کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>همه چیز درباره عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ(ثبت سفارش) >>>عرضه اولیه سهام شرکت پاکدیس «غدیس»با روش جدید انجام شد// 19 دی95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه


>>همه چیز درباره عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ(ثبت سفارش) Book Building

>>>عرضه اولیه سهام شرکت پاکدیس «غدیس»با روش جدید انجام شد// 19 دی95    

 

وب سایت بورس نگار - برای اولین بار عرضه اولیه سهام شرکت پاکدیس به روش بوک بیلدینگ یا ثبت سفارش Book Building در بازار دوم فرابورس عرضه و طی آن 28 میلیون سهم، واگذار شد...

 

اخبار بورس تهران - برای اولین بار عرضه اولیه سهام شرکت پاکدیس به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس عرضه و طی آن 28 میلیون سهم به شامل 10 درصد در محدوده قیمتی 220 تا 231 تومان ، واگذار شد.

در این رابطه ، مدیرعملیات بازار و اعضای شرکت فرابورس پیغامی را به شرح زیر منتشر کرد:

1)دوره ثبت سفارش ازساعت10:00 لغایت ساعت12:00 است.

2)کلیه معامله گران برخط وغیر برخط به صورت همزمان طی دوره ثبت سفارش می توانند اقدام به ورود سفارش خرید کنند.

3)کلیه درخواست های خرید جهت ورود سفارش باید به قیمت محدود باشد.

4)دامنه قیمت درثبت سفارش از مبلغ 2،200 ریال تا مبلغ 2،310 ریال است.

5)حداکثر سهام قابل خریداری توسط هرشخص حقیقی وحقوقی تعداد 2000 سهم است.

6)هر خریدار صرفا مجاز به ورود یک سفارش خرید درسامانه معاملاتی است.

7)سفارش ثبت شده طی دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند.پس از پایان این دوره،ورود،حذف یا اصلاح سفارش مجازنیست.بدیهی است کارگزاران محترم می بایست راس ساعت 12:00 هرگونه دسترسی معامله گران برخط وغیربرخط را مسدود کنند.

8)سفارش های خرید باید با کد معاملاتی مشتری ثبت شود وثبت سفارش با کد گروهی مجاز نیست.

9)مدیرعرضه شرکت کارگزاری بورس بهگزین(سهامی خاص) است.

10)متعهد خرید شرکت کارگزاری بورس بهگزین(سهامی خاص) است وسقف تعهد خرید ایشان تعداد14,000,000 سهم است.

 

>>این دستورالعمل عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش در فرابورس ایران توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  تصویب و ابلاغ شد:

این اطلاعیه توسط فرابورس، طبق فرم مصوب هیأت مدیرة فرابورس و براساس مقررات منتشر می‌شود.

🔹روش آن بدین صورت است که بر اساس قیمت #پایه‌ای که متعهد پذیره نویس در دامنه مشخص سامانه‌های معاملاتی اعلام می‌کند؛ تمامی سرمایه گذاران اعم از حقیقی ،حقوقی، نهادی و یا آنلاین می‌توانند در آن دامنه سفارش های خود را وارد و بر اساس حجم سفارش‌های وارد شده و قیمت های مد نظر بازار ، سهم جدید در بازار کشف قیمت می‌شود. (دامنه قیمت #غدیس: 2200 تا  2310  ریال)، ( حداکثر سهام قابل خرید: 2000)

🔹با اجرایی شدن این روش در آینده ای نزدیک، دست کم در یک جلسه ناظر بازار اجازه خواهد داد، تا سفارش ها حداقل در دو تا سه ساعت سفارش گیری شود.

🔹سپس بر اساس حجم تقاضاهای وارد شده و یا در صورت نیاز متعهد پذیره نویس برای ثبت تقاضای مد نظر خود، قیمتی در دامنه اعلام شده در سامانه های معاملاتی کشف و به این ترتیب اگر تقاضای بازار کفایت می‌کرد، متعهد پذیره نویس سهام جدید را عرضه می‌کند.


🔹 روش :بوک بیلدینگ(ثبت سفارش)
🔹محل عرضه: بازار دوم فرابورس
🔹 میزان عرضه: 10 درصد
🔹میزان سرمایه: 280 میلیارد ریال    
🔹تعداد سهام: 280 میلیون       
🔹 میزان عرضه: 28 میلیون
🔹 حداکثر سهام قابل خرید: 2000
🔹 دامنه قیمت: 2200 تا  2310  ریال
🔹سقف تعهد خرید: 50 درصد


>>جزییات رویداد تاریخی و کشف قیمت نخستین عرضه به روش جدید+ آمار خریداران
با نخستین عرضه اولیه سهام به روش جدید ثبت سفارش، هر سهم پاکدیس ۲۳۱ تومان کشف قیمت شد و مدیرعملیات بازار فرابورس جزییات این رویداد تاریخی بازار سرمایه ایران و آمار خریداران را اعلام کرد.


در جریان معاملات امروز بازار سهام، روش جدید عرضه اولیه سهام شرکت به نام ثبت سفارش (Book Building) برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران عملی و طی آن 10 درصد معادل 28 میلیون سهم پاکدیس در فرابورس واگذار شد.

با این رویداد، درحالی قیمت سفارش خرید هر سهم "غدیس" در محدوده 220 تا 231 تومان تعیین شده بود که بعد از عرضه اولیه ، هر سهم این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان و تولیدکننده ساندیس ، به بالاترین قیمت ممکن یعنی 231 تومان کشف قیمت شد و فرایند این عرضه تا حوالی ساعت 13 هم طول کشید.

 در این رابطه افسانه اروجی مدیرعملیات بازار و امور اعضاء شرکت فرابورس از استقبال قابل فعالان از روش جدید عرضه اولیه سهام خبر داد و به بورس پرس گفت: در پی اعلام این واگذاری و در برابر امکان عرضه 28 میلیون سهم ، بیش از 101 میلیون سهم برای خرید ، وارد سامانه شده بود که از این تعداد بالغ بر 96 میلیون سهم با بالاترین قیمت ممکن یعنی 231 تومان بود.

 این بانوی مدیر ادامه داد: بنابراین،  تسهیم بین 96 میلیون تقاضایی که خواهان خرید به قیمت حداکثری بودند، انجام شد. از سوی دیگر به دلیل استقبال بسیار زیاد، به هر کد معاملاتی حداکثر 570 سهم تخصیص داده شد. به این ترتیب ، در مجموع 49,278 سهامدار شامل 48,564 حقیقی و 714 حقوقی قادر به خرید 28 میلیون سهم پاکدیس کردند.

 اروجی درباره علت طولانی شدن فرایند عرضه و واگذاری سهام "غدیس" که به بعد از اتمام زمان معاملات هم به درازا کشید، به بورس پرس توضیح داد: طبق اعلام قبلی، زمان ثبت سفارش بین ساعت 10 تا 12 ظهر بود و 15 دقیقه هم برای سفارش فروش در نظر گرفته شد. از سوی دیگر به دلیل تقاضای قابل توجه و لزوم تخصیص سهام ، فرایند این وگذاری طولانی شد. به گفته وی در عرضه های اولیه به روش حراج ، زمانی برای تخصیص سهام به معامله گران آنلاین در نظر گرفته می شد که این زمان در روش ثبت سفارش، حذف و به زمان واگذاری سهام اضافه شده است.

برچسب ها: ,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان