کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

گوگل قابلیتهای اندروید M رامعرفی کرد >>> هشت قابلیت بزرگ سیستم عامل جدید اندروید M

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 12 دقيقه

گوگل قابلیتهای اندروید M رامعرفی کرد >>> هشت قابلیت بزرگ سیستم عامل جدید اندروید M


بدون شک اطلاع دارید که گوگل اخیرا از نسخه جدید سیستم‌ عامل موبایلی خود تحت عنوان اندروید M رونمایی کرده است. در اینجا می‌توانید با قابلیت‌های مهم اضافه شده به اندروید M آشنا شوید.

+بیشتربخوانید: >با مشخصات و ویژگیهای منحصر بفرد سیستم عامل جدید گوگل "اندروید P" آشنا شوید؛2018

 

استانداردسازی شناسه‌های اثر انگشت در دستگاه‌های اندرویدی: برخلاف آی‌فون 5S، 6 و 6 پلاس بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به دلیل عدم پشتیبانی پیش‌‌فرض سیستم‌ عاملشان از داشتن اسکنر اثرانگشت محروم هستند. با این حال گوگل قصد دارد این وضعیت را در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید تغییر دهد و در اولین قدم برای شناسه‌های اثر انگشت در دستگاه‌های اندرویدی استانداردسازی خواهد کرد. به زبان ساده‌تر، در اندروید M توسعه‌‌دهندگان خواهند توانست از شناسه‌های اثرانگشت برای آنلاک کردن دستگاه‌های اندرویدی، خرید از فروشگاه نرم‌افزاری گوگل‌پلی یا سایر درگاه‌های خرید استفاده کنند. به این ترتیب می‌توانید در هنگام خرید از اثر انگشت خود به جای رمز عبور کارت اعتباری استفاده کنید.

 سیستم پرداخت Android Pay:

گوگل سیستم جدید پرداخت موبایلی Android Pay که مشابه سیستم پرداخت ساکنین کوپرتینو است را به جای گوگل والت معرفی کرده است. اندروید پی یک پلت‌فرم جدید پرداخت کرده است که به توسعه‌‌دهندگان اجازه توسعه اپلیکیشن‌های خود را بر اساس آن می‌دهد. این سیستم‌ مانند Apple Pay کار می‌کند و تراکنش‌های مالی از طریق فناوری NFC انجام می‌شود. با این حساب کارت اعتباری خریدار دیگر در اختیار فروشنده قرار نمی‌گیرد. در عوض شماره حساب مجازی برای حل و فصل کردن فرآیند خرید استفاده می‌شود. گوگل وعده داده که سیستم‌ پرداخت Android Pay در ابتدای راه‌اندازی در ۷۰۰ هزار فروشگاه قابل اجرا باشد، در بین فروشگا‌ه‌های معرفی شده از جانب گوگل،‌ نام فروشگاه‌های معتبری نظیر Macy’s، Whole Foods و والگرین به چشم می‌خورد.


 عمر شارژ باتری بیشتر و پشتیبانی از درگاه USB-C:

اندروید M بر اساس قابلیت جدیدی به نام «Doze» عمر شارژ باتری گوشی هوشمند شما را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. ساکنان مانتین‌ویو از این طرح با عنوان «بهینه ‌سازی مصرف انرژی برنامه‌ها در راستای عمر شارژ باتری بیشتر» یاد می‌کنند. به گفته گوگل، نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید با بهره‌گیری از سنسورهای مختلف حالت سکون و بلا استفاده دستگاه شما را تشخیص داده و پس از آن موارد غیرضروری از جمله فعالیت اپلیکیشن‌ها را غیرفعال می‌کند. در مراسم I/O 2015، این قابلیت را بر روی یک عدد نکسوس ۹ که به اندروید M تجهیز شده بود به نمایش گذاشت که در آن دستگاه حدود دو برابر بیشتر از حالت معمولی استقامت از خود نشان داد. دیگر قابلیت بزرگ افزوده شده به نسخه جدید سیستم‌ عامل اندروید، پشتیبانی پیش ‌فرض از درگاه USB-C است. گوگل در نظر دارد با پشتیبانی از درگاه USB-C، سرعت شارژ شدن باتری دستگاه‌های اندرویدی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش سرعت می‌تواند بین سه تا چهار برابر حالت معمولی باشد.


 مدیریت مستقیم بر دسترسی اپلیکیشن‌ها:

 گوگل به ‌طور رسمی اعلام کرد که اندروید M اجازه خواهد داد تا کاربران کنترل بسیار بیشتری روی مجوزهای برنامه به موارد مورد نیاز، داشته باشند. در حال حاضر هر اپلیکیشن به هر میزان که توسعه دهنده آن تعیین کرده باشد حق ورود به حریم خصوصی شما را دارد. به زبان ساده‌تر، کاربر برای بهره‌مندی از برنامه مورد علاقه، دست توسعه‌دهنده آن را برای استفاده از تمامی اجزای گوشی همراه خود باز می‌گذارد، اما در نسخه جدید سیستم عامل اندروید اوضاع فرق خواهد کرد، به گونه‌ای که هر اپلیکیشن تنها بر اساس کاربرد خود می‌تواند مجوزهای لازم را دریافت کند. در اندروید M اپلیکیشن‌ها تنها هنگامی که بخواهند از یک قابلیت خاص استفاده کنند، از کاربر درخواست مجوز می‌کنند. به زبان ساده‌تر در این حالت تمام دسترسی‌های لازم برای یک اپلیکیشن هم در زمان نصب و هم در زمان اجرا درخواست خواهد شد. به عنوان مثال شما در هنگام دریافت SnapChat از گوگل‌پلی، باید مجوزهای لازم برنامه را تایید کنید؛ این در حالی است که پس از نصب و راه‌اندازی مجدد هم دسترسی به میکروفن گوشی شما برای اجرای فرامین صوتی درخواست می‌شود. پس از آن شما قادر خواهید بود به‌طور مستمر دسترسی برنامه‌ها را در قسمت تنظیمات اصلی کنترل کنید.


 کوتاه‌کننده لینک درون برنامه‌ای
 یکی از موارد آزاردهنده فعلی سیستم ‌عامل اندروید، پرسش پی‌ در پی برای باز کردن یک لینک توسط برنامه‌های مختلف است. به‌عنوان مثال اگر شما هم‌‌اکنون روی یک لینک در توییتر کلیک کنید، از شما پرسیده می‌شود که لینک کلیک شده با مرورگر گوگل کروم باز شود یا اپلیکیشن توییتر.
 بدون شک اگر شما اپلیکیشن توییتر را نصب کرده باشید، خواهان باز کردن لینک توسط این برنامه هستید، اما نسخه کنونی سیستم‌ عامل اندروید این موضوع را درک نمی‌کند. خوشبختانه در اندروید M این معضل برطرف شده و سیستم‌ عامل به طور خودکار تشخیص خواهد داد که لینک مورد نظر توسط چه برنامه‌ای باید اجرا شود.


 Chrome Custom Tabs:

در یک جمله این قابلیت، امکان اجرای اپلیکیشن‌ها را در مرورگر گوگل کروم فراهم می‌آورد. به‌عنوان مثال اگر شما در برنامه Pinterest یک لینک را اجرا کنید و خواهان باز شدن آن در مرورگر کروم باشید، دیگر نیازی نیست اطلاعات حساب اکانت Pinterest خود را در صفحه باز شده وارد کنید. هرچند این یک قابلیت کوچک به نظر می‌رسد، اما باعث خواهد شد در وقت بسیاری از کاربران صرفه‌جویی صورت گیرد.


 هوشمندتر شدن دستیار صوتی Google Now:

در نسخه جدید سیستم‌ عامل اندروید، دستیار صوتی Google Now در تمام حالات فعال بوده و حرکات شما را به دقت زیر نظر خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ایمیلی در ارتباط با یک فیلم سینمایی دریافت کرده‌اید، می‌توانید با قرار دادن انگشت خود و نگهداشتن آن روی نام فیلم از اطلاعات مربوط با آن توسط Google Now مطلع شوید. علاوه بر این، در حال حاضر  Google Now توانایی پاسخ به سوالات معمولی‌تر و یا تشخیص متن روی صفحه را دارد. برای مثال در حال گوش دادن به یک قطع جدید موزیک هستید و در همین حین از آن می‌توانید نام خواننده موزیک را جویا شوید. در هر صفحه یا برنامه‌ای که باشید، از این به بعد می‌توانید با گفتن عبارت OK Google، دستیار صوتی شخصی خود را آماده به کار کنید. آمدن قابلیت HBO به اندروید M: HBO، قابلیت جدیدی است که امکان استریم کردن فایل‌های مدیا ما بین دستگاه‌های مبتنی بر اندروید، ستاپ باکس اندروید تی‌وی و Chromecast را فراهم می‌کند. به این ترتیب حکومت اپل بر تلویزیون‌های اینترنتی خاتمه می‌یابد، به گونه‌ای که ۱۷ میلیون دارنده Chromecast و ده‌ها میلیون دارنده دستگاه‌هایی با قابلیت استریم می‌توانند از محتویات Android TV به‌ خوبی بهره ببرند.


کارهایی که گوگل برای رضایت برنامه‌نویسان اندرویدی انجام داده است

در رویداد I/ O اخیر گوگل، گوگل هر چه را در توان داشت انجام داد تا توسعه‌ دهندگان نرم‌افزاری را به‌ منظور تولید برنامه‌های بیشتر و مفیدتر برای اندروید ترغیب کند.
بهره‌گیری از طرح‌های درآمدزا و ابزارهای کاربردی از جمله اقدامات این غول دنیای تکنولوژی بود، اما بهبود پشتیبانی برای توسعه ‌دهندگانی که برنامه‌هایی برمبنای iOS تولید می‌کنند هم از جمله فعالیت‌های این شرکت بود. شاید تا پیش از برگزاری این کنفرانس با تردید می‌توانستیم گوگل را به‌عنوان یکی از بهترین همراهان توسعه‌ دهندگان در نظر بگیریم، اما تغییراتی که در جریان این کنفرانس شاهد بودیم نشان از عرضه سرویس‌ها و ابزارهای بهتر به‌ منظور پشتیبانی همه ‌جانبه از برنامه‌‌نویسان دارند. در اینجا به معرفی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قابلیت‌های معرفی‌شده توسط گوگل می‌پردازیم:


 پشتیبانی اندروید استودیو از C و C++:

گوگل پیش ‌نمایش جدیدی از اندروید استودیو نسخه 3/ 1 را عرضه کرد که قابلیت‌های کاربردی فراوانی است. از جمله جالب‌ترین قابلیت‌ها می‌توان به امکان ویرایش کدها و البته عیب‌یابی برای زبان‌های C و C++ اشاره کرد. این قابلیت به آن معنا است که پشتیبانی از کدهای جاوا، C و C++ در قالب یک محیط منسجم، ادغام شده است و توسعه‌ دهندگان برنامه‌های اندرویدی به‌طور رایگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و از میان دو زبان یاد شده یکی را انتخاب کنند. این کاربرد برمبنای پلت‌فرم JetBrains Clion توسعه داده شده و افزونه Google NDK هم قابلیت‌هایی مانند تصحیح خطا و تکمیل کدنویسی را فراهم می‌کند. در نسخه 3/ 1 شاهد امکان بهره‌گیری از سرعت بالا و یک پروفایل حافظه جدید هم هستیم.


 عرضه Polymer 1.0 به‌ منظور کمک به ایجاد برنامه‌های وب:

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی توسعه‌دهندگان از دیدگاه گوگل، تلاش برای آسان‌تر کردن روند تولید برنامه‌های وب با کیفیت‌تر است و عرضه نسخه ۱.۰ کتابخانه پلیمر به‌همین منظور صورت گرفت. Polymer از المان‌های مختلفی که توسط توسعه‌دهندگان به‌منظور افزودن قابلیت‌هایی مانند نوار ابزار، کش آفلاین و منوها و نهایتا تولید سرویس‌هایی مانند گوگل مپس مورد استفاده قرار می‌گیرند بهره می‌برد. کروم ۳۶ اولین مرورگری است که از تمامی قابلیت‌هایی که پلیمر برمبنای آنها بنا نهاده شده بهره می‌برد، اما این کتابخانه با جدیدترین نسخه‌ مرورگرهایی مانند سافاری، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس هم سازگاری خواهد داشت. توسعه ‌دهندگانی که قصد دارند از این کتابخانه استفاده کنند می‌توانند به کاتالوگ پلیمر با بیش از ۸۰ المان مختلف مراجعه کنند.


 آزمایش سریع‌تر برنامه‌ها با استفاده از آزمایشگاه ابری:

در طول رویداد برگزارشده، گوگل هرچه در توان داشت به‌ کار بست تا تنوع دستگاه‌های اندرویدی را به‌عنوان یک نقطه مثبت نشان دهد، اما برای توسعه‌‌دهندگان نرم‌افزاری، موضوعی پردردسر به‌ نام آزمایش برنامه‌های مختلف وجود دارد. به‌ منظور کمک به این تولیدکنندگان نرم‌افزار، گوگل قابلیت آزمایشگاه تست ابری را معرفی کرد تا روند آزمایش برنامه‌ها به‌طور خودکار انجام شود. با بهره‌گیری از این قابلیت، برنامه‌ها روی سرویس گوگل آپلود شده و به‌طور خودکار روی ۲۰ دستگاه متفاوت اندرویدی موجود در سراسر جهان مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در پایان نیز توسعه‌ دهندگان نسخه‌ای رایگان از گزارش شامل ویدئوها و گزارش‌های مربوط به مشکلات را دریافت خواهند کرد. این سرویس به کنسول ویژه توسعه‌دهندگان اضافه خواهد شد تا برپایه تکنولوژی Appurify گوگل، عیوب برنامه مشخص شود.


 بازاریابی بهتر با استفاده از کمپین برنامه‌های فراگیر:

معرفی‌های انجام‌ شده در رویداد I/ O با هدف افزایش درآمد برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری از طریق ساخت یک برنامه انجام شد. با استفاده از کمپین‌ برنامه‌های فراگیر، گوگل قصد دارد روند بازاریابی برای برنامه‌ها از طریق جست‌وجو، تبلیغات، یوتیوب یا استفاده از نوع جدیدی از تبلیغات جست‌وجویی با هدف قرار گرفتن گوگل‌پلی را راحت‌تر کند. به ‌منظور استفاده از این قابلیت تنها کافی است تا توسعه‌ دهنده، بودجه مورد نظر خود را مشخص کند تا کمپین یادشده به‌طور خودکار راه‌اندازی شود. این قابلیت نیز طی چند ماه آینده به کنسول ویژه توسعه‌ دهندگان افزوده خواهد شد.

 استفاده از لیست‌های مشخص برای جلب ‌نظر بیشتر کاربران: گوگل در حال انجام آزمایش به‌ منظور عرضه لیست‌های خاص برای کمک به‌ توسعه ‌دهندگان نرم‌افزاری به ‌منظور مقایسه بهتر ارائه‌های گرافیکی و متنی برنامه‌ها و یافتن بهترین نحوه ارائه در جهت افزایش تعداد دانلود است. براساس این تغییرات، توانایی بررسی دیدگاه کاربران در نحوه مشاهده لیست‌ها و خریدها از طریق کنسول توسعه ‌دهندگان ممکن خواهد شد و تعداد نصب برنامه‌ها نیز در اختیار سازنده برنامه قرار می‌گیرد. توسعه‌‌دهندگانی که چندین برنامه مستقل دارند اکنون می‌توانند یک صفحه ‌اصلی به ‌منظور توضیح فعالیت‌های شرکت خود و معرفی قابلیت‌های ویژه برنامه تولیدی در اختیار داشته باشند.

 توسعه پشتیبانی برای iOS: یکی از مواردی که تاکید ویژه مسوولان گوگل در این نمایشگاه را به‌ همراه داشت، بهبود پشتیبانی از سیستم‌ عامل iOS بود. توسعه‌‌دهندگان نرم‌افزاری اکنون می‌توانند به ابزارهای عرضه ‌شده برای تعامل بهتر از طریق CocoaPods دسترسی داشته باشند. این ابزار در واقع کانال توزیع رسمی توسعه‌‌دهندگان گوگل برای iOS است. استفاده از CocoaPods روند وارد کردن کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها به سیستم کدنویسی اپل را ساده‌تر خواهد کرد. دیگر قابلیت معرفی‌ شده شامل امکان مشاهده فهرستی از برنامه‌های iOS برای نمایش در نتایج جست‌وجو، پشتیبانی از قابلیت پیام‌رسانی ابری و سازگاری با کیت توسعه نرم‌افزاری کاردبورد است. اگرچه گوگل در ارائه برنامه‌های منسجم و فراگیر با قابلیت‌های مشترک برای پلت‌فرم‌های مختلف عملکردی مانند مایکروسافت نداشته، اما با توجه به فروش بالای گوشی‌هایی مانند آی‌فون ۶، سیستم‌عامل اپل بیش از پیش برای گوگل اهمیت یافته است.

 برنامه‌های آموزشی یادگیری کدنویسی برای اندروید: گوگل امیدوار است کاربران بیشتری را به ‌سمت تولید برنامه‌های مختلف برای سیستم‌ عامل خود سوق دهد. این شرکت برنامه آموزش مدونی را آماده کرده تا هر چیز از نکات پایه تا مهارت‌های تخصصی و حتی سرویس‌های گوگل‌پلی و طراحی متریال را به‌ کاربران آموزش دهد. شرکت ‌کنندگان باید حداقل یک ‌سال تجربه کار با جاوا یا دیگر زبان‌های برنامه‌‌نویسی شی‌گرا را در کارنامه خود داشته باشند. هزینه این دوره ۲۰۰ دلار برای هر ماه بوده و به چیزی از ۹ تا ۱۲ ماه زمان برای تکمیل دوره آموزشی نیاز است.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان