کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس از نگاه همایون دارابی >>> هفته تغییرات مهم در بورس تهران / 2 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 
بورس از نگاه همایون دارابی >>> هفته تغییرات مهم در بورس تهران  / 2 خرداد 94

 

هفته تغییرات مهم در بورس تهران

  بورس اوراق بهادار تهران این هفته در شرایطی سومین ماه سال 1394را آغاز می‌کند که در انتظار تحولات و تغییرات مهمی در مکانیزم‌های بازار است.

براساس اعلام اولیه مسوولان بازار از ابتدای هفته آینده دامنه نوسان در بورس از 4درصد با رشد حلزونی به 5درصد افزایش می‌یابد. همچنین از روز شنبه اطلاعات شرکت‌ها به‌صورت مستقیم و بدون معطلی در سایت کدال به نمایش در می‌آید؛ امری که انتظار می‌رود عدم تقارن کنونی اطلاعات در بازار و انتقادهای مطرح شده در مورد افشای اطلاعات پیش از اعلام رسمی آن را کاهش دهد. همچنین قرار است توقف نمادها از این پس به‌صورت اتوماتیک و بین یک تا 7روز باشد؛ امری که می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند.

اعلام بازگشایی نماد آلومراد موجبات رضایت معامله‌گران بازار را فراهم آورده است. در سال‌های گذشته تصمیمات خلق‌الساعه به ویژه توقف‌های درازمدت و اخراج‌های ناگهانی زیان‌های سنگینی را به معامله‌گران وارد کرده بود که اینک به نظر می‌رسد با تعامل سازنده میان مسوولان بازار و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این اقدامات متوقف و به‌صورت سنجیده‌تری عمل می‌شود.

در بازار سهام در کنار تحولات پیش روی در مسائل کلان معامله‌گران شاهد اوج‌گیری مباحثات لفظی بر سر مذاکرات هسته‌ای و مفاد توافق پیش روی بودند. در این شرایط انتظار نمی‌رود تا تیرماه یک توافق جامع و قابل امضا قابل حصول باشد. کارشناسان احتمال می‌دهند زمان حصول به توافق جامع تا شهریور ماه تمدید شود. در آخرین اظهار نظرها در مورد مذاکرات هسته‌ای رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیگیری مذاکرات هسته‌ای در چارچوب خطوط قرمز مطرح شده از سوی رهبری است، گفت: به ملت شریف ایران می‌گویم که به هیچ عنوان با هیچ توافق و امضایی نخواهیم گذاشت اسرار امنیتی، نظامی و فناوری کشور به دست دیگران بیفتد. در تحولات سیاسی تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه مذاکرات خود در وین را از سرگرفته است.

در تحولات اقتصادی همچنان بحث اساسی در مورد نظام بانکی و تحولات رخ داده در صحنه اقتصاد کشور در جریان است.در این فضا رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته مجددا بر حسابرسی دقیق از بانک‌ها تاکید کرد.سخت‌گیری در حسابرسی بانک‌ها می‌تواند بخش عمده مشکلات مخفی شده در نظام بانکی را آشکار کند. در کنار تحولات اقتصادی داخلی در صحنه بین‌الملل بهای مواد خام در هفته گذشته روند باثباتی را شاهد بودند. در بازار جهانی فلزات بهای مس در حد 6هزار و 208دلار تثبیت شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 749دلار,2هزار و 203دلار و یک هزار و 910دلار رقم خورده است. دربازار جهانی سنگ‌آهن نیز به دلیل ضعیف بودن بازار فیوچرز و به‌طور کلی چشم انداز منفی بازار سنگ‌آهن و با توجه به تداوم رکود مصرف فولاد در سال جاری، قیمت نقدی سنگ‌آهن به تدریج کاهش یافت. سنگ‌آهن با خلوص ٦٢ درصد استرالیا 5/ 0 دلار در هر تن کاهش یافت و به ٦٢ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. بازار سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان یک دلار کاهش یافته و به ٦٨ دلار رسید.

این روزها وضعیت کساد بازار فیوچرز آشکار است. قیمت میلگرد در بورس شانگهای ٣ دلار در هر تن افت داشت و به ٣٨١ دلار رسید. به گزارش «ایفنا»، امسال مصرف فولاد در چین ٦ درصد کاهش می‌یابد. به دلیل میزان تقاضای پایین، تولید فولاد خام از اوایل امسال روند نزولی داشته که این موضوع باعث کاهش قیمت سنگ‌آهن نیز شده است.

تولید فولاد خام 7/ 1 درصد در سه ماه اول سال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در ماه آوریل نیز قیمت 7/ 0 درصد نسبت به آوریل سال قبل کاهش داشت. بهای نفت نیز با ثبات نسبی شرایط بهتری را تجربه کرد، به گونه‌ای که نفت وست تگزاس در حد 60دلار و نفت برنت در محدوده 66دلار نوسان کرده است.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان بازاری با شاخص مثبت اما حجم اندک بود شاخص روز چهارشنبه به مدد حرکت برخی از نمادهای بزرگ از جمله همراه اول معادل 58واحد رشد کرد و به عدد 63هزار و 703واحد رسید. ارزش معاملات در بورس به 74میلیارد تومان ودر فرابورس به مدد معاملات اوراق مشارکت‌های مختلف از جمله اوراق میدکو به ارزش 160میلیارد تومان به 259میلیارد تومان بالغ شد. در همین حال در بازار سهام برگزاری مجامع روند پر شتاب تری به خود گرفته است، به گونه‌ای که بیش از 10 نماد برای برگزاری مجمع متوقف و شماری نیز بازگشایی شدند. به‌رغم تقسیم سود‌های مناسبی به ویژه در گروه سیمانی و دارویی هنوز فصل مجامع نتوانسته است انتظارات را برآورده سازد و اکثر نمادها پس از برگزاری مجامع با بازدهی اندک توام هستند.

در بازار روز چهارشنبه در گروه معدنی امید شاهد برگزاری مجمع بود که با تقسیم 537 ریال سود نقدی به ازای هر سهم خاتمه یافت.مدیران امید در این مجمع همچنان بر مساله باز پس‌گیری پروانه معادن سنگ‌آهن از دولت تاکید کردند.

در گروه شیمیایی نیز مجمع دوده پارس با تقسیم سود 156ریالی سهامداران خود را راهی خانه کرد.

در گروه خودرویی به‌رغم افزایش مالیات بر ارزش افزوده و دستمزد، میزان افزایش بهای خودرو به میزان اندکی تایید شده است. در این رابطه عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت از توافقات اولیه برای افزایش کمتر از ۵ درصدی قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا و کمتر از ۲ درصدی محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو در آخرین جلسه شورای رقابت خبرداد.

 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان