کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> شپنا و شتران هم به شبندر پیوستند، کو گوش شنوا ...!!! / سه شنبه اول اردیبهشت 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

بورس پس از معاملات >>> شپنا و شتران هم به شبندر پیوستند، کو گوش شنوا ...!!!  / سه شنبه اول اردیبهشت 94

 

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.02.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 153 واحد کاهش به رقم 48925 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 271 واحد کاهش عدد 133419 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 80 واحد افت به رقم 28594 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افزایش به رقم 750 واحد رسید. در این شرایط امروز "هرمز" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شاوان" با 0.74 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1050 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 831 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، آغاز اتفاقات امروز هم با اخباری از پالایشی ها همراه شد، گویا ابهامات و نوسانات اطلاعاتی این گروه پایانی ندارد. هنوز یادمان نرفته در آخرین روزهای معاملاتی سال 93 نمادهای پالایشی با ابهاماتی به مراتب بیشتر از زمان توقف نمادشان، با افت شدید قیمت ها و اعلام تعدیل منفی سود هر سهم آن هم در چند سناریوی مختلف به تابلوی معاملات برگشتند.

این بار اما اتفاقات جدیدی در گروه مذکور در حال رخ دادن است تا در روند سودآوری خود را پس از گذشت حدود یک ماه، تغییری 180 درجه ای دهند.

بطوریکه پیش از شروع معاملات امروز ناظرین بورس و فرابورس در اقدامی دو نماد "شپنا" و "شتران" را متوقف کردند تا جدیدترین اطلاعات از پیش بینی درآمد هر سهم این دو مجموعه منتشر گردد.

بدین ترتیب در شرایطی که گمانه زنی ها و شایعاتی از یک هفته گذشته در بازار پیچیده بود مبنی بر احتمال ارایه تعدیل منفی سود پالایشی ها، پیگیری ها حاکی از آن است که علت این تغییر با اهمیت اعلام تعدیل مثبت سود سال مالی 94 نسبت به سال مالی 93 بوده است.

اتفاقی خلاف تصور آنچه سرمایه گذاران و سهامداران از این گروه داشتند، بطوریکه تحت تأثیر این شایعات، اکثر نمادهای گروه مذکور به جز "شپنا" روزهای اخیر را با صف پرحجم فروشندگان سپری کردند.

بدین ترتیب در بیم و امید سهامداران گروه پالایشی و با توقف سه نماد "شبندر"، "شپنا" و "شتران" هنوز خبری از انتشار اطلاعات پیش بینی درآمد هر سهم آنها در سایت کدال نیست.

اما سوال اصلی اینجاست که اگر قرار بود یک ماه نگذشته از زمان بازگشایی آنها پس از توقف حدود یکساله، این گروه اطلاعات جدیدی به بازار ارایه کنند، چرا مسئولین  فقط یک ماه بیشتر صبر نکردند و دندان روی جگر گذاشتند تا پس از قطعی شدن وضعیت عملکردی و پیش بینی های پالایشگاه ها، نمادهای مذکور با شفافیت بیشتری به تابلوی معاملات بازگردانند؟!

بانکی ها: امروز در سایر صنایع و گروه های بازار نیز بی رمقی در معاملات حاکم بود و در این میان بانکی ها صف های چند صد میلیونی خریداران خود را با ریزش های گاه و بی گاه قیمت سهام خود عوض کرده اند. بطوریکه "وبصادر" که می توان از آن به عنوان رهبر گروه مذکور نام برد، امروز کاهش نزدیک به یک درصدی قیمت سهم خود را با معامله حدود 80 میلیونی به پایان رساند. سایر نمادهای این گروه نیز در روند معاملاتی نه چندان پررمق، از رهبر خود تقلید کردند.

"کماسه": این روزها که در بازار تنها نوسانات مقطعی را شاهد هستیم و روند معاملات چنگی به دل نمی زند، برخی تک سهم ها بی سر و صدا راه خود را می روند. تأمین ماسه ریخته گری هم یکی از شرکت هایی بود که امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد تا پس از هشت روز متوالی پایداری صف های خریداران، رشد 12 درصدی قیمت سهام خود را شاهد باشد.

"خعتبار": در این نماد نیز که طی روز جاری و پس از تقسیم 40 تومان سود نقدی از مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام برگشت، مقرر بود برنامه خرید سهام از سهامداران جزء توسط یکی از سهامداران عمده اجرایی شود؛ بطوریکه قیمت هر سهم "خعتبار" جهت فروش به سهامدار عمده در حالی 1485 ریال تعیین گردیده بود که سهم مذکور در مرحله مجاز محفوظ باقی ماند، ولی سهامداران حاضر به فروش در این قیمت نشدند تا این سهم قیمت نخورد.

"قشکر" و "قنیشا": این دو نماد قندی که دیروز برای تعدیل سود هر سهم متوقف شده بودند، هر دو با کاهش سودآوری مواجه شدند تا برخلاف نام صنعتشان خاطره ای تلخ را در ذهن سهامداران خود به یادگار بگذارند. کاهش مقدار تصفیه شکر خام و نیز فروش شکر سفید پایین تر از نرخ های مصوب از مهمترین دلایل این تعدیل منفی اعلام شده است.

خودروسازان: امروز اخباری از آغاز مذاکرات جدی با برخی شرکت های خارجی برای مشارکت با خودروسازان داخلی منتشر شد. ضمن اینکه سایپا از آغاز شماره گذاری خودورهای وارداتی چانگان خبر داد تا سبد محصولات این مجموعه خودروساز با شرکای تجاری جدید متنوع تر گردد. با این وجود قیمت سهام خودرویی ها چندان واکنش مثبت پرقدرتی نشان نداد و تنها به نوسانات مقطعی روزانه بسنده کرد.

امروز اما اتفاق مهم دیگری رخ نداد، جز اینکه نماگر بازار در ادامه روند فرسایشی روزهای قبل به مدار 66 واحدی نزول کرد تا همچنان رالی جدید شاخص کل را برای ادامه روند کاهشی شاهد باشیم.

در بخش کلان نیز خبرها حاکی از آن است که هیأتی 22 نفره از فعالان اقتصادی آمریکا به تهران سفر کرده اند تا فرصت های سرمایه گذاری در ایران را بررسی کنند.

هرچند گوش بازار سرمایه به این اخبار مثبت از بهبود مراودات خارجی شنوا نیست و گویا بازار خود را در مقابل این اخبار مثبت به ناشنوایی زده و تنها به برخی شایعات و اخبار منفی واکنش نشان می دهد. به هر ترتیب شرایط نشان می دهد که سرمایه ها هنوز هم به بورس و بازار سرمایه اطمینان ندارد.
/بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان