کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

خبري جديد از وضعيت معدن انگوران >>> پیش بینی روند آتی قيمت هاي جهاني سرب و روي / 2 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقيقه

 
خبري جديد از وضعيت معدن انگوران >>>  پیش بینی روند آتی قيمت هاي جهاني سرب و روي  / 2 تیر 94


یک کارشناس صنعت سرب و روی عنوان کرد:
 ذخایر اکسیده در معدن انگوران رو به اتمام است/هیچ برنامه ای برای اکتشافات جدید وجود ندارد

 کاهش ذخایر معادن اکسیده و سولفوره را می توان یکی از چالش های این گروه دانست که متأسفانه تاکنون هیچ برنامه ریزی خاصی برای چاره اندیشی این مشکل انجام نپذیرفته و تکنولوژی و تجهیزات لازم برای استخراج سولفوره فراهم نشده است.

گروه سرب و روی از جمله گروه هایی است که سهام شرکت های فعال در آن بر خلاف سال های گذشته چندان مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار نگرفته اند و این روزها جزو سهام های مهجور بورس به شمار می روند که در این امر اثر پذیری وضعیت سودآوری آنها از افت قیمت جهانی فلزات اساسی چندان بی تأثیر نبوده و مجموعه های فعال در این گروه را با چالش مواجه کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت های جهانی هیچ تغییری در وضعیت سودآوری این مجموعه ها مشاهده نشده است.

در همین ارتباط، یک کارشناس صنعت سرب و روی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در ابتدا به چالش ها و فرصت های پیش روی این گروه اشاره کرد و گفت: شرکت های فعال در این صنعت در شرایط فعلی بر تولید اکسیده تمرکز دارند و کمتر به استخراج سولفوره توجه می کنند. این در حالی است که در حال حاضر ذخایر اکسیده در معدن انگوران رو به اتمام است و طی چند سال آتی ظرفیت آن پاسخگوی نیاز و تقاضای شرکت های گروه نخواهد بود.

هوشنگ ادهمی افزود: در مقابل اما حجم زیادی سولفوره در لایه زیرین اکسیده در معادن وجود دارد که اگر چه عیار آن کمتر است اما می توان به صورت تونلی استخراج کرد. بر این اساس حرکت شرکت های این گروه به سمت تولید و استخراج سولفوره را می توان یکی از فرصت های قابل توجه موجود در این صنعت بر شمرد. چراکه از یک سو ظرفیت معادن برای استخراج این ماده زیاد است و از سوی دیگر قیمت فروش آن بیش از نرخ فروش اکسیده می باشد و موجب رشد سودآوری شرکت ها می شود.

وی با اشاره به تهدیدهای پیش روی صنعت، در این خصوص ابراز داشت: کاهش ذخایر معادن اکسیده و سولفوره را می توان یکی از چالش های این گروه دانست که متأسفانه تاکنون هیچ برنامه ریزی خاصی برای چاره اندیشی این مشکل انجام نپذیرفته و تکنولوژی و تجهیزات لازم برای استخراج سولفوره فراهم نشده است. علاوه بر این، پس از اکتشافات معدن بزرگ بافق در شهر یزد برنامه ریزی برای احداث کارخانه و تجهیز لوازم مورد نیاز آن صورت نگرفته و اقدامات انجام شده روی اکسیده در معدن انگوران نتایج قابل توجهی نداشته است.

این کارشناس صنعت سرب و روی در خصوص فاکتورهای اثر گذاری بر وضعیت سودآوری شرکت های سرب و روی اظهار داشت: متغیرهای زیادی بر شرایط سودآوری مجموعه های مذکور اثر می گذارد و در نهایت موجب افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی آنها می شود. به طور مثال در صورتی که شرکتی سرمایه گذاری های جدید انجام داده باشد و کارخانه جدیدی احداث کرده باشد، ضریب استهلاک آنها بالا می رود و این امر موجب افزایش هزینه های تولید و کاهش سودآوری آن می شود. بر این اساس می توان گفت صرفاً قیمت جهانی فلزات اساس بر وضعیت شرکت های سرب و روی مؤثر واقع نمی شود و برخی از عوامل درونی نیز در این امر تأثیر گذار است.

ادهمی در خصوص روند آتی قیمت جهانی فلزات اساسی گفت: پیش بینی روند آتی به روند قیمت جهانی نفت بستگی دارد چراکه افت و خیز آن بر هزینه های تولید شرکت ها تغییراتی را اعمال می کند. از این رو برآورد روند آتی کمی دشوار به نظر می رسد و می بایست به قیمت جهانی نفت توجه نمود.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان