کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

آیا کاهش وجه تضمین قراردادهای آتی باعث رونق بازار بورس کالا می‌شود؟ .../ 3خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 2 دقيقه

آیا کاهش وجه تضمین قراردادهای آتی باعث رونق بازار بورس کالا می‌شود؟ .../ 3خرداد 94

 

در حال حاضر وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی مبلغ 2 میلیون تومان است که با توجه به رکود حاکم بر معاملات بورس کالا می تواند با کاهش این مبلغ نقش موثری در افزایش حجم معاملات بازی کند. قراردادهای مشتقه کالایی در بورس کالای ایران از زمان تاسیس تا کنون با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده و بورس کالای ایران طی سالهای گذشته سعی در گسترش این قراردادها داشته است . در همین راستا و بنا به گفته مدیر عامل بورس کالا از 16خرداد ماه سال جاری قرار داد آتی کنجاله سویا نیز به قراردادهای مشتقه بورس کالا اضافه خواهد شد تا کنجاله سویا در کنار سکه طلا و زیره سبز به عنوان سومین قرارداد مشتقه بروی تابلو برود .

این درحالی است که حجم معاملات قرار داد های آتی در سال جاری با کاهش چشم گیری روبرو شده و حتی با نوسانات قیمت انس جهانی نیز فعالان باز آتی شاهد نوسان خاصی در این قراردادها نیستند.

در اواخر سال گذشته با رونمایی از نرم افزار معاملات آنلاین آتی به نظر می‌رسید این اقدام می تواند در رشد حجم معاملات و نوسانات بازار کمک شایانی کند ولی در عمل تا کنون چنین اتفاقی نیافتاده و حجم معاملات راضی کننده نیست و بازار آتی جذابیت خود را برای بسیاری از فعالان بازار از دست داده است .هرچند این مشکل فقط مربوط به قرار دادهای آتی نمی شود و در سایر رینگ های معاملاتی نظیر فولاد،کشاورزی وپتروشیمی نیز حجم معاملات رشد چندانی نداشته است .

به نظر فعالان بازار یکی از راه های برون رفت از این مشکل و افزایش حجم معاملات در قراردادهای آتی و کاهش وجه تضمین است .در حال حاضر وجه تضمین قراردادهای اتی مبلغ 2 میلیون تومان است  که با توجه به رکود حاکم بر معاملات بورس کالا می تواند با کاهش این مبلغ نقش موثری در افزایش حجم معاملات بازی کند.

البته کاهش مبلغ وجه تضمین اولیه پیشنهاد جدیدی نیست و همواره فعالان بازار به دنبال آن بوده اند ولی بورس کالا به دلیل کنترل ریسک معاملات مشتریان و البته کارگزاران و جلوگیری از تکرار خاطرات تلخ سالهای 91و92 هنوز حاضر به انجام چنین کاری نشده است.

با توجه به فروکش کردن نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد و نوسان اندک قیمت سکه در بازار آزاد و همچنین انتشار اخباری مبنی بر ایجاد بورس ارز در آینده نزدیک به نظر میرسد کاهش وجه تضمین اولیه در قرار دادهای آتی ریسک زیادی برای کارگزاران و فعالان بازار ندارد و زمینه برای کاهش وجه تضمین اولیه فراهم شده است.

ضمن آنکه بورس کالا با رصد تحولات اقتصادی و سیاسی کشور در صورت لزوم می توانند وجه تضمین اولیه را افزایش داده و ریسک بازار را کنترل نماید . / اقتصادنیوز/

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان