کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>دانستنيهاي سلامتي >>>قبل از حمام این قرص‌ها را نخورید؛ از روش‌هایی برای تقویت مغز تا غذاهایی برای رفع فقر آهن

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه

 

>>دانستنيهاي سلامتي >>>قبل از حمام این قرص‌ها را نخورید؛ از روش‌هایی برای تقویت مغز تا غذاهایی برای رفع فقر آهن

 

وب سایت بورس نگار - دانستنيهاي سلامتي - برای تنوع و پوشش نظر مخاطبان سایت بصورت هفتگی مطالبی درباره سلامتی و پزشکی در وب سایت قرار می گیرد...

 

>>قبل از حمام این قرص‌ها را نخورید
بطور کلی هر دارویی برای هر بیماری غیرمرتبط مصرف شود ممکن است خطرآفرین باشد، از یک استامینوفن ساده گرفته تا باقی داروها، برخی از داروها بالقوه خطراتشان به نسبت از بقیه داروها بیشتر است حتی برای خود آن بیماری اصلی هم که تجویز می‌شود بازهم عوارضی را بدنبال دارد. دکتر سالارمند، داروساز در این باره گفت: مسمومیت دارویی یکی از متداول‌ترین انواع مسمومیت‌هاست. استفاده بیش از حد مجاز هر دارو یا ماده‌ای می‌تواند باعث این نوع مسمومیت شود. البته گاهی حتی استفاده از داروهایی که به قصد درمان فرد تجویز شده‌اند، در همان دوز مجاز مصرفی ممکن است بدلایلی مانند وجود مشکلات زمینه‌ای در فرد یا تداخل دارویی با یک داروی مصرفی دیگر، منجر به بروز مشکلات در بدن فرد و مسمومیت دارویی شود.یک دارو ممکن است عملکرد یک داروی دیگر را تغییر داده و حتی مانع جذب آن در بدن شود. این حالت بخصوص برای داروهایی که برای پیشگیری از شرایط خطرناک مانند حمله قلبی و سکته تجویز می‌شوند، اهمیت بسیار بالایی دارد. بعضی از داروها اگر با هم مصرف شوند، احتمال بروز خطر بالاتر خواهد رفت.


وی در ادامه اظهار کرد: به‌طور مثال «وارفارین»، داروی ضد انعقاد خون خوراکی است که برای پیشگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها تجویز می‌شود. این دارو در بسیاری از سالمندان، معمولا همراه آسپیرین مصرف می‌شود، درحالیکه هر دو خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، بنابراین زمانیکه با هم مصرف شوند، خطر چندین برابر می‌شود وحتی اگر افراد عادی این دارو را مصرف کنند خطرات جبران ناپذیری را بدنبال دارد. حتی افرادیکه مشکلات قلبی دارند باید با ملاحظات خاصی این دارو را مصرف کنند چرا که ممکن است دچار اختلال در روند درمان بیمار شود، تا جاییکه ممکن است موجب مرگ بیمار شود.مصرف قرص ژلوفن در بیماران قلبی و عروقی می‌تواند ریسک افزایش حملات قلبی را بالا ببرد. مصرف دراز مدت قرص ژلوفن و این دسته از داروها با دوز بالا می‌تواند منجر به خونریزی معده و زخم‌های گوارشی به‌ویژه در افراد بالای 65 سال، سیگاری و الکلی شود. با توجه به قابل فروش بودن بدون نسخه این دسته از داروها، شاید در ظاهر داروهای بی خطری به نظر برسند اما عوارض مختلفی برای ژلوفن و سایر داروهای مشابه مطرح است، به همین دلیل در بعضی گروه‌های جمعیتی خاص این داروها باید با احتیاط مصرف شود و یا تا حد امکان مصرف نشود.
این دارو ساز متذکر شد: بعضی از دارو‌ها در شرایط خاصی ممکن مشکل ایجاد کنند به‌طور مثال «پرازوسین» یک داروی کنترل فشار خون است و باعث افت فشار خون می‌شود. اگر پس از مصرف این دارو استحمام با آب داغ صورت گیرد ممکن است بیمار دچار افت جدی فشار خون شود.چرا که آب گرم به خودی خود می‌تواند باعث باز شدن عروق و افت فشار خون شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی مواقع بیماران تصمیم می‌گیرند به‌طور ناگهانی مصرف داروی خود را قطع کنند.این حالت به‌طور بالقوه می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا ممکن است منجر به بروز مشکلات اساسی شود. به‌عنوان مثال این مورد در رابطه با داروهای اعصاب و روان مصداق دارد. مصرف اکثر داروهای ضد اضطراب و خواب آور در درازمدت باعث وابستگی به دارو می‌شود و ترک ناگهانی این دارو‌ها به صورت خودسرانه عوارض شدیدی به دنبال دارد و حتما مصرف و قطع دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.//جام جم آنلاین

 

>>غذاهایی برای رفع فقر آهن
مصرف محصولات غذایی حاوی آهن به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن به سراسر بدن کمک می‌کند ضمن اینکه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد شناختی خواهد شد.توصیه‌های بین‌المللی بر این است که زنان بین 19 تا 50 سالگی روزانه 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. البته این میزان مصرف آهن باید در میان گیاه خواران بیش از 32 میلی گرم باشد. فقر آهن شایع‌ترین اختلال تغذیه‌ای در بین زنان است و البته تنها راه حل آن مصرف گوشت قرمز نیست.
در اینجا 7 نوع ماده غذایی غنی از آهن که به اندازه گوشت قرمز یا حتی بیشتر از آن آهن دارند، معرفی شده است.


لوبیا سفید: خوردن یک و نیم فنجان کنسرو لوبیا سفید، در هر وعده 4 میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه‌ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می‌شود. به‌طور کلی دو نوع آهن «هم» و «غیر هم» وجود دارد. آهن هم در مواد غذایی گوشتی موجود بوده و جذب آن بیشتر از آهن غیر هم است که بیشتر در گیاهان یافت می‌شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.


اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود 3 و نیم میلی‌گرم آهن گیاهی به بدن می‌رساند. اسفناج همچنین منبع خوبی از 20 ماده معدنی و ویتامین دیگر است. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا آهن آن بیشتر جذب بدن شود.


دانه‌های چیا(تخم شربتی): این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و البته یک دلیل دیگر برای مصرف آنها وجود دارد و اینکه منبع خوبی از آهن محسوب می‌شوند. دانه‌های چیا در هر 1 اونس حدود 2 میلی گرم آهن دارند ضمن اینکه منبع خوبی از فیبر محلول هستند و به فرآیند هضم دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.


کاکائو و پودر کاکائو: فقط 3 اونس کاکائو یا پودر آن، 7 میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. این آهن البته غیر هم است اما کاکائو سرشار از فلانوئیدها برای کمک بهسلامت قلب نیز محسوب می‌شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.


زردچوبه: زردچوبه ادویه‌‌ای سرشار از آهن است. در واقع در هر گرم زردچوبه 6/ 0 میلی گرم آهن وجود دارد.


عدس: در هر 100 گرم این حبوبات 5/ 1 و 3 میلی‌گرم آهن وجود دارد. به علاوه باید بدانید که این ماده غذایی سرشار از قندهای پیچیده و فیبر است. عدس، چربی ندارد و این یک مزیت بزرگ است. برای جذب آهن موجود در عدس، علاوه‌بر اضافه کردن لیمو ترش به آن می‌توان از جعفری نیز استفاده کرد.


آویشن: این گیاه معطر و خوش طعم سرشار از آهن است و در هر 10 گرم آن 12 میلی گرم آهن وجود دارد. علاوه‌بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. در هر 100 گرم جعفری حداقل 8/ 3 میلی‌گرم آهن وجود دارد.

 

>>روش‌هایی برای تقویت مغز
کارهای بسیاری برای تحریک و تقویت ذهن می‌توان انجام داد تا ذهنتان همواره آماده باشد؛ فقط کافی است تجربیات حسی خود را چند بار در هفته مرور کنید که یک شروع عالی محسوب می‌شود. سه مورد را مد نظر بگیرید:


۱.کفش‌های پاشنه بلند حسی فراتر از حس اعتماد به نفس به شما می‌بخشد.
پیاده‌روی برای اکثر مردم فعالیتی جهانی و روزمره تلقی می‌شود. کفش‌های تنیستان را می‌پوشید و در پارک یا خیابان پیاده‌روی ‌می‌کنید. مطمئنا از حس پیاده‌روی، درست قدم زدن و انتظاراتی که از آن دارید، آگاهید. کفش‌های تنیس ته‌گرد خود را یک‌بار در هفته تغییر دهید و هنگام پیاده‌روی و ورزش آنها را با صندل‌های خود تعویض کنید. قطعا هرگز در حین ورزش کفش پاشنه‌ بلند نمی‌پوشید. یک جفت از آنها را بردارید و در خانه قدم بزنید. بالا و پایین رفتن از پله‌ها با کفش‌هایی که به آن عادت ندارید شما را مجبور می‌کند تا بیشتر هماهنگ شوید، به تعادل خود توجه نمائید، همین عامل موجب می‌شود تا سیناپس‌ها تحریک ‌شوند. دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می‌گوید، از یک الگوی خوب بهره ببرید، این برای مغز مفید است.


۲. تغییراستفاده از دست راست با چپ (یا چپ با راست) حقیقتی انکارناپذیر است.
هرگز مجبور شده‌اید با دستی مخالف که به آن عادت ندارید موهای خود را ببندید یا شانه کنید؟ آیا ناامید شدید؟ خب. شوارتز می‌گوید: هر آنچه باعث شود کار ذهن سخت‌تر یا خسته‌کننده‌تر شود، خوب است. هر از گاهی حین استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا دستگاه فر کننده مو، دستتان را تغییر دهید. مغز به مرور به فعالیت‌های روزمره مقید می‌شود و استفاده از دست مخالف باعث می‌شود سیناپس‌های جدیدی برای تشخیص مسیرهای جدید برانگیخته ‌شود. کوران می‌گوید: استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به شیوه جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی‌ کمک شایانی می‌کند.


۳. محرومیتی حسی را تجربه کنید.
بسیاری از گونه‌های فاقد بینایی طعمه خود را از طریق صدا یا بو تشخیص می‌دهند. در طول روز، اغلب بارها و بارها برای انجام کارهای معمول به شدت بر حس مشابهی اعتماد می‌کنید. با چشم بسته خود را امتحان کنید، به‌عنوان مثال غذاها را فقط از بوهایشان تشخیص دهید. استفاده از تکنیک محروم‌سازی حسی، بخش‌هایی از مغز را مجبور می‌کند تا سخت‌تر فعالیت کند. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر کنید؛ آیا می‌توانید بر اساس تصور خود از لباس‌هایتان لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه شما بافتی منحصر به‌فرد دارد که می‌تواند به شما در تشخیص آن بدون آنکه آن را ببینید کمک کند؟ براساس گفته شوارتز، نقاط مختلف در مغز به حسی خاص تعلق دارد. هنگامی که ذهنتان را به سوی حسی دیگر تغییر می‌دهید معمولا در ابتدا با آن شیوه سازگار نیستید، پس مجبور می‌شوید به روشی چالش برانگیز کارهایتان را انجام دهید و همکاری‌های جدیدی را بسازید.

 

برچسب ها: ,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان