کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶همه چیز درباره ناگفته های برنامه خرید«وامید» توسط «ومعادن» و برنامه های سهم درگفتگو با مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری معادن وفلزات/19آبان97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 10 دقيقه


🔶همه چیز درباره ناگفته های برنامه خرید«وامید» توسط «ومعادن»درگفتگوی عزیزالله عصاری مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری معادن وفلزات/19آبان97  

 

وب سایت بورس نگار - سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با نماد «ومعادن» از جمله هلدینگ های دارای پتانسیل است که از ابتدای سال با رشد قیمتی توانسته از 160 تومان به 550 تومان برسد حالا برنامه های گسترده ای برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و همچنین خرید «وامید» دارد در ادامه برنامه های این هلدینگ بزرگ را از نگاه مدیرعامل می خوانیم...

 

عزیزالله عصاری: مشتری بالقوه خرید ۷۰ درصد از سهام «وامید» هستیم
سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از بزرگترین هلدینگ‌های معدنی کشور است که توسعه پرتفوی محصولات، سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی مثل اکتشاف، انرژی و حمل و نقل را در برنامه توسعه خود دارد.


برنامه‌های «ومعادن» در سه حوزه
این شرکت با در اختیار داشتن سهام شرکت‌های معدنی بزرگ از جمله چادرملو، گل‌گهر، توسعه صنعتی و معدنی صبانور، فولاد خراسان، فولاد ابرکوه، پامیدکو و گسترش کاتالیست ایرانیان، آمادگی خود را برای خرید ۷۰ درصد از سهام سرمایه‌گذاری امید اعلام کرده تا با تجمیع سهام شرکت‌های معدنی «وامید» بتواند راهبری بخش معدن را به‌دست بگیرد.


با وجود دو برابر شدن قیمت «وامید» بازهم خریدار سهم هستیم
مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ضمن تشریح برنامه‌های این شرکت گفت: سرمایه‌گذاری امید، سهامدار شرکتهایی است که وزن اصلی را در پرتفوی ما دارد. به عبارتی امید در گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین که وزن اصلی پرتفوی ما را تشکیل می‌دهند سهم دارد. درنتیجه برای ایجاد یک تمرکز موثر در بحث سنگ‌آهن بهترین گزینه خرید سهام امید است تا بتوانیم از این طریق پرتفوی خود را توسعه دهیم.به همین دلیل سعی کردیم روی این واگذاری نقش اول را داشته باشیم و باوجود اینکه خرید سنگینی است به‌ویژه که الان قیمت سهام امید هم بالا رفته، خریدار بالقوه آن هستیم.


ابتدای مذاکرات قیمت «وامید» ۲۴۰ تومان بود
عزیزالله عصاری با اشاره به اینکه در ابتدای مذاکرات قیمت «وامید» ۲۴۰ تومان بود و الان تغییرات جدی دارد، گفت: براساس تصمیمات فعلی قبول کردیم که ۷۰ درصد این سهام را بخریم. وی ادامه داد: در آن زمان برای خرید ۷۰ درصد سهام امید ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم، اما الان حدود دو برابر و بیشتر باید بپردازیم که رقم بالایی است. به‌ویژه با پرداخت حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش‌پرداخت و اقساط کوتاه‌مدت فشار بیشتری وجود دارد که البته تلاش می‌کنیم با شرایط بهتری آن را بخریم.


ارزش و اعتبار مضاعف «وامید» در کنار «ومعادن»
وی با تاکید بر اینکه هیچ خریداری به‌اندازه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نمی‌تواند این مزیت را از حیث ایجاد تمرکز در مالکیت سهام داشته باشد، اضافه کرد: وامید در کنار سهام ما می‌تواند ارزش و اعتبار مضاعفی پیدا کند وگرنه در صورت خرید از سوی سهامدار دیگر شاهد تغییر چندانی نخواهیم بود.


تمرکز موثر در بحث سنگ‌آهن علت اصلی خرید «وامید»
مدیرعامل «ومعادن» افزود: ما باوجود سهام خود و خرید سهام امید می‌توانیم در شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین سهم عمده داشته و با تمرکزی که ایجاد می‌شود در زمینه سنگ‌آهن سیاست‌گذاری کنیم که این امر به نفع کشور هم هست که سیاست‌ها در یک مجموعه واحد و متمرکز تعیین شود. عصاری ادامه داد: امید در چادرملو ۳۹ درصد سهم دارد و ما ۱۷ درصد، امید در گل‌گهر ۳۹ درصد سهم دارد و ما ۲۲ درصد که در صورت داشتن سهم امید عمده سهام این شرکت‌ها در اختیار «ومعادن» قرار می‌گیرد و سیاست‌گذاری متمرکز می‌شود. به گفته وی اگر مسوولیت سنگ‌آهن کشور در یکجا متمرکز باشد می‌توان در بخش‌های مختلف مثل اکتشاف، استخراج، ارتباطات، صادرات، تامین سنگ‌آهن فولاد و... برای آینده برنامه‌ریزی موثرتری کرد.


تامین مالی از طریق فروش سهام
عصاری درباره نحوه تامین مالی شرکت برای خرید سهام امید گفت: بخشی از تامین مالی از طریق فروش سهامی که قصد فروش آن را داریم انجام می‌شود. از طرفی با چند تامین سرمایه مذاکره کرده، همه مدارک را داده و فرآیند کار را طی کرده و آمادگی داریم بلافاصله پس از درج اطلاعیه امید وجوه را از این مسیر تامین کنیم.


زمان عرضه «وامید»
وی با اشاره به اینکه قرار است یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی تامین سرمایه‌ها جذب شود که برای پیش‌پرداخت از آن استفاده می‌کنیم، افزود: البته اگر پیش‌پرداخت ۲۰ درصد باشد باقی را خودمان می‌پردازیم. وی درباره زمان عرضه امید نیز با اشاره به اینکه از ۷ ماه پیش قرار بود این عرضه انجام شود، گفت: به‌نظر می‌رسد به‌زودی این عرضه صورت بگیرد.


ورود «ومعادن» به بخش انرژی و نیروگاه
عصاری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در بخش انرژی افزود: در راستای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی دو نیروگاه را در سمنان خریداری کردیم که هرکدام ۳۲۴ مگاوات ظرفیت دارند و با راه‌اندازی سیکل ترکیبی آنها هر دو به یک‌هزار مگاوات می‌رسند. وی ادامه داد: اگر سهام امید را بخریم نیروگاه‌های امید هم به هلدینگ انرژی ما اضافه خواهد شد و درنتیجه علاوه بر سنگ‌آهن در انرژی هم قدرت مناسبی خواهیم داشت.عصاری تصریح کرد: درواقع با خرید امید هم اعتبار بیشتری کسب می‌کنیم و هم در صنعت معدن نقش عمده‌تری ایفا خواهیم کرد.


رقبای «ومعادن» برای خرید «وامید»
وی درباره رقبای شرکت برای خرید «وامید» گفت: در خرید سهام امید رقبایی داریم که آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما هیچ‌کدام مزیت ما را ندارند و تنها می‌توانند یک سهامدار غیر‌حاکمیتی باشند. درواقع به‌اندازه‌ای که سهم امید باقیمت فعلی برای ما دارای مزیت است، برای دیگران نیست.


تاثیر نرخ ارز بر صنعت معدن چگوته است؟
مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نرخ ارز بر صنعت افزود: افزایش نرخ ارز روی سهام برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و... تاثیرات جدی داشت و آنها را با افزایش قیمت سهم همراه کرد. اما محدودیت‌هایی که برای ارز صادراتی در نظر گرفته شد این تغییرات را تحت‌تاثیر قرار داد و درواقع شرایطی ایجاد شد که تاثیر مثبت افزایش نرخ دلار که می‌توانست در بخش تولید نمایان شود قدرت اصلی خود را از دست بدهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طورکلی افزایش نرخ دلار تاثیرات مثبتی را روی شرکت‌های تولیدی گذاشت، گفت: باید در نظر داشت که شرکت‌های تولیدی در کنار صادرات یک بخش واردات هم دارند از مواد اولیه گرفته تا تجهیزات و... که رشد نرخ دلار هزینه‌های آنها را افزایش داده و در بلندمدت اثر خود را نشان می‌دهد.


برنامه ریزی بلندمدت مستلزم ثبات نرخ ارز
عصاری با اشاره به اینکه ارز صادراتی صنعت در سامانه نیما می‌آید، اضافه کرد: همه ارز صادراتی وارد کشور نشده چون شرکت‌ها برای تجهیزات خود نیاز به ارز دارند. وی گفت: شرکت‌ها در حال مذاکره هستند که بتوانند سهم واردات خود را از محل ارز صادراتی تامین کنند.عصاری ادامه داد: خوشبختانه مدتی است که نرخ آزاد ارز ثبات نسبی پیداکرده که امیدوارم این ثبات در روزهای آینده ادامه داشته باشد بنابراین اگر الان برنامه‌ریزی کنیم و مجموعه اقتصادی کشور راهکارهایی را پیدا و اجرا کنند نتایج بهتری می‌گیریم. وی افزود: با اینکه تحریم‌ها از الان شروع ‌شده اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم عواقب آن را بیشتر کنترل کنیم.


تدارک اسکله‌ای تخصصی برای صادرات و واردات سنگ‌آهن و فولاد
مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در ادامه با اشاره به برنامه‌های شرکت درباره ساخت اسکله در بندر شهید رجایی گفت: با توجه به اینکه در موضوعات حمل‌ونقل و بنادر مشکلات زیادی داریم، اگر بخواهیم به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، به‌طورقطع زیرساخت‌های موجود جوابگو نخواهند بود. برهمین اساس برای انجام این کار، مجموعه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا در آینده اسکله‌ای تخصصی در بندر شهید رجایی برای صادرات و واردات سنگ‌آهن و فولاد راه‌اندازی شود. وی افزود: در همین راستا شرکتی را با حضور سهامداران بزرگی مانند گل گهر، چادرملو، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و... تاسیس کرده و قراردادی نیز با سازمان بنادر بستیم و بررسی‌های لازم انجام شد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمین ۱۸۰ هکتاری را در اختیار گرفتیم، گفت: به‌رغم اینکه مراحل تصویب این کار خیلی طولانی بود اما اکنون به مرحله امضا رسیده و پس‌ازاین به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رویم که البته اجرای این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد. وی گفت: قبل از بحث تحریم‌ها مذاکراتی با فاینانسورهای خارجی داشتیم که الان متوقف شده بنابراین اگر بخواهیم طرح توسعه را شروع کنیم باید با سرمایه‌گذاری خودمان شروع کنیم.


برنامه افزایش ظرفیت دوبرابری پعلوگیری کشتی ها
وی افزود: بر اساس برنامه‌ای که داشتیم قرار بود فاینانسورها سرمایه‌گذاری کنند و از محل خروجی از آنها ارز دریافت کنیم یعنی شرکت‌ها قرار بود دستمزدها را به ما ارزی بدهند که ما هم از همان طریق بدهی و سود را تسویه کرده و می‌توانستیم از این طریق بحث تبدیل ارزها را «هج» (پوشش ریسک) کنیم.وی در ادامه یادآوری کرد: حداکثر ظرفیتی که الان کشتی‌ها پهلو می‌گیرند حدود ۷۵ هزار تن است که ما می‌خواهیم این ظرفیت را به دو برابر برسانیم؛ یعنی به دنبال اسکله‌ای هستیم که کشتی ۱۵۰ هزار تنی بتواند در آن پهلو بگیرد.


هر چه ظرفیت بارگیری بالاتر باشد قیمت تمام‌شده انتقال کمتر می شود
به گفته وی ظرفیت کشتی‌ها نقش بزرگی روی قیمت تمام‌شده دارد یعنی هر چه ظرفیت بالاتر باشد قیمت تمام‌شده برای انتقال کاهش می‌یابد. عصاری در ادامه گفت: استرالیا اکنون برای حمل سنگ‌آهنی که به چین می‌فرستد ۵/ ۵ دلار برای هر تن می‌پردازد ولی ما که در همان چین بار را تخلیه می‌کنیم حداقل ۱۳ دلار به‌عنوان هزینه حمل می‌پردازیم. بنابراین در آینده نمی‌توانیم با شرایط فعلی رقابت مناسبی داشته باشیم زیرا اکنون هم ۸ دلار عقب هستیم بنابراین باید برنامه‌های جدی داشته باشیم.


اکتشاف، حلقه مفقوده معادن ایران
مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات درباره برنامه‌های شرکت در بخش اکتشاف گفت: حلقه مفقوده معادن، اکتشاف است، بنابراین در اکتشاف کار بزرگی از طریق تشکیل یک کنسرسیوم برای اولین بار انجام دادیم که این کنسرسیوم با حضور ۱۲ شرکت بسیار بزرگ معدنی و فولادی و با محوریت «ومعادن» تشکیل شد.


تشکیل کنسرسیومی غیردولتی برای اکتشاف
وی با اشاره به اینکه بحث اکتشاف در همه دنیا وظیفه‌ دولت است، گفت: درواقع دولت اکتشاف را انجام می‌دهد و بخش خصوصی روی یک محدوده سرمایه‌گذاری می‌کند. چون ریسک اکتشاف خیلی بالاست و سرمایه‌گذار این ریسک را نمی‌پذیرد. عصاری افزود: با کاری که ما انجام دادیم برای اولین بار گروهی قرار است به کمک دولت بیاید و در محدوده‌هایی که دولت معرفی کرده به اکتشاف بپردازد.
به گفته وی شرکت‌های بسیار قوی مثل فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، امید، معادن فلزات، گل‌گهر، گهرزمین، چادرملو، صبانور و... در این کنسرسیوم حضور دارند که محدوده‌هایی به آنها معرفی شده و در حال بررسی هستند. عصاری آینده صنعت «معادن» را به دو فاکتور توسعه کشور و گرفتن سهم مناسب از صادرات به خارج از کشور وابسته دانست.وی گفت: با توجه به این دو مقوله نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی داشت که آیا مسیر آینده توسعه کشور طوری است که آینده فولاد را تامین کند یا خیر و آیا شرایط صادرات برای ما مهیاست که سهم ویژه‌ای داشته باشیم.وی ادامه داد: اما درعین‌حال این صنعت با پتانسیل موجود و عدم وابستگی به خارج آینده خوب و امیدبخشی دارد. عصاری در خاتمه حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های این گروه را معادل ۵‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد.//دنیای اقتصاد

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان