کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>در نخستين مصاحبه ترامپ با شبکه CBS چه گذشت؟ >>>تحليل محتواي نخستين مصاحبه ترامپ پس از انتخابات؛ اولویت ترامپ ایران نیست؟// 25آبان95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 20 دقيقه


>>>در نخستين مصاحبه ترامپ با شبکه CBS پس از انتخابات چه گذشت؟

>>تحليل محتواي نخستين مصاحبه ترامپ با برنامه 60 دقیقه شبکه CBS پس از انتخابات آمریکا

>>>چـرخش نـرم تـرامپ از مـواضع انتخاباتي؟ ایران، اولویت ترامپ نیست// 25آبان95

 

از پیشخوان رسانه ها - پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و به‌دنبال صحبت‌ها و شعارهایی که او طی رقابت‌های انتخاباتی‌اش در قبال مساله برجام بیان کرده بود، نگرانی خاصی در رابطه با تعهد آمریکا در پیگیری مساله برجام به‌ویژه در میان متحدان سنتی واشنگتن همچون اروپاییان به‌وجود آمده بود. ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی در ابتدا گفته بود که در صورت رسیدن به کاخ سفید، برجام را پاره خواهد کرد اما بعدتر در موضعی ملایم تر، از تغییرات و اصلاح برجام صحبت کرده بود.

 
 

ایران، اولویت ترامپ نیست
با وجود اظهارنظرهای تند و تیز رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درخصوص برجام اما به نظر می‌رسد که به‌طور کلی مساله ایران برای او در اولویت نیست. همچنان که دونالد ترامپ، یکشنبه شب در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه سی‌بی‌اس، کلمه‌ای راجع به ایران و برجام صحبت نکرد. اما نکته مهم آنجا است که ترامپ به شدت از جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرد و گفت این جنگ‌ها جز 6 تریلیارد دلار هزینه هیچ دستاورد دیگری برای آمریکا نداشته است. همچنین رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به این موضوع اشاره کرده که اولویت اصلی در سیاست خارجی برای او، مقابله با داعش است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که برجام و مساله ایران خیلی برای رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دغدغه نباشد و او در بحث سیاست خارجی بیشتر در راستای مبارزه با داعش و کم کردن هزینه‌های آمریکا در خاورمیانه گام بردارد.


پس از پیروزی ترامپ در انتخابات و در نخستین واکنش‌ها نسبت به مساله برجام، ولید فارس، مشاور سیاست خارجی ترامپ از احتمال مذاکرات دوباره بر سر برخی بندهای برجام خبر داده بود. این مسائل باعث شد تا مهم‌ترین مساله در نشست غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که یکشنبه شب برگزار شد به «تغییر سیاست خارجی دولت آمریکا در دوره ترامپ» اختصاص پیدا کند. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری این نشست با بیان اینکه «ما آماده مشارکت قوی با دولت جدید آمریکا براساس اصول و منافع اتحادیه اروپا هستیم» تاکید کرد: «برجام یک توافق چند جانبه است که تغییر نخواهد کرد.» او همچنین اضافه کرد که حفظ برجام اولویت اتحادیه اروپاست.


همزمان دنیس راس، مشاور ارشد پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در این خصوص گفته است: «ترامپ نمی‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را که توافقی چندجانبه است، پاره کند.» به گزارش «ایرنا» از تارنمای اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی در پاسخ به سوالی درباره برجام تاکید کرد: «اجازه دهید به‌طور روشن به شما بگویم که برجام یک توافق دو‌طرفه نیست بلکه یک توافق چندجانبه است که طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم به تایید رسیده است». او افزود: «از این رو، این (برجام) به نفع ما (اروپا) و همچنین به نفع سازمان ملل است و وظیفه داریم اجرای کامل آن را تضمین کنیم.» موگرینی ادامه داد: «برای کل دوره این توافق که 10 سال است من شخصا وظیفه تضمین اجرای آن از سوی تمام طرف‌ها را دارم و به‌طور حتم این به نفع اروپا است و از این‌رو ما این را یکی از عناصر کلیدی می‌دانیم که تغییر نخواهد کرد.» او همچنین پس از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت: «شب گذشته جلسه غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تشکیل شد و در این جلسه بر سر مشارکت قوی با آمریکا براساس اصول، ارزش‌ها و منافعمان توافق کردیم.» جلسه غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا یکشنبه شب در بروکسل بدون حضور بوریس جانسون و ژان مارک ارو،وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه تشکیل شد. وزیران اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلفی با تاکید بر تغییر سیاست خارجی دولت آمریکا در دوره ترامپ به بحث پرداختند. موگرینی پیش از این نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با مردود دانستن تلویحی اظهارات ترامپ برای پاره کردن برجام گفته بود: «برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است.» موگرینی چهارشنبه شب (19 آبان ماه) در این زمینه توضیح داد: «توافق هسته‌ای با ایران یک توافق دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه یک توافق چندجانبه است که باید به‌طور چندجانبه درباره آن مذاکره شود.»

 
بیانیه‌ 10 بندی شورای اتحادیه اروپا درباره برجام و ایران
شورای اروپا روز گذشته، پس از پایان نشست خود درباره ایران بیانیه‌ای را منتشر کرد که شامل ۱۰ بند است. به گزارش «ایسنا» متن بیانیه شورای اتحادیه اروپا به این شرح است:

1- با توجه به نتیجه‌گیری شورا در ژوئیه ۲۰۱۵ و بیانیه مشترک نماینده عالی اتحادیه اروپا و جواد ظریف در نشست ماه آوریل، اتحادیه اروپا برای توسعه روابط خود با ایران، به‌گونه‌ای که سازگار با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد، تمایل دارد.


2- اتحادیه اروپا بر تعهد راسخ خود به برنامه جامع اقدام مشترک که تلاش چندجانبه از سوی ایران و گروه ۳+۳ است، تاکید می‌کند. این اتحادیه از اینکه برجام از سوی تمام طرف‌ها اجرا می‌شود، استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا تایید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام تاکنون چهار گزارش را در تایید اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران منتشر کرده است. این نهاد بر ضرورت ادامه همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس تاکید و از کار آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی اجرای توافق از سوی ایران حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا ایران را به تصویب پروتکل الحاقی مربوط به توافق پادمان‌ها ترغیب می‌کند. این اتحادیه هم‌چنین بر لزوم تداوم اجرای موثر و کامل برجام در مدت زمان این توافق تاکید و به علاوه از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک حمایت می‌کند.


3- اتحادیه اروپا متعهد است تا از اجرای کامل و موثر برجام شامل لغو تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های مالی مرتبط با مساله هسته‌ای و تعامل با بخش‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بانک‌ها به منظور رشد تجارت و سرمایه‌گذاری پشتیبانی کند. به‌طور ویژه دستورالعمل مبسوطی درخصوص برداشتن تحریم‌ها ارائه شده است تا تضمین شود که چارچوب نظارتی روشن است. این شورا به تعامل با تمامی طرف‌های مربوطه درخصوص این مساله ادامه خواهد داد.


4- اتحادیه اروپا مایل است تا شاهد ادامه صدور مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا برای انتقال هواپیماهای مسافربری و قطعات و خدمات مربوط آن به ایران باشد و از آن استقبال می‌کند. فروش تعداد قابل‌توجهی هواپیما به خطوط هوایی ایران نشان دهنده اجرای موفقیت‌آمیز برجام است. استفاده منحصرا غیرنظامی از هواپیماها منجر به ایجاد محیط حمل‌ونقل هوایی امن‌تر می‌شود و جابه‌جایی افراد را بهتر می‌کند.


5- پایبندی تمام طرف‌ها به تعهداتشان برای ادامه اعتمادسازی امری ضروری است و اجازه ادامه پیشرفت تدریجی و مداوم روابط میان اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و ایران آن‌گونه که در نشست ژوئیه ۲۰۱۵ شورای امور خارجی تعیین شد را می‌دهد.


6- شورای اتحادیه اروپا بر حمایت خود از توسعه روابط ایران – اتحادیه اروپا در زمینه‌های مرتبط با منافع مشترک از جمله گفت‌وگوهای سیاسی، حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، انرژی و تغییرات آب و هوا، ‌همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، محیط‌زیست، حفاظت مدنی، علوم، تحقیقات و نوآوری، تحصیلات شامل تبادلات دانشگاهی، فرهنگی، مواد مخدر، مهاجرت، مسائل منطقه‌ای و بشردوستانه همان‌گونه که در بیانیه مشترک مورد توافق میان نماینده عالی اتحادیه اروپا و جواد ظریف در نشست آنها در آوریل آمده است، تاکید می‌کند. این شورا از راهبرد هماهنگ اتحادیه اروپا درخصوص تعامل تدریجی با ایران به شکل جامع و مشارکتی در زمینه منافع مشترک و حساس در شرایطی که اختلافاتی وجود دارد و به علاوه سازنده در عمل حمایت می‌کند. به‌عنوان بخشی از این تعهد شورا به‌طور کامل از گشایش بی‌درنگ هیات اتحادیه اروپا در ایران به‌عنوان یک گام کلیدی در اجرای برنامه همکاری گسترده پشتیبانی می‌کند.


7- شورای اتحادیه اروپا از توسعه روابط اقتصادی این اتحادیه با ایران به‌عنوان نتیجه اجرای برجام استقبال و بر حمایت خود از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به‌عنوان راهی برای پیشبرد اصلاحات مرتبط با بازار و حصول پیوستن مجدد به اقتصاد جهانی و نظام تجارت قانونمند تاکید دارد. ایران برای اینکه بتواند به‌طور کامل از لغو تحریم‌ها، شامل تعامل دوباره با بانک‌ها و بازرگانان اروپایی بهره ببرد، مهم است که به موانع مرتبط سیاست اقتصادی و مالی، جو تجاری و حاکمیت قانون رسیدگی کند. این شورا از تصویب و تعهد عالی سیاسی ایران به طرح مالی کار گروه اقدام مشترک برای رسیدگی به پولشویی، مقابله با تامین مالی اقدامات تروریستی و تصمیمش برای دریافت کمک فنی استقبال می‌کند و همچنین از ایران می‌خواهد تا به‌طور سریع و به موقع آن را اجرا کند. اتحادیه اروپا و اعضای آن برای همکاری با ایران در این زمینه‌ها از جمله ارائه کمک‌های فنی برای اجرای طرح اقدام FATF آماده است و استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل تجارت، تامین مالی، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی می‌کند. شورای اتحادیه اروپا از چشم‌انداز دستور بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای وام‌دهی یک کشور سوم به ایران استقبال می‌کند.

 
8- شورای اتحادیه اروپا بر عزم رئیس‌جمهور ایران برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در این کشور تاکید می‌کند. هر چند همچنان نسبت به وضعیت حقوق بشر از جمله استفاده مکرر از مجازات اعدام علیه جوانان و مجرمان مواد مخدر نگران است. اتحادیه اروپا با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است. این شورا بر اهمیت تضمین حقوق برابر زنان و تمامی اقلیت‌های مذهبی و نژادی، احترام به آزادی بیان، ‌تجمع و گردهمایی و به علاوه اجرای معاهداتی که ایران عضو آن‌هاست و پذیرش کنوانسیون‌هایی که هنوز عضو آنها نیست، ‌تاکید می‌کند. شورای اروپا هم‌چنین از ایران می‌خواهد تا با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری کند. اتحادیه اروپا خواهان رسیدگی به این مسائل به شکلی سازنده از جمله از طریق گفت‌وگوهای حقوق بشری است که در نهایت حوزه‌های همکاری در این زمینه را مشخص می‌کند.


9- شورای اتحادیه اروپا نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی و از راه‌های ایجاد یک فضای منطقه‌ای سازنده‌تر حمایت می‌کند. ایران نقش منطقه‌ای مهمی ایفا می‌کند و بسیار حائز اهمیت است که گام‌های سازنده و محسوسی بردارد تا بهبود وضعیت منطقه به واقعیت تبدیل شود. اتحادیه اروپا بر رویکرد متعادل خود درخصوص منطقه تاکید دارد و از تمامی کشورهای منطقه می‌خواهد برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند و از اقداماتی که به افزایش خشونت، فرقه‌گرایی و قطب‌گرایی کمک می‌کند، بپرهیزند. شورا در این راستا، نسبت به ساختار نظامی منطقه‌ای، شامل برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کند و از ایران می‌خواهد تا از فعالیت‌هایی که ممکن است به تعمیق بی‌اعتمادی منجر شود، پرهیز کند از جمله آزمایش‌های موشکی بالستیک که برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های مرتبط با آن است.


10- اتحادیه اروپا بر نتیجه‌گیری‌های خود درخصوص سوریه در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ تاکید می‌کند و خواستار پایان فوری حملات عمدی و کور دولت سوریه و متحدانش علیه غیرنظامیان و کارکنان بخش‌های درمانی و بشردوستانه و زیربناهای غیرنظامی و انسانی است. بنابراین شورا از ایران می‌خواهد تا از نفوذ خود بر دولت سوریه استفاده کند تا خشونت علیه غیرنظامیان، کارکنان بخش‌های درمانی، ‌زیربناهای غیرنظامی و بشردوستانه پایان یابد و دسترسی کامل و گسترده به کشور برای کمک‌های بشردوستانه و تعامل سازنده در یک رویه سیاسی از طریق مذاکره فراهم شود. شورای اتحادیه اروپا همچنین ایران را برای همکاری در جهت فراهم کردن زمینه آغاز یک رویه سیاسی به رهبری سوریه تحت حمایت سازمان ملل ترغیب می‌کند. این شورا از کمک نماینده عالی در این خصوص استقبال و از وی برای ادامه این تلاش‌ها با همکاری بازیگران اصلی منطقه در حمایت از اقدامات استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دعوت می‌کند.

 
ترامپ نمی‌تواند از برجام کناره‌گیری کند
در عین حال دنیس راس، مشاور ارشد پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنانی تاکید کرده است که ترامپ نمی‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را که توافقی چندجانبه است، پاره کند.به گزارش «ایسنا» دنیس راس، مشاور ارشد پیشین باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در سال‌های 2009 تا 2011 در سخنانی در موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک که از اندیشکده‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا به شمار می‌آید، گفت: «دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور منتخب آمریکا) در زمان رقابت‌های انتخاباتی می‌گفت که قصد دارد توافق ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را پاره کند. البته از سوی دیگر، او می‌گفت که این توافق را اجرایی خواهد کرد. او نمی‌تواند هردو کار را با هم انجام دهد و فقط باید یکی از این دو را انجام بدهد.»


او با بیان اینکه ترامپ فقط در صورتی می‌تواند چنین توافقی را پاره کند که توافقی دوجانبه باشد، افزود: «اما برجام، توافقی چندجانبه است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر آمریکا بخواهد از این توافق دور شود، ایران با حق انتخاب مواجه خواهد بود. اگر دیگر کشورهای حاضر در گروه 1+5 اعلام کنند که حاضر نیستند از این توافق خارج شوند، فشارهایی که بر طرف ایرانی وارد خواهد شد، زیاد نیست. درعین حال، ایران این امکان را خواهد داشت تا خودش را به‌صورت قربانی جلوه دهد. در این صورت، ایران خواهد گفت که با این وضع پیش آمده می‌تواند از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کند. سپس، ایران ساخت سانتریفیوژها و کار غنی‌سازی اورانیوم را بار دیگر شروع خواهد کرد. در این صورت، تقصیرها متوجه چه کسی خواهد بود؟ آیا ایران مقصر قلمداد خواهد شد یا اینکه دلیل این کارها متوجه ما خواهد بود؟» راس همچنین با مطرح کردن این ادعا که اگر ایران بار دیگر به سمت تولید مواد شکافت‌پذیر حرکت کند و حتی مواد غنی شده را تا سطح لازم برای ساخت تسلیحات غنی‌سازی کند، افزود: «در این صورت این سوال مطرح خواهد بود که آیا ترامپ حاضر است اقدام نظامی انجام دهد تا این روند را در ایران متوقف کند؟ تمامی رویکرد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی درباره منطقه خاورمیانه این بود که وی می‌خواهد گروه داعش را نابود اما عملا از منطقه کناره‌گیری کند. با این اوصاف، ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا با گزینه‌های دشواری مواجه خواهد بود. این اصلا غیرعادی نیست که یک نامزد انتخابات در رقابت‌های انتخاباتی یک سخن را به زبان بیاورد و زمانی که رئیس‌جمهور می‌شود به علت آنکه انتخاب‌های دشواری پیش‌رو دارد، تصمیم متفاوتی اتخاذ کند.»//دنیای اقتصاد

 


>>نخستین نشانه های مواجهه ترامپ با چهره واقعی تشکیلات سیاسی امریکا
 

لحن متفاوت و گاه معتدل تر ترامپ در نخستین روزهای پس از پیروزی حکایت از رویارویی او با حقایق لخت و آشکار سیاست،پی بردن او به تفاوت میان وعده و عمل و ضرورت شیوه تعدیل در برخورد با چالش ها و مشکلات داخلی و جهانی می کند که به حکم جبر در آینده ادامه ملموس تری خواهد داشت.
 

به گزارش ایرنا پیروزی غیرمترقبه 'دونالد ترامپ' در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از نگرانی و اضطراب در میان مردم این کشور و بسیاری از کشورهای جهان برانگیخت که عمده این نگرانی ها ریشه در اظهارات و تبلیغ های او در طول رقابت های انتخاباتی داشت.
تردیدی نیست که سیاست بازان آمریکایی با وجود بوی خطری که از این اظهارات و تهدیدها به مشام می رسید، بدلیل عدم آگاهی از شدت نفرتی که اکثریت مردم این کشور نسبت به تشکیلات سیاسی کشورشان داشتند این خطر و احتمال پیروزی ترامپ را جدی نگرفتند و راه را برای درهم ریختن همه استانداردها و معیار ها از سوی او هموارتر کردند.
دلیل این پیروزی غافلگیرانه چه برداشت غلط تحلیلگران سیاسی از تمایلات مردم آمریکا بوده باشد و چه فساد شخصیتی بیش از حد 'هیلاری کلینتون' نامزد دموکرات ها و یا داده های غلط مراکز آماری و نظرسنجی این کشور حالا سبب شده است که آمریکا و جهان با پدیده ای بنام ترامپ بعنوان رئیس جمهوری کشوری که داعیه رهبری جهان را دارد ؛ روبرو است و در این نگرانی بسر می برند که حضور چنین پدیده ای در جهانی دست بگریبان با بحران های عظیم و بی سابقه چه آینده ای را برای ان ها رقم خواهد زد؟
طبعا نخستین سئوالی که با این پیروزی به ذهن می رسد این باید باشد که آیا ترامپ تمایلی به اجرای وعده هایی که به طرفداران خود داده است خواهد داشت؟ و حتی اگر دارد قادر به اجرای آن ها خواهد بود؟
دومین سئوال این است که آیا تشکیلات سیاسی آمریکا با پیروزی ترامپ توان خود را به طور کامل از دست داده و ناگزیر خواهد بود در مقابل چنین پدیده ای که مدعی درهم کوبیدن همین تشکیلات و به تبع آن نظم جهانی است سر فرود بیاورد؟ یا هنوز قادر است او را به کرنش در مقابل خود و ادامه مسیر سنتی بازی سیاست در آمریکا وادار کند؟
با نگاهی به کارنامه عملکرد ترامپ در نخستین روزهای بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و قبل از ورود به کاخ سفید، به نظر می رسد که او با ازسرگذراندن نشئه پیروزی و مواجه با چهره واقعی کشورش و جهان - لزوما نه در سایه هوش و درایت خود بلکه در پی هشدار مشاوران و اطرافیانش - دست کم در مورد برخی از برنامه هایی که وعده به اجرا درآوردن آن ها را داده بود ؛ لحن نرمش و اعتدال درپیش گرفته است.
وعده کشیدن دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک که ترامپ در طول کمپین های انتخاباتی خود لحظه ای از پافشاری بر ان دست برنمی داشت و با گذشت زمان حتی بر ارتفاع آن نیز می افزود حالا به کشیدن یک حصار احتمالی تقلیل پیدا کرده است که هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط مرزی دو کشور وجود دارد.
رجزخوانی های او درباره بیمه های درمانی باراک اوباما یا 'اوباما کر' و وعده لغو کامل آن حالا به نوعی لحن مصالحه و کنار آمدن دست کم با برخی از بخش های آن تبدیل شده است.
از اخراج 11 میلیون مهاجر غیرقانونی آمریکا فعلا سخنی در میان نیست و آن تهدیدها ؛ حالا بصورت تهدید به بیرون انداختن بزهکاران ، مجرمین و قاچاقچیان درآمده است.
موضوع جلوگیری و حتی اخراج مسلمانان به بهانه مقابله با تروریسم که یکی دیگر تهدیدهای ترامپ در طول این کمپین ها بود حالا تقریبا در هاله ای از ابهام فرو رفته و سخن زیادی از آن دست کم در این مرحله زده نمی شود.
و بالاخره موضوع برجام و رجزخوانی های ترامپ مبنی بر این که در نخستین روز ورودش به کاخ سفید آن را پاره کرده و به مذاکره دوباره درباره آن خواهد پرداخت تقریبا به بوته سکوت و فراموشی سپرده شده و آن تهدیدها و رجزخوانی ها به این که این توافق نامه را مورد بررسی قرار خواهد داد ؛ تعدیل پیدا کرده است.
موضع ترامپ در مورد قوانین مربوط به همجنس گرایان نیز اشکارا تغییر کرده و این قوانین را قوانینی محقق و مورد توافق توصیف کرده است.
در اظهارات بعد از پیروزی ترامپ حرف زیادی از ناتو و آینده روابط آمریکای ترامپی با این پیمان شنیده نمی شود و درخصوص مقابله با گروه تروریستی داعش به مرزبندی هایی روی آورده و حمله به سوریه را منجر به رویارویی آمریکا با روسیه دانسته و لذا به وضوح آن را رد کرده است.
همه این تعدیل ها و یا تغییر موضع ها دست کم لفظی ،تحولاتی است که در کمتر از یک هفته پس از پیروزی مردی صورت می گیرد که هنوز حتی پایش به کاخ سفید نرسیده و با حقایق و مشکلاتی که کشورش و ماشین سیاسی آمریکا با آن ها روبرو است بطور ملموسی روبرو نشده است.
چنین تحولاتی در چنین دوره کوتاهی پس از پیروزی، طبعا این سئوال را در ذهن برمی انگیزد که آیا همه یا بیش تر رجزخوانی های ترامپ صرفا تلاشی برای نشان دادن چهره ای مصمم و نیرومند از خود برای درهم ریختن تشکیلات سیاسی آمریکا بوده ؟ و یا مثل برخی دیگر از روسای جمهوری آمریکا وعده های او نیز برخواسته از تمایلی به درهم شکستن این تشکیلات بوده اند؟
به هر صورت آنچه که از تغییر رنگ و لحن ترامپ در این مقطع کوتاه برمی آید اولا این است که ماشین سیاسی آمریکا و دایره سیاستمداران آمریکایی هنوز بنیه خود را برای جهت دادن به سیاست های متعارف این کشور از دست نداده اند و اقای ترامپ در مواجه با دیوار همچنان نیرومند این تشکیلات؛ به این آگاهی رسیده است که راهی به جز همراهی و همسویی با آن نخواهد داشت و بسیار سریع تر از بسیاری دیگر از روسای جمهوری این کشور در مقابل آن از سر تسلیم درآمده است.
از طرفی تردیدی نیست که ترامپ با اظهارات و وعده های غیر متعارف خود در طول کمپین های انتخاباتی و جذب نزدیک به نیمی از مردم این کشور که بوضوح از تکرار وعده های نیم بند و توخالی برگزیدگان قبلی تشکیلات سیاسی کشورشان دچار دلزدگی و ستوه شده بودند، نفاق و دودستگی آشکاری در این کشور بوجود آورده که برخورد با ان یکی از بزرگترین چالش هایی است که از نخستین ساعات بعد از پیروزی، چهره تهدیدگر و دژم خود را به او نشان داده است.
به این ترتیب به اجرا درآوردن وعده های انتخاباتی برای راضی نگاه داشتن دست کم 50 درصد از مردم آمریکا و رویارویی با خطرات و چالش های ناشی از پایبندی به این وعده ها از نخستین روزهای بعد از پیروزی در این انتخابات، دونالد ترامپ را در میان لبه های گاز انبر نیرومندی قرار داده اند که پیش بینی افزایش این فشارها از هر دو سو ؛ دور از تصور و باور نیست و به همین دلیل بدون داوری قاطع در مورد مسیر سیاست های او در هر دو عرصه داخلی و خارجی باید به انتظار آینده ای نشست که می تواند نشانه های بیشتری از صیقل یافتن پدیده ای بنام ترامپ و ترامپیسم در مصاف با واقعیت های سیاسی این کشور و جهان را با خود داشته باشد.

 

برچسب ها: ,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان