کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> عجله سهامداران حقوقی برای فروش سهام در روند مثبت ... / دوشنبه 21 اردیبهشت 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

بورس پس از معاملات >>> عجله سهامداران حقوقی برای فروش سهام در روند مثبت ... / دوشنبه 21 اردیبهشت 94

 

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.2.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 82 واحد رشد به رقم 45495 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 697 واحد افزایش عدد 130211 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 78 واحد صعود به رقم 26969 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کچاد" با 125 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 719 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1039 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2395 میلیارد ریال رسید.

امروز بازار سرمایه لباسی سبز به تن کرد و قیمت اکثر سهام موجود در بازار با افزایش رو به رو شد تا به مدد این روند مثبت، شاخص با رشد 183 واحدی دوباره به مرز 63 هزار واحدی برگردد.

امروز در شرایطی بورس با رشد قیمت سهام و شاخص کل همراه شد که طی چند وقت اخیر در روندهای منفی حاکم بر معاملات میزان نزول شاخص همواره در حدود 500 واحد بوده، اما الآن در حالی 180 واحد رشد کرده تا تنها بتواند لب مرز 63 هزار واحدی خود را حفظ کند.

شاید نکته مهم این باشد که سرمایه گذاران حقوقی مدت هاست با دهن کجی به سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی و حتی متولیان بازار سرمایه اقداماتی انجام می دهند که معلوم نیست لین رفتار با چه هدفی انجام می شود.

به عنوان مثال امروز در حالی شاهد روند مثبت و افزایش قیمت سهام بودیم که حضور حقوقی ها در نمادهای قابل معامله در بازار در قامت خریدار کم رنگ بود.

بدین ترتیب در شرایطی شاخص پس از شش روز معاملاتی منفی، توانست امروز با افزایش همراه شود که مثلاً نماد "وبصادر" مورد هجوم حقوقی ها برای عرضه سهام مواجه شد؛ بطوریکه صف خرید سهام این بانک در قیمت 82 تومان توسط حقوقی ها واگذار شده در این نماد، حدود 18.7 میلیون سهم توسط فروشندگان حقوقی رقم بخورد.

در نماد بانک ملت نیز شرایطی مشابه را داشتیم؛ بطوریکه فروش حقوقی ها در این نماد نیز به نسبت حجم معاملات بالا بود.

البته این مورد تنها به وضعیت معاملاتی در نماد بانک ها نیز محدود نشد و در میان خودرو سازان نیز همین رفتار قابل مشاهده بود تا در نمادهای "خودرو"، "خساپا" و "خپارس" بیشترین حجم فروش سهام توسط حقوقی ها محقق گردد.

پالایشی ها نیز که امروز همگی با صف خرید سهام معاملات خود را به پایان رساندند، از این قضیه مستثنی نماندند تا بخش زیادی از این صفوف به دست سهامداران حقوقی آنها واگذار شود.

به هر ترتیب کلیت بورس و شاخص های آن در حالی پس از گذشت شش روز معاملاتی منفی، امروز شاهد رشد قیمت سهام و سبز پوش شدن تابلوی معاملات بودیم که هنوز در خصوص اینکه این روند چقدر تداوم داشته باشند و چند روز دیگر رنگ سبز بر تن بازار باقی بماند، ابهاماتی وجود دارد و به نظر می رسد این روزها تداوم سیر صعودی و مثبت بسته به حال و روز حقوقی ها و چگونگی عملکرد و رفتار آنها داشته باشد.

از این رو، آنچنان که نکته اساسی و اصلی این است که چرا سرمایه گذاران حقوقی در روزهای منفی و زمانی که بازار با روند نزولی دست به گریبان است، تماشاگر هستند؛ حال آنکه به محض شکل گیری کوچکترین بارقه امید و حرکت قیمت سهام شرکت ها به سمت روند صعودی پیکان های عرضه خود را در نمادهای مختلف به سمت بازار نشانه می گیرند و با این رفتار خود عملاً مانع از رشد بورس و ایجاد ثبات و آرامش در آن می شوند.

به اعتقاد اهالی تالار به نظر می رسد شاید حقوقی ها خود را از این بازار جدا می دانند و یا با لجبازی با عاملی نا شناخته به مال خود و دیگر بازیگران بازار آسیب می زنند.

بگذارید بی تعارف بگوییم؛ شاید بزرگترین معضل این روزهای بورس همین حقوقی هایی باشند که گاهی از روی خود خواهی و تنها براساس منفعت خود عملکردی دارند که عواقب سنگین آن را دیگر سرمایه گذاران به ویژه حقیقی ها به دوش می کشند.// بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان