کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

اما و اگرهای تعیین قیمت جدید بنزین ... / 3 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه

اما و اگرهای تعیین قیمت جدید بنزین ... / 3 خرداد 94


با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (امسال) باید به 90 درصد فوب خلیج فارس و معادل 1486 تومان با ارز آزاد و 1285 تومان با ارز مبادله ای برسد. باتوجه به اینکه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ جدید بنزین انجام نشده باید دید که آیا دولت قصد دارد به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کرده یا نرخ 1000 تومان را برای هر لیتر بنزین اعلام کند.

بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت، قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس حدود 700 دلار است. با توجه به اینکه هر تن بنزین معادل 1351 لیتر بنزین است، هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس با قیمتی معادل 0.50 دلار یا 50 سنت معامله می شود. بر این اساس با احتساب ارز آزاد قیمت بنزین در بازار خلیج فارس 1652 تومان خواهد بود. همچنین با احتساب نرخ ارز مبادله ای، قیمت بنزین حدود 1428 تومان می شود.

سهمیه بنزین خردادماه همه خودروهای عمومی از جمله تاکسی، وانت بار و آژانس، ساعت ٢٤ پنجشنبه (٣١ اردیبهشت ماه) در کارت سوخت آنها شارژ شد، ولی سهمیه بنزین خودروهای شخصی واریز نشد. اگر چه این اقدام بدون هر گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و از اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گرفته تا شرکت پخش فراورده‌های نفتی و سازمان حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از علت آن بی‌خبر بودند اما منابع غیر رسمی علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

وزیر نفت نیز درباره تعیین وضعیت بنزین سهمیه‌ای گفته که همه گزینه‌ها فعلا روی میز است.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا بنزین تک نرخی خواهد شد نیز اظهار کرده که فعلا همه گزینه‌ها روی میز است و قبل پایان هفته در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل 525 تومان در هر لیتر خواهد بود.

در این راستا برخی منابع آگاه علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

پیگیری‌های ایسنا در این خصوص ادامه دارد. هرچند به گفته مسئولان دولتی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد و نرخی بالاتر از هزار تومان برای بنزین تعیین نخواهد شد. / ایسنا/

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان