کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>بورس پس از معاملات >>> از بازگشت سایپا و ادامه رشد شاخص تا افزایش عرضه در یک ساعت پایانی// 10 مرداد95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
>>بورس پس از معاملات

>>> از بازگشت سایپا و ادامه رشد شاخص تا افزایش عرضه در یک ساعت پایانی// 10 مرداد95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  

 

وب سایت بورس نگار - امروز سرانجام در اولین روز هفته نماد پرطرفدار خساپا بعد از ارائه شفاف سازی بازگشایی شد اما بازگشایی سهم روی محدوده مهم 130 تومان سبب افزایش عرضه روی سهم شد ...

 
بورس پس از معاملات - با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.05.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 401 واحد افزایش به رقم 54171 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 130 واحد کاهش عدد 164040 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 126 واحد افزایش به رقم 27285 واحد رسيد. همچنین در این روز "ومعادن" با 89 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 39 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت. شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 801 واحد رسید.


اولین روز از معاملات هفته جاری بورس با سکانداری جدید روندی بسیار جالب داشت چراکه در حالی شاهد رشد بیش از 353 واحد شاخص کل بودیم که اغلب سهام شرکت ها روندی تعادلی و بعضاً نزولی داشتند اما نکته قابل توجه اقدام اکثر حقوقی های بورس در حمایت از سهام شرکت های زیر مجموعه است بطوریکه این روند تفاوت بسیار فاحشی با معاملات هفته های گذشته دارد.


با نگاهی به معاملات نمادهای سبز رنگ موثر بر شاخص کل شاهد حضور پر حجم حقوقی ها در طرف خرید و حضور قابل توجه حقیقی ها در طرف فروش هستیم ظاهراً واکنش حقوقی ها به سکاندار جدید بورس آنچنان مثبت بوده که سبب تغییر نگاه آنها به بازار سرمایه شده است.


نکته مهم اینجاست که اهالی تالار معتقدند محمدی فردی است که به واسطه دانش مالی و نیز حضور سابق بر این در تیم اقتصادی طیب نیا، هم به خواسته های بورس آگاه است و هم توان و قدرت چانه زنی بالایی در حل مشکلات و تعاملات مورد نیاز بورس با دیگر دستگاه ها را دارا است. بطوریکه بر طبق شنیده ها و نیز گفته های خود وی در جمع خبرنگاران در اولین روز از حضور وی در ملاصدرا سخن از مرتفع شدن بزرگترین مشکل حال حاضر بورس یعنی تعیین تکلیف موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به میان آمد.


از سوی دیگر همانگونه که در دو روز ابتدایی حضور محمدی بر مسند ریاست سازمان بورس شاهد بودیم بنظر می رسد حقوقی های منفعل ماه های گذشته رابطه خوبی با وی دارند و همین موضوع سبب شده تا اغلب آنها برای حمایت از سهام زیر مجموعه خود و نیز حمایت از محمدی دست بکار شوند که البته تا به اینجای کار برنده این حمایت ها تنها شاخص کل بوده و چیز زیادی نصیب قیمت سهام شرکت ها و سهامداران نشده است.


اما در معاملات امروز در حالیکه رفته رفته روند صعودی بورس داشت جان بیشتری می گرفت اما به یکباره و بعد از بازگشایی نماد "خساپا" روند به گونه ای دیگر تغییر کرد چرا که لیدر نارنجی پوش بورس با روند معاملاتی خود بعد از بازگشایی و نیز عدم حمایت سهامدار حقوقی سبب قرمز پوش شدن بورس شد. به هر حال کمتر سهامداری انتظار این بازگشایی بعد از برگزاری آن مجمع پر خبر را داشت ولی ایران خودرو روند بسیار بهتری نسبت به سایپا داشت ظاهراً بحث افزایش سرمایه این شرکت بعد از دریافت مجوز از محل تجدید ارزیابی بسیار قوت گرفته است. بر همین اساس اهالی تالار معتقدند ایران خودرو بدهی سنگین و قابل توجهی به بازار سرمایه از لحاظ میزان بازدهی دارد که باید یکجا آن را تسویه کند.


رنا نیز دیگر شرکتی از گروه خودرویی بود که امروز تحت تأثیر بازگشایی سایپا سرخ شد این در حالی بود که خبر آزادسازی سهام "خمحرکه" رنا از وثیقه شستا که می تواند نشانه ای از استارت فروش بلوکی این شرکت باشد، آرام آرام می رفت تا جامه سبز بر تن رنا کند که اینچنین نشد، اهالی تالار معتقدند در صورتیکه این بلوک با قیمت اعلامی خود شرکت یعنی 4875 ریال به بفروش برسد می تواند تأثیر با اهمیتی بر سود رنا داشته باشد و این شرکت می تواند سود خود را تا رقم 112 تومان افزایش دهد.


اما در نماد معدنی ها امروز "ومعادن" مجدداً به تابلوی بورس بازگشت که این حضور مجدد سبب رشد 12 درصدی قیمت این سهم شد. نکته جالب معاملات امروز این سهم درصد یکسان و تعداد واحد خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی بود.


کچاد و کگل نیز روز خوبی را پشت سر گذاشتند هر چند که فشار فروش در هر دو نماد بیداد می کرد البته حقوقی های خریدار هم کم نیاورند هر چند که نحوه معاملات در این دو نماد هنوز مشخص نیست چرا که برخی معتقد به بلوکی بودن این معاملات هستند و برخی دیگر معتقد به خرد بودن معاملات در این دو نماد هستند.


در گروه پالایشی هم گرچه روند قیمت ها بیشتر تمایل به نزول داشت و رنگ تابلوی معاملات سهام این گروه قرمز بود که نکته اصلی در خصوص سهام این گروه حجم معاملات نسبتاً بالای آنها در مقایسه با هفته های گذشته است.


این در حالی است که پالایشی ها همگی بر عدم امکان ارایه گزارش عملکرد سه ماهه خود به دلیل مشخص نبودن قیمت های ابلاغی پالایش و پخش شفاف سازی کرده اند. به هر ترتیب همواره یکی از زمینه های لازم برای تحرک قیمت سهام وجود همین ابهامات و تغییراتی است که ممکن است روندها را به یکباره و ناگهانی تغییر دهد. حال بایستی منتظر ماند و دید آیا ابلاغیه پالایش و پخش می تواند تغییرات سودآوری محسوسی را در این گروه ایجاد کند یا خیر؟


"فسرب" هم در حالی با ارایه توضیحات مدیرعامل در خصوص تغییرات پیش بینی درآمد سال 95 مورد بازگشایی قرار گرفت که برخلاف این تغییر با اهمیت، تنها نوسان کمتر از دو درصدی منفی در این نماد رقم خورد. این کشف قیمت در حالی با تغییر منفی قیمت سهم همراه شد که این شرکت زیان 317 ریالی خود را در آخرین برآوردها به 51 ریال سود تغییر داد.


در میان گروه های پر بیننده بازار اما برخی تک سهم ها نیز شاهد معاملات جالب توجهی بودند که در صدر آنها نماد "وصندوق" و "وبانک" بود؛ دو هم گروهی که بیشتری حجم معاملاتشان را سهامداران و سرمایه گذاران حقوقی در اختیار داشتند. به عنوان مثال در نماد سرمایه گذاری صندق بازنشستگی نزدیک به 80 درصد خرید ها را حقوقی انجام داد و در مقابل 71 درصد از کل سهم معامله شده توسط همین حقوقی ها عرضه شد. در نماد "وبانک" هم حدود 13 میلیون از کل 14 میلیون و 753 هزار سهم معامله شده را حقوقی ها خریدند که از این تعداد حدود 9.4 میلیون سهم را همین گروه از سهامداران عرضه کردند.


حال سوال اصلی اینجاست که چنین معاملاتی به صورت بلوکی بوده و یا به صورت خرد انجام شده است؟
در نماد "وخارزم" هم شرایط مشابه دو سهم فوق بود. تا جاییکه حدود 89 درصد از خریدها را را حقوقی به خود اختصاص داد. با این تفاوت که در این سهم بیشترین حجم عرضه ها از سمت حقیقی ها صورت گرفت. اما نکته مهم تر در خصوص این سهم افزایش قابل توجه معاملات طی یک هفته اخیر است تا حجم معاملات "وخارزم" طی روز جاری به بیش از 102 میلیون سهم افزایش یابد. به نظر می رسد بایستی منتظر اخبار جدید از سوی این سهم باش//بورس نیوز

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان