کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

افزایش وام مسکن چه تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد می‌کند؟ / 3 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه

 افزایش وام مسکن چه تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد می‌کند؟ / 3 خرداد 94


سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، افزایش وام مسکن به تصویب رسید و شورای پول و اعتبار چند روز پیش مبالغ جدید وام مسکن را اعلام کرد.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام جدید خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۶۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان تعیین شد، همچنین در مصوبه جدید آمده است که علاوه بر بانک مسکن، سایر بانک‌ها هم می‌توانند این وام را به متقاضیان بپردازند.

همچنین چند روز پیش اصغر میرمحمدصادقی بیان کرد: دوره سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم (خانه اولی‌ها) حداقل باید یک سال باشد و به ازای هر شش ماه یک برابر سپرده گذاری تسهیلات پرداخت خواهد شد.

اما این سیاست جدید دولت چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران گفت: همیشه با افزایش میزان وام مسکن، قیمت ملک نیز کمی افزایش می‌یابد، اما این بار با توجه به شرایط سختی که برای وام‌گیرندگان در نظر گرفته شده است، امکان افزایش در قیمت ملک بسیار کمتر به نظر می‌رسد، چرا که تنها خانه اولی‌ها قادر به دریافت این وام هستند.

 او در ادامه افزود: قشر ضعیف جامعه برای خرید مسکن نیاز به وام دارند و با توجه به اینکه افراد برای دریافت وام 80 میلیون تومانی، باید به مدت یک سال مبلغ 40 میلیون تومان را در بانک سپرده‌گذاری کنند و همچنین بعد از دریافت وام باید ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان اقساط پرداخت کنند، بنابراین کمتر کسی قادر به دریافت این وام می‌شود و بنابراین تقاضا برای دریافت این وام کمتر است و تغییر چندانی در خرید و فروش مسکن ایجاد نمی‌کند و بازار مسکن همچنان در رکود باقی می‌ماند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در محدوده شرق تهران هم در رابطه با تاثیر وام 80 میلیون تومانی در بازار مسکن این‌گونه بیان‌کرد: در ابتدا تقاضا برای این وام کم است و به دلیل بازپرداخت سنگین این وام، کمتر کسی برای دریافت این وام اقدام می‌کند، اما بعد از گذشت زمان، مردم به ناچار برای خرید مسکن به دریافت این وام روی می‌آورند و شرایط سخت آن را به ناچار می‌پذیرند.

 او ادامه داد: البته این وام برای افراد ضعیف جامعه نیست و افرادی که تا حدودی دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد این وام را دریافت می‌کنند و به این ترتیب تا زمانی دیگر، قیمت ملک نیز افزایش پیدا می‌کند.

یکی از مشاوران املاک در جنوب تهران هم گفت: با توجه به افزایش وام مسکن، به طور 100 درصد بازار از رکود خارج می‌شود، زیرا تقاضا برای دریافت این وام زیاد است، چرا که بسیاری از افراد با خود این گونه فکر می‌کنند که شاید در حال حاضر پرداخت کردن ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان اقساط کمی سنگین باشد، اما با توجه به اینکه بازپرداخت این وام 12 سال طول می‌کشد، تا چند سال دیگر این مبلغ ارزش چندانی ندارد، اما ملکی که خریداری شده، ارزش زیادی پیدا کرده است.

او افزود: البته بیشتر افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این وام را دریافت می‌کنند و با خود می‌گویند، می‌توان این خانه را اجاره داد و اقساط را پرداخت کرد و بعد از چند سال صاحب خانه‌ای شده‌ایم.

با این حال، یکی دیگر از مشاوران املاک در غرب تهران نیز درباره وام مسکن بیان کرد: با توجه به اینکه دریافت وام 80 میلیون تومانی ملزم به سپرده‌گذاری یک‌ساله افراد است، بنابراین با این شرایط کسی حاضر به خواباندن یک‌ساله سرمایه خود نیست و تا زمانی که بانک قادر به ارایه این وام بدون سپرده‌گذاری نباشد، تقاضا برای دریافت وام صورت نمی‌گیرد و تغییری در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود. / اقتصادنیوز / 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان