کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>رشد شاخص بورس با کمک معدنی ها و فلزی ها >>> سهامداران بورس در انتظار بازگشت خساپا و خودرو // 3 مرداد 95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>رشد شاخص بورس با کمک معدنی ها و فلزی ها >>> سهامداران بورس در انتظار بازگشت خساپا و خودرو // 3 مرداد 95

 

روی خوش بورس به مجامع
شاخص کل بورس تهران روز گذشته در هفتمین صعود پی‌در‌پی، 420 واحد جهش کرد و خود را به مرز کانال 75 هزار واحدی رساند. از هفته گذشته و با نزدیک شدن به پایان فصل مجامع، بازار سهام با رونقی نسبی مواجه شد که نتیجه آن رشد 6/ 1 درصدی (معادل 1200 واحد) شاخص کل تنها در هفت روز کاری بود. به نظر می‌رسد بازار سهام پس از یک دوره رکود که پس از رشد شدید سه ماه پایانی سال94رخ داد، حال دوباره به تعادل رسیده است و کفه ترازوی خوش‌بینی‌ها سنگین تر از کفه بدبینی‌ها می‌شود.نکته قابل توجهی که در فضای این روزهای بازار به‌چشم می‌خورد، بازخورد مثبت مجامع شرکت‌هاست. هفته گذشته در آخرین مهلت فصل مجامع، تعداد زیادی از نمادهای بورسی برای برگزاری مجامع سالانه خود متوقف شدند. طبیعی بود که با توقف تعداد قابل توجهی از نمادها، ارزش معاملات بورس کاهش یابد. علاوه بر آنکه ارزش معاملات به دلیل توقف نمادها کاهش یافت، فعالان بازار نیز بیشتر از آنکه به تحولات بازار توجه کنند، به دنبال اخبار مجامع مختلف بودند. در همین مدت سایر نمادهای باقی مانده به آهستگی مسیری صعودی در پیش گرفتند و در نهایت شاخص بورس ارتقا یافت. در واقع به مرور که مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شد پالس‌های مثبتی به بازار مخابره می‌شد و در نهایت بازار به آرامی مسیر صعودی پیش گرفت.

 
بازگشایی‌های موفق پس از مجامع نه چندان موفق
روز گذشته اما، با آغاز بازگشایی نمادهایی که مجامع خود را برگزار کرده‌اند، موج مثبت ایجاد شده نمود بیشتری یافت. با وجود آنکه بسیاری از نمادهای تاثیرگذار بازار (از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها) هنوز متوقف بودند و ارزش معاملات در حد پایینی به سر می‌برد، اما اغلب نمادها با رشد قیمت مواجه شدند که خود نشانگر خوش بینی بازار به آینده شرکت‌های بورسی است. همانطور که انتظار می‌رفت مجامع برگزار شده با دست پر، پذیرای سهامداران نبودند. در واقع فعالان بازار انتظار معجزه از شرکت‌ها نداشتند و با توجه به‌صورت‌های نسبتا ضعیف سال مالی منتهی به 29 اسفند 94، مجامعی ضعیف پیش‌بینی می‌شد، اما کیفیت معاملات بورسی نشان می‌دهد که فعالان بازار از کارنامه شرکت‌های بورسی در سال گذشته و برنامه اعلامی این شرکت‌ها برای سال مالی آینده راضی هستند. این موضوع سبب شد که از میان گروه‌های 37‌گانه بورسی، شاخص 20 صنعت با رشد مواجه شود. در طرف دیگر سهامداران 13 صنعت روز معاملاتی گذشته را با زیان پشت سر گذاشتند.بورس تهران در روز گذشته شاهد بازگشایی 12 نماد بود که تنها 2 نماد از این 12 نماد به مرحله کشف قیمت رسیدند. نمادهای فملی (شرکت ملی مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) تنها نمادهای بورسی بودند که پس از برگشت به تابلوی قیمت‌ها معامله شدند و هریک به ترتیب با رشد 3/ 7 و 3/ 4 درصد در قیمت مواجه شدند. شرکت ملی مس ایران مجمع خود را در هفته گذشته برگزار کرد و به ازای هر سهم خود، 20 تومان سود تقسیم کرد و همچنین در مجمع عادی فوق‌العاده نیز مجوز افزایش سرمایه خود را از مجمع دریافت کرد، با رشد قیمتی قابل توجه و صف خرید نسبتا سنگین به بازار بازگشت و به تنهایی شاخص کل بورس را 118 واحد ارتقا داد.

 
گزارش‌های سه‌ماهه، بهتر از انتظار
همزمان با ترافیک مجامع در هفته گذشته، مهلت ارسال گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها به شبکه کدال نیز فرارسیده است. اگرچه می‌توان ادعا کرد وضعیت شرکت‌های بورسی هنوز خیلی مناسب نیست، اما به نظر می‌رسد فعالان بازار گزارش‌های سه ماهه را بهتر از انتظار می‌دانند. به عبارت‌ بهتر، علاوه بر آنکه بازار مجامع برگزار‌شده را قابل قبول ارزیابی می‌کند، گزارش‌های سه ماهه نیز اگرچه ایده‌آل نیست، اما بهتر از تصوراست. در شرکت‌های مختلف آغاز روند کاهشی هزینه‌های مالی به چشم می‌خورد. به‌رغم آنکه هنوز بازار فروش شرکت‌ها به حرکت درنیامده، اما کاهش هزینه‌های مالی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. در این میان گزارش‌های 12 ماهه پالایشگاه‌ها نیز اگرچه هنوز چنگی به دل نمی‌زند، اما بهتر از انتظار است. شرکت‌های وابسته به قیمت‌های جهانی نیز این روزها بیش از پیش مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. برای مثال شرکت ملی مس درآمدها و هزینه‌های خود را با پیش فرض نرخ 3400 تومانی دلار و قیمت 4500 دلاری مس در نظر گرفته است که مطابق پیش‌بینی این شرکت منجر به ساختن سود 14 تومانی به ازای هر سهم خواهد شد. این در حالی است که قیمت جهانی فعلی مس در محدوده 5 هزار دلار قرار گرفته است. شرکت‌های سنگ آهنی نیز که این روزها با رشد قیمت و تقاضا برای خرید سهام خود مواجه هستند نیز وضعیت مشابهی دارند. شرکت‌های گروه‌های کانه فلزی و فلزات اساسی در یک هفته گذشته به ترتیب با 8 و 5/ 4 درصد رشد مواجه شده‌اند.

 
بازار در انتظار خودرویی‌ها
تحولات روز گذشته بازار سهام نشان می‌دهد که فعالان بازار از نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های خودرویی نیز راضی هستند. معدود نمادهای گروه خودرویی که در روز گذشته متوقف نبودند، با صف خرید و افزایش قیمت مواجه شدند تا نشانگر انتظار فعالان بازار از بازگشایی نمادهای لیدر خودرویی باشد. به‌رغم آنکه بسیاری از کارشناسان با گروه خودرویی محتاطانه برخورد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که کلیت بازار از اخبار منتشر شده از مجامع خودرویی راضی است. چنین فضایی نوید بازگشایی نمادهای خودرویی در محدوده‌های مثبت را می‌دهد. در این راستا کارشناسان معتقدند هر‌چند انتظار می‌رود، در صورت شکل‌گیری تقاضا برای خودرویی‌ها موجی صعودی برای بازار سهام به وجود بیاید، اما طبق گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» برای سرمایه‌گذاری در نمادهای زیر‌مجموعه گروه خودرویی نباید دید بلند مدت و تجربه سه ماه پایانی سال گذشته را از نظر پنهان داشت.
 
 
بانکی‌ها و ادامه ابهامات
در حالی که بسیاری از نمادهای بورسی در هفته گذشته مجامع سالانه خود را برگزار کردند و قرار بود که بانکی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نباشند، اما مجامع برخی بانک‌های بزرگ و لیدر به تنفس خورد. یکی از این نمادها دلیل برگزار نشدن مجمع خود را به حدنصاب نرسیدن مجمع اعلام کرده است. این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آماده نشدن صورت‌های مالی بانک‌ها در موعد مقرر است.

اگرچه معدود بانک‌هایی که مجامع خود را برگزار کردند، مجامعی نسبتا موفق را رقم زدند، اما اوضاع برخی بانک‌های بزرگ هنوز مشخص نیست. بانکی‌ها در گذشته‌ای نه چندان دور به‌عنوان یکی از لیدرهای بازار سهام تهران مطرح بودند. اما پس از اجرایی شدن برجام و روشن شدن معضلات سیستم بانکی، به شدت از رقیب خود (گروه خودرویی) جاماندند. حالا نیز به نظر می‌رسد که فعالان بازار دیگر اتفاقات نامطلوب این گروه را به سایر گروه‌ها انتقال نمی‌دهند. به عبارت دقیق‌تر، این گروه قابلیت پیشرانی خود را از دست داده است. در حالی که خبرهای مثبت گروه خودرویی در مجامع توانست بازار را مثبت کند، به تنفس خوردن مجامع بانکی که نشان‌دهنده ابهامات این صنعت است نتوانست بازار را به مدار منفی بکشاند. ابهامات گروه بانکی به خودی خود به اندازه‌ای بود که سرمایه‌گذاران را سردرگم کند، حال برگزار نشدن مجامع این شرکت‌ها علامت سوال دیگری نیز به همه ابهامات اضافه کرده است.
 

بازار از دریچه آمار
روز گذشته سهامداران بیش از 585 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 128 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. همچنین در این روز هفت شاخص منتخب بورس صعودی بودند. شاخص کل با رشدی 420 واحدی به رقم 74هزار و 934 واحد رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 8/ 0 و 12/ 0 درصد رشد کردند//هاشم آردم

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان