کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴کارمزدهای جدید خدمات بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره افزایش کارمزد بانکی از امروز+ لیست کامل کارمزدهای جدید/ تکمیلی تیر 1402

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 10 دقيقه

 

>>> کارمزدهای جدید خدمات بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره افزایش و میزان کارمزد خدمات بانکی، جزئیات کامل افزایش کارمزد خدمات بانکی از امروز + لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم خدمات بانکی/ اردیبهشت  + تکمیلی تیر 1402    

>>> ابلاغ دستورالعمل دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرید کارتی؛ کارمزد تراکنش کارتخوان چیست؟ جزئیاتی درباره کارمزد تراکنش هنگام خرید؛ کارمزد تراکنش‌ های خرید کارتی چقدر است؟

>>> تکمیلی تیر 1402 : اعلام جزییات تکمیلی کارمزدهای جدید خدمات بانکی

 

وب سایت بورس نگار - بعد از حدود سه سال مجددا کارمزدهای خدمات بانکی افزایش پیدا کرد در ادامه جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی و حضضوری را و نرخ قبلی آن را مرور خواهیم کرد نکته قابل توجه اضافه شدن کارمزد به خرید با دستگاه های کارتخوان است با وب سایت بورس نگار همراه باشید ...

 

 جدیدترین خبرهای بانکی - کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی مجددا بعد از سه سال افزایش یافت و تغییر کرد

🔹بانک مرکزی انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را پس از سه سال از ابلاغ آخرین بخشنامه در این باره، به روزرسانی کرد.

علت تغییرات کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و شرایط کلان اقتصادی کشور اعلام شد. نکته قابل توجه در این افزایش نرخ ها دریافت حداقل کارمزد 120 تومانی برای هر تراکنش خرید با دستگاه کارتخوان از پذیرنده و حداکثر 4000 تومان است بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت در این مورد صفر است.

🔹بانک‏/مؤسسه اعتباری می‌تواند برای تمامی مشتریان خود حداکثر تا ۳۰ درصد، برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی‌(ره) حداکثر تا ۱۰۰ درصد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر تا ۴۰ درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی تخفیف دهد و نرخ‌های پایین‌تری را اعمال کند.  

 

لیست  کارمزد  جدید و قدیم خدمات بانکی در جدول زیر آمده است:

جزئیات افزایش جدید کارمزدهای بانکی 1402 وب سایت بورس نگار

 

جزئیات افزایش جدید کارمزدهای بانکی 1402 وب سایت بورس نگار

 

>>>ابلاغ دستورالعمل دریافت کارمزد از تراکنش‌های خرید کارتی

دستورالعمل کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد. بر این اساس، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان از این پس براساس جزئیات اعلام شده کارمزد پرداخت خواهند کرد.


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای کارآمدتر شدن شبکه پرداخت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات به کاربران، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش‌ این شبکه اعمال و شیوه‌نامه جدید را ابلاغ کرده است.
با تصویب شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی از این پس دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (پذیرندگان) بخشی از کارمزد تراکنش‌های خرید را پرداخت خواهند کرد.

 

کارمزد تراکنش کارتخوان چیست؟

بیش از ۱۱ سال است که نظام کارمزدی در شبکه پرداخت کشور تغییری نکرده است و حالا بانک مرکزی با اجرای این طرح سعی دارد، کارمزدها در شبکه پرداخت را بروز رسانی کند. براساس نظر کارشناسان در حوزه پرداخت، بروزرسانی این کارمزدها می‌تواند شرکت‌های پرداخت را در توسعه خدمات و نوسازی ناوگان خود کمک کند.

این کارمزد تعیین شده مربوط به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان است و بر اساس دستور العمل جدید، کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

 

کارمزد تراکنش‌ های خرید کارتی چقدر است؟

بر اساس شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد که با هدف برقراری تعادل و تناسب میان خدمات دریافت شده و تقبل هزینه‌های گسترش و پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم شده، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به ازای هر تراکنش خرید از ۱۲۰۰ ریال تا حداکثر سقف تعیین شده بسته به مبلغ تراکنش، کارمزد پرداخت می‌کنند.

 به عبارت دیگر کف این کارمزد تا تراکنش‌های ۶ میلیون ریال ۱۲۰۰ ریال و برای تراکنش‌های بالاتر به صورت پلکانی تا سقف تعیین شده، خواهد بود. لازم به تاکید است با توجه به اصلاحات انجام‌شده همچنان شبکه بانکی و بانک پذیرنده، بالاترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید کارتی برعهده دارد.

همچنین تاکید می گردد بر اساس دستور العمل جدید، کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

مطابق با جدول زمانی اجرای این بخشنامه، اصلاح نظام کارمزد پذیرندگان به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد و تراکنش‌های با مبالغ بالا در اولویت اجرا هستند. همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.


جزئیاتی دیگر درباره کارمزد تراکنش خرید

براین اساس ضروری است ضمن ابلاغ ضوابط جدید به تمام واحدهای ذی‌ربط، اتخاذ تمهیدات لازم به‌ منظور رعایت کامل موارد زیر در دستور کار بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی قرار گیرد:

۱- به منظور ایجاد فضای رقابتی بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و ارائه خدمات مطلوب‌تر به آحاد جامعه، آن بانک‌/مؤسسه اعتباری می‌تواند برای تمامی مشتریان خود حداکثر تا ۳۰ درصد، برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی‌(ره) حداکثر تا ۱۰۰ درصد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر تا ۴۰ درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی تخفیف دهد و نرخ‌های پایین‌تری را اعمال کند.


۲- در رابطه با ردیف خدماتی که عامل زمان در محاسبه کارمزد آن‌ها مؤثر می‌باشد، آن بانک‌/مؤسسه اعتباری موظف است در چارچوب مفاد بخشنامه شماره مب‌/۱۱۱ مورخ ۰۲‌/۰۲‌/۱۳۸۵ اقدام نماید. لذا در محاسبه تعداد روزها باید تعداد روزهای واقعی ماه (حسب مورد ۳۰، ۲۹ یا ۳۱ روز) و تعداد روزهای واقعی سال (حسب مورد ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز) ملاک محاسبات کارمزد قرار گیرد.


۳- در صورت وجود هرگونه ابهام‌ و یا پیشنهاد، آن بانک‌/مؤسسه اعتباری مکلف است بدواً مراتب را حسب مورد به شورای هماهنگی بانک‌ها یا کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی منعکس و در صورت عدم رفع ابهام و تشخیص ضرورت ارائه آن به بانک مرکزی، مراتب صرفاً توسط مراجع مذکور به این بانک انعکاس یابد.


۴- متوّلی و مسئولیت پاسخ‌گویی به موضوعات، ابهامات و درخواست‌های واصله پیرامون کارمزد خدمات بانکی ریالی، الکترونیکی و ارزی در بانک مرکزی به ترتیب ادارات مستقر در حوزه‌های نظارت، فناوری‌های نوین و ارزی است. لذا خواهشمند است مراتب با رعایت مفاد بند (۳) در مکاتبات با این بانک ملحوظ‌ نظر قرار گیرد.

 

+++


>>> تکمیلی تیر 1402 : اعلام جزییات تکمیلی کارمزدهای جدید خدمات بانکی


مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ کارمزد ساتنا و پایا نسبت به سال ۹۹ تغییر نکرده است، گفت: برداشت وجه نقد از خودپردازها به هیچ وجه کارمزد ندارد.
 

محمدرضا مانی یکتا در مورد کارمزد خدمات و تراکنش‌های مالی گفت: بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی نرخ خدمات حضوری و الکترونیکی شبکه بانکی را به‌روزرسانی کرد که آخرین به‌روزرسانی آن در سال ۹۹ بود. در سال ۱۴۰۰ هیچ تغییری پیدا نکرد و در سال ۱۴۰۱ تغییراتی انجام شد و آنچه که الان ابلاغ شده، مربوط به تغییر نرخ خدمات کارمزد بانکی در سال ۱۴۰۱ است که در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی افزود: بعد از ابلاغ بانک مرکزی، نرخ خدمات حضوری بانک‌ها از ۱۷ اردیبهشت امسال اجرا شد، اما یک مجموعه از خدمات بانکداری الکترونیکی و بین شبکه بانکی نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی داشت که اجرا و ابلاغ آن از ۴ تیرماه ۱۴۰۲ عملیاتی شد.

به گفته وی؛ میانگین نرخ خدمات بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه شد.


مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد نرخ انتقال وجه کارت به کارت اظهار داشت: قبلاً کف این نرخ ۶۰۰ تومان بود که با ۲۰ درصد افزایش به ۷۲۰ تومان افزایش یافته و سقف آن هم بستگی به میزان مبلغ جابجایی دارد.

مانی یکتا همچنین در مورد کارمزد تراکنش‌های خرید مربوط به پایانه‌های اینترنتی فروش یا فروش حضوری با استفاده از دستگاه کارتخوان (پوز) هیچ مبلغی از مشتری به عنوان کارمزد کم نمی‌شود، بلکه از دارنده دستگاه پوز کسر می‌شود که آن هم مبلغ ناچیزی است.


به گفته این مقام بانک مرکزی؛ به صورت میانگین ۴۰ درصد افراد دارنده دستگاه پوز روزانه فقط هزار تومان کارمزد می‌پردازند و ۶۰ درصد دارندگان دستگاه پوز روزانه کمتر از ۲ هزار تومان کارمزد می‌پردازند. بر اساس تعداد تراکنش‌ها، کسانی که میانگین روزانه ۱۰ تراکنش داشته باشند، ضربدر ۱۲۰ تومان؛ یعنی روزانه ۱۲۰۰ تومان و کسانی که ۲۰ تراکنش داشته باشند، ضربدر ۱۲۰ تومان یعنی ۲۴۰۰ تومان کارمزد تراکنش پوز می‌دهند که ۶۰ درصد فروشندگان دارای پوز را شامل می‌شود. بنابراین اثر نگران‌کننده‌ای بر تراکنش‌ها نخواهد داشت.

مانی یکتا گفت: در همه جای دنیا طبق استانداردهای بانکی ۳ درصد از مبلغ تراکنش‌ها به عنوان کارمزد گرفته می‌شود. در کشور ما اصل این کارمزد را بانک می‌دهد و به میزان ۲ از ۱۰ هزار یا ۲ ده‌هزارم، به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.


مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد اینکه برخی از مخاطبان می‌گویند برای انتقال پول بین یک بانک واحد مثلا ملی به ملی یا سپه به سپه مبالغی گرفته می شود، گفت: درمورد انتقال وجه بین بانکی یا سامانه کارتی مبلغ کف به میزان ۲۰ درصد اضافه شده، یعنی از ۶۰۰ تومان به کارمزد ۷۲۰ تومان افزایش یافته و برای بقیه مبالغ به صورت پلکانی اعمال می‌شود.


مانی یکتا در مورد انتقال وجه بین بانکی به روش ساتنا، پایا و پل (پرداخت لحظه‌ای) درواقع بدون تغییر مانند کارمزد سال ۹۹ اعمال می‌شود، درحالی‌که سقف انتقال مبلغ در این سامانه‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: در مورد حواله‌های ساتنا ۲ صدم درصد از مبلغ تراکنش بوده است که امسال هم به همان میزان گرفته می‌شود و سقف کارمزد ساتنا ۲۵ هزار تومان برای انتقال مبلغ ۱۲۵ میلیون تومان بود که الان هم همان ۲۵ هزار تومان کارمزد اما برای دریافت تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در روز به میزان ۲ صدم درصد کارمزد دریافت می‌شود.


مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: از مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به بالا در سامانه ساتنا باید ۳۰ هزار تومان کارمزد پرداخت شود که سقف روزانه در پرداخت‌های غیرحضوری برای انتقال وجه ۱۰۰ میلیون تومان و از شعبه بدون مدارک مانند سند معاملاتی، ۲۰۰ میلیون تومان و با ارائه مدارک بالای ۲۰۰ تومان امکان‌پذیر است.

مانی یکتا همچنین در مورد کارمزد انتقال وجه پایا گفت: کارمزد آن هم مبلغ یکصدم درصد تراکنش‌ها ثابت مانده است، البته سقف انتقال پایا قبلاً ۵۰ میلیون تومان بود، الان تا سقف تا ۱۰۰ میلیون تومان در روز قابل انتقال است.


در مدیر سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) کارمزد ۲ صدم درصد مانند قبل ثابت مانده و البته سقف انتقال در سامانه پل به شکل غیرحضوری ۱۰ میلیون تومان و به شکل حضوری ۱۵ میلیون تومان در روز در نظر گرفته شده است.


وی تأکید کرد: این موارد مربوط به کارمزد شبکه بانکی از ۴ تیرماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و فرقی بین بانک خصوصی و دولتی وجود ندارد و همه نرخ‌ها در بانک‌ها یکسان است.


مانی یکتا اضافه کرد: بانک‌ها مجاز هستند در مورد همه نرخ‌های اعلام‌شده بانک مرکزی تا سقف ۳۰ درصد برای همه مشتریان تخفیف بدهند، تا سقف ۴۰ درصد برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تا صد درصد برای مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) تخفیف برای مشتریان قائل شوند.


وی در مورد دریافت پول نقد از عابربانک‌ها گفت: برداشت وجه نقد از عابربانک‌ها تحت هیچ شرایطی کارمزد ندارد؛ یعنی فرق ندارد از عابربانک کارت همنام باشد یا عابربانک دیگری صورت گیرد. البته دریافت وجه نقد از شعبه به شرط اینکه کارت بانک دیگری باشد به عنوان مثال بخواهد با کارت بانک ملی بخواهد از بانک سپه حضوری دریافت کند، تا سقف ۱۵ میلیون تومان می‌تواند از شعبه با پرداخت کارمزد پول دریافت کند.

 

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان