کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> بورس از نگاه همایون دارابی >>>چرخش 180درجه‌ای بازار و عرضه اولیه سهام آسان پرداخت پرشین // 26 مهر95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
>> بورس از نگاه همایون دارابی >>>چرخش 180درجه‌ای بازار و عرضه اولیه سهام آسان پرداخت پرشین // 26 مهر95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  

 

 

 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته چهره‌ای 180درجه متفاوت با روز شنبه از خود نشان داد. دیروز شاخص کل 317واحد معادل 41/ 0 درصد عقب‌نشینی کرد و به رقم 77هزار و 569 واحد رسید. این افت با کاهش قیمت اکثر نماد معاملاتی شرکت‌های عمده شامل سایپا، پالایشگاه بندر عباس، ایران خودرو، فولاد مبارکه و ماشین‌سازی اراک رقم خورد. هر‌چند بحث کمبود نقدینگی در بازار از آخرین ماه تابستان در بازار به چشم می‌خورد با این حال اعلام عرضه اولیه سهام آسان پرداخت که احتمالا نقدینگی نزدیک به 50میلیارد تومان از بازار دریافت خواهد کرد را نباید در کاهش حجم و ارزش معاملات دیروز نادیده گرفت.


دیروز در تحولات کلان اقتصادی سرانجام بعد از مدت‌ها، سکوت بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی شکست. این بار سیف در بین اظهارات خود از رشد اقتصادی 4/ 5 درصدی بهار امسال رونمایی کرد.


در بازار دیروز در گروه بانکی خبر بد میزان ذخایر بانک تجارت منتشر شد. در حالی که معامله‌گران با شایعاتی در مورد 2800میلیارد تومان کمبود ذخایر در این بانک مواجه بودند، دیروز نامه بانک مرکزی بانک تجارت را ملزم به اخذ ذخیره 3هزار و 600میلیارد تومانی در حساب‌های خود کرد. این امر به معنای 660ریال زیان به ازای هر سهم بانک تجارت است. در همین حال با زیان‌دهی سه بانک ملت، تجارت و صادرات وضعیت دارندگان سهام این بانک‌ها به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با مشکل عمده‌ای مواجه خواهد شد، به و یژه سهامدارانی نظیر دارندگان سهام عدالت با افت شدید ارزش دارایی‌ها مواجه خواهند شد. در همین حال جبران این زیان‌های تحمیلی به سال‌ها فعالیت نیاز دارد که خود چالش دیگری در برابر این بانک‌ها است. درهمین راستا برخی از فعالان تالار شیشه‌ای معتقدند، بانک مرکزی در موقعیت اظهارنظر قانونی در مورد کسری یا افزونی ذخایر بانک‌ها نیست و این مساله برعهده حسابرسان بانک‌ها است. در همین حال قانون تجارت نیز به بانک مرکزی اجازه دخل و تصرف در برگزاری یا عدم برگزاری مجامع بانک‌ها نمی‌دهد.


در گروه کانی غیر فلزی دیروز، سعید بیات، مدیرعامل شرکت شیشه و گاز، درباره آخرین وضعیت «کگاز» توضیحاتی را به سنا داد. به گفته وی منابع حاصل شده از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز 2 طرح توسعه کارخانه شمش‌آباد خواهد شد، در حال حاضر مجوز گشایشLC این پروژه صادر شده و مجوز صندوق توسعه ملی هم جهت پرداخت تسهیلات آن دریافت شده است و شرکت در آستانه وارد کردن تجهیزات است، ضمن اینکه سوله مورد نیاز فاز 2 نیز ساخته شده است. قرارداد احداث این خط مهم با همراهی مشاور معروف آلمانی شرکتCMP منعقد شده تا در نهایت 18 ماه دیگر شاهد تولید شیشه فوق سبک در این طرح توسعه «کگاز» باشیم. وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این فاز ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز می‌رسد، گفت: در حال حاضر در فاز یک 150 تن در روز محصول تولید می‌شود و با ایجاد فاز 2 شمس آباد با کوره 240 تن در روز، ظرفیت تولید کل شرکت به 400 تنی در روز خواهد رسید و شرکت شیشه و گاز به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده شیشه بطر و جار در ایران تبدیل خواهد شد. بیات در پایان تاکید کرد: با توجه به فروش زمین مهرآباد و متعاقب آن اجرای فاز 2 شمس آباد که منجر به رشد و توسعه قابل توجه شرکت خواهد شد ارزش ذاتی سهم حفظ خواهد شد. در گروه مخابرات، سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به مصوبه تیرماه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت و کاهش تعرفه اینترنت گفت: این تغییرات در قبوض مربوط به دوره مرداد تا مهر اعمال شده است. داوود زارعیان با تشریح این تغییرات توضیح داد: بر این اساس تعرفه یک دقیقه مکالمه ثابت به ثابت شهری از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته است.

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان