کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶همه چیز درباره قابلیتهای سامانه"کدال ۳۶۰"جایگزین کدال فعلی؛جزئیات پروژه های رایان بورس(سمتا، سنم، ستان و تدان)از زبان مدیرعامل/5آذر97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


🔶 همه چیز درباره قابلیتهای سامانه"کدال ۳۶۰"که جایگزین سامانه فعلی کدال میشود؛جزئیات پروژه های رایان بورس(سمتا، سنم، ستان و تدان)از زبان مدیرعامل/5آذر97

 

وب سایت بورس نگار – سیستم جامع کدال که محلی جهت درج اطلاعیه شرکتهای بورسی و فرابورسی است از سال 90 عملیاتی شد و حالا قرار است در سال جاری توسط شرکت رایان بورس با سیستم جدید کدال 360 جایگزین گردد در ادامه نگاهی به تاریخچه کدال و پروژه های بورسی رایان بورس خواهیم داشت ...

 

 

>>کدال چیست؟ تاریخچه راه اندازی کدال و قابلیتها و امکانات سامانه:
>>سامانه کدال مصون از تحریم هاست
>>کدال و سنم دو محصول دانش بنیان یاران بورس
>>کدال از پیشروترین سیستم ها در خاورمیانه است
>>رایان بورس را با سامانه کدال می شناسند
>>توسعه سامانه های ستان، تدان، سمتا و کدال 360 در رایان بورس

 

 

کدال، سمتا، سنم مصون از تحریم ها
مدیرعامل رایان بورس گفت: سیستم های داخلی و سامانه های تحت پوشش ما کاملاً بومی هستند. همان طور که می دانید به شرکت هایی که محصولاتشان تولید داخل باشد و از سطح خاصی از تکنولوژی برخوردار باشد مجوز دانش بنیان اعطا می شود؛ از همین رو تحریم ها نمی تواند بر روی یک محصول که به صورت صد درصد تولید داخل است تاثیری داشته باشد. تمرکز رایان بورس در تمامی حوزه ها استفاده از توان داخلی است و تا جایی که توانستیم برای توسعه سیستم ها نیز از توان داخلی استفاده کرده ایم. علاوه بر کدال تمامی سامانه های یاد شده نیز در داخل کشور شکل گرفته و هیچ کدام تاثیر پذیری از تحریم ها ندارند.
دهقان در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد سامانه‌های تحت پوشش رایان بورس در فضای تحریم با مشکل مواجه می‌شود یا خیر، گفت: سیستم‌های داخلی و سامانه‌های تحت پوشش ما کاملا بومی هستند.  همان طور که می‌دانید به شرکت‌هایی که محصولاتشان تولید داخل باشد و از سطح خاصی از تکنولوژی برخوردار باشند مجوز دانش بنیان اعطا می‌شود؛ از همین رو تحریم‌ها نمی‌تواند روی یک محصول که به‌صورت ۱۰۰درصد تولید داخل است تاثیری داشته باشد.


کدال و سنم دو محصول دانش بنیان
وی افزود: سطح تکنولوژی در رایان بورس به حدی رسید که امکان دانش بنیان شدن شرکت فراهم شد. از همین رو از زمستان ۹۶ فرآیند آغاز شد و سه محصول کدال، سنم و کدال ۳۶۰ معرفی شدند. پس از طی فرآیندهایی، در نهایت دو محصول کدال و سنم به‌عنوان محصول دانش بنیان تشخیص داده شدند و به این ترتیب رایان بورس توانست به‌عنوان اولین رکن دانش بنیان در بازار سرمایه به ثبت برسد. دهقان با اشاره به اینکه دانش بنیان شدن مزایای قابل توجهی را برای شرکت به همراه داشت، گفت: با این تحول، ارتباط بسیار نزدیک تری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بازار سرمایه برقرار شد.


کدال از پیشروترین سیستم ها در خاورمیانه
در میان سیستم های داخلی، کدال یکی از پیشروترین سیستم ها در منطقه خاورمیانه است که داده های شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه را جمع آوری و نگهداری می کند و در اختیار بازار قرار می دهد.


رایان بورس را با سامانه کدال می شناسند
روح الله دهقان، مدیرعامل رایان بورس ضمن بیان مطلب فوق به فعالین بازار سرمایه اطمینان داد تحریم ها و مسایل بین المللی تاثیری بر سامانه های تحت پوشش رایان بورس ندارد گفت: پیش از سال ۹۷ مهمترین پروژه شرکت سامانه کدال بود بطوریکه رایان بورس را با سامانه کدال می شناختند و سایر پروژه های IT سازمان بورس توسط پیمانکاران مختلف انجام میشد. این موضوع در پروژه ها از هم گسیختگی ایجاد می کرد و هماهنگی بین پیمانکار ها کار بسیار سختی بود. تاکید مستمر رییس سازمان بورس به بهبود عملکرد های مجموعه از جمله حوزه آی تی منجر به این شد که از ابتدای سال ۹۷ به تدریج پروژه ها را به شرکت رایان بورس منتقل کنیم تا به این ترتیب از تعدد پیمانکار اجتناب شود.


توسعه سامانه ستان
مدیرعامل رایان بورس ادامه داد: در این راستا توسعه سامانه ستان که برای تائید صلاحیت نهادهای مالی استفاده می شد به رایان بورس محول شد.


پروژه سمتا سامانه ای برای پیگیری امور تخلفات
سامانه پیگیری امور تخلفات که به سمتا مربوط بود از پیمانکار تحویل گرفته شد و به رایان بورس منتقل شد و برنامه بازنویسی آن به طور کامل در حال انجام است.


پروژه سامانه سنم سامانه مکانیزه نظارت بر صندوقها
قبل از سال ۹۶ پروژه سنم به رایان بورس منتقل شد که در واقع ابزار نظارتی صندوق های سرمایه گذاری است و سازمان بورس برای نظارت در صندوق های سرمایه گذاری از این سیستم استفاده می کند و کدال همچنان در اختیار رایان بورس است.


و اما کدال ۳۶۰ درجه
دهقان با بیان اینکه  برنامه رایان بورس گسترش حوزه آی تی در بازار سرمایه است، گفت: سال گذشته کدال ۳۶۰ به بهره برداری رسید و اکنون در حال طراحی فیچرهای جدید هستیم تا قابلیت های بیشتری در اختیار مخاطبان این تارنما قرار بدهیم. برنامه ریزی ها بر این اساس است که کدال ۳۶۰ به طور کامل جایگزین کدال فعلی شود؛ کدال ۳۶۰ به همراه سرویس های جدیدتر تمام قابلیت های کدال فعلی را نیز دارد.//سنا

 

تاریخچه راه اندازی کدال؛ کدال چیست؟
کدال سرواژه انگلیسی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(Comprehensive DataBase of All Listed Companies) اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان مانند آمریکا، مالزی و…  راه‌اندازی شده و در واقع سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران برای الکترونیکی کردن فرایند جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات همه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان و دیگر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند به وجود آمد
طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، "سازمان بورس و اوراق بهادار" در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت شده نزد "سازمان" بر عهده هیات مدیره این سازمان می‌باشد. در این خصوص سامانۀ یکپارچۀ گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی www.codal.ir به منظور مكانيزه كردن جمع آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است.

 

مراحل راه‌اندازی سامانه کدال
        پس از طراحی سامانهٔ کدال و انجام آزمایش‌های لازم در داخل سازمان، اولین جلسه کارگاه آموزشی این سامانه در ابتدای آبان ۱۳۸۶ با حضور مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.
        کار با سامانه کدال ابتدا با ۱۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس آغاز شد.
        متعاقباً آموزش دیگر شرکت‌ها به تدریج انجام شد و تعدادی از شرکت‌ها به طور داوطلبانه به ارسال اطلاعات در این سامانه اقدام کردند؛ بگونه‌ای که تا ابتدای مهر ۱۳۸۷ حدود ۲۴۰ اطلاعیه از طریق این سامانه به بازار منعکس شد.
        ارسال اطلاعات از طریق این سامانه از ابتدای مهر ۱۳۸۷ برای شرکت‌های بازار اول بورس اوراق بهادار تهران الزامی شد؛ و هم‌زمان، آموزش دیگر شرکتها نیز ادامه یافت.
        با توجه به اتمام آموزش همه شرکت‌ها تا پایان آذر ۱۳۸۷، دیگر شرکت‌ها نیز اقدام به ارسال اطلاعات از طریق این سامانه کردند؛ به گونه‌ای که علاوه بر ارسال اطلاعات توسط شرکت‌های بازار اول، تا پایان سال ۱۳۸۷ بیش از ۹۰ شرکت بازار دوم نیز به طور اختیاری اطلاعات خود را از طریق این سامانه فرستادند.
        از ابتدای سال ۱۳۸۸ ارسال اطلاعات همه شرکت‌ها از طریق این سامانه الزامی شد.
        در فاز بعدی پروژه، فراهم کردن امکان ارسال الکترونیکی اطلاعات توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت. پس از پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و فرم‌های مورد نیاز و برگزاری جلسات آموزشی برای همهٔ موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار از مهر ۱۳۸۹ اطلاعات این موسسات نیز از طریق سامانه کدال ارسال می‌شود.
        در سال ۱۳۹۰ نیز امکان تکمیل و ارسال فرم‌های موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی نیز از طریق سامانه کدال فراهم شد.


قابلیتها و امکانات سامانه:
فرآيندهای اصلی سامانه عبارتند از:
    آماده سازی و ثبت گزارش ها به وسيله ناشران
    دريافت و پذيرش گزارش ها توسط سامانه
    ذخيره و بازيابی گزارش های دريافتی
    تحليل و نظارت بر گزارش ها توسط كارشناسان سازمان
    استخراج گزارش های متنوع از اطلاعات ارسالی توسط ناشران
    انتشار اطلاعات به عموم


 اهداف اصلی طراحی و به کارگیری این سامانه عبارتند از:
    تسريع در ارايه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشای عمومی آن
    ايجاد ساز و کاری جهت تسهیل فرایند تهیه و افشای اطلاعات
    ايجاد ساز و کارهای بهينه و مناسب گزارش گيری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی جهت فعالان بازار سرمايه
    فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده کنندگان به اطلاعيه ها
    فراهم آوردن امكان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارايه و افشای اطلاعات
    افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دورۀ زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل ها

برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان