کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

فعالان بازار سهام به دنبال خرید سهام در قیمت‌های کف >>> بررسی جهت‌یابی بورس در3 سناریو / 3 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه

 
فعالان بازار سهام به دنبال خرید سهام در قیمت‌های کف >>> بررسی جهت‌یابی بورس در3 سناریو / 3 تیر 94


 
 
روز گذشته در بازار سهام شاخص كل بورس563 واحد افزايش يافت و به این ترتیب در فاصله 161 واحدی با كانال 65 هزار واحدي قرار گرفت. در حالي روز گذشته 776 ميليون سهم و حق‌تقدم به ارزش1410ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت كه در مبادلات و جابه‌جايي سهام، معاملات بلوكي سهام شركت‌هاي سيمان تهران، بانك پاسارگاد، بانك ملت، فولاد مباركه، بانك تجارت،‌ سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي، تاپيكو و سرمايه‌گذاري غدير قابل توجه بود و تاثيرات بسزايي در عبور شاخص از 64 هزار و 830 واحدي داشت.
 در حال حاضر گره خوردن آینده بازار سرمایه به موضوع توافق یا عدم توافق هسته‌ای کشور سبب شده است تا اين روزها بازار با نزديك شدن به ضرب‌الاجل فعلي مذاكرات، روند رو‌به رشدي را به خود گيرد. در اين ميان به نظر مي‌رسد كه پايين بودن قيمت‌ها و نزديكي به ضرب‌الاجل نهم تيرماه بر جذابيت خريد سهام در بورس افزوده است و این امر باعث دورخیز فعالان بازار برای خرید سهام در قیمت‌های کف شده است. برخي از كارشناسان بر اين باورند كه با امضای توافق، روند صعودی بلندمدت بازار آغاز خواهد شد و براي آن بازه زماني حدود یک‌ سال ‌و نیم را در نظر گرفته‌اند، اما در صورت انجام توافق در كوتاه‌مدت شاهد ريزش شديد بازار خواهيم بود، اما در ميان مدت با افزایش قیمت دلار، بازار سهام رشد عمومی و تورمی را شاهد خواهد بود.
مديرعامل شركت كارگزاري پارس گستر در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»، با اشاره به اهميت مذاكرات هسته‌اي و تاثير آن بر فضاي سياسي و اقتصادي كشور، از بازار سرمايه به‌عنوان يكي از حوزه‌هایی نام برد که بیشترین تاثیر را از مذاکرات هسته‌ای گرفته است.
بر‌اين اساس عبدالله رحيم لوي بنيس سه سناريو براي مذاكرات در شرایط مختلف را در نظر گرفت كه شامل نهايي شدن توافق هسته‌ای در ضرب الاجل 11 تیرماه، تمديد يا در بدترین حالت، شکست آن است.

وي در تشريح سناریوی اول يعني عدم نتیجه مثبت مذاکرات، اظهار کرد: در برهه کنونی، با وجود افت بیش از 50 درصدی در قیمت سهام و کمبود نقدینگی، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنایعی که از اثرات تحریم‌های اقتصادی در امان هستند انجام داد، با این حال از جمله مواردی که در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات رخ خواهد داد، افزایش قیمت دلار است. این در شرایطی است که با عدم توافق هسته‌ای انتظار می‌رود بازار در کوتاه مدت با روندی کاهشی روبه‌رو‌ شود اما با گذشت زمان و انتقال اثر افزایش نرخ ارز، بورس بار دیگر با شرایط مثبت روبه‌رو‌ خواهد شد.
این كارگزار با توجه به شرکت‌های صادرات محور كه با برخورداري از فروش دلاری، از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند؛ سهم 27 درصدی صنعت پتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صنعت فعال در بورس و سهم 15 درصدی شرکت‌های معدنی و فلزی را مورد اشاره قرار داد که جملگی از رشد قیمت دلار منتفع می‌شوند و در راستاي فعاليت‌هاي خود بازار سهام ایران را به بازاری با اثرپذیری بالا از قیمت دلار بدل کرده‌اند.
در اين راستا رحيم لوي بنيس نتيجه گرفت كه در صورت عدم توافق و افزایش قیمت دلار، بازار سهام رشد عمومی و تورمی را شاهد خواهد بود.

به گفته وي با توجه به نقدینگی بیش از 500 هزار میلیارد تومانی که در کشور وجود دارد و پتانسیل بالای حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، تاکید برنامه پنجم و عزم دولت برای حمایت از این بازار، به محض دریافت نشانه‌های رونق در بازارهای دیگر نقدینگی به آن سو چرخش خواهد کرد.
اين كارشناس بازار سهام ادامه داد:‌ هرچند به نظر می‌رسد بازار پول، در کوتاه‌مدت محتمل‌ترین گزینه باشد اما با ظهور کوچک‌ترین‌ علائم رشد بازار سرمایه، بسیاری از سپرده‌های بانكی، راه بورس را در پيش می‌گیرند.
وي معتقد است كه تورم حاصل از ادامه اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها و رشد نرخ ارز، انتظار سرمايه‌گذاران برای كسب سود را بالا برده و ديگر نرخ‌های سود بانکی آنها را راضی نمی‌كند بنابراین بخشی از نقدینگی به بازار سهام روي می‌آورد که در سال‌های اخیر از بازدهی بالایی برخوردار بوده است.
رحيم لوي بنيس تصريح كرد: در اين بين حمایت بانک‌ها نیز از سهام بانک یا شرکت‌های وابسته به خود، در قالب شركت‌های سرمايه‌گذاری و صندوق‌ها، می‌تواند از عوامل رشد قریب‌الوقوع بورس باشد، چراكه سود عمليات بانكداری به واسطه افزایش بهای تمام شده پول به شدت کاهش یافته است.
این كارگزار در اين ميان از بازار اوليه به‌عنوان وجه مغفول بازار سهام در ایران نام برد كه این بخش از بازار در صورت شکست مذاکرات می‌تواند نقش بسزایی در رونق تولید بازی کند. بازار اولیه‌ای که دولت و مجلس کمر همت به احیای آن بسته‌اند و می‌تواند فرهنگ سرمایه‌گذاری را در کشور گسترش دهد و تامین مالی را با کارآیی و تخصص همراه سازد.


وي سناریوی دوم را فرض نتیجه مثبت مذاکرات عنوان كرد و در بررسی شرایط اقتصادي كشور در صورت انجام توافق نهایی گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید که اولویت برنامه‌های خود را بر کنترل تورم متمرکز کرده است در صورت انجام توافق ایران با 1+5، در مرحله اول فشاری نزولی بر قیمت دلار و به تبع آن کاهش عمومی در قیمت‌ها خواهیم داشت.
رحيم لوي بنيس ادامه داد:‌ هرچند با توجه به سیاست‌های کنترلی دولت، به نظر نمی‌رسد این فشار چندان شدید باشد اما کمک شایانی در حفظ و ادامه سیاست‌های ضدتورمی دولت می‌کند.
وي افزود: این در حالی است که وقوع توافق هسته‌ای با توجه به اثرات مثبتی که به سبب لغو تحریم‌ها و ورود پول‌های بلوکه شده دولت به کشور خواهد داشت و از طرفی دروازه ورود سرمایه خارجی را باز خواهد کرد، رونق کلی در محیط کسب و کار رقم خواهد زد؛ اما اگر سیاست‌های ضد تورمی دولت را به آن بیفزاییم، نمی‌توان رشد چندانی را برای بازارهای رقیبی چون بازار مسکن، ارز و طلا در میان مدت قائل بود، هرچند رونق مناسبی را در کلیه بازارها ایجاد خواهد کرد.
اين كارشناس بازار سرمايه با اين حال وضعیت بازار سهام را کاملا متفاوت ذكر كرد و گفت:‌ در یک سال اخیر، نزول شدید قیمت‌ها موجب جذابیت بسیاری از سهام موجود در بازار شده و پتانسیل‌های زیادی را در بازار سهام ایجاد کرده است. علاوه بر این جذابیت در شرایط فعلی، وقوع توافق در این موقعیت می‌تواند آثار مناسب و بلند مدتی را در بازار سهام بسیار زودتر و بیشتر از سایر بازارها بگذارد.
وي معتقد است: بازار سهام، بازاری پیشرو است و بر اساس انتظارات حرکت می‌کند و در صورت توافق، اتفاقی خاص و مثبت پس از سال‌های طولانی خواهد بود و می‌توان انتظار عکس‌العمل‌هایی ویژه و بلند‌مدت را از این بازار داشت. از طرف دیگر به دلیل اینکه بازار سهام و رشد آن، اثر چندانی بر تورم عمومی جامعه ندارد، می‌تواند موجب جذب نقدینگی‌های سرگردان و به نوعی کنترل تورم نیز شود.
این کارشناس بازار  اضافه كرد: در شرایط پس از توافق، دولت نیز از رشد و رونق بازار سهام استقبال خواهد کرد و با این اوصاف، این بازار می‌تواند بهترین بستر برای کسب سود طی سال‌های آینده و دوران پس از توافق باشد.

رحيم لوي بنيس از برنامه‌ریزی جدی دولت برای رشد و توسعه بازار سرمایه و بحث تامین مالی از این طریق به‌عنوان نکته‌اي ذكر كرد كه به تقویت شرایط بازار سرمایه خواهد انجامید.

وي ادامه داد:‌ عدم توسعه بازار سرمایه متناسب با بازار پول طی سالیان گذشته و عدم توازن این دو بازار و بی‌توجهی به این مهم، موجب آشفتگی‌ها و مسائل پیچیده امروزی در بازار پول شده است.
وي به سیاست‌های اعلامی وزارت اقتصاد مبني بر برنامه‌ریزی‌های گسترده  برای رشد بازار سرمایه و متوازن‌شدن آن با بازار پول اشاره كرد كه ممکن است منجر به بروز شبهه‌اي مبني بر توسعه بازار اولیه شود.

وي با بيان اينكه رشد بازار اولیه بدون رشد همپا در بازار ثانویه امکان‌پذیر نخواهد بود، توسعه و رشد بازار اوليه را در گرو رشد مطلوب بازار ثانویه دانست، رویکردی که برای عملی شدن آن برنامه‌ریزی‌های فراوانی صورت گرفته است.
وي به ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور در حال حاضر و پیش از قطعی شدن توافق به منظور تحقیق و بررسی اشاره كرد كه در صورت حصول توافق، بايد بر اين مساله به‌صورت جدي‌تر تمركز كرد. مدیر عامل کارگزاری پارس گستر از تمديد مذاكرات به‌عنوان سومين سناریوی خود نام برد و اظهار کرد:‌ با توجه به رکود عمیق و طولانی حاكم بر بازار سرمايه در یک‌سال‌و‌نیم اخیر از يك‌سو و تمديد مذاكرات در دوره‌هاي گذشته از سوي ديگر، فعالان بازار بیش از هر اتفاقی احتمال تمدید مذاکرات را در نظر گرفته‌اند. رخدادی که بازار عملا به آن عادت کرده بنابراین در صورت تمدید مذاکرات، بعید است عکس‌العمل منفی شدیدی رخ دهد و در بدترین حالت وضعیت فرسایشی و کم‌حجم فعلی ادامه خواهد یافت.
این فعال بازار سهام ادامه داد: حتی ممکن است به دلیل طولانی شدن وضعیت فعلی و تکمیل سناریوهای زمانی از دید تکنیکال و همین‌طور اجرای سیاست‌های خروج از رکود، رفته‌رفته شاهد شرایط بهتر بازار باشیم.
وي نکته حائز‌اهميت در صورت تمدید مذاکرات را تاکید دولت بر تامین مالی توسط بازار سرمایه ذكر كرد که با رشد و توسعه بازار اولیه امکان‌پذیر است.

وي در جمع‌بندي اظهارات خود و با توجه به بررسی سه سناریوی مهم اقتصادی – سیاسی در بالا، عنوان كرد: نیاز و قصد کشور برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد ملی، اهتمام دولت و مجلس برای گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های دارای مزیت نسبی برای هرچه کمرنگ شدن وابستگی به نفت و در نهایت مشارکت در سود عملکرد شرکت‌ها است که از اصول مهم فرهنگ اقتصاد اسلامی است، لذا می‌توان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را بهترین گزینه مشارکت در اقتصاد ملی و همچنین انتفاع فردی دانست.
 //دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان