کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>بورس از نگاه همایون دارابی >>آیا نمادهای بانکی این هفته بازگشایی می شوند؟نگاهی به جدیدترین تحولات بازار درآستانه هفته آخر دی؛//25دی95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
>> بورس از نگاه همایون دارابی

>>>نگاهی به جدیدترین تحولات بازارسرمایه در آستانه هفته آخر دی؛ آیا نمادهای بانکی این هفته بازگشایی می شوند؟// 25 دی95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  

 

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته به دلیل آن که با تعطیلی ناگهانی به دلیل فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مواجه شد با کارنامه‌ای ضعیف به کار خود پایان داد. در هفته گذشته شاخص کل در کل هفته با از دست دادن 368 واحد معادل نیم درصد زیان موجب شد تا در کل سال کارنامه معامله‌گران به 2 درصد زیان برسد. در بازار هفته گذشته و هنگام شروع مجدد بازار بعد از تعطیلی روز سه شنبه معامله‌گران با گزارش نامناسب پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان مواجه شدند و همین مساله نیز موجب شد روز چهارشنبه شاخص تنها 5/ 12 واحد رشد را شاهد باشد و بیشتر توان بازار به سمت خنثی کردن تاثیرات منفی سه نماد پالایشگاه اصفهان، تهران و بندر عباس معطوف شود. تداوم مشکلات قیمت‌گذاری‌های دولتی در گروه پالایشگاهی همچنان ابهام را در این صنعت بورسی حفظ کرده است.


در مورد پالایشگاه تبریز، معاون هلدینگ پارسان و سهامدار عمده پالایشگاه تبریز درباره علت تعدیل منفی ۸۳ درصدی این شرکت توضیح داد و برای مناظره با منتقدان، اعلام آمادگی کرد. قاسم توکلی معاون امور شرکت‌های گروه گسترش نفت وگازپارسیان (پارسان) در گفت‌وگو با بورس‌پرس، درباره کاهش 83 درصدی سود پالایشگاه تبریز (از 557 به 96 ریال برای هر سهم) که با شائبه‌هایی از سوی برخی مانند اشتباه تایپی و تصمیم عامدانه بر جلوگیری از اعلام وضعیت بهتر توسط سهامدار عمده روبه‌رو‌ شده اظهار کرد: این‌گونه شبهات و اظهارنظرها صحت ندارد. از نظر عقلی به هیچ وجه درست و منطقی نیست که سهامداران عمده‌ای چون پارسان، حتی از سود یک ریال هر سهم زیرمجموعه‌ها جلوگیری کنند. آن هم در شرایط سخت اقتصادی و با نرخ سودهای 24 درصدی که باید بابت تسهیلات بانکی، پرداخت شود.


این مقام مسوول افزود: بنابراین نه تنها هیچ ممانعتی از اعلام وضعیت بهتر پالایشگاه تبریز به عمل نیامده، بلکه طی ماه‌های اخیر، برنامه‌هایی برای رفع چالش‌ها و ترسیم افقی روشن برای این شرکت و دیگر زیرمجموعه‌ها عملی شده است. وی در برابر این سوال‌ که با این اوصاف علت تعدیل دور از انتظار و منفی 83 درصدی سود این شرکت چه بود؟ گفت: واقعیت این است که مدیران پالایشگاه تبریز از اوایل سال جاری از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که نرخ‌های سه ماهه اعلامی وزارت نفت در مورد خوراک و فروش محصولات از طریق آن محاسبه می‌شود. بنابراین با توجه به نرخ‌های سه ماه پایانی سال گذشته، درآمد سال جاری محاسبه و برای هر سهم 557 ریال سود پیش‌بینی شد، اما با اعلام قیمت‌های سه ماهه دوم سال، این متغیر به 96 ریال کاهش یافت.


در کنار این مسائل درون بازار سرمایه در تحولات کلان اقتصاد جمع نقدینگی مرز ۱۱۶۰ هزار میلیارد تومان را هم پشت سر گذاشت. تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از ترازنامه شبکه بانکی منتشر کرده از رشد 3/ 14درصدی نقدینگی در پایان آبان‌ماه امسال در مقایسه با اسفندماه سال گذشته خبر می‌دهد. همچنین این رقم نسبت به آبان سال گذشته تا ۲۸ درصد رشد دارد. اما جزئیات تشکیل دهنده نقدینگی نشان‌دهنده آن است که حدود ۱۰۱۰ هزار میلیارد تومان از مجموع کل ۱۱۶۲ هزار میلیاردی نقدینگی به شبه پول که عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهند، تعلق دارد. در تحولات بازار جهانی نیز معامله‌گران شرایط بهتری را شاهد هستند بهای نفت برنت در نیمه بالایی کانال 50 دلاری به ازای هر بشکه نوسان می‌کند. در بازار جهانی فلزات بهای سه فلز مس، روی و سرب به ترتیب بیش از 5 هزار و 840 دلار، 2 هزار و 700 دلار و 2 هزار و 200 دلار به ازای هر تن از فلزات مزبور رسیده است.


در بازار سهام همچنین در مقابل گزارش ضعیف پالایشگاه‌ها، سنگ آهنی‌ها شرایط خوبی را به نمایش گذاشتند. گزارش 9ماهه شرکت گل‌گهر در برگیرنده یک تعدیل مثبت دیگر بود که موجب شد با افزایش 16 درصدی، سود هر سهم از 263 ریال به 306 ریال برسد. انتظار می‌رود گروه سنگ‌آهنی در صورت عدم برخورد با مساله حاد از سوی دولت در بحث عوارض بتوانند سال خوبی را به پایان برده و برای سال آینده نیز کارنامه خوبی داشته باشند. در بازار جهانی سنگ‌آهن با رشد قیمت در بازار‌های آتی سنگ آهن و فولاد، سنگ آهن وارداتی در بازار نقدی چین به روند صعودی ادامه داد. البته تقاضا کم است و موجودی‌ها بالاست در نتیجه این رشد قیمت، شکننده و موقتی به نظر می‌رسد. به گزارش «ایفنا» آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 1.5 دلار دیگر بالا رفته 79 دلار و 50 سنت هر تن سی‌اف‌آر چین شده است. ظاهرا رشد 17 دلاری قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای و بهبود 9دلاری قیمت بیلت در چین موجب رشد قیمت سنگ‌آهن شد. در بورس دالیان نیز قرارداد سنگ آهن 3 دلار بالا رفته است. افزایش اعتبارات بانکی در ماه ژانویه و خبر اخیر مقامات دولتی در مورد تعطیلی قطعی خطوط تولیدی فاقد استاندارد در نیمه نخست سال موجب شده بازارها صعودی شوند. در هر حال فعالان بازار معتقدند سنگ آهن برای مدت زیادی حدود 80 دلار نمی‌ماند چون تقاضا کم است و موجودی انبارها بالا است.


در گروه خودرویی، آذر ماه امسال تولید 6 مدل خودروی سنگین در خودروسازان داخلی به صفر رسید. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید کامیونت 5/ 4 تن شرکت ارس خودرو دیزل با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۸۸۸ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید کامیون کمپرسی بنز LK۲۶۲۴ شرکت ایران خودرو دیزل نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از دو دستگاه در آذر ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. آذر ماه امسال تولید کامیون باری بنز AXOR K۳۳۳۵ دیگر محصول ایران خودرو دیزل نیز متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در آذر سال گذشته به صفر رسید. تولید کامیونت فوتون AUMARK-۶T شرکت سایپا دیزل نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۰ دستگاه در آذر ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. همچنین تولید کامیونت شیلر ۶ بهمن دیزل متوقف شده و از ۱۱ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به صفر رسید.


در گروه حمل و نقل روز چهارشنبه دومین عرضه اولیه با روش ثبت سفارش عرضه شد که در قیمت 209تومان در بازار خریداری شد. در این عرضه که سهم هر فرد حقیقی و حقوقی حداکثر 1000 سهم و با دامنه خرید 190 تا 209 تومانی تعیین شده بود، در مجموع 781 هزار و 59 سهامدار شامل 130 هزار و 59 سهامدار حقیقی و 651 سهامدار حقوقی اقدام به خرید کردند. بنابراین میانگین خرید هر سرمایه‌گذار 789 سهم است. در ترکیب سهامداری این شرکت، 6 سهامدار حقیقی از جمله محمد هاشمی نماینده دوره‌های 6 و 7 مردم سیرجان و بردسیر (با مالکیت مستقیم و غیر‌مستقیم 4/ 22 درصدی و از طریق رضا و حسین هاشمی) حضور دارند و شرکت طلوع تجارت خلیج فارس با 8/ 16درصد، تنها سهامدار حقوقی آن است. دو خانواده عزت‌آبادی‌پور هم در مجموع 8/ 40 درصد و کریمی مکی آبادی با 20 درصد، سهام آن را در اختیار دارند.


در گروه شیمیایی بین‌المللی پارس پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 30 اسفند، بدون محدوديت نوسان قيمت آماده انجام معامله شد و در نهایت شاهد کشف قیمت نبود. در گروه غذایی نماد کالبر پس از کاهش سود از 200ریال به 152ریال بازگشایی شد در این گروه قند نیشابور برای برگزاری مجمع متوقف شد و شکر شاهرود نیز امروز شاهد توقف نماد خواهد بود. در این گروه روز یکشنبه بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد عرضه شرکت گز سکه خواهد بود.


در گروه پتروشیمی، بفجر برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادل و کم انگیزه و با حجم کم بود که در نهایت شاخص با رشد 5/ 12واحدی مواجه شد و به رقم 78هزار و 622واحد رسید. ارزش معاملات در روز چهارشنبه نیز در بورس به 119میلیارد تومان و در فرابورس به 108میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به 586 میلیارد تومان رسید که حکایت از افت 33 درصدی داشت شمار معاملات نیز با افت 6 درصدی به 213 هزار و 352 نوبت رسید.

برچسب ها: ,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان