کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> همین امروز استراتژی سرمایه گذاری خود را بدون تعارف مشخص کنید / دوشنبه 25 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> همین امروز استراتژی سرمایه گذاری خود را بدون تعارف مشخص کنید / دوشنبه 25 خرداد 94


با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.03.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 172 واحد کاهش به رقم 44935 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 311 واحد کاهش عدد 129572 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 88 واحد کاهش به رقم 26008 واحد رسيد.

همچنین در این روز "مبین" با 25 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "همراه" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 687 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 723 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 359 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری با کاهش 211 واحدی شاخص کل به پایان رسید تا بر خلاف روز گذشته که شاخص با روند بازار همسو نبود امروز با یکدیگر همراه و همسو شدند چراکه طی معاملات دیروز در حالی شاخص کل مثبت بود که کلیت بازار در روندی نزولی قرار داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری اکثر نماد های فعال بازار در روندی نزولی به سر می بردند و این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از احتمال حضور وزرای گروه 1+5 و ایران در 30 خرداد ماه در وین مطرح شده بود که البته هنوز هیچ مقام مسئول و منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

از سوی دیگر بنظر می رسد که در شرایط حال حاضر بازار سرمایه اهالی تالار نباید توجه چندانی به نوسانات و رقم شاخص های بورس داشته باشند زیرا اگرچه شاخص کل نزدیک به مدار 61 هزار واحدی و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) در حال ورود به مدار 25 هزار واحدی است اما قیمت سهام اغلب شرکت ها با نوساناتی اندک در محدوده قیمت های هفته های اخیر در حال معامله هستند و به علت پایین بودن حجم و ارزش معاملات کمتر سهامداری اقدام به فروش و یا خرید می کند به عبارت ساده تر حالت انتظاری ایجاد شده در بازار سرمایه که همراه با نوسانات مثبت و منفی شاخص می باشد ممکن است باعث گمراهی اهالی تالار و اتخاذ تصمیمات نادرست شود.

این موضوع در روندهای صعودی شاخص هم صادق است چراکه در روندهای صعودی شاخص، بزرگ نمایی ایجاد شده سبب ترس اهالی تالار شده و آنها را به سمت فروش سهام ترغیب می کند در حالیکه بعضاً دیده شده رشد بیش از 2 هزار واحدی شاخص کل تنها منجر به رشد قیمت 5 تا 7 درصدی قیمت سهام شرکت ها شده است و عملاً حساسیت ایجاد شده برای شاخص بورس به جهت واکنش هیجانی سهامداران منجر به عدم کسب سود بیشتر و توقف روند صعودی می شود. تجربه این موضوع در سال 92 برای اغلب اهالی تالار به وجود آمده.

لذا پیشنهاد می شود که اهالی تالار در شرایط فعلی تصمیم گیری های خود برای انجام معامله در بورس را از شاخص محوری به سمت ارزش محوری تغییر دهند. زیرا آنچه که در بورس فعلی نشان دهنده واقعیت بازار است حجم و ارزش معاملات بدون احتساب معاملات اوراق تأمین مالی است.

بر این اساس بنظر می رسد سیگنال های آغاز روند صعودی و تغییر جهت بازار از زمانی صادر خواهد شد که حجم و ارزش معاملات سهام افزایش پیدا کند و نه رقم شاخص بورس.

از همین رو نظر اهالی تالار را به سهام شرکت هایی جلب می کنیم که هم اکنون با پی بر ای های پایین تر از در حال معامله می باشند که در این بین حتی برخی از سهام شرکت ها در گروه های پتروشیمی، فولادی، پالایشی و ساختمانی با پی بر ای های نزدیک به 3 در حال معامله هستند.

اینها شرکت هایی هستند که در شرایط تحریم به این جایگاه رسیده اند و در صورت عدم توافق هم خیلی نمی توان انتظار اصلاح قیمتی را برای آنها داشت هر چند که در صورت حصول توافق هم نمی توان انتظار ماندن در این ارقام را از آنها داشت.

شاید بهتر است همین امروز استراتژی سرمایه گذاری خود را مشخص کنیم، شاید بهتر باشد کمی تعارف را با خودمان کنار بگذاریم و پاسخ یک سؤال را برای خودمان حداقل مشخص کنیم، قصد داریم بمانیم یا برویم؟

اگر قصد ماندن در هر شرایطی را داریم باید استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای خودمان مشخص کنیم اما اگر منتظر نتیجه مذاکرات برای تعیین تکلیف ماندن یا رفتن هستیم که باید بی حاشیه و بدون تعارف بگوییم، امروز خارج شویم بهتر فردا است. // بورس نیوز

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان