کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارها چگونه خواهدبود؟ >>> شوک انگلیسی به بازارهای جهان؛ جهش طلا وکاهش قیمت نفت وفلزات// 4 تیر95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 12 دقيقه


>> تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارها چگونه خواهد بود؟

>>> شوک انگلیسی به بازارهای جهان / جهش قیمت طلا و کاهش قیمت نفت و فلزات // 4 تیر95

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد و بورس ایران است یا ضررش؟

 

وب سایت بورس نگار - سرانجام امروز مردم بریتانیا طی همه پرسی بر خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند که این عامل شوکی به بازارهای مالی دنیا وارد کرده است در ادامه واکنش بازارهای مختلف به این خبر را می خوانیم...

 

>> 52 درصد بریتانیایی ها امروز به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.

نتیجه نهایی و رسمی رفراندوم ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا: "خروج" رای اورد خروج:51.9 %

>> به دنبال قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه پرسی روز پنج شنبه چندین تن از رهبران و سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده به این نتیجه واکنش نشان دادند.

>> مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا گفت: ما به این نتیجه احترام می‌گذاریم زمان آن رسیده که ما مسئولانه و با جدیت رفتار کنیم.

>> گرت ویلدرز رهبر حزب راست گرای افراطی "آزادی" هلند:  هورای بزرگ برای انگلیسی‌ها! اکنون نوبت ماست و زمان آن رسیده که چنین همه پرسی در هلند برگزار شود.

>> مارین لوپن، رهبر حزب راست گرای "جبهه ملی" فرانسه: این یک پیروزی برای آزادی است. همانطور که سال‌ها تقاضا داشتم اکنون لازم است که همین همه پرسی در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود.

>> والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان: نتایج همه پرسی انگلیس حقیقتا هشدار دهنده است. این یک روز غم بار برای اروپا و انگلیس است.

>> بازتاب رای به جدایی بریتانیا از اروپا؛ ارزش پوند به کمترین مقدار در ۳۱ سال گذشته رسید

>> وزیر اول اسکاتلند: همه پرسی نشان می‌دهد که مردم اسکاتلند خواستار حضور در اتحادیه اروپا هستند

>> ۲۷ اردیبهشت بلومبرگ اعلام کرد جورج سورس، میلیاردر و پدر انقلاب های رنگی، اقدام به خرید معادن طلا کرده است/امروز با اعلام نتیجه همه پرسی جدایی بریتانیا طلا جهش بی سابقه ای کرد

>> کامرون استعفا کرد //دیوید کامرون : انگلستان به نخست وزیری جدید برای تصمیم گیری در خصوص شروع فرایند قانونی خروج از اتحادیه نیاز دارد.

>> فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه: اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند مانند گذشته به کار خود ادامه دهد.

>> فيليپ هموندوزیرخارجه انگلیس: از نفوذ انگلیس درجهان کاسته شد

>> روز سیاه بورس‌های اروپایی و آسیایی در پی اعلام خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

دولت فرانسه در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جلسه فوق العاده تشکیل داد

>> لوپن از حزب راست افراطی خواستار برگزاری رفراندوم مشابه در فرانسه برای خروج از اتحادیه اروپا شده است!

>> حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر روحانی در توئیتر نوشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی یک فرصت تاریخی برای ایران است

>> معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا را زلزله‌ای بزرگ دانست. او گفته "ستاره‌های پرچم اتحادیه اروپا در حال فرو افتادن است".

>> رسانه های بریتانیا اعلام کردند که با خروج بریتانیا از اروپا، لیگ برتر انگلستان در خطر از دست دادن بیش از ۱۲۰ بازیکن اروپایی شاغل در این لیگ است/ یورونیوز

>> رهبر مخالفان حضور هلند در اتحادیه اروپا نیز خواستار برگزاری همه پرسی درباره عضویت هلند در اتحادیه اروپاشد.

>> دونالد ترامپ نامزد احتمالي حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: این اقدامی بزرگ بود که مردم بریتانیا کشورشان را پس گرفته اند


>> تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارها چگونه خواهد بود؟
در ارتباط با احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تأثیرات جهانی آن، الکساندر اشتوب، وزیر مالیه فنلاند با نگرانی شدید گفت: «خروج بریتانیا تمام جهان را تکان خواهد داد و شبیه رکود اقتصادی بانک «لیمن برادرز» در سال 2008، این رویداد نیز جهان را با هرج مرج شدیدی مواجه می کند».


به گزارش «تابناک»، به ‌نظر می‌رسد از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون (بیش از ۷۰ سال) هیچ موضوعی به اهمیت بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی و آثاری که به ‌جای خواهد گذارد، در چارچوب جغرافیای اروپا مطرح نبوده است. موقعیت و سابقه تاریخی این کشور بر اهمیت این بحث می‌افزاید. خروج انگلیس جدای از تبعات اقتصادی تجاری، می‌تواند یک شوک سیاسی و روانی در تحولات اروپایی و جهانی به ‌وجود آورد. همان طور که ورود انگلیس با سروصدای زیادی در یک دهه (نهایتاً در ۱۹۷۳) صورت گرفت، خروج این کشور نیز در چهار سال اخیر با سروصدای زیادی همراه است. این موضوع به یکی از دل‌نگرانی‌های محافل انگلیسی و اروپایی و حتی جهانی مبدل شده است.
شاید این پرسش در ذهن بسیاری باشد که پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای ایران مهم است و آیا این خروج می تواند مستقیم و غیر مستقیم بر ایران تأثیر داشته باشد؟

>> بیشتر بخوانید >>>> اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بورس تهران چه خواهد بود؟


در اولین واکنش ها از سوی مقامات و کارشناسان ایرانی، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور بدون اشاره به چرایی مثبت بودن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای ایران، در توئیتر خود نوشت: «خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی، فرصت تاریخی برای ایران است. اتحاديه اروپايي زمان درازي است كه اعتماد مردم اروپا به خود را از دست داده است؛ اين روند جديد سبب قدرت، امنيت و رفاه بيشتر ديگران خواهد شد».
سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اظهارنظری متفاوت گفت: «خواسته مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، «نه» گفتن به ادامه تبعیت دولت نسبت به تحمیل اراده آمریکا به این کشور است. انگلیس باید تاوان سال‌ها استعمارگری و جنایت علیه بشریت را بپردازد. جدا شدن بخش‌هایی از این کشور، کمترین بهایی است که خواهد پرداخت. تنها راه حفظ اتحادیه اروپا، اعلام علنی و عملی استقلال از کاخ سفید است».


با وجود این، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند، از نظر اقتصادي با تحقق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ايران روزهاي خوبي در عرصه اقتصادی ـ حداقل در کوتاه مدت ـ در انتظار نخواهد داشت و شاید از نظر اقتصادی، برگزيت (خروج انگلیس)، بر درآمدهاي دولت ایران تأثیر بگذارد.
در واقع، یکی از پیامدهای برگزیت می تواند سقوط قیمت نفت باشد. سقوط قيمت نفت و احتمال برگشت به سمت 40 دلار حداقل در شش ماهه نخست، می تواند درآمدهاي دولت را در سالي كه بسيار تعيين كننده است با خطر جدي مواجه کند. اين در حالي است كه عمده درآمدهاي نفتي سه ماهه اول سال 95 در سال 94 مورد برداشت و استفاده قرار گرفته و دولت هم اکنون در حال تلاش برای کسب درآمدهای نفتی بیشتر است که در صورت افت قیمت نفت می تواند با چالش هایی مواجه شود.


در همین زمینه، رویترز گزارش داد، قیمت جهانی نفت با اعلام نتیجه نهایی همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ـ که به نفع جدایی طلبان تمام شد ـ سقوطی بیش از ۴ درصد را تجربه کرد تا به این ترتیب در تکاپوی اتحادیه برای حفظ چهره متحد خود، بازار را در شوک حاصل از بی خبری آنچه از این پس پیش خواهد آمد، باقی بگذارد. بنابراین، بازار جهانی نفت در شوک حاصل از خبر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا فرو رفته و اگر غبار حاصل از همه این دغدغه ها نیز فرو بنشیند، باز هم قیمت ها به رغم مقدار تقریبی ۵۰ دلار، دستخوش نوسان خواهند بود.
طبق گزارش رویترز، در معاملات امروز صبح، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲.۷۷ دلار کاهش به ۴۷.۳۴ دلار و هر بشکه نفت برنت با ۲.۷۵ دلار کاهش به ۴۸.۱۶ دلار رسید.


نصرت‌الله تاجیک دیپلمات اسبق کشورمان درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: «با خروج بریتانیا که یک یا دو سالی زمان خواهد برد، ممکن است آشفتگی اقتصادی پدیدار شود و بهتر است به جای آنکه به سمت نگاه سخت‌افزاری برویم و فکر کنیم استخوان‌بندی اروپا از هم می‌پاشد و این امر یک آشفتگی اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد، به نحوه تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا و تأثیرات آن با آسیا و اقتصاد جهان توجه کنیم».
تاجیک گفت: «ما در ایران باید به جای سیاسی ‌دیدن این تحولات، به دنبال تبعات اقتصادی آن باشیم و مدیریت اقتصادی کشور باید تمهیداتی بیندیشد و هرچه زودتر در این باره تصمیم‌گیری کند».


عده ای از کارشناسان نیز بر این باورند که از منظر تجاري (و نه تمام بخش اقتصاد) مي توان به تأثير تضعيف يورو در مناسبات اشاره كرد که برای ايران مسأله مهمی است. ايران موقعيت دوگانه دارد؛ از يك طرف اقتصاد (به جز مباحث نفتي) ایران آنقدر وابسته و بزرگ نيست كه تأثير بپذیرد و از سوی ديگر به دليل ضعف بنيان هاي اقتصادي اش  نسبت به اقتصادهاي قدرتمند نیز می تواند بيشتر در معرض خطر باشد.
از سوی دیگر، با توجه به بازگشت ایران به بازار جهاني و ورودش  به این بازارها از طریق مجاری اتحادیه اروپا بعد از توافق هسته ای، بی ثباتی و بحران اقتصادی و سیاسی در اتحادیه می تواند تأثیرات زیادی بر ایران و به ویژه در زمینه تمایل شرکت ها و بانک های اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران داشته باشد.


در زمینه تأثیرات سیاسی و اهمیت آن برای ایران نیز باید گفت، برگزیت بر بحران های خاورمیانه ای و به ویژه بحران سوریه تأثیر خواهد گذاشت. در واقع، یکی از تبعات منفی خروج انگلیس، سیاست خارجی است که خطراتی برای این کشور و اتحادیه اروپا به همراه دارد. بدون اقدامات مشترک اروپایی ها در چارچوب اتحادیه اروپا، حل بحران های مختلف جهانی از جمله مسأله سوریه سخت تر می شود.
برخی تحلیلگران نیز معتقدند، خروج انگلیس که بیش از هر چیز، واکنش موافقان خروج به موضوع مهاجران و پناهندگان به ویژه پناهجویان سوری بوده، اتحادیه اروپا را برای حل بحران سوریه و بازگرداندن پناهجویان به کشورشان مصمم تر خواهد کرد. در همین راستاست که اتحادیه اروپا بیش از پیش خود را نیازمند همکاری و تعامل با ایران برای حل بحران می بیند.


در یک تحلیل بدبینانه نیز ممکن است اتحادیه اروپا اگر به این نتیجه برسد که بحران سوریه از طریق راه حل های سیاسی ـ دیپلماتیک حل و فصل نمی شود، با همکاری ناتو اقدام نظامی در سوریه انجام دهد. در واقع، مطابق این تحلیل بدبینانه، اتحادیه اروپا بعد از خروج انگلیس ـ که یکی از دلایل آن، مخالفت با موضوع پناهجویان بوده و در سایر کشورهای عضو اتحادیه این دیدگاه ضدپناهجویان وجود دارد ـ تلاش خواهد کرد، بحران سوریه را با هر ابزاری برای بازگرداندن مهاجران به کشورشان پایان دهد؛ موضوعی که در صورت تحقق می تواند بر ایران و محیط امنیتی ایران تأثیرات مستقیمی داشته باشد.


در نهایت، به لحاظ سیاسی برخی معتقدند این تصمیم سبب تقویت محور شرق شده و موجب تقویت قدرت چانه زنی ایران شود. البته نباید در ابعاد آن بزرگ نمایی کرد. جایگاه ایران بهبود پیدا خواهد کرد؛ اما این یک فرصت تاریخی برای ایران نیست، چون اثراتش بر ما کوچک تر از آن چیزی است که بعضا تصور می شود. البته درگیر شدن قدرت های بزرگ با مسائل و مشکلات متعدد جدید ناشی از این جدایی که احتمالاً به جدایی های دیگر دامن خواهد زد، امکان یکپارچگی و تمرکز آن ها بر ایران را کمرنگ تر خواهد کرد.//تابناک

 

 

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد و بورس ایران است یا ضررش؟

♦️صادق الحسینی: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث خواهد شد تا در یک بازه 3 تا 6 ماهه بازارها به شدت بی ثبات و متشنج شوند. این باعث خواهد شد تا پیش بینی های رشد اقتصادی اروپا و جهان کاهش یابد. میزان بدهی کشورهای عضو یورو افزایش یابد و سازوکارهای قدیمی جهان که برای چند دهه گذشته معمول بوده اند به هم بریزند پیش از آن که سازوکار جدیدی تعبیه و ایجاد شود. این جدایی باعث خواهد شد اتحادیه اروپا با چالش بسیار بزرگی روبرو شود. احتمال فروپاشی و از بین رفتن این اتحادیه که اقتصاددانان بزرگی نظیر فریدمن پیش از این پیش بینی کرده بودند دیگر دور از ذهن نیست. چه اتحادیه اروپا فروبپاشد و چه باقی بماند، این تردیدها در حداقل یکسال آینده فضای اقتصاد جهان را تیره و تار خواهد کرد. این امر هرچند به لحاظ سیاسی باعث افزایش قدرت سیاسی چین و روسیه و کلا محور شرق در مقابل محور غرب خواهد شد اما به لحاظ اقتصادی آثار متفاوتی برجای خواهد گذاشت.

♦️ اولین اثر اقتصادی این رای، کاهش قیمت کامودیتی ها از جمله قیمت نفت خواهد بود. با کاهش قیمت نفت و برگشت دوباره آن به حدود 40 دلار، درآمدهای نفتی کشور کاهش خواهد یافت. طبیعتا با کاهش درآمدهای نفتی در سالی که انتظار می رفت با افزایش درآمد نفت بتوان اثرات رکود اقتصادی در کشور را تخفیف داد، امیدها به کنار رفتن ابرهای رکود در اقتصاد ایران کمتر و کمتر خواهد شد.

♦️اما به لحاظ سیاسی، این تصمیم سبب تقویت محور شرق شده و موجب تقویت قدرت چانه زنی ایران خواهد شد. البته نباید در ابعاد آن بزرگ نمایی کرد. جایگاه ایران بهبود پیدا خواهد کرد، اما این یک فرصت تاریخی برای ایران نیست! چرا که اثراتش بر ما بسیار کوچک تر از آن چیزی است که بعضا تصور می شود. البته درگیر شدن قدرتهای بزرگ با مسایل و مشکلات متعدد جدید ناشی از این جدایی که احتمالا به جدایی های دیگر دامن خواهد زد، امکان یکپارچگی و تمرکز آن ها بر ایران را کمرنگ تر خواهد کرد.

♦️ اما درباره گزینه های سرمایه گذاری می توان گفت تا پایان سال 95 بخش مسکن رشدی کمتر از حد پیش بینی قبلی (حدود 6-7 درصد) خواهد داشت و همچنان در رکودی عمیق به سر خواهد برد. بورس ایران نیز با چالش کاهش قیمت کامودیتی ها مواجه خواهد بود که حتی می تواند به منفی شدن بازده شرکت های بورسی برا سرمایه گذاران در 6 ماهه دوم منجر شود. تنها بازاری که در این فضا مطمئن تر از دیگر بازارهاست، بازار طلاست. طلای جهانی به افزایشی مدوام در این چند ماه ادامه خواهد داد و شاید رکوردهای 3-4 ساله اخیر را بشکند.//انتخاب

برچسب ها: ,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان