازی استراتژی‌ها با تمرکز بر اهداف اساسی ذیل:
- پایداری سودآوری شرکت
- ماندگاری در تجارت جهانی روانکار
- افزایش سهم در بازارهای داخلی و صادراتی محصولات نهایی
- کاهش هزینه‌های تولید و فروش
- ارتقای سهم بازار روغن نهایی داخلی با بهره‌گیری از رویکردهایی همچون نهایی کردن مشارکت‌های بین‌المللی در امر عرضه محصولات تحت برند و تحت لیسانس
- ارتقای کیفیت و توسعه سبد محصولات پایه و نهایی شرکت
- بهره‌برداری کامل از واحد تمام اتوماتیک مظروف پرکنی شرکت
- آغاز عملیات پیاده‌سازی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت و پیشبرد طرح‌ها در چارچوب برنامه مصوب
- اجرای طرح‌های متعدد در حوزه اقتصاد خوراک، اقتصاد تولید، بهبود نظام تامین و کنترل موجودی و بهبود راندمان تولید
- بهره‌برداری از شبکه توزیع مویرگی محصولات نهایی
- اجرای طرح‌های ارزش افزا در حوزه کنترل و کاهش هزینه‌های مالی
- پیگیری منجر به نتیجه پرونده‌های حقوقی شرکت
- پیشبرد ارتقای ایمنی و بهبود مستمر با هدف کسب تاییدیه سه ستاره ایمنی از موسسه IRCA
- ایجاد اطمینان در منابع تامین ادتیوها در جهت ارتقای کیفیت تولیدات

 

جایگاه «شسپا» در صنعت
شرکت سپاهان در صنعت روانکار فعالیت می‌کند؛اما تقریبا با هیچ یک از همگروه‌های خود قابل قیاس نیست.
فروش بالغ بر 622 هزار تن محصولات پایه (شامل روغن پایه، واکس و اکستراکت) و 103 هزار تن محصولات نهایی شرکت را در زمره شرکت‌های صادرات محوری طبقه‌بندی می‌کند که مستقیما از قیمت جهانی نفت متاثر است.


به‌طور کل ویژگی‌های خاص شرکت نفت سپاهان در صنعت روانکاری شامل موارد ذیل است:
1- نزدیکی به مهم‌ترین منبع تامین خوراک (پالایشگاه اصفهان)
2- پایداری و ثبات تحویل محصول روغن پایه گروه یک در بازارهای هدف صادراتی
3- پایداری مشخصه‌ها و آنالیز محصولات شرکت
4- صادرات محور بودن شرکت (نسبت حجم صادرات به حجم کل فروش)
5- بهره‌وری (راندمان) تولید در قیاس با شرکت‌های مشابه
6- قدرت برند نفت سپاهان در بازارهای هدف صادراتی
7- توان ذخیره‌سازی مواد در مراحل مختلف تولید
8- حجم بسیار کمتر نیروی انسانی در مقایسه با رقبای داخلی.


 طرح‌های توسعه‌ای شرکت
در سال 1394 مطالعات مهندسی و اجرای طرح احداث خط پرکنی و طرح تولید برایت استاک آغاز شد، لیکن با توجه به زمان‌بندی اعلام شده این طرح‌ها در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.//مرداد95

برچسب ها: ,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان