کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

در بازار امروز چه گذشت؟ >>> سایه سنگین نگرانی‌های هسته‌ای سهامداران بر بازار بورس تهران / 19 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


در بازار امروز چه گذشت؟ >>> سایه سنگین نگرانی‌های هسته‌ای سهامداران بر بازار بورس تهران   / 19 خرداد 94  

 
در معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران افت 634 واحدی (معادل یک درصد) را تجربه کرد؛ به این ترتیب، پس از شکست سطح روانی 63 هزار واحدی در روز گذشته، شاهد فشار فروش به ویژه از سوی سهامداران حقیقی در معالات امروز بودیم. این افت سبب شد بازدهی از ابتدای سال (YTD) بورس تهران که در اوج خود (17 فروردین) به بیش از 13 درصد نیز رسیده بود به طور کامل تخلیه شود. بر این اساس، شاخص کل بورس از ابتدای سال بیش از 0.3 زیان را به ثبت رسانده است. در این میان، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادهای بورسی در محاسبه این شاخص) حدود 1.9 درصد زیان را از ابتدای سال تجربه کرده است.

سایه نگرانی‌های هسته‌ای بر افت هیجانی
گرچه بازار سهام از منظر متغیرهای بنیادی نظیر نسبت قیمت به درآمد (P/E)، نسبت ارزش کل بازار به تولید ناخالص داخلی (نسبت وارن بافت) و نسبت ارزش بازار به کل نقدینگی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما افت دو روز اخیر بازار سهام نشان از اثر قابل توجه هیجان در این بازار دارد. به طوری که برخی نگرانی‌های هسته‌ای باعث حضور سهامداران حقیقی در صف‌های فروش و افت حدود 90 درصدی نمادهای فعال بورسی در معاملات روز سه‌شنبه شد (بررسی «اقتصادنیوز» نشان می‌دهد فقط حدود 30 نماد بورسی روز گذشته را با رشد قیمت همراه بودند).

در این شرایط، با نزدیک شدن به مهلت 10 تیر توافق احتمالی نهایی هسته‌ای، اخبار ضد و نقیض موجب نگرانی معامله‌گران در این بازار شده است. از سویی روز گذشته، اتحادیه اروپا اعلام کرد اگر امکان تحقیق درباره فعالیت‌های گذشته برنامه هسته‌ای ایران توسط سازمان ملل وجود نداشته باشد، هیچ توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 صورت نخواهد گرفت. این موضوع پیش از این نیز از جمله موارد اختلاف میان اظهارات مقامات کشورمان و سازمان ملل بود؛ به طوری که در گزارش‌های آژانس بین‌الملل انرژی اتمی همواره بر این امر تاکید می‌شد که در خصوص سابقه فعالیت و تحقیقات پیشین هسته‌ای ایران، شفافیت لازم ارائه نشده است، اما مقامات کشورمان شفافیت بیشتر را زیاده‌خواهی و خارج از قوانین وضع‌شده عنوان می‌کردند.

از سوی دیگر، امروز 596 استاد دانشگاه و مسئول کانون بسیج اساتید نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند که بر اساس آن، هر توافقی که اجازه دسترسی به مراکز نظامی را بدهد باطل خواهد بود. به این ترتیب، مواضع کشورمان و اعضای 1+5 در کنار برخی فشارهای بیرونی موجب تشدید نگرانی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای شده است. بنابراین، پس از شکست سطح روانی 63 هزار واحدی، عوامل نگران‌کننده موجب ایجاد موجی از هیجان در سمت فروش و در نتیجه ریزش قیمت‌ها در بازار سهام شد.

صنایع بورسی در یک نگاه
در معاملات امروز، از 37 گروه بورسی فقط دو صنعت دارویی و محصولات کاغذی با افزایش شاخص همراه شدند و مابقی قرمزپوش بودند. در این میان، وسایل ارتباطی، چاپ، انبوه‌سازی و خودرو به ترتیب با 4.9، 4.8، 2.7 و 2.6 درصد افت، زیان‌ده‌ترین صنایع معاملات امروز محسوب می‌شدند.
در این شرایط، بررسی «اقتصادنیوز» نشان می‌دهد همچنان 13 صنعت وجود دارند که از ابتدای سال توانسته‌اند رشد شاخص را تجربه کنند. وسایل ارتباطی و حمل و نقل به ترتیب با 35 و 32 درصد رشد، بهترین عملکرد را از ابتدای سال داشته‌اند. در میان صنایع بزرگ (هم از نظر ارزش و هم از نظر تعداد نمادهای فعال) نیز، گروه‌هایی مثل رایانه، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی و محصولات شیمیایی همچنان با بازدهی از ابتدای سال همراه هستند.

بهترین مجامع در گروه دارویی
بازار سهام در حالی به دوران ترافیک مجامع عمومی سالانه نزدیک می‌شود که تا کنون وضعیت شرکت‌ها در مجامع چندان دلچسب نبوده است. در این میان اما، گروه دارویی که عمده مجامع خود را برگزار کرده‌اند وضعیت مناسبی داشتند. در یک بررسی کلی مشاهده می‌شود عمده نمادهای دارویی در مجامع سالانه سودهای پیش‌بینی‌شده را برآورد کرده و تخصیص سود نقدی بالایی داشتند. این موضوع در کنار پایین بودن نسبت قیمت به درآمد آنها موجب جذابیت این گروه شده است. به طوری که امروز نیز با وجود افت عمده صنایع بورسی، گروه دارویی با رشد همراه شدند.

در این میان، عملکرد مجموعه داروپخش قابل توجه است؛ به طوری که کارخانجات داروپخش با نماد «دارو» و تولید مواد اولیه داروپخش با نماد «دتماد» با اقبال مناسب سهامداران مواجه هستند. نماد «دارو» پس از برگزاری مجمع و بازگشایی در ابتدای هفته، تا کنون حدود 40 درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده است. همچنین نماد «دتماد» پس از برگزاری مجمع، امروز در بیشینه دامنه نوسان (5 درصد روزانه) کشف قیمت و توسط معامله‌گران حقیقی معامله شد.//اقتصادنيوز
 

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان