کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

در شرایط فعلی ابهام بازار، خرید کدام سهم مناسب است؟ و سهام کدام گروهها کم ریسک هستند ؟؟ / 13 اردیبهشت 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

در شرایط فعلی ابهام بازار، خرید کدام سهم مناسب است؟ و سهام کدام گروهها کم ریسک هستند ؟؟ / 13 اردیبهشت 94


به عقیده یک تحلیلگر بنیادی، سهام صنایع دارویی، ‌آی تی و غذایی سهام کم ریسک بازار هستند، ‌در حالی که گروه‌های‌ بانکی و خودرویی و پتروشیمی از تحریم‌ها آسیب دیده‌اند و در صورت توافق، ‌پربازده می‌شوند.

سید یاسر شریعت، تحلیلگر بنیادی بازار سهام در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهارکرد: برای انجام معاملات در بازارهای مالی از دو روش بنیادین و تکنیکال استفاده می‌شود. البته طبیعتا این دو روش با هم متفاوت هستند. تحلیل بنیادین به این صورت عمل می‌کند که بر پایه ارزش ذاتی سهام تصمیم گیری می‌شود.

به گفته او، در بازارهای مالی موقعیت‌های تصمیم گیری در سه حالت خرید، فروش و نگهداری قرار دارند. بر همین اساس، ارزش محاسبه شده از دارایی مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم گرفته می‌شود.

او افزود: برای مثال اگر سهمی داشته باشیم که قیمت آن ۲۰۰ تومان و برآورد ارزش ذاتی آن۳۰۰ تومان باشد، ‌در حالت خرید و نگهداری و بر عکس اگر قیمت پیش بینی شده، کمتر از قیمت فعلی باشد سرمایه گذار در حالت فروش قرار می‌گیرد. اما در تحلیل تکنیکال متغیر‌ها در نمودار قرار می‌گیرند و حرکت‌های صعودی و نزولی در این فضا قرار می‌گیرد و بر اساس روند نمودار تصمیم گیری می‌شود.

این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: البته نمی‌توان به این دو روش نگاه ارزشی داشت. برای معامله و کسب سود بهتر است در بازار سرمایه بهتر است سهامداران از هر دو روش استفاده کنند. شیوه شخصی من به این صورت است که در خرید و انتخاب سهم از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنم اما در مورد زمان فروش و یا نگه داشتن آن، ‌ از مشاوره تحلیلگران تکنیکالیست بهره می‌گیرم.

به گفته شریعت، در روش تحلیل بنیادی، عایدات آتی یک سهم مورد بررسی قرار می‌گیرد، ‌ زمانی که تحلیلگر بنیادی پیش بینی می‌کند، عمدتا بازه طولانی تری دارد و از چندماه تا حتی چند سال ممکن است به طول انجامد.

خودرو، بانک، حمل و نقل و پتروشیمی زخم خورده تحریم‌ها
شریعت اظهار کرد: سهام صنعت خودرو، ‌ سهام گروه بانکی و سهام بخش حمل و نقل آسیب زیادی از تحریم‌ها دیده‌اند. این آسیب از کاهش تعاملات و حجم عملیات این صنایع شروع شد زیرا ارتباطشان با دنیای خارج سخت شده است و بسیاری از شرکت‌ها در تامین مواد ویا فروش محصولات خود به مشکل برخوردند.

به گفته این تحلیلگر بازارسهام، از سوی دیگر هزینه‌های مالی در این صنایع بالا رفته است. برای مثال در صنعت خودرو، خودرو سازان برای وارد کردن قطعات مورد نیازشان با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند. در کنار این موارد، هزینه‌های مالی بسیار سنگینی به خودرو سازان وارد شد که باعث زیان ده شدن آن‌ها شد.

او افزود: در صورتی که ارتباط سیاسی ما با دنیا برقرار شود، این مشکلات تا حدودی مرتفع می‌شود. البته توافق احتمالی فقط ایجاد فرصت برای این گروه‌ها نیست. بلکه ارتباط کامل با سایر کشور‌ها، باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود و انحصار صنایعی مانند خودرو سازی از بین می‌رود. پس اگر شرکت‌های خودرو سازی داخلی، تولیدات خود را با کیفیت‌های جهانی متناسب نکنند، ‌ در صورت توافق زیان هم می‌برند که البته این گزاره در بلند مدت اتفاق می‌افتد.

این تحلیلگر در ادامه به بیان پیش بینی سهام بانک‌ها پرداخت و گفت: سهام بانکی‌ها از مسدود شدن خدمات سوئیفت آسیب زیادی دیدند. به هر حال همه جریان‌های پولی از طریق بانک‌ها خواهد بود. در حال حاضر شرایط بانک‌ها خیلی مساعد نیست و حجم مطالبات مشکوک الوصول بسیاری از بانک‌ها در وضعیت هشدار قرار دارد. اما در مجموع با انجام توافق که منجر به افزایش تراکنش‌های مالی می‌شود، شرایط کلی بانک‌ها قطعا بهتر می‌شود.

به گفته شریعت صنعت حمل و نقل که وظیفه اصلی آن انتقال کالا به مسیر‌های داخلی و خارج کشور است، در این سال‌ها محدود شده است و با توافق، در اولین گروهی که گشایش عملیاتی ایجاد خواهد شد، گروه حمل و نقل است.

این تحلیلگر بنیادی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از بازار که بیشترین سهم بازار را میان گروه‌ها در اختیار دارد، ‌گروه پتروشیمی است. پتروشیمی‌ها در چندسال گذشته تغییرات بنیادی زیادی داشته است. از ۳ برابر شدن نرخ ارز که منجر به افزایش ریالی درآمدشان شد تا مشکل صادراتی که به دلیل تحریم‌ها به وجود آمد و تغییرات قابل توجه نرخ خوراک خصوصا برای پتروشیمی‌های پایه گاز و در‌‌نهایت هم کاهش شدید قیمت نفت که همراه با کاهش قیمت محصولات و فرآورده‌های نفی شد.

به گفته شریعت، تخمین سودآوری پالایشگاهی‌ها مشکل بوده و پارامترهای آینده سودآوری این گروه را با تغییرات زیاد روبرو می‌کند. به طور کلی ابهامات همچنان در این گروه زیاد است.

دارو، غذایی و آی تی، سهام کم ریسک بازار
شریعت گفت: در بازار گروه‌هایی هستد که در سایه هستند و معاملاتشان از بازار تبعیت نمی‌کند. یکی از این گروه‌ها دارویی‌ها هستند که از تحریم هم سود بردند و هم ضرر! این گروه به دلیل اینکه دارای بازار تقریبا انحصاری شده بودند، در بازار سود بردند، اما از طرف دیگر به دلیل محدودیت‌های مالی و سخت شدن واردات مواد اولیه متضرر می‌شدند.

او با اشاره به اینکه به طور کلی گروه دارویی برای افرادی که هدفشان سرمایه گذاری کم ریسک است، خوب است و مجامع خوبی هم در پیش دارند، افزود: صنعت ICT یک گزینه مناسب و کم ریسک برای سرمایه گذاری است و در سال‌های آتی نیز خصوصا در بخش فن آوری اطلاعات رشد خوبی شاهد خواهیم بود. همچنین صنعت غذایی با توجه به اینکه تقریبا دارای بازار تضمین شده فروش می‌باشد می‌تواند گزینه دیگری برای افرادی باشد که ریسک گریز هستند.

شریعت گفت: اگر به هر دلیل توافق انجام نشود، در بلند مدت توازن میان عرضه و تقاضای ارز تغییر می‌کند. بنا بر این افزایش نرخ ارز که در نتیجه عدم توافق بر بازار تحمیل می‌شود، در صنایعی که دارای بازار تضمین شده برای محصولاتشان هستند (برای مثال شرکت‌هایی که فروش داخلی اما مبتنی با نرخ ارز دارند) احتمالا شاهد افزایش سودآوری خواهیم بود اما برای صنایع وارد کننده و همچنین صنایعی که برای تکمیل چرخه عملیاتی خود نیازمند بازار‌های خارجی هستند قطعا مشکلات بیشتر خواهد شد.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان